Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiannePuthzy

Berichten: 6985
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 19:39

Het is inderdaad een reactie van het bot op trauma. Gelukkig geen breuk of vernauwing/verdrukking van luchtwegen.

Elmo

Berichten: 75
Geregistreerd: 28-12-22

Re: Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:39

Hoe is het nu met 'm?

LiannePuthzy

Berichten: 6985
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 14:05

Goed! Wondje is mooi aan het genezen, en neus word langzaam steeds weer iets dunner.

Elmo

Berichten: 75
Geregistreerd: 28-12-22

Re: Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:22

Fijn! Goed om te horen :)

LiannePuthzy

Berichten: 6985
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 20:44

Wondje ziet er mooi uit, vandaag een stalgenoot, welke ook dierenarts kosten s even laten kijken. Moet er alleen voor zorgen dat het wondje nog niet te nat word
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:09

janderegelaa schreef:
Het heeft niet te maken met het aantal studenten maar het feit dat het bijna allemaal vrouwen zijn. Zelfde probleem als in de tandheelkunde. Parttime werken en kinderen uiteindelijk.

Mijn dierenarts legde uit dat ze de vrouwelijke DA's van de "wachten" proberen te houden ivm hun kwetsbaarheid. Hij zelf was al meerdere keren gebeld voor een "spoedgeval" en vervolgens kon ie de pijnstillers af geven. Zo ver mogelijk neemt hij voorzorgen natuurlijk maar uiteindelijk kan een DA weinig anders dan naar een dier gaan kijken en als het geen optie is om het dier naar voren te halen dan sta je als DA wel vast natuurlijk. Dus de "regio" die hier de wachtdiensten onder elkaar verdeeld probeert om de vrouwen iig niet 's nachts alleen te laten gaan naar een oproep. Hij zelf zei dat het als man natuurlijk ook beangstigend was maar dat een vrouw toch nog kwetsbaarder is in dergelijke situaties.

Maar goed, dat is dus wat de DA's in mijn specifieke regio doen. Ik heb hier inderdaad nog nooit een vrouwelijke DA aan de lijn gekregen zelfs niet voor kleine dieren (waarmee je naar hun rijdt) als ik een DA van wacht nodig had.

gerlindie

Berichten: 4640
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:44

Ayasha schreef:
janderegelaa schreef:
Het heeft niet te maken met het aantal studenten maar het feit dat het bijna allemaal vrouwen zijn. Zelfde probleem als in de tandheelkunde. Parttime werken en kinderen uiteindelijk.

Mijn dierenarts legde uit dat ze de vrouwelijke DA's van de "wachten" proberen te houden ivm hun kwetsbaarheid. Hij zelf was al meerdere keren gebeld voor een "spoedgeval" en vervolgens kon ie de pijnstillers af geven. Zo ver mogelijk neemt hij voorzorgen natuurlijk maar uiteindelijk kan een DA weinig anders dan naar een dier gaan kijken en als het geen optie is om het dier naar voren te halen dan sta je als DA wel vast natuurlijk. Dus de "regio" die hier de wachtdiensten onder elkaar verdeeld probeert om de vrouwen iig niet 's nachts alleen te laten gaan naar een oproep. Hij zelf zei dat het als man natuurlijk ook beangstigend was maar dat een vrouw toch nog kwetsbaarder is in dergelijke situaties.

Maar goed, dat is dus wat de DA's in mijn specifieke regio doen. Ik heb hier inderdaad nog nooit een vrouwelijke DA aan de lijn gekregen zelfs niet voor kleine dieren (waarmee je naar hun rijdt) als ik een DA van wacht nodig had.


Dat heb ik hier in de regio nog nooit gehoord (studeer zelf diergeneeskunde :) )
Alle vrouwelijke dierenartsen die ik ken, doen gewoon diensten.
Maar als dit een paar keer gebeurd is, snap ik het op zich wel. Alhoewel de mannelijke collega's ook niets kunnen natuurlijk...

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:45

Deze verhalen doen me denken aan het boek De Nachtdienst van Esther Verhoeff....
Hier in de regio is het ook een steeds groter wordend probleem, spoed, weekend en nachtdiensten worden bijna niet meer gedraaid :-(

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:48

gerlindie schreef:
Dat heb ik hier in de regio nog nooit gehoord (studeer zelf diergeneeskunde :) )
Alle vrouwelijke dierenartsen die ik ken, doen gewoon diensten.
Maar als dit een paar keer gebeurd is, snap ik het op zich wel. Alhoewel de mannelijke collega's ook niets kunnen natuurlijk...

Ben ook vrij zeker dat het specifiek vanuit deze groep komt. Maar kan me dus ook wel voorstellen dat naast dat vrouwen blijkbaar baby-fabrieken zijn, dit ook het issue is voor veel DA’s met nacht diensten. Kan me idd voorstellen dat mannen dit risico ook snel zat zijn.

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 07:51

Na de hele discussie gelezen te hebben.. Al die mensen die gebeld zouden hebben, zouden jullie het dan wel ok vinden om een rekening te krijgen voor telefonisch consult? Je hebt tenslotte de tijd ingenomen van de dierenarts in zijn wachtdients.

Ik zou hier bv geen problemen mee hebben om een 'spoed' telefoonconsult te betalen van 40 euro ofzo. Dat zou de onzintelefoontjes van 22u savonds met 'mijn paard heeft 2x gehoest, is dat erg' wel verminderen denk ik.
Het enige is hoe je dit geld moet gaan halen, denk dat de wanbetaling bij dierenartsen enorm is

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:04

Schuur_ schreef:
Na de hele discussie gelezen te hebben.. Al die mensen die gebeld zouden hebben, zouden jullie het dan wel ok vinden om een rekening te krijgen voor telefonisch consult? Je hebt tenslotte de tijd ingenomen van de dierenarts in zijn wachtdients.

Ik zou hier bv geen problemen mee hebben om een 'spoed' telefoonconsult te betalen van 40 euro ofzo. Dat zou de onzintelefoontjes van 22u savonds met 'mijn paard heeft 2x gehoest, is dat erg' wel verminderen denk ik.
Het enige is hoe je dit geld moet gaan halen, denk dat de wanbetaling bij dierenartsen enorm is

Ten tijden dat het topic was geopend was het even voor half 5 in de middag, en toen heb ik idd dat advies gegeven om even telefonisch te overleggen. Hier is de praktijk dan nog gewoon geopend en val je ze niet lastig tijdens avond/nachtdiensten

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:14

Schuur_ schreef:
Na de hele discussie gelezen te hebben.. Al die mensen die gebeld zouden hebben, zouden jullie het dan wel ok vinden om een rekening te krijgen voor telefonisch consult? Je hebt tenslotte de tijd ingenomen van de dierenarts in zijn wachtdients.

Ik zou hier bv geen problemen mee hebben om een 'spoed' telefoonconsult te betalen van 40 euro ofzo. Dat zou de onzintelefoontjes van 22u savonds met 'mijn paard heeft 2x gehoest, is dat erg' wel verminderen denk ik.
Het enige is hoe je dit geld moet gaan halen, denk dat de wanbetaling bij dierenartsen enorm is

Mag ik dan ook alle tijd aan rekenen die ik al op een DA gewacht heb na het afgesproken uur of moet die gratis zijn? :+
Als we zo gaan beginnen wordt het nog leuk. Dan is mijn smid me nog genoeg geld schuldig om de rest van mijn leven gratis bekappingen te krijgen. :+

Ik vind bellen voor een dergelijke bult spoed. Het is een gevoelig deel van de neus en ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat ik denk "ik wacht wel tot morgen" en ik "morgen" mijn dier dood in de stal heb liggen omdat ie toch minder goed kon ademen dan ik dacht te voelen.

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:22

Dat is iets compleet anders. In Belgie betaal je sinds kort ook gewoon als je belt met een medische vraag naar de huisarts. Je maakt gebruik van een dienst door een medische vraag te stellen waar je deskundigheid voor nodig hebt. In dit geval ook nog buiten normale openingstijden (want dat is zondagmiddag om half 5 in het algemeen)

Ik persoonlijk zou er niets mee inzitten als de praktijk dit in de voorwaarden zou zetten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:16

Schuur_ schreef:
Dat is iets compleet anders. In Belgie betaal je sinds kort ook gewoon als je belt met een medische vraag naar de huisarts. Je maakt gebruik van een dienst door een medische vraag te stellen waar je deskundigheid voor nodig hebt. In dit geval ook nog buiten normale openingstijden (want dat is zondagmiddag om half 5 in het algemeen)

Ik persoonlijk zou er niets mee inzitten als de praktijk dit in de voorwaarden zou zetten.

Serieus? Sinds wanneer is dat? En hoe gaat dat exact in zijn werk?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:20

Hier betaal je bij de huisarts ook voor telefonisch contact, alleen merk je dat niet omdat de verzekering betaald.
Ik weet niet of jullie weten wat de tarieven voor eerstelijnszorg (huisarts, dus voor mensen) zijn maar ik schrik er elke keer weer van als ik het moet melden. Maar mensen hebben er geen weet van omdat de kosten rechtstreeks door de zorgverzekering betaald worden.
Maar dat is een hele andere discussie.
Ik snap niet waarom dierenartsen geen factuur sturen voor telefonisch advies.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:02

Schuur_ schreef:
Dat is iets compleet anders. In Belgie betaal je sinds kort ook gewoon als je belt met een medische vraag naar de huisarts. Je maakt gebruik van een dienst door een medische vraag te stellen waar je deskundigheid voor nodig hebt. In dit geval ook nog buiten normale openingstijden (want dat is zondagmiddag om half 5 in het algemeen)

Ik persoonlijk zou er niets mee inzitten als de praktijk dit in de voorwaarden zou zetten.

Dat is in Nederland ook zo hoor, echter al jaren.
Echt jaren en jaren geleden was mijn oudste bij opa en oma aan het logeren en hij kreeg onwijs oorpijn ( hij was toen een jaar of 3 en hij is nu 22). Was met het weekend en toen hadden ze de HAP gebeld. Maar omdat het via mijn ouders ging kreeg ik ook een factuur van € 25
Enige wat de assistente zei, geef hem maar paracetamol (wat ze al gedaan hadden) en kijk het maar even aan. Gaat het niet dan belt u over een uurtje nog maar even.
Bij de ha is dit ook zo, maar dan gaat het idd via je zorgverzekering

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:08

Mijn paardenarts rekent ook telefonisch consult. Kleine huisdierenarts deed dat nooit.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:33

Niet meer dan logisch toch, je betaalt voor het feit dat er iemand telefoondienst heeft en kennis van zaken, die je van advies voorziet.

Is in de diergeneeskunde nog niet zo normaal, maar zou het van mij wel mogen worden.


Ook in Nederland ken ik verhalen van dierenartspraktijken waar men de dierenarts met een zielige hond of kat naar de praktijk lokken en vervolgens met de opiaten er vandoor willen. En ook vrouwelijke dierenartsen waarbij een man uiteindelijk helemaal geen probleem met een ziek huisdier bleek te hebben, maar zich wel aan de dierenarts wilde vergrijpen.
Is niet iets wat wijd en zijd verspreid wordt, maar heeft er zeker mee te maken dat er steeds meer dierenartsen zijn die niet zo happig zijn op nachtdiensten.

Als ik ook zie wat er aan beveiliging rondloopt op de HAP en de spoedeisende hulp in het ziekenhuis bij ons, dat is voor een dierenartspraktijk echt niet te betalen, of de spoedconsulten worden nog duurder.

Nu worden ze dus schaars en vaak alleen op speciale spoedklinieken, waar dus wel ook beveiliging is.

Net is super triest dat het nodig is, maar het is hoe de maatschappij blijkbaar in elkaar steekt tegenwoordig.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:42

Ligt er voor mij een beetje aan. Als het echt een consult is vind ik het niet meer dan normaal dat het gerekend wordt, maar ik heb ook wel eens om een mokzalfje gevraagd van een specifiek merk en kon toen ook 30 euro telefonisch consult afrekenen. Dat vond ik toch wel jammer.

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 07:55

Ayasha schreef:
Schuur_ schreef:
Dat is iets compleet anders. In Belgie betaal je sinds kort ook gewoon als je belt met een medische vraag naar de huisarts. Je maakt gebruik van een dienst door een medische vraag te stellen waar je deskundigheid voor nodig hebt. In dit geval ook nog buiten normale openingstijden (want dat is zondagmiddag om half 5 in het algemeen)

Ik persoonlijk zou er niets mee inzitten als de praktijk dit in de voorwaarden zou zetten.

Serieus? Sinds wanneer is dat? En hoe gaat dat exact in zijn werk?


Sinds augustus. ALs je belt met een vraag waarvoor de arts je medisch dossier opent (dus niet voor gewoon een afspraak) kost dat 10,38. Dit wordt met je verzekering geregeld maar je betaalt wel remgeld. Mijn vader belde laatst om te vragen of zijn resultaten van een bloedonderzoek al binnen waren en zo kwamen we er achter dat het ook voor dat soort dingen geldt.

Vanaf het moment dat ze je dossier openen slaat de teller aan. Niet meer dan logisch en voor dierenartsen is er geen ziekenkas (helaas :') ) dus ik snap dan best dat als je buiten de standaarduren belt voor een vraag waar je deskundigheid voor nodig hebt er een rekening wordt gestuurd.

Ik wou vroeger altijd dierenarts worden en heb zelfs een jaar of 3 terug nog gekeken om toch de studies aan te vatten maar als ik denk aan de wanbetalers, de risicos en de schrijnende situaties die je voor je krijgt pas ik er voor.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:38

Het is toch ook niet meer dan normaal om te betalen als je belt? Dat zou echt normaler moeten worden. Op kantoor en in het bedrijfsleven wil iedereen voor alles wat hij doet betaald worden, maar in de zorg moeten we maar kosteloos alles en iedereen om de meest banketstaaf en kleine dingen advies geven, onbetaald. Terwijl de zorg en dierenartsen (en vooral ook in beide de assistenten! ) echt veel minder betaald krijgen danwel onderbetaald worden. Kom zeg, misschien geen volledig consult voor een mokzalfje bestellen, hoewel er dan ook wel een inhaalslag gemaakt kan worden en dat makkelijk online ofzo zou moeten kunnen.

TS gelukkig slinkt de bult en gaat het beter. Verwacht je nog te gaan moeten smeren of lijkt dat niet meer nodig? Wond op zijn been is mooi genezen zeg!

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:54

Telefonische consult rekenen zou ik ook niet gek vinden. Het is toch tijd die ze er in steken.

Urona447
Berichten: 2800
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:00

Een assistente die je dossier opent om te kijken of je bloeduitslagen al binnen zijn en daar geld voor rekent vind ik wel bijzonder.Je betaald maandelijks al een vast bedrag aan de huisarts dus ik vind wel dat dit er dan bij hoort.

Een arts die telefonisch de waardes bespreekt vind ik wel een heel ander verhaal.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:56

Urona447 schreef:
Een assistente die je dossier opent om te kijken of je bloeduitslagen al binnen zijn en daar geld voor rekent vind ik wel bijzonder.Je betaald maandelijks al een vast bedrag aan de huisarts dus ik vind wel dat dit er dan bij hoort.

Een arts die telefonisch de waardes bespreekt vind ik wel een heel ander verhaal.


Als de assistente je bloeduitslagen doorgeeft dan heeft de huisarts ze al beoordeeld en er bv een advies bijgezet wat de assistente aan je mag doorgeven. Dus ja daar mag zeker voor betaald worden middels een telefonisch consult.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:34

Schuur_ schreef:
Sinds augustus. ALs je belt met een vraag waarvoor de arts je medisch dossier opent (dus niet voor gewoon een afspraak) kost dat 10,38. Dit wordt met je verzekering geregeld maar je betaalt wel remgeld. Mijn vader belde laatst om te vragen of zijn resultaten van een bloedonderzoek al binnen waren en zo kwamen we er achter dat het ook voor dat soort dingen geldt.

Vanaf het moment dat ze je dossier openen slaat de teller aan. Niet meer dan logisch en voor dierenartsen is er geen ziekenkas (helaas :') ) dus ik snap dan best dat als je buiten de standaarduren belt voor een vraag waar je deskundigheid voor nodig hebt er een rekening wordt gestuurd.

Ik wou vroeger altijd dierenarts worden en heb zelfs een jaar of 3 terug nog gekeken om toch de studies aan te vatten maar als ik denk aan de wanbetalers, de risicos en de schrijnende situaties die je voor je krijgt pas ik er voor.

Gek, dat wordt bij mij denk ik automatisch verrekend gezien ik normaal enkel remgeld betaal en dat eens om de drie maanden geloof ik, ook nog terug krijg. Moet ik eens op letten bij het volgende overzicht. :) Wist ik echt niet. Ik bel regelmatig voor voorschriften (waarvoor het dossier ook open gaat.) omdat mijn HA mij niet in de wachtzaal wil hebben tenzij ik haar echt moet spreken. :+ (iets met onderdrukt immuunsysteem en ik mag niet tussen zieken gaan zitten van haar. :+)