Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Is dit voer een geschikte aanvulling bij hoefbevangenheid

 
Profiel   

Helaas is mijn pony dan toch voor de 2e keer hoefbevangen.
In maart had ze hele ernstige maagzweren, en at niks meer. Ik heb er toen voor gekozen om haar dag en nacht de wei op te doen. Uiteraard wist ik dat de kans bestond dat ze bevangen zou raken.
Maar niet eten is ook niet goed zeker als ze al maagzweren hebben.
Ze werd dan ook bevangen, ik was er extreem vroeg bij. Op zaterdag maakte ik een ritje en vond ik haar al gevoelig lopen, toch op de paddock gezet en zondag stond ze als nog bevangen. Direct de dierenarts gebeld en die heeft metacam gespoten en op dinsdag zag je er niks meer aan en met een week kon ik al weer wat stappen. Ze is toen terwijl ze bevangen was toch halve dagen de wei opgegaan ( advies van de lingehoeve zodat ze in elk geval die 4 uur per dag de maag goed kon vullen).
4 weken terug was ze kort kreupel en heb dr toen wel een dag op de paddock gehad, en volgende dag was het al weer over. Waarschijnlijk was ze toen al bevangen.
Ze is nu toch weer bevangen geraakt, ze heeft ook gewoon hele dagen op de wei gelopen. Op de paddock valt ze kilo's af.
En dat is ook nu weer het probleem.
Ze staat samen met haar jaarling op de paddock anders eet ze sowieso niks.
Alles wat suiker arm aan ruwvoer is wat ik heb gekocht vreet ze nagenoeg niet.
Ze krijgt nu weer ons eigen verpakte voordroog, dat was toen volgens de analyse ik meen geschikt voor dikke paarden maar niet voor hoefbevangen paarden.
Maar ik heb dit toen getest voor het ingepakt werd, met inpakken verdwijnen er ook altijd nog wat suikers ik heb dus vanmiddag een nieuwe test de deur uit gedaan.
Dit ruwvoer wassen helpt ook niet dan eet ze het ook niet meer.

Ik heb een zak action quality zero en health mix gehaald

[ img ]
Dit is het label het is een ruwvoer vervangend voer

En ik heb nog equifyt zupa staan

[ img ]

met deze waardes dat eet ze redelijk, beetje met lange tanden, gewone bietenpulp met grasbrok eet ze niet. die zupa is ook al moeizaam, soms eet ze een deel op soms bijna alles.

Ervarings deskundigen, wat kan ik voeren?
Ik zit met mijn handen in het haar. zie mijn mooie gespierde pony met de dag afvallen.
Ribben zijn al zichtbaar


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 17:11 



 
Profiel   

Wat vervelend! Na een tweede keer hoefbevangenheid zou ik toch adviseren haar volledig van het gras te halen.

De Horsefood Graanvrij mix is geloof ik nog lager in suikers en zetmeel. Pavo heeft ook een hele nieuwe lijn ontwikkelt. Je zou zodat ze wel aan haar eiwitten komt (mocht je haar niet meer op het gras zetten) een eiwit balancer of supplement kunnen geven. Te weinig eiwitten = eigen spieren opeten en invallen.

Succes! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 17:27 



 
Profiel   

Lastig geval. Hoe is er vastgesteld dat ze hoefbevangen is? Foto's van de voeten? Of kan het ook spierbevangenheid zijn geweest deze kunnen kwa uiterlijke symptomen wel op elkaar lijken. Verder Cushings al uitgesloten?

Pavo heeft idd een paar interresante producten op basis van rijst. Dit zou beter zijn voor paarden die op suiker reageren. Geeft minder schommeling in de bloedsuikerspiegel.

Producten die je noemt ken ik verder niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 17:46 



 
Profiel   

Je kan ook eens kijken naar de go lite balancer van Dodson&Horrell of van Spillers de happy hoof. Dat laatste is ook een ruwvoer, maar wie weet. De eerste is een brokje. Eventueel kan je ook kijken naar De WES-lijn van ST Hippolyt. En heb je wel eens gekeken naar PSSM?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 17:52 



 
Profiel   

Change3x schreef
Wat vervelend! Na een tweede keer hoefbevangenheid zou ik toch adviseren haar volledig van het gras te halen.

De Horsefood Graanvrij mix is geloof ik nog lager in suikers en zetmeel. Pavo heeft ook een hele nieuwe lijn ontwikkelt. Je zou zodat ze wel aan haar eiwitten komt (mocht je haar niet meer op het gras zetten) een eiwit balancer of supplement kunnen geven. Te weinig eiwitten = eigen spieren opeten en invallen.

Succes! :j


Ze is nu ook van het gras af, ze heeft nu geen maagzweren wat ik weet dus geen echte reden om haar toch iets van gras te laten eten.
Overigens is een supplement te weinig, ze eet echt te weinig ruwvoer schat in dat ze nog niet aan de 4 kg ruwvoer per 24 uur komt nu

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 17:56 



 
Profiel   

jazzejam schreef
Lastig geval. Hoe is er vastgesteld dat ze hoefbevangen is? Foto's van de voeten? Of kan het ook spierbevangenheid zijn geweest deze kunnen kwa uiterlijke symptomen wel op elkaar lijken. Verder Cushings al uitgesloten?

Pavo heeft idd een paar interresante producten op basis van rijst. Dit zou beter zijn voor paarden die op suiker reageren. Geeft minder schommeling in de bloedsuikerspiegel.

Producten die je noemt ken ik verder niet.

ik herken de manier van lopen van de vorige keer, gisteren wel fotos gemaakt de lichte kanteling is nog te zien van de vorige keer. maar het is niet erger geworden.
voeten zijn erg pijnlijk bij kloppen, ze zijn warm. kroonrand is opgezet

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 17:59 



 
Profiel   

Producten die je hier toont, zijn idd voldoende laag in suikers, zou ik makkelijk durven geven. Maar idd mss eerder kijken naar iets met eiwitten, bijvoorbeeld luzerne(hooi), hoewel sommigen het dan weer afraden voor de maag (hoewel, mijn hengst is ook nog behandeld geweest voor maagzweren, en die wil geen ander hooi meer dan luzernehooi, en geen symptomen meer van maagproblemen). Ze zijn er verzot op, dus kan ook helpen om haar aan het eten te krijgen, en voor je jaarling in de groei is het ook niet slecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 18:00 



 
Profiel   

sassie76 schreef
Je kan ook eens kijken naar de go lite balancer van Dodson&Horrell of van Spillers de happy hoof. Dat laatste is ook een ruwvoer, maar wie weet. De eerste is een brokje. Eventueel kan je ook kijken naar De WES-lijn van ST Hippolyt. En heb je wel eens gekeken naar PSSM?


ik zoek echt een ruwvoer vervanger die ik per dag 3 kg of zo van kan geven. Afhankelijk van hoeveel ze die dag aan hooi eet. Denk dat ze nu zo'n 4 kg ruwvoer eet per 24 uur.
er gaast een kruiwagen vol er door heen per 24 uur samen met haar jaarling, en die eet heel goed. ben bang dat die het grootste deel op eet. Eilis zelf staat ergens achter in de paddock en komt af en toe naar voren gewandeld en dan gaan er weer wat kleine hapjes in en dan loop ze weer weg

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 18:02 



 
Profiel   

hwn schreef
Producten die je hier toont, zijn idd voldoende laag in suikers, zou ik makkelijk durven geven. Maar idd mss eerder kijken naar iets met eiwitten, bijvoorbeeld luzerne(hooi), hoewel sommigen het dan weer afraden voor de maag (hoewel, mijn hengst is ook nog behandeld geweest voor maagzweren, en die wil geen ander hooi meer dan luzernehooi, en geen symptomen meer van maagproblemen). Ze zijn er verzot op, dus kan ook helpen om haar aan het eten te krijgen, en voor je jaarling in de groei is het ook niet slecht.


Ze eet heel graag lucerne, dat heb ik al die tijd nog bij gegeven omdat dat iets is wat ze echt goed eet.
Zit ook door die mix van action quality heen.
Lucerne hooi zeg je. zijn dat gewoon balen of hoe moet ik dat zien. voor je alleen dat hooi of vervang je een deel van je ruwvoer door lucerne hooi

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 18:04 



 
Profiel   

Fibrebeet? Dat is geschikt voor paarden die hoefbevangen zijn.

Het voer dat je noemt van action geef ik ook. Maar dan wel aan mijn te dikke ruin die op dieet is en die in de winter altijd fris is. Dus aankomen zal ze daar niet van. Het is wel heel mooi voer. Er zit ook wat kruiden door voor de luchtwegen wel fijn aangezien de mijne astma heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 18:07 



 
Profiel   

koetjeboe schreef
sassie76 schreef
Je kan ook eens kijken naar de go lite balancer van Dodson&Horrell of van Spillers de happy hoof. Dat laatste is ook een ruwvoer, maar wie weet. De eerste is een brokje. Eventueel kan je ook kijken naar De WES-lijn van ST Hippolyt. En heb je wel eens gekeken naar PSSM?


ik zoek echt een ruwvoer vervanger die ik per dag 3 kg of zo van kan geven. Afhankelijk van hoeveel ze die dag aan hooi eet. Denk dat ze nu zo'n 4 kg ruwvoer eet per 24 uur.
er gaast een kruiwagen vol er door heen per 24 uur samen met haar jaarling, en die eet heel goed. ben bang dat die het grootste deel op eet. Eilis zelf staat ergens achter in de paddock en komt af en toe naar voren gewandeld en dan gaan er weer wat kleine hapjes in en dan loop ze weer weg


Als ruwvoervervanger raad ik safe & sound van Dodson & Horrell aan. Is zacht spul en geschikt voor (ex-)HB-ers. Mijn paard met PPID, HB en maagzweren krijgt het gemengd met Speedibeet voor de eiwitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 18:08 



 
Profiel   

Dodson & Horrell heeft twee producten die misschien fijn zijn en iig geschikt voor HB-gevoelige paarden: Safe&Sound en CushCare. Die laatste is voor ppid-paarden en helpt ook wat meer vlees erop te houden. Verder heb ik goede ervaring met een combi van Agrobs wiesencobs en Speedibeet als ruwvoer aanvulling voor mijn HB-gevoelige oudje die bijna geen kiezen meer over had. Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 18:12 



 
Profiel   

Ze word overigens volgende week op ppid getest en Ir. Ppid is in maart ook al wel getest maar officeel was seizoen niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 18:13 



 
Profiel   

Nado schreef
Dodson & Horrell heeft twee producten die misschien fijn zijn en iig geschikt voor HB-gevoelige paarden: Safe&Sound en CushCare. Die laatste is voor ppid-paarden en helpt ook wat meer vlees erop te houden. Verder heb ik goede ervaring met een combi van Agrobs wiesencobs en Speedibeet als ruwvoer aanvulling voor mijn HB-gevoelige oudje die bijna geen kiezen meer over had. Sterkte!


Klopt, fijn spul maar bij maagzweren raad ik CushCare af. De brokjes zijn vrij scherp en die van mij kreeg daardoor flinke klachten.
Mijn niet-maagpatient van 27 is er wel dol op, en blijft hiermee goed op gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 18:18 



 
Profiel   

Spenk schreef
Fibrebeet? Dat is geschikt voor paarden die hoefbevangen zijn.

Het voer dat je noemt van action geef ik ook. Maar dan wel aan mijn te dikke ruin die op dieet is en die in de winter altijd fris is. Dus aankomen zal ze daar niet van. Het is wel heel mooi voer. Er zit ook wat kruiden door voor de luchtwegen wel fijn aangezien de mijne astma heeft.


Nee fiberbeet eet ze niet. Heb het een tijdje gegeven in combi met die grasbrokken van pavo en zemelen. Maar ze eet dat altijd maar kort durend. Paar dagen eet ze steeds se helft op en daarna moet ze er niks meer van weten tot ik weer paar weken later weer aanbied

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 18:20 



 
Profiel   

Is dit nog wat? https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... code=86181

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 18:36 



 
Profiel   

Marshall Bergwiesen Mash kun je proberen, mag als volledige ruwvoervervanger. Evt mengen met bijv Wiesen Fasern, ook een ruwvoervervanger. Beide soorten gaf ik aan mijn merrie (PPID, chronisch bevangen).
Zij kreeg onbeperkt hooi (geen voordroog!) bij.

En wat niet iedereen wil, maar ik geef toch de tip: ga ook zoeken in het alternatieve circuit. Ik weet vrij zeker dat mijn merrie zonder behandelingen van Den Hoek (flink) korter had geleefd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 19:17 



 
Profiel   

Afanaisa91 schreef
Nado schreef
Dodson & Horrell heeft twee producten die misschien fijn zijn en iig geschikt voor HB-gevoelige paarden: Safe&Sound en CushCare. Die laatste is voor ppid-paarden en helpt ook wat meer vlees erop te houden. Verder heb ik goede ervaring met een combi van Agrobs wiesencobs en Speedibeet als ruwvoer aanvulling voor mijn HB-gevoelige oudje die bijna geen kiezen meer over had. Sterkte!


Klopt, fijn spul maar bij maagzweren raad ik CushCare af. De brokjes zijn vrij scherp en die van mij kreeg daardoor flinke klachten.
Mijn niet-maagpatient van 27 is er wel dol op, en blijft hiermee goed op gewicht.


Ik maakte er slobber van, tezamen met de wiesencobs en speedibeet, dus hier heb ik niet aan gedacht. Fijne aanvulling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 20:10 



 
Profiel   

Ik geef de grasmix van Hartog aan mijn paard met HB verleden. Ook gegevens toen hij te schraal was en moest aankomen. Ik vond hem laag genoeg in suikers/zetmeel en ook betaalbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 20:42 



 
Profiel   

Spenk schreef

Kan ik denk ik beter gewoon lucerne brok voeren. In dit zit nog 15 %suiker en zetmeel en niet eens zo heel veel eiwit. Lucerne brok is vergelijkbaar en lager in suiker

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 20:53 



 
Profiel   

Hilary schreef
Marshall Bergwiesen Mash kun je proberen, mag als volledige ruwvoervervanger. Evt mengen met bijv Wiesen Fasern, ook een ruwvoervervanger. Beide soorten gaf ik aan mijn merrie (PPID, chronisch bevangen).
Zij kreeg onbeperkt hooi (geen voordroog!) bij.

En wat niet iedereen wil, maar ik geef toch de tip: ga ook zoeken in het alternatieve circuit. Ik weet vrij zeker dat mijn merrie zonder behandelingen van Den Hoek (flink) korter had geleefd.


Helaas eet ze dit niet. Al geprobeerd de vorige keer. Ze houd niet van nat voer. De equifyt zupa gaat nog enigszins. Al zag ik d'r straks ook al de helft met de neus uit de bak lepelen wat haar jaarling later weer stond op te eten

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 20:55 



 
Profiel   

De florian ruwvoermixen (even opletten beaut kon er niet tegen met haar astma) of de compact gras van hartog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 21:02 



 
Profiel   

Ik heb een leverancier gevonden van luzerne hooi hier redelijk dichtbij. Wil daar morgens eens gaan informeren en even bekijken hoe het eruit ziet. Ze is erg gek op lucerne dus vind dit wel een goede om te proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 21:03 



 
Profiel   

De wiesen faseren kun je gewoon droog voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 21:36 



 
Profiel   

Hartog heeft diverse grasmixen, wordt verkocht door de Welkoop en Epplejeck oa maar ook lokale verkooppunten. Zelf vind ik de Senior versie en de Grasmix mooi spul, de Senior heeft iets meer eiwit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 01:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen