Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 127 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

 
Profiel   

Ik viste net mijn paard uit de paddock met een bult op zijn neus. Spoed of wachten tot morgen ochtend? Paard lijkt er geen pijn aan te hebben en lijkt ook normaal te ademen
[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 17:29 



 
Profiel   

Dat ziet er apart uit. Ik zou zeker even contact opnemen met de DA. Vandaaruit kunnen jullie beslissen wat er nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 17:30 



 
Profiel   

Is het hard als een bv een vochtbult of echt een harde bult?

Zelf zou ik denk ik even bellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 17:30 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Is het hard als een bv een vochtbult of echt een harde bult?

Zelf zou ik denk ik even bellen


Het is een harde bult

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 17:33 



 
Profiel   

Ik zou even bellen voor overleg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 17:34 



 
Profiel   

Ik zou zeker ook even bellen. Ze kan zich behoorlijk gestoten hebben en er kan zelfs iets zijn gescheurd of gebroken. Het bot daar is vrij dun.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 17:35 



 
Profiel   

Bellen kan altijd.
Als je de situatie uitlegt zullen zij wel aangeven of ze je paard nu willen zien of dat het kan wachten tot morgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 17:40 



 
Profiel   

daantjuhhh schreef
Bellen kan altijd.
Als je de situatie uitlegt zullen zij wel aangeven of ze je paard nu willen zien of dat het kan wachten tot morgen.


Dit doe ik in twijfelgevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 17:43 



 
Profiel   

Als hij gewoon ademt dan zou ik wachten tot morgen. Ze kunnen nu toch niets. Ik zou sowieso een dag of 3 wachten als hij gewoon ademt. Een flinke kneuzing is ook hard en ook zo weer over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 18:04 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Als hij gewoon ademt dan zou ik wachten tot morgen. Ze kunnen nu toch niets. Ik zou sowieso een dag of 3 wachten als hij gewoon ademt. Een flinke kneuzing is ook hard en ook zo weer over.


Zo denk ik er inderdaad ook over, zowel hooi als wortel word normaal gegeten

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 18:08 



 
Profiel   

Nee ik niet. Bij twijfel bel je gewoon altijd.
Arts zal aangeven of je kan wachten of niet.

En je twijfelt genoeg om bokt te vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 18:45 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Als hij gewoon ademt dan zou ik wachten tot morgen. Ze kunnen nu toch niets. Ik zou sowieso een dag of 3 wachten als hij gewoon ademt. Een flinke kneuzing is ook hard en ook zo weer over.

Precies! Ook als het gebroken is kan de dierenarts er nu toch niets mee.
Dus als hij gewoon eet en ademt even afwachten en als het niet beter wordt afspraak maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 18:45 



 
Profiel   

gomir schreef
janderegelaa schreef
Als hij gewoon ademt dan zou ik wachten tot morgen. Ze kunnen nu toch niets. Ik zou sowieso een dag of 3 wachten als hij gewoon ademt. Een flinke kneuzing is ook hard en ook zo weer over.

Precies! Ook als het gebroken is kan de dierenarts er nu toch niets mee.
Dus als hij gewoon eet en ademt even afwachten en als het niet beter wordt afspraak maken.


Ik ga inderdaad morgen afwachten, en dan bellen, paard eet en ademt gewoon en zie ook geen (kleine) wonden welke eventueel een infectie daar hebben kunnen veroorzaken

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 19:24 



 
Profiel   

De reden dat je op bokt vraagt of je een DA moet bellen betekent dat je twijfelt.
Bij twijfel is ALTIJD bellen.

Nu ga je van 2 meningen uit, terwijl deze personen geen dierenarts zijn en geen aanvullende uitvraag gedaan hebben.

Een dierenarts zou onder andere bijvoorbeeld nog vragen of het paard een verhoging of koorts heeft?
En wellicht zijn er meer vragen en vanuit daar een mening vormen of het wel of niet nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 19:38 



 
Profiel   

Mwah Daantjuhh ik heb toch bij meerdere klinieken wel gemerkt dat bij twijfel bellen niet helemaal opgaat en je gewoon afgesnauwd wordt :o en dat er heel duidelijk gemaakt wordt dat spoed op zondag is voor acute zaken als wonden die gehecht moeten worden, slokdaarmverstopping, koliek, hoge koorts, botbreuken. En zeker niet voor zaken als een bult, dik been, kreupel paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 19:43 



 
Profiel   

Bellen..
voor je het weet gaat het mis in de nacht. Dan ben je er niet. Sla je jezelf voor je kop.

Vraag desnoods of je een foto kan appen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 19:44 



 
Profiel   

Als paard eet, drinkt, oké voelt en geen verhoging heeft zou ik 't durven aankijken. Wel zou ik dan vanavond nog even een blik op 'm werpen om te kijken of het stabiel is en niet erger is geworden en morgen de eerste weer zijn.

Als 't mijn paard was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 19:52 



 
Profiel   

Geen verhoging ook dus? Ik zou het ook aankijken, zeker als die gewoon eet en ademt. Eventueel even metacam oid erin en morgenochtend nogmaals kijken.

Ik volg mijn onderbuikgevoel, die is meer dan eens waar geweest. Bij jou is die nu niet bellen. Vertrouw op jezelf :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 20:00 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Als paard eet, drinkt, oké voelt en geen verhoging heeft zou ik 't durven aankijken. Wel zou ik dan vanavond nog even een blik op 'm werpen om te kijken of het stabiel is en niet erger is geworden en morgen de eerste weer zijn.

Als 't mijn paard was.



Dit dus,zo zou ik het ook doen.

Mensen moeten ook een beetje vrije tijd hebben ook al staan ze op wacht.

Zo acuut vind ik dit niet,paard reageert verder goed zo te lezen dus zou ik geen dierenarts willen storen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 20:02 



 
Profiel   

Ik zou wel bellen. Even goed zegt de veearts inderdaad dat het kan wachten. Maar dan wacht je ten minste met een (iets) gerust(er) hart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 20:04 



 
Profiel   

Lijkt geen last te hebben en lijkt normaal te ademen. Met die woorden lijkt het me logisch om even te bellen? Kan sowieso nooit kwaad trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 20:06 



 

nevica schreef
Lijkt geen last te hebben en lijkt normaal te ademen. Met die woorden lijkt het me logisch om even te bellen? Kan sowieso nooit kwaad trouwens.
En vervolgens zeg je hetzelfde tegen de DA, die op zijn/haar beurt zegt: "oké, dan is het geen spoed, bel morgen maar terug."

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 20:11 



 
Profiel   

Mkango schreef
nevica schreef
Lijkt geen last te hebben en lijkt normaal te ademen. Met die woorden lijkt het me logisch om even te bellen? Kan sowieso nooit kwaad trouwens.
En vervolgens zeg je hetzelfde tegen de DA, die op zijn/haar beurt zegt: "oké, dan is het geen spoed, bel morgen maar terug."


Of hij zegt: Ik kom toch maar even langs. Het kan best zijn dat je het even aan kunt kijken, maar we zijn ook hier geen veearts. Ik heb echt geen idee. Het is een vervelende plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 20:21 



 
Profiel   

nevica schreef
Lijkt geen last te hebben en lijkt normaal te ademen. Met die woorden lijkt het me logisch om even te bellen? Kan sowieso nooit kwaad trouwens.


Behalve dan voor de toch al overbelaste dierenarts die steeds minder de spoeddiensten zelf willen draaien juist omdat mensen van mening zijn dat even bellen nooit kwaad kan. Dat kan het dus wel, voor je dierenarts. Die heeft namelijk aan elk telefoontje werk en elk telefoontje is een inbreuk op de rust.
En daar kiezen ze zelf voor, helemaal waar. Maar als er dan geen spoed is, er zijn geen alarmsymptomen, bel dan alsjeblieft niet.

Ts ik zou het ook aankijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 20:23 



 
Profiel   

Je hebt deze vraag ook in de dierenartsengroep op Facebook geplaatst dus je hebt je antwoord al denk ik...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 20:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 127 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen