Melanomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 08:49

Ik kon hier maar 1 topic over vinden, maar niet met genoeg ervaringen. Ik ben namelijk erg benieuwd, wat een melanoom nou precies is en wat het doet, is het te genezen? Kan je het voorkomen (met supplementen oid?), goedaardig of slecht?
En wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik hoop dat ik niet al te dom klink met al die vragen. Maar ik weet er echt niks over..

Ik vraag dit, omdat ik heel graag een schimmel wil aanschaffen. Maar heb gelezen dat juist de schimmels dit vaak krijgen ivm pigment dingen? Dus wil er eventjes meer over weten..

Bedankt alvast!

Eretria

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:15

Het zijn eigenlijk (goedaardige) tumoren. Met weghalen vererger je het vaak omdat het snel terugkeert en dan meestal in meervoud. Als je een schimmel wilt kijk dan goed onder zijn staart of er geen melanomen zitten. Ook op de staartwortel. Mijn schimmel had een kleintje in haar manenkam en enkele kleintjes onder haar staart. Ze had er geen last van. Die op haar staartwortel was iets gevoelig maar je hoeft er ook niet aan te zitten.
Bij haar is het gelijk gebleven in de 5 jaar dat ik haar had. Maar ik ken ook een paardje die het zo erg had dat ze haar behoeften niet meer kon doen en dus ingeslapen moest worden erom. Het begint vaak van binnenuit en dat kunnen we niet zien helaas.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 09:30

Eretria schreef:
Het zijn eigenlijk (goedaardige) tumoren. Met weghalen vererger je het vaak omdat het snel terugkeert en dan meestal in meervoud. Als je een schimmel wilt kijk dan goed onder zijn staart of er geen melanomen zitten. Ook op de staartwortel. Mijn schimmel had een kleintje in haar manenkam en enkele kleintjes onder haar staart. Ze had er geen last van. Die op haar staartwortel was iets gevoelig maar je hoeft er ook niet aan te zitten.
Bij haar is het gelijk gebleven in de 5 jaar dat ik haar had. Maar ik ken ook een paardje die het zo erg had dat ze haar behoeften niet meer kon doen en dus ingeslapen moest worden erom. Het begint vaak van binnenuit en dat kunnen we niet zien helaas.


Bedankt! Is het wel “veilig” dan om een schimmel te kopen?

Afanaisa91

Berichten: 1339
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:50

Melanomen ontstaan doordat huidpigmentcellen door foutje in de aanmaak niet meer stoppen met delen. Daardoor ontstaan er letterlijk bulten van teveel van die pigmentcellen (melanine = huidpigment).

Bij paarden zijn melanomen itt bij de mens vaak goedaardig. Ondanks dat de pigmentcellen blijven delen, groeien en ophopen, vervormen de cellen niet heel erg. Die vervorming bepaalt of een tumorcel goed- of kwaadaardig is, omdat sterk vervormende cellen veel makkelijker op ander weefsel kunnen gaan lijken en zo ook ander soort lichaamsweefsel kunnen aantasten. Blijft de melanoomcel lijken op de oorspronkelijke huidpigmentcel, dan blijven ze vaak ook enkel in de huid zitten en kunnen ze geen schade aanbrengen aan bv. organen of bot. Paarden met dit soort melanomen kunnen vaak 'gewoon' oud worden.

Wel kan het zijn dat zo'n goedaardige melanoom op een onprettige plek is ontstaan, waardoor het alsnog vervelend of gevaarlijk voor het paard kan zijn. Bv. onder het tuig, in de keel.
Ik heb een ruin gekend, die had een hele vervelende in de peniskoker wat op een gegeven moment ontstekingen en problemen met uitschachten gaf. Met chirurgie en soms chemo kan dat dan behandeld worden, al geeft dat vaak geen 100% genezing.

De paarden met melanomen die ik heb gekend zijn er goed oud mee geworden. Ik zou er met aankoop wel rekening mee houden, maar de kans op melanomen bij een schimmel zou voor mijn geen reden zijn een leuke schimmel te laten staan.

Eretria

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:35

Bibi_2022 schreef:
Eretria schreef:
Het zijn eigenlijk (goedaardige) tumoren. Met weghalen vererger je het vaak omdat het snel terugkeert en dan meestal in meervoud. Als je een schimmel wilt kijk dan goed onder zijn staart of er geen melanomen zitten. Ook op de staartwortel. Mijn schimmel had een kleintje in haar manenkam en enkele kleintjes onder haar staart. Ze had er geen last van. Die op haar staartwortel was iets gevoelig maar je hoeft er ook niet aan te zitten.
Bij haar is het gelijk gebleven in de 5 jaar dat ik haar had. Maar ik ken ook een paardje die het zo erg had dat ze haar behoeften niet meer kon doen en dus ingeslapen moest worden erom. Het begint vaak van binnenuit en dat kunnen we niet zien helaas.


Bedankt! Is het wel “veilig” dan om een schimmel te kopen?

Ja hoor, gewoon goed opletten dat hij niet al helemaal vol zit overal met melanomen. Het kan evengoed bij bijv een bruin paard voorkomen al is de kans wel kleiner.

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:13

Hier ook al jaren met melanomen op schimmel. Ontwikkelde op vrij vroege leeftijd. Staat nu al jaren stil terwijl het eerst verergerde. Het is nu zelfs minder. Hoe dat kan weet ik eigenlijk ook niet.
Het enige wat er anders is, is de voeding ik hou dit paard heel erg basic. Veel hooi heel minimaal brok. Misschien toch meer met gevoeligheid voor voeding te maken.
Geen idee.

Ik zou er geen schimmel voor laten staan in elk geval.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:17

Mijn schimmeltje heeft er ook 2 waarvan 1 redelijk grote onder zijn staart. Die zit er zeker al 15 jaar. De andere groeit amper.

Mijn schimmel is nu 32.. Denk dat het wel per paard verschilt hoe het zich uit.

_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:11

Hier ook ervaring met melanomen bij een schimmel. Het is niet zo dat weghalen een melanoom verergert hoor! Wij hebben er 2 laten weghalen en deze zijn niet meer terugkomen. Melanomen moeten niet verward worden met sarcoiden welke idd bij weghalen juist geactiveerd kunnen worden. Melanomen zijn juist wel operatief redelijk goed weg te halen. Het enige is dat er natuurlijk wel weer nieuwe melanomen op andere plekken kunnen blijven komen. Je hoeft bij een kleine melanoom echt niet gelijk naar de kliniek te rennen maar mensen wachten soms wel net wat lang met weg laten halen... Wat betreft het kopen van een schimmel, ik zou dat niet perse als reden nemen om geen schimmel te nemen. Ik heb een kern gezond paard die ik in 6 jaar tijd 1x een nachtje op de kliniek heb gehad ivm die melanomen. Ik denk dat je het slechter kan treffen ;) succes iig met je keuze!

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:47

Ik heb mijn schimmel met 21 jaar moeten laten inslapen door melanomen.
Opereren was niet echt een optie (staart eraf) en er zaten in haar mond en neusholte ook enkele die voor problemen zorgden (veel last van bloedingen).
De schimmel van mijn dochter is voor wat anders ingeslapen maar die had ook al flinke in haar vulva zitten (niet operabel) die al voor ongemak zorgde.

Daarom wil ik geen schimmel meer hebben.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:27

Mijn schimmel heeft ook een paar echt kleine onder de start. Je zou denken dat het insectenbeten zijn, zo klein. Sinds ik hem heb is het niet veranderd. Hij is nu 16. Dus denk dat hij gewoon oud mee kan worden.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:30

Veriye schreef:
Mijn schimmel heeft ook een paar echt kleine onder de start. Je zou denken dat het insectenbeten zijn, zo klein. Sinds ik hem heb is het niet veranderd. Hij is nu 16. Dus denk dat hij gewoon oud mee kan worden.

Was bij mijn merrie ook, jarenlang 2 kleine bultjes totdat het in een hele korte tijd explosief gingen groeien/uitbreiden.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:36

Bij mijn pony ontdekte ik ze op 11 jarige leeftijd. In de koker. Daarna onder de staart.

Op 19 jarige leeftijd begon ie zo te hoesten dat ik een scopie heb laten maken: er zat een bult zijn keel. Dat was dus einde verhaal.

Ik zou er geen schimmel voor laten staan, maar zou het zeker wel in mijn achterhoofd houden.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:37

Moeder 21jr en dochter 10 Jr in moeten laten slapen door, bij de moeder, naar binnen gegroeide melanomen in de bekkenwand en toen bij dochter op de operatietafel bleek dat ze in de hals hele grote had en ze niet alles weg konden halen uit de halswervel en bij haar uier (waar ze eigenlijk voor heen ging) dezelfde vorm zat en daarnaast nog een dikke bult. Deze en hals waren gelieerd aan elkaar en was geen hoop meer.
Voor mij de reden dat ik geen schimmel meer heb gekocht. Ik durf het niet meer aan.

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:43

Bibi_2022 schreef:
Ik kon hier maar 1 topic over vinden, maar niet met genoeg ervaringen. Ik ben namelijk erg benieuwd, wat een melanoom nou precies is en wat het doet, is het te genezen? Kan je het voorkomen (met supplementen oid?), goedaardig of slecht?
En wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik hoop dat ik niet al te dom klink met al die vragen. Maar ik weet er echt niks over..

Ik vraag dit, omdat ik heel graag een schimmel wil aanschaffen. Maar heb gelezen dat juist de schimmels dit vaak krijgen ivm pigment dingen? Dus wil er eventjes meer over weten..

Bedankt alvast!



Hoi klopt inderdaad ivm pigment. Ik mijn ideale wereld zou er daarom zelfs niet met schimmels gefokt moeten worden net als aparte kleurtjes die vaak blindheid veroorzaken oid. Maargoed er staan er genoeg te koop, het is een gok, sommige krijgen het niet, sommige pas laat, sommige op hele vervelende plekken wat meestal ook de reden is dat het echt niet meer gaat zoals bij de anus of waar het tuig zit of binnenin het lijf.. sommige plekken kan je weghalen sommige laten het wegsnijden en heb ook gezien dat mensen het behandelen met THC olie.. met elk paard ken je natuurlijk problemen krijgen maar een schimmel heeft dit vaak wel als extra wat je dus wel goed is dat je het in overweging neemt!

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Re: Melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 00:08

Mijn schimmel heeft ook melanomen, en een top karakter en super gezond