Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Nachtblind

 
Profiel   

Ik hoop dat het topic hier juist staat.

Vanmorgen kreeg ik een berichtje van de stalhouder dat ze een lichtje gaat ophangen bij de voer plaats. Ze vertelde dat mijn paard, zodra ze na het voeren het licht uit doet, wegloopt bij de voerplaats en in zijn eentje in de paddock gaat staan.
Jaren terug verzette ze in de avond nog wel eens de paaltjes in de wei, maar nadat we die bijna elke keer de volgende dag plat terug vonden (telkens was het mijn paard die er doorheen ging) is ze daarmee gestopt. Sinds ze dit alleen nog in het licht doet gaat dit goed.
Ook als we in de avond met hem naar de bak lopen is hij heel bang wanneer hij door het poortje moet.

Oftewel, volgens mij is mijn paard nachtblind. Ik kwam wat oude topics op bokt tegen. Schijnbaar komt het met name voor bij Appaloosa’s. Die van mij is (volgens z’n paspoort zonder afstamming) een KWPN, schimmel.

Zijn er hier meer paarden eigenaren met een nachtblind paard? Valt er nog wat aan te doen (medisch)?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 14:35 



 
Profiel   

Ik zou eens kijken of ze uberhaupt nog wel goed ziet. Bij schimmels kan dat idd een probleem zijn. Maar overdag zou ze dan nog plekken kunnen herkennen door schaduwen, in de avond lukt dat niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 15:03 



 
Profiel   

Overdag heeft hij echt nergens moeite mee, dan loopt hij in elk geval niet door draadjes heen of andere opvallende dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 15:52 



 
Profiel   

De mijne is nachtblind.. zelfs bij een klein lampje ziet hij helemaal niets.
Maar hij redt zich prima in het donker. Heel soms, als ze kort in een andere weide staan, moet hij worden opgehaald in het schemer/donker, maar dat gebeurd hooguit 1x per jaar, normaal weet hij de weg blindelings te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 16:01 



 
Profiel   

Ik heb een nachtblind paard (appie).
Als ze zelf haar pad kiest merk je er niets van, ook snachts op de wei gaat prima. Aan een touwtje moet ik zelf goed oppassen want dan vertrouwd ze op mij en loopt dan zo dwars ergens in.
Een klein lampje maakt het voor haar juist moeilijker omdat het meestal de omgeving niet genoeg verlicht maar je ogen wel toeknijpen door de lamp. Als je verlichting gebruikt, dan ook gelijk goede verlichting.
In de schemer rijden vond ze eerst heel stressvol maar inmiddels heeft ze het vertrouwen gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 16:28 



 
Profiel   

Mijn pintaloosa ziet ook niet (goed) in de schemer/donker, bij hem moet ik veranderingen ook overdag doen. Als hij weet hoe het er overdag uitziet red hij zicht in de nachten ook prima. In de maanden dat het vroeg donker is splits ik de groep ook zodat hij meer rust heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 16:41 



 
Profiel   

Ik heb ook een nachtblind paard, een simpele bonte Tinker. 24/7 buiten is geen probleem, alleen strook begrazing of verplaatsen in het licht doen. Wel juist omgekeerd, mijn durft niet verder te lopen dan de vorige strook en komt dus niet bij nieuwe draad in de buurt. Onder het zadel nog steeds betrouwbaar, ook buiten. Maar voelt extreem dronken aan en je moet ineens sturen om op het pad te blijven. Brok voeren in het donker is even met de bak rammelen en onder de neus zetten, anders is de bak kwijt of wordt omver gelopen.

Ik heb weinig documentatie van niet appie paarden hiermee kunnen vinden. Ben zeker dat overdag het zicht prima is.

Ik heb wel het idee dat lampjes juist verblinden, dat doe ik niet. Maar kan me voorstellen dat bij voldoende licht, het in een grotere kudde met 1 voerplek wel veilig kan voelen. Mijne leven op pp in kleine groep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 17:08 



 
Profiel   

Op je laatste vraag:
Aan nachtblindheid is (medisch) niets te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 19:04 



 
Profiel   

Dank voor jullie verhalen.
Wat we vermoeden is dat hij normaliter naar de paddock loopt omdat daar wit zand ligt, mogelijk ziet hij daar meer dan op de rest van de track.
Op de voer plek staan vaak de andere twee paarden ook en die kan hij natuurlijk in het donker niet inschatten. Zelfs als je bij wijze van op 10 cm afstand van hem staat in het donker, schrikt hij nog als je hem aanraakt. Arme jongen :(:)

Er hangt nu een lampje met zacht geel licht, totaal niet fel. Vanavond durfde hij wel te blijven staan nadat we het grote licht uit hadden gezet.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 22:41 



 
Profiel   

xTammyy schreef
Ik hoop dat het topic hier juist staat.

Vanmorgen kreeg ik een berichtje van de stalhouder dat ze een lichtje gaat ophangen bij de voer plaats. Ze vertelde dat mijn paard, zodra ze na het voeren het licht uit doet, wegloopt bij de voerplaats en in zijn eentje in de paddock gaat staan.
Jaren terug verzette ze in de avond nog wel eens de paaltjes in de wei, maar nadat we die bijna elke keer de volgende dag plat terug vonden (telkens was het mijn paard die er doorheen ging) is ze daarmee gestopt. Sinds ze dit alleen nog in het licht doet gaat dit goed.
Ook als we in de avond met hem naar de bak lopen is hij heel bang wanneer hij door het poortje moet.

Oftewel, volgens mij is mijn paard nachtblind. Ik kwam wat oude topics op bokt tegen. Schijnbaar komt het met name voor bij Appaloosa’s. Die van mij is (volgens z’n paspoort zonder afstamming) een KWPN, schimmel.

Zijn er hier meer paarden eigenaren met een nachtblind paard? Valt er nog wat aan te doen (medisch)?


Mijn Appie is nachtblind. Vanaf de schemering ziet ze echt helemaal niks meer, volgens mij.
Volgens onze dierenarts is daar inderdaad niks aan te doen.
Op zich gaat het best goed hoor, zolang we geen dingen plotseling verplaatsen o.i.d.
Af en toe heeft ze echter nog wel ergens een schram (vaak op d'r hoofd) omdat ze dr kop ergens gestoten heeft.
Daarnaast heeft mijn andere merrie, die normaal gesproken onder haar staat, qua rangorde, heel goed door dat ze in het donker een voordeel heeft en maakt daar soms gebruik van.
Overdag wordt ze dan even weer op haar plaats gezet en ze weet dus heel goed dat de rollen dan weer omgedraaid zijn. ;)

Al met al is er goed mee te leven dus. Een paard vertrouwt tenslotte voor een groot deel op andere zintuigen, zoals het gehoor en reukvermogen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 14:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen