topics al bekeken, maar wat denken jullie? Schimmel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

topics al bekeken, maar wat denken jullie? Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 16:42

Vorige week zag ik een plekje op het achterbeen van mijn schimmel. Het was droog en leek meer een soort schaafwond.
Vandaag was het echt een stuk groter geworden, wel droog, maar met korstjes. Ik heb de plek geborsteld met een harde borstel, en mijn paard ging er echt even voor staan, hij vond het heerlijk. Daarom denk ik dat hij jeuk heeft aan de plek.
Hebben jullie enig idee wat het is en wat ik er aan kan doen? Hij staat overdag in het land (zeg: blubber) en ik spuit daarom zijn benen niet af, want het droogt anders niet meer.

Ik ben nog niet zo bekend op dit forum, dus ik hoop dat jullie de foto kunnen zien!
Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: topics al bekeken, maar wat denken jullie? Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:50

Mijt? Dat is geen schimmel. Ik zou ook de koten eens goed controleren op mok.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Re: topics al bekeken, maar wat denken jullie? Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 16:54

bedankt Avalanche, ik controleer de koten zo vaak mogelijk, want ik ben als de dood voor mok. Vooralsnog zijn ze droog gelukkig, die sokken beschermen denk ik wel.
Volgens jou dus geen schimmel. Dat is dan ook goed nieuwd, maar hoe behandel ik mijt?

Renee

Berichten: 3124
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:02

Het enige vergelijkbare wat ik zelf heb gezien met wat ik op de foto staat is mok/mijten. Ik ben natuurlijk geen dierenarts dus kan een schimmelinfectie niet uitsluiten. Volgens mij zijn er wel meerdere spraytjes te krijgen, hoe goed deze werken durf ik niet te zeggen. Heb ook wel is gehoord dat mensen bezig waren met appelazijn of zwavelbloem/olie mengsel. Zelf heb ik dit het probleem niet volledig zien oplossen, maar dat kan ook aan het stadium van de mok/mijten liggen.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:36

MoniquevH schreef:
bedankt Avalanche, ik controleer de koten zo vaak mogelijk, want ik ben als de dood voor mok. Vooralsnog zijn ze droog gelukkig, die sokken beschermen denk ik wel.
Volgens jou dus geen schimmel. Dat is dan ook goed nieuwd, maar hoe behandel ik mijt?

Tea tree olie en goed droog houden. En de omgeving van de plek goed scheren, maar vooral zorgen dat het droog en schoon blijft.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 20:27

Het ziet er niet als schimmel uit vind ik.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Re: topics al bekeken, maar wat denken jullie? Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 20:48

Dank jullie wel allemaal! Ik heb de foto ook nog doorgestuurd naar wat andere mensen en mijt lijkt toch wel het meest voor de hand liggend. Ik ga morgen tea tree olie halen en het daarmee insmeren….

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: topics al bekeken, maar wat denken jullie? Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 20:53

Schimmel jeukt bij de meeste paarden niet. Mijten wel. Ik denk dat hij deze plek met schuren (of krabben met een hoef) zelf heeft veroorzaakt.

Even afkrabsel door DA laten controleren.
Beterschap!

ElfBeau_067

Berichten: 1991
Geregistreerd: 03-11-22

Re: topics al bekeken, maar wat denken jullie? Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 21:16

Ik zou het de dierenarts vragen, maar aan dat heb je waarschijnlijk ook niet veel. Ik heb een boek dat heet iets van paardrijden met plezier (het boek wat je bij de CBR1 moet hebben gelezen op die van mij tenminste) en misschien staat in dat boek wel wat het is. Anders kan je ook Mijt opzoeken in het boek. Dan weet je het echt zeker

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: topics al bekeken, maar wat denken jullie? Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 21:23

Tea tree olie gaat je ook niet helpen. Ik zou de veearts vragen om sebacil of zoiets.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: topics al bekeken, maar wat denken jullie? Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 21:29

Dierenarts een monster laten nemen. Dat is sneller en voor het paard fijner als op goed geluk aan de hand van een foto vanalles gaan proberen om er vervolgens achter te komen dat het toch heel wat anders bleek te zijn. Dit lijkt mij in ieder geval geen schimmel, maar zo aan de hand van een foto diagnoses stellen vooral als je er niet voor geleerd hebt ( en dus dierenarts etc bent) vind ik altijd erg lastig.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Re: topics al bekeken, maar wat denken jullie? Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 22:30

Ook nog bedankt laatste reageerders, ik rijd morgen wel even langs de dierenarts en vraag of ie even kan komen kijken, beter het zekere voor het onzekere

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: topics al bekeken, maar wat denken jullie? Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 22:40

Als je er toch zelf langs rijdt, zou je van te voren een pluk haar kunnen knippen, misschien ook wat uittrekken/afschrapen tussen de haren mbv een schoon boterhamzakje. Dan kan de DA daar alvast naar kijken.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Re: topics al bekeken, maar wat denken jullie? Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 22:45

Bedankt Taucha! Ga ik doen