Zwelling koker na operatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caballo77

Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-05

Zwelling koker na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 12:20

Afgelopen vrijdag is bij een mijn tinker een sarcoid op zijn koker verwijderd. Ook is er plaatselijk chemo (cisplatine) ingespoten. Operatie is zonder problemen verlopen. Hij krijgt momenteel Inflacam en staat apart op een weide. Qua beweging stap ik met hem aan de hand. Nu heeft hij toch behoorlijk wat zwelling aan de koker. Hechtingen zijn nog in orde. Ook heeft hij geen koorts; ik controleer dagelijks zijn temperatuur. Eet goed en heeft weer praatjes. Net de kliniek gebeld en zij geven aan dat zwelling na de operatie aan de koker normaal is. Ze geven aan om bij twijfel mijn eigen dierenarts te bellen en evt nog een paar dagen extra Inflacam te geven.

Heeft iemand op Bokt wellicht ervaring hiermee? Hoe lang kan zo'n zwelling aanhouden?

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Zwelling koker na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:51

Mijn paard had dat heel erg na castratie. Hij kreeg antibiotica en verder moesten we het tweemaal per dag minstens 10 minuten met een zachte koude waterstraal koelen.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zwelling koker na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:58

Ik zou even informeren of koelen goed is of niet (hechtingen mag je meestal niet weken).

Maar zwelling is inderdaad normaal. Kan wel een paar weekjes aanhouden in mijn ervaring (castraties). Koelen en beweging helpt vaak om de zwelling te verminderen. Houd wel ij de gaten of de zwelling nu niet meer erger wordt of het warmer wordt (en koorts in de gaten houden met temperaturen, maar ik neem dat je dat al doet).

Caballo77

Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Zwelling koker na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 09:43

Dankjewel voor de berichtjes. Gisteren leek de zwelling niet te zijn toegenomen; ook niet warmer geworden. Koorts houd ik idd in de gaten. Ik neem elke dag zijn temperatuur op en die is in orde. Koelen en de hechtingen is idd geen goede combinatie. Samen met de stalbaas besloten om hem morgen weer in de groep te zetten. Bewegen zonder belasten mag. Op deze manier krijgt hij wat meer beweging. Hopelijk krijg ik de zwelling zo onder controle.

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:41

Bij mijn tinker ruin is twee jaar geleden ook een sarcoïd verwijderd van zijn koker.
Ik heb de eerste dagen 3 keer daags gekoeld met van die ijsblokzakken.
Zo werden de hechtingen niet nat maar het scheelde echt wel in de zwelling en pijn had ik het idee.

Overigens moest hij wel een week op stalrust, maar dat ligt er ook aan hoe groot de wond is en welke dierenarts je hebt denk ik.