persen bij plassen ruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

persen bij plassen ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 15:51

Hoi,

Ik heb een ruin die erg veel perst bij het plassen en daarbij ook exreem veel en hard kreunt.
nu ben ik benieuwd of er mensen zijn met zelfde ervaringen en wat ze er evt mee gedaan hebben en of er iets is om hem te ondersteunen qua supplement oid om te kijken of dit wat doet.

wat is er al uitgesloten:
- er zijn rugfotos dit is goed
- bekken/sigewricht is goed
- rx goedgekeurd op de benen
(dus voor het in de plashouding staan lijken geen problemen)
- echo ivm evt blaasstenen
- hij heeft een boon gehad, deze is verwijderd, verder is hij ook netjes schoon.
- staat op stro

*kleine edit, het kan natuurlijk ook gedrag zijn (geworden)

Jet

Berichten: 11980
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 18:16

Stomme vraag misschien, maar is zijn urine ook gecheckt? Weet je ook of zijn blaas anders was dan normaal ( op de echo)?
Als hij plast, ziet de urine er dan normaal uit, is de straal goed en heb je de indruk dat hij goed uitplast? Is ook zijn bloed nog gecheckt op ontstekingswaarden?
En is er bekend hoe het met zijn nieren is en hoe die eruit zien?

Dat zijn denk ik nog onderzoeken die ik zou doen als ze niet gedaan zijn. Als daar ook niets uitkomt denk ik dat het bij hem hoort of is het "ineens" ontstaan?

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 18:24

Jet schreef:
Stomme vraag misschien, maar is zijn urine ook gecheckt? Weet je ook of zijn blaas anders was dan normaal ( op de echo)?
Als hij plast, ziet de urine er dan normaal uit, is de straal goed en heb je de indruk dat hij goed uitplast? Is ook zijn bloed nog gecheckt op ontstekingswaarden?
En is er bekend hoe het met zijn nieren is en hoe die eruit zien?

Dat zijn denk ik nog onderzoeken die ik zou doen als ze niet gedaan zijn. Als daar ook niets uitkomt denk ik dat het bij hem hoort of is het "ineens" ontstaan?


Ja urine is gecheckt, blaas ziet er goed uit, nieren zijn goed, bloed is goed. Hij plast goed uit, toen met die boon niet. Maar dat is snel opgelost (gedrag bestond toen al zo ver ik weet al lang)

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Re: persen bij plassen ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:04

Wat voor brok krijgt je paard? Ik ken varianten waarbij ruinen toch last krijgen van kristalliseren en moeite hebben met plassen. Is het suiker gehalte van je voer bekend?

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 19:33

Padoertje schreef:
Wat voor brok krijgt je paard? Ik ken varianten waarbij ruinen toch last krijgen van kristalliseren en moeite hebben met plassen. Is het suiker gehalte van je voer bekend?


Hij krijgt sereen van voermeesters. Kristallen hadden we moeten zien op de echo of in het sediment...

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:41

Heb je al eens een tijdje pijnstillers gebruikt?
Ik heb wel vaker paarden gekend die een behoorlijke act opvoerden bij het plassen. :+ Er werd nooit gedacht aan een fysiek probleem, maar het is goed om e.a. uit te sluiten.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 08:13

senna21 schreef:
Heb je al eens een tijdje pijnstillers gebruikt?
Ik heb wel vaker paarden gekend die een behoorlijke act opvoerden bij het plassen. :+ Er werd nooit gedacht aan een fysiek probleem, maar het is goed om e.a. uit te sluiten.


Hij heeft een paar weken terug voor een dik been een weekje pijnstillers gehad. Heb toen ook op zijn plasgedrag gelet maar zag geen verandering

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: persen bij plassen ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 14:10

Nog een kleine toevoeging:
Lichamelijk is hij nergens gevoelig behalve onder zijn buik en dan vooral de 2e helft. Hij spant dan aan. Het is een heel onzeker paard dus het kan ook hier mee te maken hebben. Hij is dan ook enorm gevoelig op het been met rijden.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:17

Zijn nierstenen ook uitgesloten?

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 14:19

bcd94 schreef:
Zijn nierstenen ook uitgesloten?

Zo ver ik weet wel. Heb dit gevraagd bij de echo