Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Peesblessure en bloedzuigertherapie

 
Profiel   

Ik weet, dit is het zoveelste topic over peesblessures, maar via de zoekfunctie kon ik het zo gauw niet vinden.

Onze merrie was gisteren ineens kreupel linksvoor. In eerste instantie dachten we aan een hoefzweer, maar hoefsmid kon in de hiief geen problemen vinden.

Hij bekijkt en voelt haar been en constateert dat het zacht en dik is en denkt aan een peesblessure. Hij zei dat hij goede resultaten had gezien met bloedzuigertherapie.

Nu wil ik jullie graag vragen of er hier meer ervaringen mee zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 15:42 



 
Profiel   

Een hoefsmid is geen DA, dus je hebt sowieso geen diagnose, en dan wil je meteen al met een alternatieve therapie aan de slag, terwijl je niet eens weet wat er aan de hand is?
Wat is er mis met een DA laten komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 15:45 



 
Profiel   

Helaas hebben wij al ervaring met peesblessures en de behandeling ervan (vorig paard).

Maar met bloedzuigertherapie nog geen ervaring.

Maa

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 15:54 



 
Profiel   

Ja joh, maar een dik poot kan ook een griffelbeenbreuk zijn, om maar eens een zijstraat te noemen. Dat je vorige paard een peesblessure had, wil niet zeggen dat deze dat heeft zonder dat een DA die diagnose met echo gesteld heeft.

Bloedzuigertherapie is onbewezen alternatief. Dan kan je beter naar high power laser therapie kijken. Ook alternatief, maar tenminste nog énig bewijs voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 16:18 



 
Profiel   

Wil je niet gewoon eerst weten voor je gaat behandelen en je wellicht het foute behandeld? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 16:32 



 
Profiel   

Eerst zorgen dat je echt de goede diagnose hebt dus laat een echo maken. Bloedzuigers spuiten een bepaald stofje in om het bloed te verdunnen, daardoor zou de doorbloeding ( die bij pezen minimaal is) zo optimaal mogelijk zijn. Niks geen hocus pocus .

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 16:45 



 
Profiel   

Ik zou eerst beginnen met een diagnose, en DAN pas richting een (bij voorkeur bewezen, maar dat kan persoonlijk zijn) therapie gaan denken, áls dat al het advies van de veearts gaat zijn.

Mocht het inderdaad een peesblessure zijn, en je vorige paard had er ook al eentje, is dat mogelijk wel iets om eens goed over na te gaan denken mbt preventie trouwens. Is overigens niet rot bedoeld he, maar ik zie in de praktijk wel heel vaak peesblessures vaker voorkomen bij 1 eigenaar, en er zijn ook eigenaren die er werkelijk nooit mee te maken krijgen terwijl ze zo ongeveer hetzelfde met hun paard doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 16:46 



 
Profiel   

Als antwoord op je vraag:
[VN] Hirudotherapie (behandeling met bloedzuigers) bij Jim, van Daihyo

Eeuwenlang door universitair opgeleide artsen toegepast, maar in onbruik geraakt.
('Alternatief, geen bewijs' is nonsens. Al wil ik best geloven dat er geen uitgebreide studies met duizenden patiënten zijn, dubbelblind en placebo gecontroleerd. 'De gouden standaard' ontbreekt dus - maar dat is iets anders dan onbewezen.)

Uiteraard: voor je iemand met bloedzuigers belt, bel je eerst de DA.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 16:53 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Een hoefsmid is geen DA, dus je hebt sowieso geen diagnose, en dan wil je meteen al met een alternatieve therapie aan de slag, terwijl je niet eens weet wat er aan de hand is?
Wat is er mis met een DA laten komen?


Dit snap ik ook niet hoor, laat eerst door een DA een diagnose stellen voordat
je maar "wat" gaat doen.

En dat wil niet zeggen dat ik tegen alternatief ben hoor, absoluut niet, maar je wilt toch weten
wat je aan het behandelen bent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 17:02 



 
Profiel   

https://www.researchgate.net/publicatio ... udotherapy

Voor degenen die denken dat bloedzuigers 'een bewezen behandeling' is. Ja, voor een bepaald aantal (humane) aandoeningen, voornamelijk voorkomen van huidafsterven bij huidtransplantatie.

Citaat
Medical leech therapy is an effective treatment modality in plastic and reconstructive surgery for flap salvage, in the treatment of hematomas, post-phlebitis syndrome, and possibly for chronic wounds. There is very limited experience for other diseases.


Ja, er zitten een heleboel potentieel interessante stofjes in het speeksel van bloedzuigers, maar de hoeveelheid eventueel geneeskrachtige stoffen die door 4-5 bloedzuigers in de bloedbaan komen is minimaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 17:47 



 
Profiel   

Niemand zegt dat er geneeskrachtige stoffen vrijkomen toch? Ze brengen zeer plaatselijk bloedverdunners aan door stofje dat ze inspuiten. Daardoor betere doorbloeding en ja logisch bij afsterven van weefsel om ze daar in te zetten want dat is een tekort aan circulatie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 19:42 



 
Profiel   

Bloedzuigers zijn en worden heel veel onderzocht op hun potentieel geneeskrachtige stoffen. Er zijn er een stuk of 100 geidentificeerd die interessant zouden kunnen zijn om verder te ontwikkelen.
Er zit dus van alles potentieel 'werkzaams' in die beesten. Alleen in hoeveelheden die volkomen in het niets vallen in verhouding tot de 40 liter bloed die er in een paard zitten.

Dus een paar mcg (op z'n hoogst) bloedverdunner in die paar ml (op z'n hoogst) speeksel van die bloedzuiger zou via een wondje in de huid opgenomen moeten worden in de bloedsomloop (maw, verdund worden in die 40 liter) en vervolgens terecht moeten komen in die pees die sowieso niet doorbloed is. Dat doet echt he-le-maal niets. Nada.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 22:09 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Ik zou eerst beginnen met een diagnose, en DAN pas richting een (bij voorkeur bewezen, maar dat kan persoonlijk zijn) therapie gaan denken, áls dat al het advies van de veearts gaat zijn.

Mocht het inderdaad een peesblessure zijn, en je vorige paard had er ook al eentje, is dat mogelijk wel iets om eens goed over na te gaan denken mbt preventie trouwens. Is overigens niet rot bedoeld he, maar ik zie in de praktijk wel heel vaak peesblessures vaker voorkomen bij 1 eigenaar, en er zijn ook eigenaren die er werkelijk nooit mee te maken krijgen terwijl ze zo ongeveer hetzelfde met hun paard doen.


Dat is dus de reden dat dit paard 24/7 buiten staat, juist om herhaling te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 00:10 



 
Profiel   

Als eerste zou ik dit goed laten checken door een dierenarts.

Bij ons was het een peesschede ontsteking +peesblessure.
En hierbij hebben wij egsbars + bloedzuigers gebruikt.

De merrie is hierdoor vlot hersteld.


Maar de grote grote maar!!!! Het is tijd nodig en geduld en naderhand met verstand weer trainen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 08:40 



 
Profiel   

Wat is/zijn egsbars ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 15:13 



 
Profiel   

Mijn paard had een blessure bij de aanhechting van de tussenpees die niet wilde herstellen.
Ik heb bloedzuiger therapie gedaan omdat ik daar hele goede dingen over hoorde, maar bij mijn paard heeft het helaas niks geholpen….
Je hoort er wel echt goede resultaten mee inderdaad, dus ik was ook heel hoopvol maar helaas…

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 15:15 



 
Profiel   

Marie111 schreef
Wat is/zijn egsbars ?


Ronde ijzers om de pees te laten rusten

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 15:24 



 
Profiel   

Janneke2 schreef

Ik heb dat topic destijds ook gevolgd omdat ik het interessant vond. Ik las daar toen dat het inzetten van bloedzuigers niet zonder risico is. Dat is wel iets om bij stil te staan voordat je dit overweegt.
Citaat
Bloedzuigers worden in de humane geneeskunde gebruikt bij moeilijke wondheling, huidtransplantaties, herstellende plastische chirurgie, enz. Het gaat dan om wonden die door de omstandigheden moeilijk of niet te draineren zijn. De bloedzuigers zorgen ervoor dat opgestapeld bloed en lymfevocht worden afgevoerd. Binnen die context hoort het gebruik van bloedzuigers gewoon bij de reguliere geneeskunde.

Alleen, het gebruik van bloedzuigers komt niet zonder risico's. Alle bloedzuigers, ook medicinale bloedzuigers, zijn besmet met aeromonas. Aeromonas zijn bacteriën die vooral in sloten, plassen, en rivierdelta's voorkomen. Aeromonas kunnen een aantal ziektes veroorzaken, in het bijzonder gastro-enteritis en wondinfectie, eventueel met sepsis. Als bloedzuigers in de humane geneeskunde worden gebruikt gebeurt dat dan ook altijd in combinatie met antibiotica. Alleen, sinds 2000 zijn hoe langer hoe meer aeromonas resistent tegen ciprofloxacine. Resistentie zit nu op 95%.

Ook het nabloeden is niet zo onschuldig als hier wordt gezegd. Het gebeurt niet dikwijls, maar het kan wel degelijk leiden tot een lage hemoglobine-spiegel, een dalende hematocriet, en problemen met de stolling van het bloed.

Zonder meer een paar bloedzuigers op je paard planten is eenvoudigweg dom. Wil je absoluut bloedzuigers gebruiken, okee, maar dan wel in een context waarin ze bewezen nuttig kunnen zijn (heling van extreme wonden), en in combinatie met antibiotica, onder begeleiding van een DA.


Hele interessante uiteenzetting, dank je BigBen. Ik had op Pubmed een tijdje geleden al wel evidentie gevonden voor de werkzaamheid van bloedzuigers maar heb nu ook gezocht op Aeromonas en je hebt gelijk. Die bloedzuigers dragen het altijd bij zich. Sterker nog, ze hebben het nodig om te kunnen functioneren. Het nabloeden wordt ook benoemd. De bloedzuiger zuigt ongeveer 10 ml bloed op maar iedere wond kan nog tientallen ml’s bloed nabloeden. Nu was ik het al niet van plan maar na dit echt helemaal niet meer. En nu is het me ook direct duidelijk waarom de bloedzuigerbehandeling uitgestorven was hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 16:35 



 
Profiel   

Even een update.
Vanavond is onze vaste bekapster geweest en die constateerde rotstraal en klein scheurtje in de hoef. Ze heeft haar zo bekapt, dat de zere plek zoveel mogelijk ontlast wordt en heeft Hoof-stuff in de rotstraal gepropt en druppeltjes anti hoefschimmel voor paarden in het scheurtje. Hopelijk blijft dat een dag of twee zitten en dan kunnen we het zelf bijhouden en knapt het op.
Paard liep voor het bekappen al beter dan woensdag trouwens (ik kon zelf gisteren niet bij paard langs, dochter wel). En na het bekappen ging het nog beter.

Gelukkig is er dus niks aan de hand met de pees. Was ook wel een hele snelle conclusie van die hoefsmid woensdag natuurlijk. Ik kreeg toen echt een "hartverzakking".

in elk geval weet ik door de antwoorden in deze discussie dat er verschillend gedacht over bloedzuigertherapie. Dat het niet genezend werkt, wist ik al. Was vooral benieuwd of het ondersteunend kan zijn. Of we het ooit gaan toepassen weet ik nog niet. In elk geval bedankt voor jullie antwoorden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 23:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen