Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Strepen in de vacht

 
Profiel   

Ha Bokkers,

Ik ben benieuwd of meer mensen dit kennen en iemand weet waardoor het wordt veroorzaakt?
Eens in de zoveel tijd heeft mijn spanjaard Hungaro gekke strepen in zijn vacht.

De laatste keer was enkele weken terug bij de uitbraak van Droes. En ik heb het idee dat het dus vaker voorkomt wanneer zijn weerstand verstoord is. Ook wat vaker in de zomer dan geen verschil in weerstand te merken.

Het kan trouwens niet door de afdruk van stro o.i.d. zijn aangezien mijn paard 24/7 buiten staat. Met of zonder deken maakt geen verschil.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 15:46 



 
Profiel   

Hier is een vergelijkbaar "probleem". Alleen nog niet veel reacties. Daar denken ze dat het door warmteregulering komt?

[MD] allemaal rare strepen.

Deze ook, maar geen verklaring, en zo vind ik er nog wel enkele eigenlijk ..

[MD] striae bij paard?

In een ander topic hebben ze het over "slaapkreukels".
Is het aan beide kanten? Anders zou het idd kunnen dat als ze ligt, ze aan die kant de buiging maakt en je daardoor de "huidplooien" ziet?

Veel succes TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 16:53 



 
Profiel   

Het lymfe systeem staat sterk “aan” en/of spanning in de fascia.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 16:57 



 
Profiel   

Bekijk dit linkje eens,

Gaat over neck thread worms.
Check ook de foto halverwege het artikel.
https://thehorsesback.com/neck-threadworms/

Ik heb dit inmiddels een paar keer gehoord, dus die gekke strepen.

Dat je ze meer ziet bij lagere weerstand is ook niet heel gek in dat geval





Evt deze zoektermen leveren ook wel wat op:
neck threadworms horses

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 16:58 



 
Profiel   

Ik volg, mijn paard heeft deze strepen ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 17:26 



 
Profiel   

Dit heb ik ook weleens leverstrepen horen noemen, welke problematiek met de lever zouden aangeven, maar in hoeverre dit echt klopt weet ik niet (bij die van mij klopte het wel degelijk, die bleek leverbot te hebben)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 17:33 



 
Profiel   

[ img ]

Dit zijn de strepen bij mijn paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 18:42 



 
Profiel   

@Femke_Tweety: Thnx die ga ik eens doorlezen.
@Vinny12511: Precies die strepen dus!

De andere topic had ik inderdaad gevonden maar er kwam niet echt iets uit.
Heb het nu al een keer of 5 gezien bij de mijne en het maakte me wel heel benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 10:25 



 
Profiel   

Bij ons in de kudde hebben sommige paarden dit in periodes ook. Zowel in de zomer als in de winter en het verdwijnt ook weer vanzelf.
Onze DA kende het ook niet en vroeg al of ik foto’s had, vergeet ze steeds te maken :+

Ben wel benieuwd of hier nog meer in dit topic naar voren gaat komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 10:41 



 
Profiel   

Mrs_Midnight schreef
Dit heb ik ook weleens leverstrepen horen noemen, welke problematiek met de lever zouden aangeven, maar in hoeverre dit echt klopt weet ik niet (bij die van mij klopte het wel degelijk, die bleek leverbot te hebben)

Dit ken ik ook. Mijn jonge merrie had ze ook, inderdaad leverproblemen. Nu na supplement en goed voeren geen strepen meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 10:57 



 
Profiel   

Ik dacht ook dat het lymfebanen waren... die op kunnen spelen als er een afweerreactie op op een virus oid is

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 14:40 



 
Profiel   

ik hoorde van iemand dat dan paard problemen heeft met lever en nieren.
dit klopt wel want mijn paard heeft dit ook vooral in winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 10:53 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft ze soms ook. Het schijnt met name in het najaar vaak zichtbaar te zijn. Ook wel eens gehoord dat het juist door meer ontspannen fascia komt, maar echt duidelijk heb ik het nog niet :+

In ieder geval worden het meestal Blaschko Lines genoemd

"The lines are called Lines of Blaschko and are a remnant of embryonic cell development. In most animals they are not apparant, but occasionally they are visible when something organizes along the lines, like color, or in this instance, hair growth. Horses with extreme rabicano (color pattern sometimes know as "coon tail") or vanishing from appaloosa patterns will show color concentrating on these lines, for example. Another case is "brindle" in horses, which is not a genetic color but is a concentration of roan, sooty, or grey along the the lines. It's unusual that they are visible on your horse, since he is a solid color, but it probably relates to a different pattern of hair growth that is concentrated on those lines.

Basically, it's just a super cool throwback to how his cells spread and multiplied as an embryo."

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 11:15 



 
Profiel   

Blascko lines zijn heel wat anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 11:52 



 
Profiel   

In onze kudde komt het zowel in de zomer als winter voor. Van jong tot oud. Komt en gaat vanzelf, meestal zit het er een weekje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 12:01 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
In onze kudde komt het zowel in de zomer als winter voor. Van jong tot oud. Komt en gaat vanzelf, meestal zit het er een weekje.

En daar ga je mee akkoord?
Wil je niet weten wat er beter kan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 20:39 



 
Profiel   

Nielojram schreef
Slmt9 schreef
In onze kudde komt het zowel in de zomer als winter voor. Van jong tot oud. Komt en gaat vanzelf, meestal zit het er een weekje.

En daar ga je mee akkoord?
Wil je niet weten wat er beter kan?


Er staat precies niets over hoeveel paarden het hoe vaak hebben en of er iets/niets aan wordt gedaan. Dus wat een rare vragen.

Ik bedoelde er mee te zeggen: wij zien er geen patroon in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 21:06 



 
Profiel   

Net een verslag gelezen van een paarden "therapeut". Die zegt dat het kan voorkomen na bvb lymfedrainage of ook bvb na (in)spanning door werken maar ook bvb van koude. Daarna gaan ze weer ontspannen en kunnen deze lijnen overblijven in de "(myo)fascia".
Ook kan het duiden op overgevoeligheden of allergieën.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 23:02 



 
Profiel   

Kijk we worden langzaamaan iets wijzer.
Ik wilde zelf inderdaad geen genoegen nemen met "oh gaat vanzelf weer weg".
Die lijnen zitten er niet voor niets lijkt me, en mocht ik daarvoor iets kunnen veranderen in het voer/training dan doe ik dat graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 10:28 



 
Profiel   

Mijn paard heeft hoge leverwaarde en geen strepen. :+ Dat zegt mij dus ook niks
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 11:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen