Jeuk en plekken huid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Jeuk en plekken huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 11:53

Hoi!

Ik hoop dat het hier goed staat, ik heb een account aangemaakt omdat ik niet weet wat mijn paard heeft.

Het gaat om een 21 jarige merrie. Ze is al 18 jaar in de familie en heeft dit nog nooit eerder gehad. Ik heb alles op een rij gezet wat me relevant lijkt maar stel vooral vragen als het niet compleet is! Alle onderzoeken zijn recent (tussen nu en oktober) gedaan.

- Onderbehandeling van een paardenkliniek die de foto’s nu doorgestuurd heeft naar een paar klinieken in het buitenland omdat we geen verklaring kunnen vinden
- Geen ppid (oktober getest)
- Geen eczeem
- Komt niks uit het bloedonderzoek (oktober en december)
- Ontwormt (Ivermectine in augustus, Pramox november)
- Meerdaags mestonderzoek van 7 dagen, schoon (september en december)
- Geen schimmel
- Geen verandering in voer, hooi of stro (hooi en stro zijn getest)
- Er is een huid schraapsel genomen waar ook niks bijzonders uit komt (oktober)

De symptomen die ze heeft zijn eigenlijk alleen ontzettend veel jeuk, voornamelijk geconcentreerd rondom haar billen en schouders. Heel enkel krabt ze ook aan haar borst, maar dit nog nooit open. Ik zag de eerste keer bij de plekken op de schouders schilfers, de tweede keer niet. Het ontstaat in minder dan een dag, ik ben dagelijks met haar bezig dus een beginnend schuurplekje zou ik zien. Ook zou krabben en schuren mij dus opvallen.

De eerste keer half oktober was het veel erger dan nu. Ik denk omdat ik er nu sneller bij ben. In oktober was ik op vakantie en degene die haar verzorgde is helaas niks opgevallen. Mogelijk dat er toen daarom ook schilfers waren.

Het enige wat ik zelf koppel aan de plekken is een wijziging van dekens. In september ging ze van vliegendeken naar regendeken. Het is een sloperd en ze heeft toen ook die deken gesloopt waardoor ze haar vliegendeken weer terug kreeg. Het is heel lang warm gebleven natuurlijk dus ik heb geen andere meer op gedaan. Vorige week heb ik een compleet nieuwe deken op gedaan en een paar dagen later begon het weer. Het ging in beide gevallen om een 0 grams regendeken, puur om haar iets te helpen ivm haar leeftijd. Het slopen van deken is voor haar geen afwijkend gedrag, dit gebeurd haar hele leven al (niet bewust slopen maar dit paard heeft het talent om met dekens overal achter te blijven hangen).

De vliegendeken heeft ze in de zomer op als bescherming tegen dazen en nu dus weer zodat ze minder makkelijk met haar tanden zichzelf sloopt.

Ze is nu behandeld door te wassen met betadine scrub om de 4 dagen en tweemaal daags smeren met Hydrocortiderm. Zodra de jeuk weg is smeer ik met Vetramil honingzalf om de huid te helpen herstellen.

Ik wil alleen graag de oorzaak hebben zodat ik daar iets aan kan doen, die jeuk is echt heel zielig. Hopelijk herkent iemand het en weet iemand wat ik hier aan zou kunnen doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Siers83

Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Jeuk en plekken huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:03

Heeft ze het niet te warm?
Waarmee zijn de dekens gewassen?

Verder geen idee, ziet er naar uit. Arm paard

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:03

Ik lees even mee, hier op stal staan er twee die iets hebben wat hier op lijkt en daar komen we ook niet lekker uit.

De eerste had het vorige zomer, de tweede deze zomer na het gebruiken van het tuig van nummer 1. Verder dan dat komen we niet.

Gerardyolo
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:34

Mijn paard heeft deze zomer vergelijkbare plekken gehad.

Ik heb de elke dag met betadine schoongemaakt en daarna zilver honing zalf erop gesmeerd. Dit hield het rustig maar er kwamen meer plekken bij.

Volgens de Da kon het geen schimmel zijn.
Omdat het niet weg ging en steeds meer werd hebben we uiteindelijk toch met imaverol gewassen. Dit heeft heel veel geholpen. Binnen 2 weken waren de meeste plekken aan het genezen.
Tussen de wasbeurten door ben ik betadine en de zilver honing zalf blijven gebruiken.

Ook ben ik toen kurkuma en rozenbottel bij gaan voeren. Kurkuma werkt oa ontstekingsremmend en ondersteund huidherstel. Rozenbottels bevatten veel vitamine c en biotine. Vitamine c draagt bij aan een betere weerstand en biotine draagt bij aan gezonde hoeven vacht en huid.


Ik heb nog fotos van mijn paard gevonden. Deze plekken zijn nog wel veel kleiner. Zo begonnen ze, na een aantal dagen zagen ze er hetzelfde uit als bij jouw paard
Ze zijn best grafisch, mocht je de rest willen zien kan dat via pb.

Afbeelding

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Jeuk en plekken huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:42

Had die andere deken ook zo'n fleece-achtige binnenkant?

Welk voer krijgt ze?
Is daar iets in veranderd?

Staan er kippen in de buurt?

keeyzie

Berichten: 5716
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 13:23

Je hebt in ieder geval al genoeg onderzoek gedaan! Rot om haar zo te zien lijkt me.
Ik dacht na het zien van de foto's ook aan het fleece, wellicht allergisch?
Het zijn namelijk wel precies de plekken waar deken veel beweegt/schuurt.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Jeuk en plekken huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 13:53

Ik zou het ook koppelen aan contact-allergie van de deken en/of broeien.

Heb je ook al een 100 grams deken met gladde voering geprobeerd?

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:47

Ik zou denken aan een allergische reactie.Gebruik je anti klit sprays of geef je aanvullende supplementen van het een of ander ? Echt zielig ik hoop dat je de oplossing vind.Al een nieuwe borstel set gekocht (of grondig schoongemaakt met chloor ofzo) ?

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Jeuk en plekken huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:52

Wat als je de dekens weglaat?

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Re: Jeuk en plekken huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 16:06

Ik krijg het quoten mobiel niet voor elkaar maar ik denk dat ik alles beantwoord heb.

Het valt me op dat het fleece heel vaak benoemt wordt. De afgelopen 6 jaar heeft ze alleen maar QHP dekens op gehad. De laatste twee jaar had ze in elk geval een regendeken en 150 gram deken met fleece viering, de voering van de jaren daarvoor weet ik niet meer. Toen ging het altijd goed, de 300 grams had wel een gladde voering. Het kan natuurlijk dat er iets veranderd is de samenstelling van de fleecestof oid. Ik ga QHP er naar vragen. Beide dekens dit jaar zijn namelijk ongewassen en rechtstreeks vanuit de winkel. Ze worden nu in elk geval professioneel gewassen en ik doe ze niet meer op. Ik heb nog een 100 grams met een gladde voering, die krijgt ze op zodra de plekken genezen zijn.

Of ze het te warm heeft weet ik niet, ik heb daar zelf ook al over nagedacht. Dat het gaat broeien en daardoor jeuken in haar vacht ofzo. Met name omdat het met de vliegen deken wel goed gaat.. ik zet haar nooit bezweet weg, maar wat ze uitvreet als ik er niet ben weet ik natuurlijk niet.

Ze krijgt onbeperkt ruwvoer (getest), in de schuilstallen ligt stro en ze krijgt slobber en muesli van Cavalor. Verder geen supplementen, behalve knoflooksnippers als beloning. En wel eens wortels of appels.

Alle borstels en de bak waar ze in zitten zijn ontsmet met betadine en gewassen/schoon gemaakt met imaverol. Er zijn nu 3 borstels en 3 halsters in gebruik die na elk gebruik in een emmer met nieuwe betadine gaan en daar minimaal 8 uur in weken.

@Muiz: blijven de plekken bij jou ook? Of gaan ze net zoals bij mijn paard ook weer weg om later terug te komen?

@Gerardyolo: in verband met de open plekken mag ik nu niet wassen met Imaverol. Uit het huid schraapsel uit oktober kwam ook geen schimmel naar voren. Haar borstels heb ik wel gewassen met imaverol tussen beide aanvallen in. Kurkuma en roze bottels ga ik haar erbij geven, meeste supplementen eet ze prima. Wat een rot plekken ook, ik ga je zo een berichtje sturen. Ben wel benieuwd of jou paard ook schilfers kreeg? En of je paard jeuk had?

@Rocamor: er zijn inderdaad kippen. Die zitten in een hok op zo’n 90 meter afstand hemelsbreed met enkele gebouwen er tussen. Waar denk je aan? Ze is het enige paard met plekken.

@Autumnn: als ik de regendeken weg laat en behandel gaat de jeuk weg en geneest alles. Ze heeft nu een vliegen deken op waar ze ook de hele zomer mee gestaan heeft en dat gaat prima. Ik heb die vooral nog op zodat ze zelf niet heel goed bij haar plekken kan.

Goed wat nu mijn plan van aanpak is:
- blijven behandelen en ontsmetten van alle spullen
- Qhp vragen of er mogelijk iets veranderd is in hun producten
- Kurkuma en rozenbottels geven
- Geen dekens meer op in elk geval
- Dierenarts belt morgen einde middag en dan ga ik nog een keer opperen of het niet kan komen door het broeien van haar vacht oid

Het is in elk geval super sneu. Gelukkig blijft ze er vet vrolijk onder en vindt ze het prima dat ze gezalfd en gewassen wordt.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Jeuk en plekken huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 16:12

Maar dan is het toch duidelijk dat het bij je dekens vandaan komt? Heb je ze zelf gewassen of zijn ze nieuw? Heb je al wat verschillende materialen geprobeerd? Of natuurlijk de deken aflaten

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 16:36

Rode bloedmijten!!
Die gaat je DA nooit vinden, want deze zijn alleen snachts actief. Dus tijdens een swab of staaltje niet te zien. Maar gezien de kippen kan het zeker wel!! Dit geeft vergelijkbare plekken en jeuk!

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 16:53

Hier precies het zelfde gehad en ruim 2 jaar aan tobben geweest. Alles wat jij gedaan hebt met de DA hier ook gegaan. Niks hielp, complete raadsel want pony scheurde tot bloedens toe in 1 nacht. En elke dag een andere plek.
Hals, kont en schouders waren geliefde plekken inderdaad. Een andere DA laten kijken en wellicht kon die wat bedenken enigste wat die direct zei “ik die kippen, daar zit je probleem bloedluis..”

Zomers verwijderd van de kippen werd het inderdaad wat minder maar trok nooit geheel weg. Ookal kwam ze dan niet meer op stal en stond ze weides ver van de kippen af.
Ik liet het paard inspuiten met cortisonen(?) en daar ging het paar weken continu goed op. Inmiddels is de pony wel overleden maar nooit is dit probleem opgelost geweest.

Edit, stalstrooisel hadden we aanpast en getest of ze daar niet op schuurde. Zowel vlas zaagsel als stro gaf geen verschil.
Hooi of kuilgras maakte geen verschil.
Biks wel of niet geen verschil.
Scheren en wassen en veel wassen leek ze iets minder jeuk te hebben maar het schuren bleef. Zomers bewust onder exceemdeken want wellicht toch exceem ineens? Geen verschil.
Afbeelding
Deze foto is nog relatief mild. Ze rest is niet eens plaatsbaar, zo ernstig. Wat overigens goed hielp was een middeltje van de DA voor brandwonden daar geneest het super mooi en snel van.

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 17:04

Autumnn schreef:
Maar dan is het toch duidelijk dat het bij je dekens vandaan komt? Heb je ze zelf gewassen of zijn ze nieuw? Heb je al wat verschillende materialen geprobeerd? Of natuurlijk de deken aflaten


Dekens zijn nieuw en ongewassen toen ze de dekens op kreeg. Het lijkt mij daar vandaan te komen, maar het verklaard niet waarom mijn 17 jaar zonder problemen met dekens heeft gestaan, de afgelopen twee jaar met hetzelfde type deken van hetzelfde merk heeft gestaan en ook al haar hele deken regelmatig onder fleece heeft gestaan. Ik wil alles uit kunnen sluiten en ik zie nu bijvoorbeeld iemand rode bloedmijten/luis noemen, dat is niet in mij opgekomen maar wel het overleggen met mijn dierenarts waard.

@Spaansepony: verschillende soorten bedekking hebben wij ook geprobeerd inderdaad. Wat een rot plekken ook.. ik hoorde net wel van de staleigenaar dat hun kippen zo’n 10 dagen terug een keertje een nacht los gelopen hebben. Ik ben blij dat nu meerdere mensen genoemd hebben dat kippen de oorzaak kunnen zijn, ik was me daar niet bewust van. Gaat ook op de lijst voor de dierenarts en ik ga met de staleigenaar overleggen of de schuur met stro en hooi s’nachts dicht mag voor het geval er nog een keer kippen op avontuur gaan.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:32

Charmander schreef:
Autumnn schreef:
Maar dan is het toch duidelijk dat het bij je dekens vandaan komt? Heb je ze zelf gewassen of zijn ze nieuw? Heb je al wat verschillende materialen geprobeerd? Of natuurlijk de deken aflaten


Dekens zijn nieuw en ongewassen toen ze de dekens op kreeg. Het lijkt mij daar vandaan te komen, maar het verklaard niet waarom mijn 17 jaar zonder problemen met dekens heeft gestaan, de afgelopen twee jaar met hetzelfde type deken van hetzelfde merk heeft gestaan en ook al haar hele deken regelmatig onder fleece heeft gestaan. Ik wil alles uit kunnen sluiten en ik zie nu bijvoorbeeld iemand rode bloedmijten/luis noemen, dat is niet in mij opgekomen maar wel het overleggen met mijn dierenarts waard.

@Spaansepony: verschillende soorten bedekking hebben wij ook geprobeerd inderdaad. Wat een rot plekken ook.. ik hoorde net wel van de staleigenaar dat hun kippen zo’n 10 dagen terug een keertje een nacht los gelopen hebben. Ik ben blij dat nu meerdere mensen genoemd hebben dat kippen de oorzaak kunnen zijn, ik was me daar niet bewust van. Gaat ook op de lijst voor de dierenarts en ik ga met de staleigenaar overleggen of de schuur met stro en hooi s’nachts dicht mag voor het geval er nog een keer kippen op avontuur gaan.


De mijten/bloedluis kunnen ook zonder de kippen aan de dool en verschuilen zich graag in strooisel, kieren, spleten, ... je vind ze bijna nooit omdat ze dus alleen snachts aan de dool gaan en zich verder heel goed schuil houden.
1ne paard is er gevoeliger voor dan de ander dus kan prima dat er nu 1 reageert met jeuk en kale plekken.
Met deken = lekker warme verstopplek voor de mijt dus kan verklaren waarom het dan erger word.
En dan zeker verschil van fleece tegenover een gladde voering.

Je kan gericht behandelen zowel bij je paard als de kippen, maar dan moet je echt alles leeghalen en behandelen.
Makkelijkste is dan om je paard en spullen te behandelen met bvb de finecto + spray en dan ook het poeder daarvan bij te voeren. Dit is een natuurlijk product dat ectoparasieten op afstand houd en kan je dagelijks en voor lange periodes gebruiken. En het poeder helpt je paard van binnenuit weerstand/afweer op te bouwen tegen mijten/bloedluis.
De spray gebruik je als vliegenspray (ruikt lekker ook) en kan je goed doorborstelen de 1e dagen. Ook je dekjes, dekens, borstels, ... kan je ermee sprayen.

De mijten zijn vnl snachts actief dus zeker savonds best goed insprayen.

Als het hiermee betert is het met zekerheid door de kippen en deze producten kunnen verder geen kwaad omdat het volledig natuurlijk is. Zeker de moeite waard om te proberen zonder dat je heel het stalmanagement hoeft om te gooien of gekke kosten zou doen.

Bij de kippen kan de stalhouder ook speciaal poeder of .. gooien en het hok gericht behandelen.

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Re: Jeuk en plekken huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 16:21

De kippen zijn nog beter opgesloten, op twee na die zich niet laten vangen :') Alle kippen inclusief de ontsnappers en alle paarden zijn behandeld met finecto+. Omdat de mijne als enige plekken heeft wordt zij en de kippen nog vaker behandeld. Plekken zijn mooi aan het genezen en ze heeft geen nieuwe meer gekregen.

Inmiddels heeft ze wel weer haar QHP met fleece (0 grams) op, ik heb er eentje met een gladde voering opgehad maar daar blijft ze van met haar huid trekken en rillen. Die vindt ze overduidelijk niet fijn.

De binnenkant van haar dekens worden elke dag ook ingespoten, ze wordt elke dag gecheckt en haar dekens worden elke 5 dagen professioneel gewassen (duur grapje zo). Een deken op heeft ze helaas wel nodig met deze koude, ze begon wat in te vallen. Maar goed op haar leeftijd is af en toe een beetje extra ondersteuning natuurlijk ook niet gek. Zodra het niet meer zo koud is mag ze weer zonder. Alles overigens ook in overleg met haar dierenarts.

Iedereen bedankt voor de tips en adviezen! Ik had nooit aan de kipjes gedacht en dat lijkt de oorzaak te zijn.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Jeuk en plekken huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:47

Veel succes TS!! Goed dat het nu beter gaat..

Als je de dekens goed "lucht" nu met de koude temperaturen en insprayt met finecto+, denk ik niet dat het nodig is om ze elke week te laten wassen ..

IlseL123
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-01-21
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:14

Als je er op medisch vlak niet uitkomt dan zou ik eens contact op nemen met Shelley Meeuwsen van de paardentherapeut. Ze is de laatste tijd op social media erg actief en boekt goede resultaten met jeukklachten door de paarden te ondersteunen met kruiden en oliën. Je zou eens wat info bij haar op kunnen vragen. Succes!

Dier_en_arts
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Jeuk en plekken huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:31

TS, zijn er ook biopten genomen? Ik zie veel onderzoek en therapieën, maar ik zie nergens staan of er biopten genomen zijn. Met biopten worden er hapjes van de huid genomen, waarbij het lab gaat kijken wat voor cellen ze zien. Zo kan je in ieder geval laten uitsluiten of het niet vanuit haarzelf komt (auto-immuun), en om wat voor huidreactie het gaat.

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Re: Jeuk en plekken huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 12:07

Er zijn twee keer huid schraapsels genomen waarbij ook de cellen van haar huid onderzocht zijn. Daar kwam beide keren niks uit. De behandeling werkt nu prima en het haar groeit al weer langzaam terug, ze is blij en doet het goed.

Voor nu gaan we zo door in overleg met haar dierenarts. Mocht het weer terug komen dan gaan we wederom verder zoeken en kunnen we eventueel nog het alternatieve circuit in met bijvoorbeeld die Shelley die hier bovengenoemd wordt. Maar mijn voorkeur ligt niet bij het alternatieve circuit.

Dier_en_arts
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Jeuk en plekken huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:05

Charmander, een schraapsel is echt heel anders dan een biopt. Ik zou daar toch naar vragen, want met een schraapsel kan je gewoonweg niet zien wat voor reactie er gaande is ín de huid.