Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard kreupel, geen blessures

 
Profiel   

Hoi, sinds een kleine 1.5 maand heb ik een nieuw paard. Nu is hij een paar weken terug onderuit gegaan in het land, waarna die een halve week later spontaan kreupel liep op rechtsvoor.

De dierenarts heeft een geheel kreupelheidsonderzoek gedaan, maar niks kunnen vinden. Zij zegt dat die zich verstapt heeft. We zijn nu bijna 4 weken verder, en ondanks dat hij wel beter loopt is ie nog steeds kreupel.

De fysio komt deze week om hem geheel na te kijken. Z'n benen zijn niet dik of warm en hij heeft ook geen koorts. Hoefzweer is uitgesloten en hij staat goed op z'n ijzers.

Magic (paard waar het over gaat) is heel stressgevoelig en ook wel onrustig op het land / op stal. Is er iemand die ervaring heeft met stress gerelateerde kreupelheid? En die weet hoe dat te verminderen is?

Ik ben bereid alles te proberen. Dus alle tips zijn welkom! Hij is 9 jaar, dus leeftijd is het ook niet. Wel is hij 1m80 groot, dat kan er wel mee te maken hebben.

Ik hoor graag of jullie meer ideeën hebben, of een eventuele oorzaak weten
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 14:10 



 
Profiel   

Stress gerelateerde kreupelheid bestaat niet.

Als er bij het eerste kreupelheidsonderzoek niks gevonden is, dan opladen en naar een kliniek voor verder onderzoek inclusief uitverdoven, echo en röntgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 14:21 



 
Profiel   

Mee eens met Lyanne_sanne

Voor de stress ik weet niet hoelang je hem al hebt? Maar paarden hebben ook tijd nodig om te wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 14:28 



 
Profiel   

Precies wat Lyanne zegt. Een dierenarts heeft geen rontgenogen natuurlijk. Het kan van alles zijn, hij kan ook bijv zijn bekken beschadigd hebben, dan uit zich dat soms ook in kreupelheid in de benen. Of een spierscheur in de schouder bijv. Ik noem maar wat he, maar dat kan een dierenarts niet zien en dat zijn zaken die ook niet uit een kreupelheidsonderzoek komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 14:28 



 
Profiel   

Oke het is volgens mij vrij simpel, als er niks uit het kreupelheidsonderzoek kwam en hij is nog steeds kreupel dan zit het hoger. Schouder, bekken, rug, hals oid. Vier weken verder duurt erg lang..ik zou ook verder gaan kijken op de kliniek.

Rug lijkt mij ook geen gekke plek dat hij iets verschoven heeft oid bij de glijer die hij gemaakt heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 14:34 



 
Profiel   

Stress gerelateerde kreupelheid.... nog nooit van gehoord... wel eens de ze van spanning in telgang gingen lopen onder het zadel. Maar ook onbelast echt kreupel van spanning of stress bestaat volgens mij niet. Ik zou een kliniek contacteren en daar verder laten zoeken. 4 weken is wel echt lang genoeg aangekeken. Als er geen significante verbetering is nu dan zou ik zeggen opladen en verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 14:41 



 
Profiel   

Hoe sluit je een hoefzweer uit als het paard op ijzers staat? Wellicht heeft dat er wel mee te maken dat ie onderuit is gegaan, op nat gras is dat glad.
Kreupel door stress bestaat niet; stress vanwege een verhuizing wel.
Ook te veel op stal (hoe is het management en buitengang in de winter?) speelt een rol bij stress.
Onregelmatig lopen heeft een mechanische oorzaak; kan een verrekte spier zijn, of compensatie voor pijn elders, soms gaat het met rust over en zo niet; foto's laten maken in een kliniek (of mobiele kliniek) om te laten controleren of botten, pezen en overige delen ok zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 15:27 



 
Profiel   

Als hij nu nog kreupel loopt, heeft hij dus 'gewoon' een blessure, alleen weet je nog niet waar.
Wat heeft de arts exact gedaan tijdens het kreupelheidsonderzoek? Ik neem aan dat er uitverdoofd is? En daar is hij dan niet zichtbaar beter op gaan lopen?

Dan zou ik het, net als Elisa, hogerop zoeken en toch echt RX laten maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 16:20 



 
Profiel   

Dit paard zal dus gewoon (flink) geblesseerd zijn. Een kreupelheidsonderzoek bestaat uit klinisch voelen, draven, buigproeven etc + uitverdoven , foto's en echo's

En wanneer er niks in de benen zit dat dus foto en echo van hogere plekken. Dat is dus allemaal gedaan en uitgesloten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 16:25 



 
Profiel   

Stressgerelateerde kreupelheid bestaat in principe wel....

Stress kan namelijk zorgen voor een overbelasting in de maag waardoor je maagzweren krijgt. Wanneer je paard last van z'n maag heeft kan het zomaar voorkomen dat er extra spanning ontstaat in de lendenen danwel onderrug. Als het paard hier vast komt te zitten en gaat compenseren in het bekken/SI kan het uiten in een kreupelheid die in het voorbeen lijkt te zitten, maar in de werkelijkheid op de diagonaal zit...

Of dit het geval is bij dit paard kan ik zo niet zeggen, maar er kan zeker een kreupelheid ontstaan waarin stress de boosdoener is. Stress an sich is dan dus niet de directe, maar indirecte oorzaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 16:29 



 
Profiel   

Hoe is het kreupelheidsonderzoek gedaan? Is er lokaal verdoofd? Is het been met rontgen op de foto gezet of gescanned met echoapparatuur? Pas als alles aan het been uitgesloten is weet je dat je hogerop moet zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 16:37 



 
Profiel   

Paard heeft gewoon ergens last van en dat is geen stress. Is de veearts gewoon aan huis geweest? Dat zijn vaak niet de meest grote lichten op het gebied van kreupelheidsonderzoek. Aangezien hij na een maand nog kreupel is zou ik zeker naar een kliniek rijden en hem laten doorlichten. Grote kans dat het hoger zit. Hier moet je niet te lang meer mee tobben anders krijg je nog compensatie en dan ben je verder van huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 18:08 



 
Profiel   

Als hij zich spontaan had geblesseerd in het land zou hij toch wel direct kreupel zijn geweest, of in ieder geval de volgende dag als hij uit stal werd gehaald.
Pas na een halve week, komt het misschien helemaal niet daardoor.
Maar is je paard kreupel door iets anders.

Als het niet verbetert met rust en je paard blijft kreupel.
Dan kun je naar de kliniek en daar een echt kreupelheidsonderzoek laten doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 19:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen