Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 127 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

 
Profiel   

Neus is al wat minder, been is ook afgeslonken. Heb net een foto van de wond naar de dierenarts gemaild en ze belt mij vandaag

[ img ]
Spoiler:
[ img ]

Op de wond zit nog wat honingzalf
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-22 10:17 



 
Profiel   

Oh wat een nare wond zeg! Neus ziet er al een stuk beter uit. Hopelijk blijft het de juiste kant opgaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-22 10:50 



 
Profiel   

Dierenarts heeft net gebeld, wond vond ze er goed uit zien, vrijdag weer ene foto sturen, en voor maandag een controle afspraak maken ook ook eventueel wild vlees weg te halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-22 10:54 



 
Profiel   

Fijn dat het beter gaat TS.

Over dat wel of niet bellen.. los van of er een tekort aan dierenartsen is ben ik van mening dat je als eigenaar van een paard wel enige basiskennis moet hebben van waar je op moet letten dat het spoed is of niet. Eten, ademen, normaal gedrag. Dan hoef je toch niet op zondag de dierenarts te bellen? Ook niet "voor overleg".
Dat is puur onzekerheid van de eigenaar. Je mag als eigenaar best wat meer vertrouwen op je eigen inschatting. Als je zelf je vinger stoot kan je ook inschatten of je naar de eerste hulp moet of niet, dat kan je voor je paard ook leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 10:18 



 
Profiel   

helemaal mee eens schapenwol. Toen ik ooit mijn eerste pony had wist ik ook niet veel en vroeg dan aan stalgenoten of de stalhouder hun mening voor ik een dierenarts belde, deze hadden al langer paarden en veel meer ervaring, zo leer je ook weer van elkaar.
Helaas lijkt dat wel niet meer voor te komen, en niet alleen bij dieren.
Want die mensen die hun vinger stoten bellen ook rustig in het weekend de spoeddiensten..

TS, fijn dat het beter gaat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 10:32 



 
Profiel   

Wat een vriendelijkheid in dit topic.

Anderen op een negatieve manier wegzetten en jezelf fijn op de borst kloppen.

Verder helemaal eens met Daphare. Niet hamer op je kop, maar de spijker op z'n kop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 10:36 



 
Profiel   

Polly schreef
helemaal mee eens schapenwol. Toen ik ooit mijn eerste pony had wist ik ook niet veel en vroeg dan aan stalgenoten of de stalhouder hun mening voor ik een dierenarts belde, deze hadden al langer paarden en veel meer ervaring, zo leer je ook weer van elkaar.
Helaas lijkt dat wel niet meer voor te komen, en niet alleen bij dieren.
Want die mensen die hun vinger stoten bellen ook rustig in het weekend de spoeddiensten..

TS, fijn dat het beter gaat!


Dankje! Ja het gaat inderdaad beter, neus is sinds dinsdag helaas niet echt meer geslonken. Dus we wachten af hoe het na het weekend zit. Wond wil de dierenarts graag dinsdag nog zien om te kijken of het nieuwe weefsel wel mooi binnen de wondrand blijft oid.
Dit is mijn 2e eigen pony, mijn vorige pony had eigenlijk nooit echt dit soort dingen. Daarvoor heb ik maar 2x spoed moeten bellen vanwege koliek.
Ik twijfelde omdat de ene stalgenoot zei ik zou afwachten, en de ander zei ik zou bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 17:54 



 
Profiel   

Mijn paard heeft ook eens een harde bult op zijn hoofd gehad, dat is uiteindelijk weer weg gegaan. Iets hoger en meer opzij dan die van jou. Heeft wel een poos geduurd, maar ik heb een neusriem gekocht die er niet op lag en gewoon weer gaan trainen.

Ik heb het wel op de röntgenfoto gehad, omdat ze wouden uitsluiten dat het uit het gebit kwam, maar uiteindelijk bleek het niks te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 18:16 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Mijn paard heeft ook eens een harde bult op zijn hoofd gehad, dat is uiteindelijk weer weg gegaan. Iets hoger en meer opzij dan die van jou. Heeft wel een poos geduurd, maar ik heb een neusriem gekocht die er niet op lag en gewoon weer gaan trainen.

Ik heb het wel op de röntgenfoto gehad, omdat ze wouden uitsluiten dat het uit het gebit kwam, maar uiteindelijk bleek het niks te zijn.


Bij mijn pony willen ze inderdaad dinsdag waarschijnlijk foto of echo maken mocht de bult dan niet weg zijn, ik ga denk ik inderdaad opzoek naar een andere neusriem, of tijdelijk maar neusriemloos rijden als de wond weer dicht zit en bult zit er nog wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 18:35 



 
Profiel   

Vandaag is de dierenarts weer geweest, toch voor de zekerheid foto’s gemaakt van neus, gelukkig geen breuk te zien. Maar wel een soort verdikking/botreactie. Ergens deze week word ik gebeld als de dierenart de foto’s overlegd heeft met 1 van haar collega’s

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 20:35 



 
Profiel   

Zou het een schiefel kunnen zijn? Ik weet niet of dat kan op de neus? Sterkte iig…

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 08:55 



 
Profiel   

Pallatin schreef
Zou het een schiefel kunnen zijn? Ik weet niet of dat kan op de neus? Sterkte iig…


Zo vind ik het wel een beetje klinken inderdaad, botreactie na een klap of stoot. Ben erg benieuwd wat er uit het overleg komt, ik mag wel weer rijden, maar ik haal voor nu wel de neusriem van het hoofdstel

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 08:58 



 
Profiel   

LiannePuthzy schreef
Vandaag is de dierenarts weer geweest, toch voor de zekerheid foto’s gemaakt van neus, gelukkig geen breuk te zien. Maar wel een soort verdikking/botreactie. Ergens deze week word ik gebeld als de dierenart de foto’s overlegd heeft met 1 van haar collega’s


Een reactie van het bot(vlies) door een klap/trauma is heel voor de hand liggend. Het botvlies (periost) wordt geprikkeld; er ontstaat een ontsteking die een zwelling veroorzaakt. Na 2 of 3 weken verdwijnt de pijn maar de zwelling verhardt doordat er verbening/verkalking optreedt. De bult verdwijnt dan niet meer.
Overleg met de je veearts of je Ekyflogyl kunt smeren. Een veel gebruikt middel bij een schiefel.
Voor het beste resultaat moet je met Ekyflogyl starten in de acute fase. Als de zwelling eenmaal is verkalkt dan is er niet veel meer aan te doen en heb je een paard met een blijvende bult op zijn/haar neus.
Op zich kan het daar weinig kwaad, maar mooi is het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 10:31 



 
Profiel   

Babootje schreef
LiannePuthzy schreef
Vandaag is de dierenarts weer geweest, toch voor de zekerheid foto’s gemaakt van neus, gelukkig geen breuk te zien. Maar wel een soort verdikking/botreactie. Ergens deze week word ik gebeld als de dierenart de foto’s overlegd heeft met 1 van haar collega’s


Een reactie van het bot(vlies) door een klap/trauma is heel voor de hand liggend. Het botvlies (periost) wordt geprikkeld; er ontstaat een ontsteking die een zwelling veroorzaakt. Na 2 of 3 weken verdwijnt de pijn maar de zwelling verhardt doordat er verbening/verkalking optreedt. De bult verdwijnt dan niet meer.
Overleg met de je veearts of je Ekyflogyl kunt smeren. Een veel gebruikt middel bij een schiefel.
Voor het beste resultaat moet je met Ekyflogyl starten in de acute fase. Als de zwelling eenmaal is verkalkt dan is er niet veel meer aan te doen en heb je een paard met een blijvende bult op zijn/haar neus.
Op zich kan het daar weinig kwaad, maar mooi is het niet.


Smeren van ekyflogyl zat ik zelf opknap aan te denken, zal het zeker bespreken als ze een deze dagen bellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 10:40 



 
Profiel   

Ik zou dat spul niet op het hoofd gebruiken omdat het zwaar irriterend is.Dat mag hij niet in zijn ogen of zo krijgen. Als die bult niet gevaarlijk is zou ik het als een schoonheidsfoutje beschouwen en niets aan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 10:50 



 
Profiel   

anjali schreef
Ik zou dat spul niet op het hoofd gebruiken omdat het zwaar irriterend is.Dat mag hij niet in zijn ogen of zo krijgen. Als die bult niet gevaarlijk is zou ik het als een schoonheidsfoutje beschouwen en niets aan doen.


De bult zit op zn neus, niet op zn oog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 10:51 



 
Profiel   

Babootje schreef
anjali schreef
Ik zou dat spul niet op het hoofd gebruiken omdat het zwaar irriterend is.Dat mag hij niet in zijn ogen of zo krijgen. Als die bult niet gevaarlijk is zou ik het als een schoonheidsfoutje beschouwen en niets aan doen.


De bult zit op zn neus, niet op zn oog.


Precies, en hij kan het ook voor geen mogelijkheid binnen krijgen op die plek

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 10:53 



 
Profiel   

Maar ze gaan krabben en smeren met hun hoofd omdat dat spul irriteert en dan zit het zo ook in zijn oog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 11:01 



 
Profiel   

anjali schreef
Maar ze gaan krabben en smeren met hun hoofd omdat dat spul irriteert en dan zit het zo ook in zijn oog.


Nee hoor ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn. De kans dat een paard zich schuurt aan de benen omdat een in ontwikkelende schiefel daar jeukt is groter.
Ik heb t ooit ook gebruikt bij een schiefel die al wat verhard was. Die verminderde toen ook wel wat. Maar smeren in een zo vroeg mogelijk stadium is altijd beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 11:53 



 
Profiel   

anjali schreef
Ik zou dat spul niet op het hoofd gebruiken omdat het zwaar irriterend is.Dat mag hij niet in zijn ogen of zo krijgen. Als die bult niet gevaarlijk is zou ik het als een schoonheidsfoutje beschouwen en niets aan doen.


Ga hier in mee en zou dat spul zelf echt niet zomaar meer gebruiken. De huid op de neus is al vrij dun en gevoelig en word alleen nog maar versterkt. Je moet dat spul niet voor niks met handschoenen op smeren. Ooit moeten smeren voor een mega schiefel en de huid ging helemaal open, mijn hele lieve pony werd agressief als je aan dat been wilde smeren.
Zolang je paard er geen last van heeft en het alleen lelijk is zou ik persoonlijk verweg blijven van ekyflogyl gel.
Edit:
Links zie je duidelijk waar gesmeerd was
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 20:20 



 
Profiel   

Ook gesmeerd op een been, op een huid die helemaal kaal en geïrriteerd was vanwege helemaal geschoren voor een scan en kan mij niet herinneren dat het irritatie gaf. Dus ligt ook per paard :) Neemt niet weg dat je altijd 't in de gaten moet houden, maar 't ene paard is 't andere niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 08:25 



 
Profiel   

Ikzelf heb ook al eerder ekyflogyl gesmeerd, paard kreeg geen irritaties, maar eerst eens afwachten wat ze definitief over de foto’s zeggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 08:59 



 
Profiel   

Het komt wel voor dat er irritatie optreedt, maar het is wel goed spul dat aantoonbaar inwerkt op een schiefel.
Zeker op die plek, vlak onder de knie bij de tussenpees wil je gewoon niet zo'n grote schiefel hebben zitten. Wat je aan de buitenkant ziet zitten zit meestal ook aan de binnenkant en kan gaan irriteren op de pezen. Absoluut beter om er in dat geval wat aan te doen, ook al worden ze er een beetje kaal van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 09:11 



 
Profiel   

Ik heb het ook een keer gesmeerd, ik werd gewaarschuwd op te letten voor irritatie. Zo lang mogelijk doorgaan maar stoppen voor het te erg werd. Je wil je paard niet traumatiseren. Ik twijfel of ik het op de neus zou gebruiken. Het is best pijnlijk en voor mijn gevoel toch een beetje eng zo dicht bij de ogen. Terwijl idd, als je het op een been smeert kunnen ze het in theorie ook in hun oog krijgen bij jeuk. Ben benieuwd wat je da zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 09:13 



 
Profiel   

Gewoon overleggen met de DA in dit geval of dat wel of niet op de neus te gebruiken is.

Wbt de bult, er kunnen ook botsplinters zitten die afgebroken zijn bij het stoten..ben benieuwd wat de DA zegt. In dat geval is een ontstekingsreactie juist goed en bedoeld om het er uit te laten zweren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 09:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 127 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen