Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard ondersteunen peesblessure sprong

 
Profiel   

Hoi mede-bokkers,

Afgelopen woensdag ben ik met mijn 21-jarige draver naar de kliniek geweest omdat zij bijna 2 weken geleden in elkaar getrapt is door haar paddockmaatje. Dit hebben we zelf gezien en daarna trok ze al iets met haar linkerachterbeen. Op boxrust gezet, linksachter was echt helemaal dik. Nu was alleen nog de sprong dik en net niet helemaal rad dus voor onderzoek naar de kliniek. Been is onderzocht & conclusie is dat de korte gewrichtsbanden van de sprong geblesseerd zijn.

Advies: 8 tot 10 weken boxrust.
week 1 t/m 4 maximaal 2 x per dag 5-10 aan de hand stappen
week 5 t/m 8 dagelijks 15/20 minuten stappen, wisselend ohz of aan de hand

Is er iemand met een paard die een soortgelijke blessure heeft gehad? Is het zinvol om nog wat aan te passen in supplementen om haar zoveel mogelijk te ondersteunen, heeft iemand daar ervaring mee? Heeft lasertherapie nog zin of geen meerwaarde?

Sorry voor de velen vragen, ik hoor het graag!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 11:38 



 
Profiel   

Bij de Paardendrogist staat een braaf verhaal over supplementen bij peesblessures (banden zijn 'een soort van' pezen).

Verder hoor ik goede verhalen over Ice Vibe. (Ik weet niet of dit bestaat voor om het spronggewricht.)

En een vriendin heeft een mengsel gemaakt van vette plantenolie (zonnebloem, soeffloer, etc) met een paar druppels essentiële olie van gember, geranium en jeneverbes. (Haar dier is volledig genezen van de peesblessure, tot en met geen littekenweefsel zichtbaar op de scan.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 12:06 



 
Profiel   

Nu voor de tweede keer een blessure aan de tussenpees (andere voorbeen) bezig. Beiden keren laten laseren en bij de controle deze week te horen gekregen dat de da verrast was door het herstel vermogen van mijn 18 jarige paard. Alles opgevuld weer na 8 weken.
Dus tja helpt laseren, lastig te meten want je hebt niet hetzelfde been zonder laseren ter vergelijking maar ik denk zelf van wel. Het is wel een investering, iemand iedere 4 dagen laten komen a 40-45 euro. Zoek wel iemand met een High Power Laser.
Daarnaast ben ik collageen poeder gaan geven, Tendon Care Remedy, de eerste 3/4 weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 00:50 



 
Profiel   

Mijn paard met peesblessure heb ik MSM + vitamine C bijgegeven (dat schijnt de MSM weer te ondersteunen?). Geen idee of het daadwerkelijk geholpen heeft natuurlijk, maar bij de controle scan was het perfect genezen. De dierenarts was eigenlijk ook wel verbaasd dat het in zo’n relatief korte periode al zo goed geheeld was, dus wellicht heeft het wel bijgedragen.
Deze om precies te zijn: https://www.synovium.eu/product-page/sy ... -optimal-c

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 00:53 



 
Profiel   

Hier draver die een blessure had aan de collateraalbanden in zijn spronggewricht. Wij zijn uiteindelijk 1,5 jaar zoet geweest voor we ons eerste galopje weer deden en hij helemaal hersteld was (2016-2017), maar wel volledig genezen en paardlief gewoon 24/7 buiten gehouden met blessure. Niet het idee dat supplementen bij hem veel deden.

High power Laser hoor ik wel goede dingen over bij pezen, maar weet niet of je in de sprong gericht genoeg kan behandelen. Geen ervaring mee zelf. Informeer eens bij faithful horses :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 09:04 



 
Profiel   

https://www.faythful.nl

Dierfysiotherapeute die oa met de high power laser werkt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 11:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen