Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Peesblessure Calcificatie

 
Profiel   

Ik weet mezelf geen raad meer helaas. Ik heb een paard die terug gevallen is en graag wil rennen. Alleen dat mag gewoon niet, hoe meer uitspatters. Hoe erger het wordt.

In een klein vierkant stukje buiten zetten of op stal. Bij haar los gooien in de volledige paddock zie ik het alleen maar erger worden, wil niet dat ze meer pijn krijgt en haar pees scheurt (diepe buiger en tussenpees).

Heb over inslapen nagedacht, maar dat kan ik niet over m'n hart verkrijgen aangezien ze nog zo vrolijk is. (22 jarig paard)

Iemand tips, ervaringen of een oplossing? De eerste maanden revalideerde ze super, zonder uitspatters in de zomer
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 19:35 



 
Profiel   

Vervelende blessure en konden we ze maar vertellen even rustiger aan te doen.
Hoe voer je je paardje? Alle krachtvoer of muesli eraf? Scheelt energie. Mag je wandelen?
De uitspatters lijken op stalmoed. Het ene paard heeft daar meer last van dan het andere. Ik heb ooit eens hier op bokt een heel wijs en nuchter boerenadvies gelezen:
Paard gewoon op de weide zetten voor een jaar. Herstelt het paard? Dan is ie sterk genoeg. Herstelt ie niet? Dan is alles wat je nu aan het doen bent ook nathouden en pappen. Gezien de leeftijd 22 en dat je zelfs inslapen overweegt kun je dat eens een kans geven. De uitspatters worden minimaal als je ze 24/7 buiten zet. Inslapen kan maar 1 keer. En kan altijd nog als het helemaal op het land zetten niet werkt.
Sterkte en wijsheid gewenst. Ik hoop voor jullie dat het alsnog goed komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 11:14 



 
Profiel   

Marigo schreef
Vervelende blessure en konden we ze maar vertellen even rustiger aan te doen.
Hoe voer je je paardje? Alle krachtvoer of muesli eraf? Scheelt energie. Mag je wandelen?
De uitspatters lijken op stalmoed. Het ene paard heeft daar meer last van dan het andere. Ik heb ooit eens hier op bokt een heel wijs en nuchter boerenadvies gelezen:
Paard gewoon op de weide zetten voor een jaar. Herstelt het paard? Dan is ie sterk genoeg. Herstelt ie niet? Dan is alles wat je nu aan het doen bent ook nathouden en pappen. Gezien de leeftijd 22 en dat je zelfs inslapen overweegt kun je dat eens een kans geven. De uitspatters worden minimaal als je ze 24/7 buiten zet. Inslapen kan maar 1 keer. En kan altijd nog als het helemaal op het land zetten niet werkt.
Sterkte en wijsheid gewenst. Ik hoop voor jullie dat het alsnog goed komt.


Ze herstelde zo goed, dus geloof er gewoon nog sterk in en voornamelijk doet ze dit als het donker is. Heb ook een vermoeden dat ze ergens enorm bang voor is, zodra ze geluid of een lichtje ziet wordt ze gek. Misschien toch alweer vuurwerk angst. Verder krijgt ze alleen een mineralen brok en is ze erg rustig van zich zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 11:20 



 
Profiel   

wat wil je nog met haar doen?
Als je niet perse meer een rijpaard wil, zou je haar natuurlijk ook gewoon 24/7 buiten kunnen gooien om eens te kijken wat dat doet. Als ze er niet kreupel(er) door wordt, dan heeft ze in ieder geval nog een leuk leven.....
Op die leeftijd zou ik ze boxrust niet meer aan doen denk ik.
Het liefste samen met een ander oudje, zodat ze samen rustig blijven.
Als je ze bij jonge frisse dieren gaat zetten, heb je natuurlijk kans dat ze mee wil doen, maar vaak in een kudde met "oude" paarden heerst over het algemeen wel een bepaald soort rust.

En dan desnoods na een paar maanden een keer scannen om te kijken hoe het er voor staat....dan kun je altijd nog een keuze maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 11:21 



 
Profiel   

Het erg aan staan op elk lichtje op geluidje herken ik ook van mijn Haflinger toen hij nog op een kleine paddock stond en in de nacht op stal. Ik zie dat toch als opgebouwde stress omdat ze niet kunnen voldoend aan 1 van hun eerste behoeftes: rondscharrelen. En als bij jullie al vuurwerk wordt afgestoken, helpt dat niet.
Het is helaas zo dat er geen wondermiddeltjes bestaan. Er is een reden waarom je paardje teruggevallen is en opnieuw geblesseerd. Hoe hard ook, dan zit er iets niet goed. Als ze nu weer revalideert. Weet je wat je moet aanpakken om te voorkomen dat het weer gebeurt? Waar de oorzaak zit? De echte oorzaak, een peesblessure is een gevolg. Even andere hoek: is ze getest op PPID? Of Insulineresitentie/ems? Ook die aandoeningen verzwakken de weke delen en pezen. Of is ze scheef? Scheve voeten? Wat doe je aan rechtrichten?
Maar even terug naar je vraag: je paard heeft uitspatters omdat ze opgebouwde energie en spanning niet gereguleerd kwijt kan. Daar zit ook de oplossing. Heb je een goede trainer of revalidatie instructeur in de arm die jou kan helpen hierbij?

Edit: sluit me aan bij de reactie van Sky

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 11:28 



 
Profiel   

Sky_As schreef
wat wil je nog met haar doen?
Als je niet perse meer een rijpaard wil, zou je haar natuurlijk ook gewoon 24/7 buiten kunnen gooien om eens te kijken wat dat doet. Als ze er niet kreupel(er) door wordt, dan heeft ze in ieder geval nog een leuk leven.....
Op die leeftijd zou ik ze boxrust niet meer aan doen denk ik.
Het liefste samen met een ander oudje, zodat ze samen rustig blijven.
Als je ze bij jonge frisse dieren gaat zetten, heb je natuurlijk kans dat ze mee wil doen, maar vaak in een kudde met "oude" paarden heerst over het algemeen wel een bepaald soort rust.

En dan desnoods na een paar maanden een keer scannen om te kijken hoe het er voor staat....dan kun je altijd nog een keuze maken


Ik reed alleen nog soms wat buitenritten met haar. Alleen helaas heb ik haar naast zo'n stress kip staan die ook overal zich van aanstelt. En heb helaas geen keuze als het eigenbeheer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 12:49 



 
Profiel   

Marigo schreef
Het erg aan staan op elk lichtje op geluidje herken ik ook van mijn Haflinger toen hij nog op een kleine paddock stond en in de nacht op stal. Ik zie dat toch als opgebouwde stress omdat ze niet kunnen voldoend aan 1 van hun eerste behoeftes: rondscharrelen. En als bij jullie al vuurwerk wordt afgestoken, helpt dat niet.
Het is helaas zo dat er geen wondermiddeltjes bestaan. Er is een reden waarom je paardje teruggevallen is en opnieuw geblesseerd. Hoe hard ook, dan zit er iets niet goed. Als ze nu weer revalideert. Weet je wat je moet aanpakken om te voorkomen dat het weer gebeurt? Waar de oorzaak zit? De echte oorzaak, een peesblessure is een gevolg. Even andere hoek: is ze getest op PPID? Of Insulineresitentie/ems? Ook die aandoeningen verzwakken de weke delen en pezen. Of is ze scheef? Scheve voeten? Wat doe je aan rechtrichten?
Maar even terug naar je vraag: je paard heeft uitspatters omdat ze opgebouwde energie en spanning niet gereguleerd kwijt kan. Daar zit ook de oplossing. Heb je een goede trainer of revalidatie instructeur in de arm die jou kan helpen hierbij?

Edit: sluit me aan bij de reactie van Sky


Mijn paard is inderdaad insulineresistentie en erg gevoelig voor suikers. Heb haar niet op PPID getest. Ik heb geen instruteur, doe alles zelf. Heb wel het vermoeden dat ze wat scheef is, maar niet in haar hoeven. Weet helaas niet wat de oorzaak is, mij is vertelt dat ze gek heeft gedaan en haar been heeft verdraaid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 12:54 



 
Profiel   

Als ze het vooral s"avonds en s"nachts doet vanwege vuurwerk/ omgeving..kan ze dan niet op stal met de lampen aan? luiken dicht..radio aan etc.?

Je kan wat rustgevends geven, op natuurlijke basis of bij de DA vragen om wat kalmerends.

Wat is uberhaupt de prognose? Bij calificatie is er verkalking in de pees? Bij verkalkingen helpt volgens mij alleen shockwave?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 13:48 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Als ze het vooral s"avonds en s"nachts doet vanwege vuurwerk/ omgeving..kan ze dan niet op stal met de lampen aan? luiken dicht..radio aan etc.?

Je kan wat rustgevends geven, op natuurlijke basis of bij de DA vragen om wat kalmerends.

Wat is uberhaupt de prognose? Bij calificatie is er verkalking in de pees? Bij verkalkingen helpt volgens mij alleen shockwave?


Vooral buiten doet ze het, op stal is ze wel rustig. Alleen kan haar niet altijd in de stal opsluiten. Heb je ook nog tips voor iets kalmerends die écht werken? Dat is mij niet vertelt, ik moest binnen 3 maanden van 5 naar 25 minuten en koelen als het warm werd. Daarna liep ze super, maar heeft ze toch weer erg gek gedaan. Heb een afbeelding erbij gedaan, het gaat om dat stipje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 13:57 



 
Profiel   

Ik zie geen afbeelding maar weet wel dat verkalking niet zo gunstig is en dat 'anders" is dan een normale peesblessure. Het kan dat het weer opspeelt als het geforceerd raakt..sowieso is 3 maanden niks bij een peesblessure. Trek maar gerust een jaar uit voor herstel.

Kun je een paddockje maken buiten ter grootte van een stal? Tranquigel is een goed kalmeringsmiddel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 14:01 



 
Profiel   

Staat ze alleen? Is er geen rustig paard waar ze mee samen kan staan?

Mijn ruin heeft aan beide achterbenen een peesblessure gehad waar we laat achter kwamen na heel veel onderzoeken. Met hem gingen we stappen op het harde tot hij ontspande en dan pas naar de paddock. Vers uit stal naar buiten gaf uitspattingen.

Wij hebben hem uiteindelijk 24/7 buiten gezet met onze toen andere 2 en dat gaf wel rust. ook elke dag 1 of 2x wandelen en de anderen wel apart beweging geven of uit laten razen, zodat ze dat niet met en bij hem deden.

Mijn gevoelige merrie heeft een periode kamille gekregen en ook wat monnikspeper. Puur omdat de anderen last van haar gedrag hadden. Ook van achter naar voren stormen bij een geluidje. Het leek de scherpe randjes eraf te halen.

Daarna was ze meer gewend en in het werk.

Is er voldoende hooi? Kan je dat bijv op 2 of 3 manieren aanbieden? 1x in een bak, iets van een speelbal en iets hoger bijv?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 14:11 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zie geen afbeelding maar weet wel dat verkalking niet zo gunstig is en dat 'anders" is dan een normale peesblessure. Het kan dat het weer opspeelt als het geforceerd raakt..sowieso is 3 maanden niks bij een peesblessure. Trek maar gerust een jaar uit voor herstel.

Kun je een paddockje maken buiten ter grootte van een stal? Tranquigel is een goed kalmeringsmiddel.


[ img ]

Hier de foto, ja dat heb ik al. Alleen is dit niet iets te klien, ze kan dan niet meer rennen. Maar ben ook bang dat ik de dierenbescherming dan op m'n nek krijg

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 14:14 



 
Profiel   

Ze mag ook niet rennen natuurlijk in het herstelproces, stap je met haar aan de hand?

Er zijn anderen hier die zo'n foto beter kunnen beoordelen dan ik denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 14:29 



 
Profiel   

Waarom zou de dierenbescherming komen als jouw paard aan het herstellen is van een blessure? Je bent je paard aan het behandelen. Zelfs als een paard bijvoorbeeld een jaar op boxrust zou moeten, kunnen ze daar echt niks van zeggen. Maar je moet dan natuurlijk wel de box schoon houden en genoeg eten en schoon drinkwater aanbieden. Bij wijze van he, want we hebben het niet over een jaar boxrust nu.

Rennen en gek doen is moeilijk te voorkomen. Hier lopen ze normaal samen rond op de track. Vanwege een lichte blessure stonden ze allemaal met stal open en hun eigen stenen en stukje zand uitloopje. Dat was iemand op dag 2 al echt zat en die kon de gekste dingen doen op dat kleine stukje.

En veel draaien in een stal van bijv 3*3 is ook niet goed. Dan zouden ze beter iets languit kunnen lopen.

Maar wat ik zei; wij hebben goede ervaring bij ons zelf en andere paarden met eerst wandelen en dan pas naar de paddock. En de kamille en monnikspeper toen een periode.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 14:45 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ze mag ook niet rennen natuurlijk in het herstelproces, stap je met haar aan de hand?

Er zijn anderen hier die zo'n foto beter kunnen beoordelen dan ik denk ik.


Ja, alleen 's avonds doe ik haar nu sowieso op stal. Dan kan ze geen gekke dingen doen. Alleen dat is al onze tijd die we mogen lopen, al iets meer dan onze tijd zelfs

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 15:12 



 
Profiel   

superpony schreef
Waarom zou de dierenbescherming komen als jouw paard aan het herstellen is van een blessure? Je bent je paard aan het behandelen. Zelfs als een paard bijvoorbeeld een jaar op boxrust zou moeten, kunnen ze daar echt niks van zeggen. Maar je moet dan natuurlijk wel de box schoon houden en genoeg eten en schoon drinkwater aanbieden. Bij wijze van he, want we hebben het niet over een jaar boxrust nu.

Rennen en gek doen is moeilijk te voorkomen. Hier lopen ze normaal samen rond op de track. Vanwege een lichte blessure stonden ze allemaal met stal open en hun eigen stenen en stukje zand uitloopje. Dat was iemand op dag 2 al echt zat en die kon de gekste dingen doen op dat kleine stukje.

En veel draaien in een stal van bijv 3*3 is ook niet goed. Dan zouden ze beter iets languit kunnen lopen.

Maar wat ik zei; wij hebben goede ervaring bij ons zelf en andere paarden met eerst wandelen en dan pas naar de paddock. En de kamille en monnikspeper toen een periode.


Ik heb haar eerst een tijdje in een recht stuk gehad, helaas ging dat de afgelopen dat totaal niet goed. Zodra ze wat hoort of een lichtje ziet als het donker is begint ze te rennen. Terwijl die van mij heel chill is. En draaien is ook zeker niet goed, maar ik hou niet veel keuze over helaas. Voer haar voldoende hooi en zal eens kijken naar wat jij hebt gegeven, maar denk dat het toch echt vuurwerkangst is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 15:15 



 

Wij hebben mijn paard idd 2 jaar op weiderust gezet. Die was wel veel jonger. Weefsel is nooit hersteld, maar ze liep wonderwel niet kreupel meer na die 2 jaar. En niet kreupel = geen pijn. In overleg met de universiteitskliniek toen zelfs het rijden op kunnen pakken (was niet mijn keuze, maar die van mijn moeder) wat ook nog prima uitpakte. Na anderhalf jaar kreeg ze er alleen een andere blessure bij (is toch ook vaak een vicieuze cirkel als ze de rest dan ook anders gaan belasten. ).

Daarnaast heeft ze nog 8 jaar met plezier (denk ik) in een rusthuis gestaan.

Wel een duur grapje allemaal, een paard onderhouden waar je nagenoeg niets mee kan. Maar ze heeft zeker nog 10 jaar een heel fijn leven gehad ondanks een op foto/papier ernstige blessure.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 15:56 



 
Profiel   

Hoeveel vuurwerk wordt er nu afgestoken in je omgeving? En hoe reageren de andere paarden?

Op een klein stukje niet handig, maar als paarden alleen staan heb je ook snel paniek. Ze horen sociaal gehouden te worden en zeker met enge, nieuwe of spannende dingen zie je dat ze elkaar nodig hebben. Ik heb dus ondanks blessure wel gekozen voor ruimte, zodat hij samen kon staan en ze ook zelf de beste plek bij dat soort dingen kozen.

Soms hebben ze graag overzicht en kiezen daar hun plek bij uit.

Om de energie kwijt te kunnen is 1 of meer keren stappen ook een goed alternatief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 15:59 



 
Profiel   

superpony schreef
Hoeveel vuurwerk wordt er nu afgestoken in je omgeving? En hoe reageren de andere paarden?

Op een klein stukje niet handig, maar als paarden alleen staan heb je ook snel paniek. Ze horen sociaal gehouden te worden en zeker met enge, nieuwe of spannende dingen zie je dat ze elkaar nodig hebben. Ik heb dus ondanks blessure wel gekozen voor ruimte, zodat hij samen kon staan en ze ook zelf de beste plek bij dat soort dingen kozen.

Soms hebben ze graag overzicht en kiezen daar hun plek bij uit.

Om de energie kwijt te kunnen is 1 of meer keren stappen ook een goed alternatief.


Meer stappen mag niet van de dierenarts helaas, anders deed ik dat wel. De paarden staan dichtbij elkaar,alleen hebben we ze in eigen beheer en moeten ze het met z'n tweeën doen. Die van mij is normaal nergens bang van en chill,maar zodra het om vuurwerk gaat zijn het twee helden op sokken. In de ochtend vind ik dat wel eens vuurwerk voor het weiland en 's avonds hoor ik ook wel eens wat beste klappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 16:28 



 
Profiel   

Jeetje, dat is wel heftig als je vuurwerk resten vindt, zeker nu al.

Ik zou het toch met de veearts overleggen. Meer stappen mag niet, maar als je paard doordraait beweegt het ook meer dan wat de veearts geadviseerd heeft. Misschien is dan 10 minuten meer stappen toch een optie tegenover anders gek doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 00:28 



 
Profiel   

Wat vervelend van je paard.

Mijn paard had een hele zware tussenpeesblessure. Advies van de dierenarts was 3 maanden stalrust.
Echter, zo stond zoveel te draaien dat ik haar op dag 3 weer naar buiten gedaan heb met de andere paarden.

Na een week heb ik haar verhuisd naar een adres met 2 oudjes waar ze 24/7 buiten kon zijn.

De oudjes zorgden voor rust, de weidegang zorgde voor beweging.
Mijn paard was heel gelukkig daar.
Ze heeft naast de weidegang 14 laserbehandelingen gehad.

Na een jaar heb ik weer kreupelheidsonderzoek laten doen en een echo laten maken.

Ze was helemaal zuiver en de echo liet alleen wat litteken weefsel zien.

Was ze niet genezen, dan had ze een jaar iig volop genoten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 08:26 



 
Profiel   

boemel schreef
Wat vervelend van je paard.

Mijn paard had een hele zware tussenpeesblessure. Advies van de dierenarts was 3 maanden stalrust.
Echter, zo stond zoveel te draaien dat ik haar op dag 3 weer naar buiten gedaan heb met de andere paarden.

Na een week heb ik haar verhuisd naar een adres met 2 oudjes waar ze 24/7 buiten kon zijn.

De oudjes zorgden voor rust, de weidegang zorgde voor beweging.
Mijn paard was heel gelukkig daar.
Ze heeft naast de weidegang 14 laserbehandelingen gehad.

Na een jaar heb ik weer kreupelheidsonderzoek laten doen en een echo laten maken.

Ze was helemaal zuiver en de echo liet alleen wat litteken weefsel zien.

Was ze niet genezen, dan had ze een jaar iig volop genoten.


De mogelijkheid om haar te verhuizen heb ik niet echt. Dan is ons andere paard alleen, denk dat ik haar voor nu in een wat kleiner stukje zet met een rustig middeltje. En als er meer vuurwerk komt, wat eerder op stal. Werkt dit niet, dan ga ik jullie advies van 24/7 vrij proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 08:42 



 
Profiel   

superpony schreef
Jeetje, dat is wel heftig als je vuurwerk resten vindt, zeker nu al.

Ik zou het toch met de veearts overleggen. Meer stappen mag niet, maar als je paard doordraait beweegt het ook meer dan wat de veearts geadviseerd heeft. Misschien is dan 10 minuten meer stappen toch een optie tegenover anders gek doen.


Ja heel vroeg en waarom bij een weiland vraag ik me af. Mensen houden niet veel rekening met dieren en vuurwerk tegenwoordig. Ga sowieso nog even overleggen met de DA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 08:43 



 
Profiel   

Mijn paard heb ik begin juni op de weide gevonden met een been dat drie keer dikker was dn het andere. Conclusie: peesblessure; buigpees over een cm of 10 volledig uitgerafeld. Mijn paard is 10 jaar oud en staat omwille van een ander probleem op semi-pensioen. In de zomer staan ze hier 24/7 buiten en ik heb haar dan ook gewoon buiten laten staan. Ja, ze heeft dagelijks over de (gigantische) paddock gecrosst… maar het was met 4 maanden wel genezen. Ik weet 100% zeker dat mijn paard zich niet rustig houdt in het land. Bij een eerdere blessure ooit wel op stalrust gezet, maar dan gaat ze ijsberen in haar stal en dat is ook niet goed. Daarbij werd ze toen levensgevaarlijk aan de hand, ik was bang dat ze zichzelf nog erger ging bezeren door haar gekke sprongen.

Je zou dus kunnen overwegen je paard gewoon op een groot stuk buiten te zetten en eventueel ‘s nachts binnen te halen. Als het dan niet zou genezen, heeft je paard het hopelijk nog naar haar zin op haar oude dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 09:25 



 
Profiel   

goldyc schreef
Mijn paard heb ik begin juni op de weide gevonden met een been dat drie keer dikker was dn het andere. Conclusie: peesblessure; buigpees over een cm of 10 volledig uitgerafeld. Mijn paard is 10 jaar oud en staat omwille van een ander probleem op semi-pensioen. In de zomer staan ze hier 24/7 buiten en ik heb haar dan ook gewoon buiten laten staan. Ja, ze heeft dagelijks over de (gigantische) paddock gecrosst… maar het was met 4 maanden wel genezen. Ik weet 100% zeker dat mijn paard zich niet rustig houdt in het land. Bij een eerdere blessure ooit wel op stalrust gezet, maar dan gaat ze ijsberen in haar stal en dat is ook niet goed. Daarbij werd ze toen levensgevaarlijk aan de hand, ik was bang dat ze zichzelf nog erger ging bezeren door haar gekke sprongen.

Je zou dus kunnen overwegen je paard gewoon op een groot stuk buiten te zetten en eventueel ‘s nachts binnen te halen. Als het dan niet zou genezen, heeft je paard het hopelijk nog naar haar zin op haar oude dag.


Ik heb mijn paard in het begin zo zien manken, dat ze gewoon sterke pijnstillers moest hebben. Dus ben daar heel bang voor, dat er weer herhaling komt. Bovendien kan ik haar alleen in de paddock doen, bij gras heb ik weer een hoefbevangen paard.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 09:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen