Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Oedeem na koliek?

 
Profiel   

Nou dit is niet de eerste topic die ik in een week tijd neerzet over Niels.
Vanochtend kreeg ik een bericht van mijn stalgenootje dat Niels niet meer wilde lopen, zelfs niet toen hij geroepen werd met eten. En als ie al een stap zette was het niet goed.
Ik ben naar stal gegaan..en daar stond hij dan..stokstijf, niet willen lopen en met zijn hoofd naar beneden. Duidelijk niet goed. Ook zag hij er opgeblazen uit en had 40 graden koorts.

Dierenarts gebeld en die is gekomen. Die dacht aan koliek. Hij pompte met ademen en was gewoon erg suf. Hij is opgevoeld en de mest zag er op zich goed uit alleen wat droog. Ook is er bloed afgenomen maar was niks alarmerends gelukkig.
Niels heeft een pijnstiller gehad en een darm ontspanner en vanaf morgen op de metacam voor een week ( hij was er net een dag vanaf ).
Vanmiddag terug gegaan en zijn temperatuur was gezakt na 37,5 Ook kon hij weer normaal lopen ( we hebben op advies van de dierenarts een stukje gewandeld op het harde en ging prima ). Ademhaling was ook weer goed en zometeen ga ik weer ff kijken bij hem.

Maar nu viel me wat op. Ik heb de foto's ook geappt naar de dierenarts en die denkt oedeem, misschien door allergie ofzo? Hij zei dat het met de metacam wel wegtrekt, zo niet ff bellen. Het voelt overigens niet zacht aan maar hard.

iemand ervaring?


[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 18:22 



 
Profiel   

Dezelfde oedeem gezien bij paard waarvan de eiwit-huishouding verstoord was geraakt na wekenlange heftige diarree. Naarmate hij weer opknapte en ging eten trok dit weer weg.
Er zijn echter ook andere oorzaken. Allergie, hart- / nierafwijking... Dus idd even goed monitoren en overleggen met dierenarts. Ook bij twijfel.

Hard aanvoelen is zo onder de buik ook de zwaartekracht ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 19:28 



 
Profiel   

Ah ok, helder. Ik heb het nog nooit eerder gezien bij hem, dus hopelijk trekt het weg.

Net was zijn temperatuur 37,2. Heel klein plukje hooi gegeven die hij uit handen trok alsof hij dood ging van de honger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 19:30 



 
Profiel   

Verder geen ervaringen?
Vanochtend zat het oedeem er nog. Verder geen koorts meer. En eetlust is goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 12:21 



 
Profiel   

Oedeem is al kleiner
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 20:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen