Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:29

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat je paard atopische dermatitis heeft. Een multi factoriele genetisch bepaalde ziekte waarbij paarden overgevoelig zijn voor omgevingsallergenen die andere paarden niet ziek maken.
Dit kan varieren van jeukende huidaandoeningen, respiratoire klachten (hoesten benauwdheid), etc.
Als alles van mijt tot luis en voeding is uitgesloten is dat eigenlijk nog wat overblijft.

Paarden kunnen verschillende huid- en respiratoire klachten ontwikkelen, die worden toegeschreven aan allergie. Onder deze afwijkingen vallen jeukende huidaandoeningen, terugkerende huidziekten, allergische verkoudheids/hoestklachten.

"De term atopie of atopische dermatitis beschrijft een multifactoriële, genetisch geprogrammeerde ziekte bij paarden, mensen, honden en katten waarbij de patiënt gesensibiliseerd wordt ten opzichte van omgevingsallergenen die geen ziekte veroorzaken bij niet-atopische dieren. Dieren met atopie vertonen een combinatie van cutane immunoglobuline E (IgE)-gemedieerde reacties en late fase reacties op omgevingsallergenen. Immunologische abnormaliteiten, antigene stimuli, een defecte huidbarrière, veranderde fysiologische en farmacologische reacties en genetische predispositie spelen allemaal een rol in de pathogenese (Scott en Miller, 2003)."

Ik heb een hond met die voortdurend oorontstekingen had. Veel krabde en aan zn poten kloof. Ik zat ongeveer maandelijks bij de DA voor antibiotica voor de ooronstekingen. Een kennis zei me kijk eens bij atopische dermatitis en na dat te hebben gelezen ben ik PUUR Derma gaan gebruiken en omega 369, vit E voor de vacht.
Sindsdien geen oorontstekingen en pootgekluif meer.
Wellicht ookiets voor je paard.

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 10:54

Bedankt Babootje! Is dat ook te testen dat jij weet?

We zijn nu in ieder geval in goede handen bij de kliniek. Hij is goed onderzocht en bij de flank (grootste probleem gebied) toch wat onderliggende korstjes gevonden. Dit is waarschijnlijk een bacterie of schimmel en hiervoor was ik hem nu 2 keer per week met een speciale shampoo. Ze wist nog niet of dit een gevolg is van het krabben of de oorzaak van de jeuk. Er is weer bloed afgenomen en hiermee doen ze een allergie test zodat we het van 2 kanten aanvliegen voor nu. Ik hoop eind van de week hier de uitslag van te hebben. Voor nu lijkt de jeuk minder, hij hapt er nog wel naar maar doet niet meer het extreme blijven krabben. De grootste aanpassingen zijn wisseling van voer (van luzerne af), minder warme deken op en de voering regelmatig wassen en dus de shampoo nu twee keer gebruikt. Ze raadde ook aan om hem olie te voeren om de huid wat vetter te maken dus dit krijgt hij ook sinds donderdag. Even afwachten nu nog want wil uiteraard graag de oorzaak weten..

Nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken en de opties! Ik neem alles mee in gesprek met de dierenarts als ze belt voor de uitslag.

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:36

Mocht bovenstaande toch niet genoeg helpen zou je ook nog Hirudo therapie (bloedzuigers) kunnen overwegen. Waarbij ze worden geplaatst op de lymfeknopen.

Heb zelf ervaring met een paard wat snel jeuk heeft en wat met het juiste (eiwitarm/ suikerarm) voer redelijk onder controle blijft. Wij passen Hiduro therapie bij hem vier keer per jaar toe en merken zeker verschil.

Op google kun je meer informatie hierover vinden. :)

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:40

wat voor bodembedekking heb je in de stal?

ik bedacht me vanmiddag dat mijn merrie namelijk ook nu ineens wat jeukerig is in de liezen en die staat sinds kort de nachten op stal.
en ze staat op vlas.
en ik weet het niet helemaal zeker,maar ik dacht dat er in vlas wel vogelmijt kan zitten waar paarden wel op kunnen reageren.
zou zeker kijken of behandelen met een middel tegen mijt helpen kan.

oh duhh, nou sorry dat had je dus al allemaal gedaan.
niet goed gelezen,excuses

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 20:50

Bloedzuigers vind ik wel interessant, ga ik even meer informatie over opzoeken! Bedankt! :)

Hij staat wel op vlas inderdaad.. mijt is behandeld en ook z’n stal leeggehaald toen bij de eerste behandeling maar het kan natuurlijk altijd nog. Ik denk dat zo’n allergie dan wel uit de test zal komen, althans dat hoop ik vooral. :+

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:54

Capriootje schreef:
Bedankt Babootje! Is dat ook te testen dat jij weet?


Atopische dermatitis hangt wel samen met allergie, Er zijn allergietesten maar die zijn vrij algemeen en het allergeen moet er maar net bij zitten. Mocht niets werken kun je de druppels altijd nog proberen.

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 21:32

Ja de dierenarts had het over 2 testen. We doen nu de eerste, niet enorm uitgebreid maar wel veel voorkomende allergieën. Die was ook niet zo duur. En er is nog een vrij uitgebreide, die hebben we nu nog niet gedaan maar wil ik eigenlijk wel als er uit deze niks komt. Hoop dat ze morgen bellen met de uitslag..

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: Jeuk flank zonder korstjes of huid irritatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:08

Hoe is het met je paard weet je al wat meer en is de jeuk al minder?