Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 13:10

Hallo allemaal,

Ik ben al een paar weken proberen uit te zoeken waar de jeuk van mijn jonge paard vandaan komt maar misschien zie ik wat over het hoofd.

Het gaat om een 2,5 jarige ruin. Staat sinds einde weideseizoen in een grote paddock met 3 andere ruinen en 2 shetlanders. 's Nachts op stal. Goed voerbeleid en dus voldoende ruimte en speel maatjes. Ze staan aan huis dus ik heb alles in eigen beheer en zie hem dus ook meerdere keren per dag.

Een paar weken geleden begon hij te krabben/bijten aan zijn flank rechts zodra zijn deken af ging. Hij stond i.v.m. veel regen en laagste in rang dus word niet altijd toegelaten bij de schuilmogelijkheid, onder een 50 grams Rambo regendeken. (Hufter proef voor het spelen := )
Op zijn huid is niks te vinden aan korstjes, open plekken of iets.
De jeuk werd erger dus ik heb de dierenarts gebeld, ik wilde sowieso een algeheel bloed onderzoek bij 2 andere paarden en dit ook bij hem gedaan. Dit was allemaal goed. Qua huid konden ze geen bijzonderheden vinden, geen beestjes of iets zoals ik zelf ook al had geconstateerd. Ze hebben hem Rapidexon ingespoten. Dit heeft helaas niks geholpen. Dierenarts weer gebeld en ik kon Byemite ophalen. Hier was ik hem nu 2 weken mee (2x per week), alle dekens gewassen, borstels enz.
Maar ik zie nog helemaal geen vooruitgang.. En hem nog steeds elke dag (nu ook met deken op) te zien krabben/bijten vind ik echt verschrikkelijk. Het is nog steeds voornamelijk zijn flank/buik/billen rechterkant.

Verder is hij ontwormd, heeft een vitastyle lever/nier kuur gekregen en krijgt een Finecto+ supplement. Dit zijn dingen die ik zelf heb kunnen vinden die een oorzaak kunnen zijn maar helaas dus nog zonder resultaat.

Bij de dierenarts kom ik niet veel verder als ivermectine inspuiten maar hier zijn ze niet heel happig op en de byemite behandeling maak ik natuurlijk af. Ik wil eigenlijk een afspraak op de kliniek maken als dit volgende week nog geen verbetering heeft gegeven.

Maar als iemand nog een idee heeft wat het kan zijn of wat ik kan proberen, heel graag! :D
Vragen zal ik uiteraard zo goed mogelijk beantwoorden.

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:29

Ik heb vorig jaar ook een paard gehad met onverklaarbare jeuk. Niets kunnen vinden aan parasieten, bloed, allergie, etc.

Hem hebben we op een gegeven moment uit wanhoop een vrij zware combi gegeven van dexamethason (die spoot ik hem iets van 4 dagen 1x per dag zelf in met voorgedoseerde spuiten) en prednison (10 of 14 dagen, ik leegde de capsules in een spuit en mengde het aan met wat water en gaf het als een wormenspuit). Dit was wel een beetje de laatste halte wat medicatie betrof, en was ook met de gedachte: "Als we nu de cyclus jeuk>kapot schuren>genezen>jeuk>kapotschuren... kunnen doorbreken dan maken we nog een kans".

Helaas ging die vlieger in dit geval niet op en keerde de jeuk na de kuur net zo hard weer terug. Maar het idee erachter vind ik nog steeds wel het proberen waard.

Uiteindelijk is de jeuk spontaan verdwenen toen ze het land op gingen, maar als dat niet het geval was geweest dan had ik hem toen al in laten slapen. De oorzaak hebben we nooit gevonden; ik heb het in eerste instantie toegeschreven aan parasympatisch syndroom omdat hij kanker had, maar achteraf denk ik dat het dan ook niet zomaar over was gegaan.

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 13:37

Prednison heeft de dierenarts ook nog wat over gezegd maar ook beetje als laatste optie en 'op de gok'. Ik ben ook geen voorstander van zo'n medicatie zomaar even geven.. Het is toch behoorlijke rotzooi en het is verder een gezond paard voor zover ik weet. Maar het is altijd nog het proberen waard. Bedankt voor je ervaring en reactie. Het weide seizoen is nog ver weg dus ik hoop wel sneller een oplossing te hebben :o

Had jouw paard jeuk over het hele lijf of ook specifiek de flank/billen aan één kant?

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:37

Eigenlijk was hij overal op zijn lijf heel gevoelig, maar zelf schuurde hij vooral op zijn billen. Ik heb destijds ook een eczeemdeken gebruikt om zijn huid een soort van te beschermen tegen het schuren.

Ik snap helemaal dat je prednison zo lang mogelijk uitstelt. Het is inderdaad zwaar spul en toen ook de laatste optie bij mij. Voor je het weet zit je ook nog met een aangetaste darmflora of soortgelijke ellende.

Ik hoop dat jullie een oplossing vinden! Heel veel sterkte, jeuk is echt verschrikkelijk. :(:)

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:41

Ik lees even mee.. Ik zie bij die van mij af en toe ook dat hij heeft staan krabben aan zijn flanken. Beide kanten in mijn geval. Geeft tijdens het borstelen ook aan dat hij jeuk heeft maar ik kan de plek niet vinden. 1 keer waren het zijn ballen, maar nu lijkt het toch ergens anders te zitten maar ik kan het maar niet vinden...

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Re: Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:08

Lopen er in de omgeving kippen? Dan zijn die waarschijnlijk de boosdoeners. Bloedluis

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:41

Nanda schreef:
Lopen er in de omgeving kippen? Dan zijn die waarschijnlijk de boosdoeners. Bloedluis


bloedluis gaat ook dood van byemite. dat gebruik ik ook voor mijn kippenhok.

ts; wat krijgt ie verder te eten?

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:53

Heb je al wat weggelaten aan zijn voer zodat je dat uit kan sluiten?

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 18:25

Bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe!

We hebben wel kippen ook, in een hok en ver van de stal af maar dat is wel de reden van de byemite nu inderdaad.

Qua voer krijgt hij onbeperkt hooi, wel wat hoog in suiker maar hij heeft het hier tot nu toe altijd goed op gedaan. Ik zou kunnen kijken of ik armer hooi kan vinden maar dat is een zoekplaatje in de regio.
Verder krijgt hij Florian, de vitamine korrel en basic growth ruwvoer extra in de avond. Ook dit voer krijgt hij al langer dan de jeuk dus ik zou zo snel niet weten wat ik hiervan weg kan laten. De andere paarden staan op havens draversbrok en cool mix muesli dus dat zou ik evt kunnen proberen maar ik had hem eigenlijk bewust nog niet op biks. Hij is baldadig zat door z’n leeftijd en tijd van het jaar :=

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:37

Ik weet wel dat sommige paarden niet tegen impregneermiddel kunnen van bepaalde dekens en daar een allergische reactie op krijgen.
Als hij jeuk heeft sinds de deken kan dat dus een oorzaak zijn.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:40

Die van mij doet het altijd als ik de deken af haal. Vlak voor de plek waar normaal de singel van je zadel zit. Verder doet ie het niet

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 18:46

Ik zou hem iig ‘s nachts op stal zonder deken kunnen laten om te proberen. En overdag evt een fleece voering liner erin ipv de gewone polyester.. deken op/af doen is geen probleem omdat die dus thuis staat.

Hij heeft de deken wel langer op als dat de jeuk er is maar het kan er zeker mee te maken hebben natuurlijk.

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 19:31

Heeft iemand nog ervaringen met teveel of te weinig eiwitten?

Ik voer hem vrij veel eiwit. Muesli + de ruwvoer mix omdat hij in de groei is. In z’n bloedwaarden kwam de ontstekingseiwitten iets te laag uit. Dit vind ik dan wel weer apart. Misschien kan hij het niet goed opnemen? Of voer ik teveel van iets waar hij niet veel mee kan. Vind de tip om het voer nog beter te bekijken iig fijn.
De vitamine korrel vind ik wel fijn om te voeren, dit was ook allemaal goed in orde in het bloed. Maar wat ik kan dan nog extra kan/moet geven als paard in de groei vind ik wel een lastige. Ik ga nog even wat speuren

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:18

het komt echt ontzettend veel voor dat paarden jeuk krijgen bij de flanken.(kijk ook maar eens met de zoekfunctie)
ik heb bij mijn merrie de bilriemen er af gehaald en daar is het over.
dus dat kun je proberen, en het is toch vaak wat te warm/en gaat wat broeien.
mijn ruin had het elke winter weer,wat daar wel hielp was die plek toch gaan smeren met een middel tegen eczeem. ik gebruikte dan wel sweet itch van sectolin.

op zich kan eiwit geven niet zo veel kwaad denk ik hoor, hij beweegt wel voldoende?
maar zou zeker kijken dat je geen overschot geeft,want denk dat dat zonde is.
reken anders uit wat je geeft en eventueel iets minderen?

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 20:23

Bilriemen heeft de Rambo deken niet maar bedankt voor het meedenken!
Hij beweegt zeker voldoende, heeft een langwerpig deel van de paddock waar hij echt elke dag wel rent en speelt met de andere paarden. Ik ga even mailen met florian nog qua advies en kan zelf even uitrekenen hoeveel hij nu binnen krijgt inderdaad.
Goede tip om het nog in te smeren.

Wat ik ook heel lastig vind is dat je graag ‘iets’ wil doen maar je ook niet alles tegelijk moet doen/willen omdat je dan ook niet weet wat werkt. Maar liefste doe je dat wel zeg maar :Y)

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:45

ja klopt.
mijn ruin had het elke winter weer,maar daar heb ik het verder gewoon gelaten.
was ook niet heel dramatisch ofzo. even flink krabben en klaar.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:19

Het is nu 9 graden boven nul. Kan je de deken niet gewoon een poosje weglaten om te kijken of het daar aan ligt?

Dan qua voeding, misschien moet je daar idd toch eens kritisch naar kijken. Meeste jeuk is toch voeding gerelateerd, volgens mij.
Mijn merrie jeukt van luzerne, granen en suiker (overigens niet in de flanken). Ze krijgt nu Slueslimix van Vitalstyle en vitaminebrok met Thimotee(?) van Vitalbix. Verder alleen onverpakt hooi. Daarmee lijkt het goed te gaan. In de zomer maar weer afwachten met steekbeesten en meer gras..

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 10:01

De deken laat ik nu in ieder geval op stal af inderdaad. Dat is al beter als niks en overdag de andere voering erin, niet warmer maar wel andere stof.

Qua voeding heb ik even gemaild voor advies, het is heel erg goed voer maar qua tijdlijn zou het wel passen dat er iets in zit waar hij slecht tegen kan.
November is hij van het land afgekomen en op de basic growth gegaan i.c.m. de vimi plus korrel, dat laatste kreeg hij van de zomer ook al dus het zit hem eerder in het extra ruwvoer dan denk ik. De jeuk is nu al een paar weken dus het kan zeker een optie zijn. Vind het in ieder geval wel de moeite waard om even paar weken weg te laten/wat anders te voeren om dit uit te sluiten.

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 13:54

Even een update;

Ik heb z’n voeding aangepast nu. Geen luzerne, granen en suiker kreeg hij al weinig (behalve in het ruwvoer). Dit kan natuurlijk een paar weken duren voordat het effect heeft en ik heb volgende week een afspraak gemaakt op de kliniek na telefonisch overleg van de tijdlijn en al geprobeerde middeltjes.
Daar beginnen ze gewoon van vooraf aan met een schrapsel van de huid enz. Tot evt een allergie test. Als ik meer weet zal ik het hier nog posten. Misschien heeft iemand er in de toekomst dan nog wat aan.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 00:37

Ja precies, het is altijd interessant.
Hopelijk lukt het om er snel een oplossing voor te vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 00:53

Begint hij niet al te verharen? Ik merk het bij mijn paard ook, die is zich echt het ongans aan het krabben zodra haar deken af gaat en heeft ook al aardig wat losse haren. Ook hier geen abnormale dingen op de huid of iets dergelijks, en ze heeft het ook alleen op de flanken, niet op haar hals waar ze geen deken heeft en waar ze lekker mee in de bagger kan rollen. Toen vorige week, na de lange vorstperiode hier in Engeland, de dekens even af gingen bij alle paarden, hebben ze elkaar ook zeker twintig minuten staan groomen en krabben. :=

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 10:56

Hij is nu een beetje in de rui inderdaad en kroelt laatste dagen ook veel met de andere paarden. Toen de jeuk begon (half november) was hij nog niet in de rui dus vind het lastig of het daar vandaan kan komen.
Ik vind het fijn om naar de kliniek te gaan om hopelijk wat duidelijkheid te krijgen, als het iets simpels is wat ik zelf nog niet had bedacht zou dat fijn zijn natuurlijk maar als er echt iets aan de hand is wil ik toch behandelen.

Anoniem

Re: Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:02

Bij twijfel inderdaad gewoon even een kliniek naar laten kijken hoor. :j Hopelijk is het iets onschuldigs, maar better safe than sorry!

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:21

Interessant mijn nu bijna 2 jarige kreeg ook ontzettende jeuk eind wei seizoen en wat rare kale plekjes.
Alles geprobeerd cortisonen spuit , by mite , geen hooi van gras af , bloed laten afnemen zn lever waarde waren te hoog ook zn ontstekingswaarden, hoe zijn die bij jou want de da vond dit niet schrikbarend hoog maar kan zeker een rol
Spelen!! Heb je de bloeduitslag zelf ook?
Bij die van mij kon het ook leverbot zijn is die voor behandeld en aantal maanden laten waren zn waarden duidelijk wel gezakt.. daarna kreeg die schimmel en soort bacterie op zn huid betadine shampoo en ketoconazol gesmeerd dat is allemaal weg nu en nu glimt die als een spiegel en heeft geen jeuk, ondanks warme weer onder 100 grams deken.
Wel krijgt hij redplex erbij ivm die waarde te laag waren.. hopelijk heb je hier wat aan.. maar de lever is zeer belangrijk! Ook heeft hij maand probiotica gehad!

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 14:47

sannahtris schreef:
Interessant mijn nu bijna 2 jarige kreeg ook ontzettende jeuk eind wei seizoen en wat rare kale plekjes.
Alles geprobeerd cortisonen spuit , by mite , geen hooi van gras af , bloed laten afnemen zn lever waarde waren te hoog ook zn ontstekingswaarden, hoe zijn die bij jou want de da vond dit niet schrikbarend hoog maar kan zeker een rol
Spelen!! Heb je de bloeduitslag zelf ook?
Bij die van mij kon het ook leverbot zijn is die voor behandeld en aantal maanden laten waren zn waarden duidelijk wel gezakt.. daarna kreeg die schimmel en soort bacterie op zn huid betadine shampoo en ketoconazol gesmeerd dat is allemaal weg nu en nu glimt die als een spiegel en heeft geen jeuk, ondanks warme weer onder 100 grams deken.
Wel krijgt hij redplex erbij ivm die waarde te laag waren.. hopelijk heb je hier wat aan.. maar de lever is zeer belangrijk! Ook heeft hij maand probiotica gehad!



Bedankt voor je reactie! Ik heb de bloeduitslag zelf maar kom er niet heel veel wijs uit. Staat wel netjes de marge waardes bij maar wat wat is vind ik lastig te lezen. Ik wil hem wel delen als dat helpt? Het enige wat de dierenarts zei dat z’n eiwit ontstekings waarde iets hoog waren. Ik denk dat ze morgen ook wel opnieuw bloed zullen prikken op de kliniek.
Fijn dat die van jou weer helemaal in orde is!