Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Maagzweren graad 4, prognose?

 
Profiel   

Topic namens een vriendin zonder Bokt:

Franse draver, 14 jaar. Vanaf 2 tot zijn 11e jaar gekoerst, daarna door vriendin gekocht. Geen aankoopkeuring uitgevoerd.
Eerste jaar onregelmatig, na langdurige zoekwerk opgelost met hoefijzers door een goede hoefsmid.
In het rijden de kop op 'gas geven'. Ik rijdt vanaf zomer 2020 veel met deze vriendin samen naar buiten, en in de afgelopen paar jaar heb ik dit paard zien groeien van 'ongeleid projectiel' naar 'ook eens gas geven maar onder controle'. Dressuurmatig vindt hij het nog wel lastig, heeft nog de neiging zich door de bocht te willen gooien, maar kan ook mooi vertragen en los in het lijf lopen.
Voeding: 24/7 buiten in groep van 15. Weide helaas wel kaal geknaagd. Onbeperkt hooi, echter soms zijn de ruiven leeg en worden deze pas laat weer gevuld. Slobber vitalbix mash en compleet voor het rijden, en na het rijden.

Al meerdere keren da geweest vanwege koliekverschijnselen, waarbij oorzaak niet werd gevonden. Vermoeden zand, en van daar uit paar x stootkuur psyllium.

Zondag samen rondje gereden, waarbij paard aan losse teugel voor en achter die van mij kon lopen. Bij terugkomst licht koliekerig. Zondag avond koliekerig, knapte op na pijnstillers van da. Maandag niet ok, en da laten komen. Bloed afgenomen, maar konden wederom niets vinden. Uiteindelijk maandag middag een in zichzelf gekeerd paard dat niet wilde eten naar Lingehoeve gebracht. Daar is na maagscopie maagzweren vast gesteld. Graad 4, dermate ernstig dat de da heeft gewaarschuwd dat een volgende grote aanval bast einde paard kan wezen... Kraters van 2-3 cm bovenin de maagwand, bruine rand naar onderkant, en onderin bij het klierrijke deel rode puntjes zichtbaar. Duidelijk al jaren aanwezig. (bizar gezien we zoveel ritten samen hebben gereden, en we een happy paard zagen!)

Paard is naar huis gestuurd met een tas ulcergold en advies voor RUST, 24/7 beschikking over ruwvoer, begrenzing koolhydraatrijk krachtvoer. Hij staat nu op havens digest.

Uiteraard heeft de eigenaresse nu stress...dit is haar bubbelpaard!
Haar vragen nu:
- zijn er mensen met ervaring herstel van graad 4?
- wat is het herstellend vermogen van de maagwand?
- welke voeding heb jij jouw paard op gezet?

Ik heb het topic 'maagzweren, ervaringen?' gevonden, echter is deze 390 pagina's, en worden paarden van alle gradaties besproken. Omdat de vragen specifiek zijn, dit nieuw topic.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 20:22 



 
Profiel   

Yep mijn vorige projectpaardje had dit en bleef er ook helaas gevoelig voor, niks door gehad met rijden of ed.

Is in 2 maanden helemaal hersteld met Ulcer Gold, onbeperkt ruwvoer en een goede zomer maar naar mate de winter weer kwam kwamen de symptomen helaas weer terug, weer een Ulcer gold kuur (kort dit keer) maar dat deed weinig..

Een goede leefomstandigheid voor het paard waar hij echt 24/7 beschikking over eten heeft en de Ulcer gold kuur genoeg geven en heeeeel rustig afbouwen is echt enorm belangrijk om het herstel zo goed mogelijk te laten verlopen.

Succes en sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 20:27 



 
Profiel   

Ulcergold is omeprazol?

Ik heb gelukkig geen ervaring met een paard met een maagzweer, ik weet wel uit de humane geneeskunde dat behandeling met Omeprazol wordt gedaan, operaties komen zover ik weet niet meer voor.
Wellicht is het naief gedacht, maar werkt het bij paarden niet hetzelfde?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 20:29 



 
Profiel   

Heel toevallig heeft mijn bijrijdpaard dezelfde diagnose gehad na ook kort op elkaar meerdere keren gaskoliek.
Hij stond toen op onverpakt hooi en granenmix ivm slechte darmwerking.
Echter was hij heel erg afgevallen mede door de maagzweren en doordat het hooi veel te arm was .
Hij is overgegaan op low sugar brokken en voordroog voor de voedingstoffen.
Plus inderdaad een hele tas vol met ulcer gold.
Na 6 weken zijn we terug gegaan naar de kliniek voor een scopie en toen was de maag al zeer aanzienlijk verbeterd ik geloof toen nog graad 1 ipv 4 da was zeer verbaasd.
Hij heeft daarna nog 2 weken volle dosis ulcer gehad en toen afgebouwd.
Het gaat nu goed en bij stresvolle situaties (dierenarts nieuwe paarden oid) geven we hem weer tijdelijk ulcer

Belangrijke noot!!
Hij staat nu op onbeperkt ruwvoer en dan echt onbeperkt dat zal hij altijd moeten blijven

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 20:30 



 
Profiel   

Mijn paard is gevoelig voor maagzweren. Na behandeling met ulcergold overgegaan op comfort van equilin.
https://equilin.eu/product/comfort-de-m ... bonnement/

Je kan met hen praten over advies voer voor je paard, ze is veearts.
Mijn paard doet het hier goed op

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 04:15 



 
Profiel   

Kijk ook eens of het paard het wel lekker doet op 24/7 buiten in een grote groep. Mijn eerste paard vertoonde burn out achtige klachten in zo'n setting en knapte pas op toen hij in de nachten weer kon ontspannen in een eigen box. Daar durfde hij pas weer rustig en goed te slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 06:46 



 
Profiel   

Charaz schreef
Ulcergold is omeprazol?

Ik heb gelukkig geen ervaring met een paard met een maagzweer, ik weet wel uit de humane geneeskunde dat behandeling met Omeprazol wordt gedaan, operaties komen zover ik weet niet meer voor.
Wellicht is het naief gedacht, maar werkt het bij paarden niet hetzelfde?




Ja, dat is Omeprazol, je hebt o.a. ook nog Peticur, is hetzelfde

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 07:01 



 
Profiel   

Dank voor de reacties, kan de eigenaar zeker wat mee!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 18:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen