Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Karakter paard veranderd in het najaar

 
Profiel   

Als het hier niet goed staat, mijn excuses.

Sinds 3 jaar heb ik een nu 14 jarige ruin. Hij gaat bij mij nu zijn tweede 24/7 buiten najaar in. Voorheen stond hij de nachten op stal. Hij staat bij mij samen met zijn shetlander vriendje in een ruime paddock met stal en in de betere maanden in de weide. Vorig jaar viel het mij al op dat hij in het najaar wat narrig werd tegen de shetlander. Dit jaar is hij echt bijna niet te genieten. Lelijk doen tegen de shetlander, niet bij me willen komen, weg rennen, bijna schuw en zeer nerveus gedrag. En dat terwijl het normaal een enorme knuffelkont is. Omdat ikzelf het idee heb dat hij niet tegen de kou op zijn spieren kan en mogelijk wat atrose aan het ontwikkelen is, heb ik hem vandaag toch maar een deken opgedaan. Vorig jaar redde hij het nog prima zonder, maar de winter moet nu nog beginnen. Rijden doe ik al ruim een jaar niet meer wegens medische klachten van mijzelf, maar zo nu en dan longeer ik of doe ik grondwerk. Verder is hij behoorlijk bewegelijk van zichzelf (draversbloed). Hij loopt dan ook niet stijf of zo. Ik weet even niet in welke hoek ik zijn gedrag moet zoeken en overweeg zelfs om hem de wintermaanden ergens in pension te zetten zodat hij in de nachten op stal kan. Maar of hij daar nu heel gelukkig van wordt? Bovendien brengt dat weer andere consequenties met zich mee aangezien ik de shetlander ook niet alleen wil laten lopen. Wie herkent dit gedrag of heeft tips voor mij?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 11:22 



 
Profiel   

in de weide hebben ze altijd wel afleiding in het eten zoeken natuurlijk.
een paddock mist dat toch wel wat uitdaging denk ik.
hoe groot is je paddock, kun je er wat afleiding bezorgen, takken,kruiden, een bal misschien?

samen wandelen kan ook als je er niet op gaat?
fietsen, eventueel irmand anders die met hem aan de wandel gaat?
kijk ook even of je voeding genoeg bevat.
en stap geoon van het idee af dat een paard geen deken hoeft.
want als die van jou het beter doet met deken dan doe je die gewoon lekker er op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 11:29 



 
Profiel   

Kan hij wel droog en warm liggen? En doet hij dat ook. Onze volbloed is ook zo in de winter. Belangrijk is om optijd hem onder voldoende dikke deken te zetten. Nu nog 100 gram maar krijgt vandaag een 200 gram extra liner er onder. Verder geef ik nu sinds twee jaar duivelsklauw in de winter heb het idee dat dit het narige ook heeft verbeterd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 11:30 



 
Profiel   

ellepel schreef
in de weide hebben ze altijd wel afleiding in het eten zoeken natuurlijk.
een paddock mist dat toch wel wat uitdaging denk ik.
hoe groot is je paddock, kun je er wat afleiding bezorgen, takken,kruiden, een bal misschien?

samen wandelen kan ook als je er niet op gaat?
fietsen, eventueel irmand anders die met hem aan de wandel gaat?
kijk ook even of je voeding genoeg bevat.
en stap geoon van het idee af dat een paard geen deken hoeft.
want als die van jou het beter doet met deken dan doe je die gewoon lekker er op.


Paddock is zo'n 3000m2 groot en daar lopen ze met twee in. Afleiding is er al genoeg onbeperkt hooi hangt op meerdere plekken. Ik heb ook niet het idee dat hij zich verveelt. Hij vertoond dit gedrag vooral met de wat grijzere dagen zoals vandaag, dus bij vochtig weer. Vandaar dat ik aan atrose denk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 11:33 



 
Profiel   

jazzejam schreef
Kan hij wel droog en warm liggen? En doet hij dat ook. Onze volbloed is ook zo in de winter. Belangrijk is om optijd hem onder voldoende dikke deken te zetten. Nu nog 100 gram maar krijgt vandaag een 200 gram extra liner er onder. Verder geef ik nu sinds twee jaar duivelsklauw in de winter heb het idee dat dit het narige ook heeft verbeterd.


Goede tips, dank je wel. Droog liggen kan hij wel maar ik merk wel dat, als ik hem in de rijbak zet, hij vaker ligt dan in de paddock. Mogelijk omdat dat zachter ligt. We zijn momenteel bezig om meerdere schuilplekken te maken en daar wil ik dan zacht zand of stalmatten in leggen zodat hij daar eventueel ook kan liggen.


Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 27-11-22 11:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 11:34 



 
Profiel   

Ik denk dat je ruin het gewoon koud heeft en als die kou op zijn artrose slaat is dat niet grappig. Dus inderdaad goed dekenbeleid mee beginnen en onbeperkt hooi laten eten. Dus je bent goed bezig en wellicht kun je de deken wat warmer geven als dat je nu doet. Dat is even uitproberen en aanvoelen.
Ik herken je gedrag van onze Polie, die dat vroeger ook had in Nederland. Een lekker warm dekentje erop en ze was weer de oude. Die moest echt altijd als een kacheltje droog aanvoelen onder die deken. Nu zijn we inmiddels 15 jaar verder en woont ze 24 uur buiten met haar vriendin semi wild, zonder deken en voelt ze als een warm kacheltje.
Succes ermee. Ga maar voor kwaliteitsdekentjes, je paard zal je er dankbaar voor zijn, want kan ermee in de nattigheid liggen en blijft dan toch droog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 11:38 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Ik denk dat je ruin het gewoon koud heeft en als die kou op zijn artrose slaat is dat niet grappig. Dus inderdaad goed dekenbeleid mee beginnen en onbeperkt hooi laten eten. Dus je bent goed bezig en wellicht kun je de deken wat warmer geven als dat je nu doet. Dat is even uitproberen en aanvoelen.
Ik herken je gedrag van onze Polie, die dat vroeger ook had in Nederland. Een lekker warm dekentje erop en ze was weer de oude. Die moest echt altijd als een kacheltje droog aanvoelen onder die deken. Nu zijn we inmiddels 15 jaar verder en woont ze 24 uur buiten met haar vriendin semi wild, zonder deken en voelt ze als een warm kacheltje.
Succes ermee. Ga maar voor kwaliteitsdekentjes, je paard zal je er dankbaar voor zijn, want kan ermee in de nattigheid liggen en blijft dan toch droog.


Hij heeft nu een 100 grams op gekregen en dat kan ik uitbouwen naar 300 grams. Atrose is een vermoeden, is nog niet aangetoond en hij heeft verder ook geen klachten. Maar gezien zijn leeftijd hou ik er wel rekening mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 11:41 



 
Profiel   

100 gram was voor Polie te weinig. Dus of je doet er een staldeken onder, of je begint met 200 gram. Ik kon het uitbouwen tot 300 gram. HEt gekke was dat als het sneeuwde ze geen zwaardere deken op hoefde, of als het ijskoud was. Het was eigenlijk altijd in het najaar, huppakee een windvrij deken van 200 gram erop die ook goed tegen de regen was, en ze was weer het schatje. Ze werd ook heel nerveus van die koude net als jouw paard en schrok zich een hoedje van alles en nog wat en was ronduit onaardig.
Met 200 was het klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 11:44 



 
Profiel   

maar de artrose zit dan waarschijnlijk in de benen en daar komt geen deken op toch.
lopen/bewegen blijft toch wel het beste voor de artrose :j
zou dus toch gaan kijken naar dat je paard op de wat natte dagen wel gaat bewegen.
ik weet niet of hij van spelen houd, misschien toch die bal, of takken of wandelen.
los werken, kan allemaal.

deken snap ik,doe ik bij mijn oude merrie ook op.
maar ik laat haar ook zoveel mogelijk bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 11:46 



 
Profiel   

ellepel schreef
maar de artrose zit dan waarschijnlijk in de benen en daar komt geen deken op toch.
lopen/bewegen blijft toch wel het beste voor de artrose :j
zou dus toch gaan kijken naar dat je paard op de wat natte dagen wel gaat bewegen.
ik weet niet of hij van spelen houd, misschien toch die bal, of takken of wandelen.
los werken, kan allemaal.

deken snap ik,doe ik bij mijn oude merrie ook op.
maar ik laat haar ook zoveel mogelijk bewegen.


Atrose kan overal zitten. In de rug, hals, zeg het maar. En ik doe mijn best om hem zoveel mogelijk te laten bewegen maar net als hij heb ik mijn beperkingen met koud en vochtig weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 11:48 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
100 gram was voor Polie te weinig. Dus of je doet er een staldeken onder, of je begint met 200 gram. Ik kon het uitbouwen tot 300 gram. HEt gekke was dat als het sneeuwde ze geen zwaardere deken op hoefde, of als het ijskoud was. Het was eigenlijk altijd in het najaar, huppakee een windvrij deken van 200 gram erop die ook goed tegen de regen was, en ze was weer het schatje. Ze werd ook heel nerveus van die koude net als jouw paard en schrok zich een hoedje van alles en nog wat en was ronduit onaardig.
Met 200 was het klaar.


Ik vind het altijd lastig om in te schatten hoeveel grams nodig is. Vooral met dat wisselvallige weer. Vandaag is het koud en morgen is het, bij wijze van spreken, weer 15 graden. Ik ga even kijken hoe hij is met deze deken en anders gaat er inderdaad 200 gram op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 11:50 



 
Profiel   

Dreamboy schreef
jazzejam schreef
Kan hij wel droog en warm liggen? En doet hij dat ook. Onze volbloed is ook zo in de winter. Belangrijk is om optijd hem onder voldoende dikke deken te zetten. Nu nog 100 gram maar krijgt vandaag een 200 gram extra liner er onder. Verder geef ik nu sinds twee jaar duivelsklauw in de winter heb het idee dat dit het narige ook heeft verbeterd.


Goede tips, dank je wel. Droog liggen kan hij wel maar ik merk wel dat, als ik hem in de rijbak zet, hij vaker ligt dan in de paddock. Mogelijk omdat dat zachter ligt.


Is de stal opgestrooid met minimaal 10lg strooisel per m2, oftewel 50cm lang stro of 20cm gehakseld strooisel (zaagsel, vlas, kort stro) en is de stal groot genoeg om met een veilig gevoel languit te gaan liggen?

Slaaptekort door het ontbreken van een echt fijne ligplaats is bij 24/7 buiten paarden een behoorlijk veelvoorkomend verschijnsel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 11:52 



 
Profiel   

Dreamboy schreef
jazzejam schreef
Kan hij wel droog en warm liggen? En doet hij dat ook. Onze volbloed is ook zo in de winter. Belangrijk is om optijd hem onder voldoende dikke deken te zetten. Nu nog 100 gram maar krijgt vandaag een 200 gram extra liner er onder. Verder geef ik nu sinds twee jaar duivelsklauw in de winter heb het idee dat dit het narige ook heeft verbeterd.


Goede tips, dank je wel. Droog liggen kan hij wel maar ik merk wel dat, als ik hem in de rijbak zet, hij vaker ligt dan in de paddock. Mogelijk omdat dat zachter ligt.


Is de stal opgestrooid met minimaal 10lg strooisel per m2, oftewel 50cm lang stro of 20cm gehakseld strooisel (zaagsel, vlas, kort stro) en is de stal groot genoeg om met een veilig gevoel languit te gaan liggen?

Slaaptekort door het ontbreken van een echt fijne ligplaats is bij 24/7 buiten paarden een behoorlijk veelvoorkomend verschijnsel.[/quote]


Hier heb je wel een punt denk ik. De huidige schuilstal is niet overdreven groot. Voor mijn vorige paard was hij groot genoeg maar deze is een slagje groter. Maar we zijn wel bezig om meerdere overkappingen te maken waar hij wel lekker languit kan liggen. Volstaan stalmatten ook of moet er echt stro o.i.d. in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 11:58 



 
Profiel   

Met artrose op koude, vochtige grond liggen zal geen pretje zijn voor een paard denk ik.
Voor geen enkel paard trouwens...
Ik zou een dikke laag bodembedekking gaan gebruiken. Vlas, stro, hennepstrooisel,....de keuze is reuze :D
Rubber matten worden ook nat en vochtig als ze in en uit lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 12:14 



 
Profiel   

Heeft het niet te maken puur met de blaadjes vallen van de boom?

Mijn jonge paard vertoont ook wel 'vreemd' gedrag. Wegrennen , schrikken , sprintjes trekken in de wei of opeens de lucht in springen met 4 benen tegelijk. Normaal is ze best heel braaf maar met de bijhorende streken van een jong paard. Maar afgelopen week was het wel heel erg.

Als er maar een groep ganzen overkwamen die ook nog eens geluid maakte ging de gehele kudde er vandoor. Normaal kijken ze niet eens op van een helikopter....

Edit over de artrose heen gelezen. Ik heb een oude merrie met artrose en zij krijgt ook meer last van dit type weer. Maar ze is niet chagrijnig richting mij. Ze kan wel eens heel lief staan kriebelen met haar dochter en dan opeens uitvallen naar haar. Vaak is ze wat traag en stijf. Ik geef haar nu nog niks extra's qua voeding. Ze loopt 24/7 buiten en doet het nu erg goed op vrije beweging. Ze oogt verder happy maar kan inderdaad nu je het zo zegt wel eens lelijk uitvallen tegen haar paarden vrienden uit het niets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 12:16 



 
Profiel   

Zebrastreep schreef
Heeft het niet te maken puur met de blaadjes vallen van de boom?

Mijn jonge paard vertoont ook wel 'vreemd' gedrag. Wegrennen , schrikken , sprintjes trekken in de wei of opeens de lucht in springen met 4 benen tegelijk. Normaal is ze best heel braaf maar met de bijhorende streken van een jong paard. Maar afgelopen week was het wel heel erg.

Als er maar een groep ganzen overkwamen die ook nog eens geluid maakte ging de gehele kudde er vandoor. Normaal kijken ze niet eens op van een helikopter....

Edit over de artrose heen gelezen. Ik heb een oude merrie met artrose en zij krijgt ook meer last van dit type weer. Maar ze is niet chagrijnig richting mij. Ze kan wel eens heel lief staan kriebelen met haar dochter en dan opeens uitvallen naar haar. Vaak is ze wat traag en stijf. Ik geef haar nu nog niks extra's qua voeding. Ze loopt 24/7 buiten en doet het nu erg goed op vrije beweging. Ze oogt verder happy maar kan inderdaad nu je het zo zegt wel eens lelijk uitvallen tegen haar paarden vrienden uit het niets.


Het vallen van de blaadjes zou ook geel goed kunnen. Nogmaals, ik weet niet of hij atrose heeft maar het zou een verklaring kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 12:27 



 
Profiel   

Dit gedrag kan ook ontstaan door Cushing.

Dit is zijn tweede jaar buiten, misschien is het gewoon niet de juiste oplossing voor hem. Mogelijk heeft hij behoefte aan meer warmte en rust.
Niet alle paarden zijn 24/7 buiten paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 12:59 



 
Profiel   

senna21 schreef
Dit gedrag kan ook ontstaan door Cushing.

Dit is zijn tweede jaar buiten, misschien is het gewoon niet de juiste oplossing voor hem. Mogelijk heeft hij behoefte aan meer warmte en rust.
Niet alle paarden zijn 24/7 buiten paarden.


Daar ben ik me inderdaad van bewust. Helaas heb ik geen mogelijkheid om hem op stal te zetten. Dan zou bijna de enige oplossing zijn om hem te verkopen en dat is nu net wat ik niet wil. Overigens is hij juist in zijn hoofd en lichaam veel beter geworden sinds hij 24/7 buiten loopt. Op die paar koude maanden na dan. Lichamelijk is er niets te zien maar dat hij niet van de kou houdt is wel duidelijk. Wat zou ik nog meer kunnen merken bij cushing?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 13:06 



 
Profiel   

senna21 schreef
Dit gedrag kan ook ontstaan door Cushing.

Dit is zijn tweede jaar buiten, misschien is het gewoon niet de juiste oplossing voor hem. Mogelijk heeft hij behoefte aan meer warmte en rust.
Niet alle paarden zijn 24/7 buiten paarden.


Mijn cushing paard die is in het najaar ook vaak meer in zichzelf gekeert/chagerijniger als in de zomermaanden, verder heeft ze geen echte heftige cushing klachten alleen dat ze makkelijk vetophopingen heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 13:16 



 
Profiel   

Magnesium bij gaan voeren.

Mijn vroegere merrie vertoonde dit gedrag ook als het herfst en winter werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 13:23 



 
Profiel   

CoRiNa1983 schreef
senna21 schreef
Dit gedrag kan ook ontstaan door Cushing.

Dit is zijn tweede jaar buiten, misschien is het gewoon niet de juiste oplossing voor hem. Mogelijk heeft hij behoefte aan meer warmte en rust.
Niet alle paarden zijn 24/7 buiten paarden.


Mijn cushing paard die is in het najaar ook vaak meer in zichzelf gekeert/chagerijniger als in de zomermaanden, verder heeft ze geen echte heftige cushing klachten alleen dat ze makkelijk vetophopingen heeft.


Testen kan nooit kwaad toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 13:24 



 
Profiel   

neetoch schreef
Magnesium bij gaan voeren.

Mijn vroegere merrie vertoonde dit gedrag ook als het herfst en winter werd.


Dat heb ik nog wel. Kan ik proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 13:25 



 
Profiel   

Meer informatie over Cushing in dit topic.
[MD] [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 13:51 



 
Profiel   

Dreamboy schreef
Hier heb je wel een punt denk ik. De huidige schuilstal is niet overdreven groot. Voor mijn vorige paard was hij groot genoeg maar deze is een slagje groter. Maar we zijn wel bezig om meerdere overkappingen te maken waar hij wel lekker languit kan liggen. Volstaan stalmatten ook of moet er echt stro o.i.d. in?


Echt strooisel. Stalmatten zijn fijn om onder het strooisel te hebben, mochten ze het toch een keer wat opzij schuiven, dan liggen ze daar niet op het beton. Qua ligcomfort is het minimaal en voor de meeste paarden niet toereikend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 15:36 



 
Profiel   

Ik zou ook even kijken naar de mogelijkheid van zand in de darmen. Dat is typisch een herfstkwaal, paarden gaan zand likken of kort gras met wortels en al eten. Het is altijd erger als het koud of nat wordt om wat voor reden dan ook... En zand in de darmen doet zeer! Kijk anders even op www.zandkoliek.nl
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 15:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen