Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Behandeling en revalidatie peesblessures in hoef

 
Profiel   

Onlangs heeft onze pony in de MRI gelegen vanwege aanhoudende, onduidelijke kreupelheden. Het was door uitverdoven wel duidelijk dat het in de ondervoeten zat; op 3 benen kreupel waarbij RA klinisch het slechtste beeld gaf.
Dit was de uitslag:

LV; schade aan diepe buiger+ ontsteking slijmbeurs
RV; schade aan oppervlakkige buigpees +ontsteking slijmbeurs. En hier is ook het collaterale bandje van het straalbeen geirriteerd/beschadigd.

RA; ' alleen' oedeem, dus ontsteking. Ik ben even vergeten op welke plek in de hoef.

In de diepe én de oppervlakkige buiger zit geen gat maar de schade is wel goed zichtbaar.
Gek genoeg was RA het minst slecht.

Hij heeft nu vóór Colleoni ijzers gekregen waarbij hij extra goed kan afrollen en waarbij de hielen meer ondersteund worden.
Achter gewone ijzers maar wel met bredere tak.
Ook is hij 5 weken geleden ingespoten in beide voorbenen. Volgende week wordt ook zijn voet RA nog ingespoten.

Ik ben een beetje aan het uitzoeken wat de komende tijd handig is qua behandeling en qua revalidatie
Momenteel mag hij 3x per week 20 minuten stappen aan de hand (verder staat hij de hele dag op een klein paddockje, naast zijn vrienden. 's Nachts op stal)

Ik wil eigenlijk graag een goede revalidatie instructeur erbij die mijn dochter met de pony begeleidt. We hebben al een heel fijne fysio, die laat ik er ook op tijd weg bij komen. Maar dan moet hij groen licht hebben om wat meer te mogen opbouwen.

De peesblessures zitten in de pezen in zijn hoef; wat is nou een behandeling waarbij jullie positief resultaat hebben gehad? Laser? Heeft een vitafloor geholpen bij het revalideren? Wat moet ik wel/niet doen; of wie zou ons daarbij kunnen begeleiden? Ik heb geen kaas gegeten van peesblessures.

En waar ik ook benieuwd naar ben; hoe zag jullie revalidatieschema er uit?

Pony woont in regio Hardenberg (Overijssel) ; mocht iemand nog goede tips hebben voor revalidatie instructie houd ik me aanbevolen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 17:16 



 
Profiel   

Hoi, wat een vervelende diagnose! Maar zo te lezen hebben jullie een goed beeld van de kwaal . Weten jullie de oorzaak ook? Hoe deze blessure is ontstaan? Scheve voeten? Of compensatie door verkeerd lichaamsgebruik? Heel verstandig om met een revalidatie instructeur aan de slag te gaan die veel verstand heeft van de anatomie van het paard.
Hoe oud is de pony?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 11:20 



 
Profiel   

@Marigo het zou compensatie kunnen zijn door verkeerd lichaamsgebruik. Hij is echter het afgelopen jaar niet veel en niet intensief gereden. Dus helemaal zeker zijn we niet. Vandaar ook een goede revalidatietrainer erbij. Tot nu toe is instructie die er was toch veel met de voorkant bezig geweest (behalve de spring instructie trouwens)
Pony is 7.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 11:30 



 
Profiel   

Ik zou zo'n pony met al deze blessures minstens een jaar weg zetten in de wei denk ik, peesblessures hebben vooral heel veel rust, tijd en geduld nodig. Ik zou me meer zorgen maken om hoe hij aan zoveel blessures tegelijk komt en die slijmbeursontsteking. Want slijmbeursontstekingen kunnen echt heel erg hardnekkig en vervelend zijn.

Revalidatie zou ik pas aan denken na zo'n jaar rust, te vroeg te veel doen is een recept voor blijvende problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 10:12 



 
Profiel   

Nou, hij liep helemaal zuiver bij de controle op de kliniek vandaag <3
Dat is alvast goed nieuws. Dat konden we heel goed gebruiken, na alle ellende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 21:50 



 
Profiel   

Pony blijft heel goed lopen.
Gister kwam de fysio, even laten draven; ook super.

Hij heeft erg de neiging zijn rug te blijven wegdrukken (ook aan de longe) dus daarvoor is hij behandeld en zal hij nog een paar keer behandelend worden. De fysio gaat dochter ook een paar keer begeleiden met rijden (ze mogen sinds deze week 5 minuutjes draven in kleine inervalletjes); fysio ohz zeg maar

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 13:42 



 
Profiel   

Wat vervelend allemaal. Wel fijn dat hij nu weer goed loopt.

Ik zou iemand proberen te vinden die je kan begeleiden met grondwerk. Zo kan je hem onbelast verbeteren in zijn lijf, waardoor hij meerder zal gaan compenseren, zowel in het dagelijks leven als aan de longe en onder het zadel. En het is nog leuk ook om te doen ook. Ik zou dan iemand kiezen die de opleiding bij Bastiaan de Recht of Greetje Hakvoort heeft gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 14:23 



 
Profiel   

Nou pony loopt nog steeds super. Maar we pakken het revalideren ook heel rustig aan. Eerder te voorzichtig (vinden wij zelf niet hoor); ik hoor stalgenoten mijn dochter veel vragen wanneer ze nou wat meer gaat rijden.
Maar we weten dat niet meer kreupel lopen, niet betekent dat de pezen al zo goed hersteld zijn dat we daadwerkelijk wel wat intensiever kunnen rijden. Liever dus met baby stapjes revalideren en verder veel gecontroleerde beweging en rust.

Maar vrijdagavond kreeg ik een berichtje dat hij helemaal niet goed liep :-( Wij naar stal 's avonds; katskreupel.
Tja dan denk je eerst aan een hoefzweer dus hoefsmid laten komen, maar pony reageerde überhaupt niet op de tang en hamer. Wel een dikke en warme kogel en de pees daarboven leek ook wat gevuld. Kroonrand ook warm.
Gezien de peesblessures (en bang voor overbelasting van het andere been) toch de da laten komen zaterdag.
Enorm kloppende kogel. Toch het vermoeden van een hoefzweer. Dus heeft ze verband achtergelaten en ben ik biotex gaan halen. Zaterdagavond dus met biotex, wrap en hoefzak op stal gezet.
Tot mijn enorme verbazing za alles er vanmorgen nog om. Pony is een enorme clown dus ik had gedacht dat hij het ding binnen een uur zou hebben gesloopt LOL

En inderdaad; bij het afvoelen van zijn hoef, voel ik 1 zacht plekje. Vanavond maar weer weken in de hoefzak en dan bel ik morgen de hoefsmid of hij het wil openmaken.

Hij houdt ons wel bezig in ieder geval ;-)
Maar even kijken hoe snel hij hersteld en dan gaan we weer rustig weer wat opbouwen :D

Mocht je dit lezen en ook ervaring hebben met peesblessures; doen jullie nog iets speciaals ter voorkomen van (her)blessures? Heeft het zin om iets van ice vibe boots te gaan gebruiken bijvoorbeeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-23 13:02 



 
Profiel   

Wat balen dat dit er nu bijkomt! Hopelijk valt het mee en knapt hij snel op.

Ik vind de ice vibes echt top, heel fijn voor na de training. Ook een trilplaat is echt heel goed om de doorbloeding te stimuleren maar die moet je maar net in de buurt hebben. Verder veel stappen (uiteraard in overleg met de DA maar vaak is het zo dat als je eenmaal mag draven, je bijna niet te veel kan stappen. Je wil echt vooral doorbloeding want dat zorgt voor herstel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-23 13:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen