Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ontsteking spronggewricht, wie ervaring?

 
Profiel   

5 weken geleden is onze merrie ontsnapt uit de paddock. Dit vond ze toen eigenlijk best raar van zichzelf en is in paniek gaan rennen en helaas onderuit gegleden.

Op het eerste gezicht leek het mee te vallen, enkel wat schaafwondjes.

Volgende dag dikke kogel linksachter, iom da gaan stappen/ koelen. 3 dagen later opeens erg dik warm spronggewricht en bovenbeen.
Paard ingeladen en naar eigen da gereden,

conclusie ontstekingsreactie op schaafwonden, metacam, antibiotica, stappen, koelen. Been was te dik voor echo, da zag ook geen noodzaak.

De ergste zwelling nam af maar de sprong bleef duidelijk dikker en iets warmer.

Paard loopt in draf ook kreupel.

1.5 week later op kliniek Bodegraven, röntgenfoto s geen bemerking. Echo van de pezen ook goed, echter wel een fikse ontsteking in het spronggewricht, punctie genomen en ingespoten met ontstekingsremmers en antibiotica. Inmiddels zijn we ruim 2 weken verder, volgende week moeten we terug, maar spronggewricht is nog steeds dik en opgezet, niet zacht. Nu maak ik me wel zorgen.

Heeft iemand dezelfde diagnose gehad, en hoe lang duurde dit bij jouw paard?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-22 15:43 



 
Profiel   

Mijn paard had half augustus ineens een dik spronggewricht na een kamikaze actie zijn kant.
Is op boxrust gezet,ontstekingsremmers gehad,hij had de banden van zijn spronggewricht verrekt,veel vocht er in.Is in oktober ingespoten en in november begonnen met 5 minuten onbelast draven.
Inmiddels ogen we er ook op en zijn we 5 maanden verder met 2x 10 min.draf
Mag rustig opbouwen,volgende week galop er bij maar liever nog niet los.
Er was in het begin al gezegd dat het wel een half jaar kon duren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 13:47 



 
Profiel   

Paard vriendin welke ze uit stal haalde met een einschuss been, vermoedelijk door een piep klein plekje. Deze was eigenlijk amper te vinden.

Hiervoor behandeld met AB, vocht afdrijvers. Bleef dik, lymfedreinage op advies da.
Maar kogel bleef dik. Da zei dat het waarschijnlijk blijvend is en kan er niets verder aan doen, enkel prednisolon. Dat gestart maar deed niks.

Omdat ze ergens anders voor naar een paardenkliniek ging met dit paard ook daar gelijk naar laten kijken. Pezen goed, niks aan het bot te zien, nog wel steeds veel vocht.
Kliniek was wel van mening dat het vocht eruit moest voordat het schade aan de pezen zou gaan geven (was nog niet het geval).
Ingespoten, maar na 2 weken nauwelijks verbetering. Kliniek vond het ook nog net even te snel om al duidelijke verbetering te zien.
Nu maandje later is de kogel bijna weer normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 14:53 



 
Profiel   

Mijn pony had een afgelopen september een ieniemienie schaafwondje op zijn knie. Ik heb het schoongemaakt en aangekeken. Hij liep goed. De dag erna liep hij onregelmatig, de dag daarna weer goed. De dag daarna, natuurlijk op zaterdag, was hij ontzettend kreupel en had hij koorts.

Dierenarts er direct bij gehad en na onderzoek bleek er toch een diepere prikwond in de schaafwond te zitten, dus door naar de kliniek voor foto's en punctie van het gewrichtsvloeistof. Helaas had hij een gewrichtsontsteking en mocht hij dus blijven voor een operatieve spoeling van het gewricht. Uiteraard ook direct op de onstekingsremmer en antibiotica, zowel via het bloed als in het gewricht. Helaas een paar dagen later toch opnieuw weer operatief laten spoelen en moeten kiezen voor een andere antibiotica. Daarna knapte hij gelukkig op.

Na 1,5 week op de kliniek mocht hij mee naar huis. De antibiotica hebben we in de kliniek afgebouwd. Thuis nog 6 weken boxrust en in die tijd de ontstekingsremmers afbouwen. Daarna weer naar de kliniek voor onderzoek. En daarna in 8 weken tijd langzaam opbouwen van weidegang en werken aan de hand volgens een schema. Nu gelukkig goed, maar het heeft 3 maanden geduurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 15:24 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

We zijn vorige week op controle geweest, ze liep al stukken beter maar nog niet goed. Haar sprong was ook nog steeds dikker. Ik was erg bang dat er toch een blessure aan de banden of pezen zou zijn. Maar na nogmaals foto en echo is het toch echt alleen de ontsteking in het gewricht. Dus opnieuw ingespoten, nog 6 weken stappen en dan telefonisch contact en gaan opbouwen. Gewricht kan idd wat verdikt blijven. Al slinkt het nu met de dag. Arts had er alle vertrouwen in en gaf aan dat 3 maanden tot een half jaar normaal is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 12:49 



 
Profiel   

@jessix wat kan zo n wondje dan een hoop ellende veroorzaken he! Bij ons idd ook een punctie gedaan of gewrichtsspoeling nodig was, maar dat hoefde gelukkig niet.

@kiki, fijn om te lezen dat het bij het paard van je vriendin ook even duurde maar toch goed is gekomen. Wij zien nu ook duidelijk verschil.

@taverno, was die verrekking te zien op de echo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 19:09 



 
Profiel   

Bibin schreef
@taverno, was die verrekking te zien op de echo?

Ja,de onderkant van de binnenste band was wat onregelmatig.
Het gewrichtszakje is nog steeds wat onvervuld maar dat kan lang duren.Zolang hij goed loopt doen we er niets aan.
Anders wordt hij nog een keer ingespoten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 19:59 



 
Profiel   

Oké dus zijn sprong is ook nog iets dikker?

Ik zie nu, 2 weken na inspuiten dat haar sprong weer oploopt, baal hier zo enorm van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 12:15 



 
Profiel   

Bij mijn paard is hef spronggewricht nog steeds wat dik.Maar ik ben nog steeds aan het opbouwen en hij loopt nog steeds goed.

Dus ik probeer me er maar niet te druk om te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 14:03 



 
Profiel   

Ben zo blij dat te lezen!

Ik heb Bodegraven er ook over gebeld, maar volgens hem is dat normaal en mogen we binnenkort rustig opbouwen met 5 minuten stap draf.

Ik moet er ook niet meer naar kijken maar zo langzamerhand is dat been een obsessie geworden en sta ik elke dag met een meetlint de boel op te meten .

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 17:06 



 
Profiel   

Begrijpelijk,ik kijk er ook met argusogen naar maar niet met een meetlint :D
Mijn paard is ook onder behandeling van Bodegraven ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 20:05 



 
Profiel   

Paar dagen terug filmpje moeten sturen naar Bodegraven hoe ze liep op rechte lijn en aan de longeerlijn. Helaas nog steeds niet goed.

Haar explosiviteit zit haar herstel erg in de weg en de tijd van het jaar werkt ook niet mee om haar rustig te houden.

Deze aankomende 3 weken moet ze echt rustig stappen 2x per dag. Dan weer zo n zelfde filmpje sturen. Da gaat er vanuit dat ze dan goed loopt. Maar ik heb er weinig vertrouwen in eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 16:10 



 
Profiel   

Mijn paard is ook behoorlijk explosief,houd mijn hart vast maar blijft gelukkig goed lopen.
Onder het zadel is hij gelukkig rustig.Wordt nu 2x pw een half uurtje gereden

Heel veel sterkte Bibin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 16:54 



 
Profiel   

Inmiddels zijn we weer 2 maanden verder en loopt ze nog steeds niet goed.

6 weken geleden opnieuw behandeld met injectie met ontstekingsremmers , afgelopen week controle gehad maar nog steeds niet helemaal zuiver.

Inmiddels stappen we nu ruim 4 maanden 3x per dag aan de hand, en staat ze verder op stal. Sprong is nog steeds dikker en soms iets warm. Over 4 weken weer controle, hopelijk dan groen licht voor opbouwen en stukje weidegang.

Met kliniek besproken of er nog meer opties zijn, laser shockwave, medicatie etc maar volgens hun werkt dit alles niet, enkel de ontstekingsremmende injecties en rust rust rust. maar mocht er hier andere ervaringen zijn dan hoor ik dat graag .

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 07:35 



 
Profiel   

Heb je Posts even gelezen ts. Is het gewricht ook gespoeld? Mijn merrie heeft een gat in haar gewricht gehad, diep er in. Kwam schuim uit en heb haar direct opgeladen en naar de lingehoeve gereden. Daar gelijk gespoeld en in het gewricht antibiotica gespoten. Probleem is dat als de ontsteking in het gewricht komt (gewrichtsvocht) het vaak slecht afloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 08:09 



 
Profiel   

Hoi marjan,

Dat klinkt heftig!

Nee er is niet gespoeld, ze hebben punctie genomen of de ontsteking, te zien op de echo septisch of aseptisch was. Maar er zat geen bacterie van buiten af in.

Is jouw merrie er weer boven op gekomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 08:20 



 
Profiel   

Ja gelukkig wel, heb haar 1,5 week antibiotica gespoten en gelukkig was het snel dicht en liep ze weer goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 08:24 



 
Profiel   

Wat naar TS. Is de ontsteking wel al weg? Het kan natuurlijk schade hebben veroorzaakt aan het gewricht zelf. Ik zou weer even verder laten onderzoeken. Foto’s en misschien een punctie van het gewrichtsvocht?

Het verhaal van mijn pony staat al in het topic. Die is 2 keer gespoeld maar wel goed en vlot hersteld daarna. Na de boksrust ben ik gaan opbouwen met weidegang en stappen en draven aan de hand en hij heeft eigenlijk niet meer kreupel gelopen.

Hopelijk komt die van jou er ook bovenop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 08:26 



 
Profiel   

Was ook mijn idee, of die ontsteking wel weg is? Of dat dit chronisch is geworden of in stand gehouden wordt door iets?

Zijn de lymfen aangetast?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 09:18 



 
Profiel   

Nee de onsteking is nog niet weg, wel heel erg verminderd. Volgens da ruimt de gewrichtsinjectie en groot deel vd ontsteking op, en moet haar lichaam de rest doen. Op dat stukje blijven we hangen, mede omdat ze niet altijd rustig blijft met stappen .

Of de lymfe beschadigd zijn geen idee, is dat te zien op een echo? Ik heb hem er niet over gehoord.

Ik ben wel eens bang dat we iets gemist hebben al hebben er inmiddels 2 artsen naar gekeken met dezelfde conclusie. En is er veel beeldmateriaal. Optie was om evt kijkoperatie te doen voor kraakbeen schade, maar daar vonden ze het nu nog veel te vroeg voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 10:30 



 
Profiel   

Meestal is het te zien aan opgezette lymfen/ lymfen die dik blijven.

Een kijkoperatie brengt natuurlijk ook weer risico met zich mee, het kan best dat het langer duurt omdat ze zichzelf steeds forceert. Maar ik vraag me ook wel af of er niet iets gemist wordt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 10:38 



 
Profiel   

Mijn paard had vorig jaar maart ook een dikke sprong doordat ze op de stenen was gevallen, na aantal keer behandelen met ontstekingsremmers en twee keer inspuiten bleef het ook dik. Ze was af en toe onregelmatig. Wij hebben toen in november iemand met bloedzuigers laten komen, die heeft ze in haar lies gezet en wonderbaarlijk, de sprong is weer helemaal de oude. We wilden het een kans geven voordat we weer zouden gaan inspuiten, want dat kun je ook niet oneindig blijven doen, maar ze is nu zo goed dat er geen behandelingen meer nodig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 11:39 



 
Profiel   

Lepoetjuh, dat klinkt als een soort gelijke blessure.

Heeft zij ook op boxrust gestaan of de wei op?

Heb je toevallig een website van wie je toen hebt laten komen?

Inspuiten mag bij haar nu ook niet meer, ze is 3x behandeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 11:45 



 
Profiel   

Ze heeft geen boxrust gehad, gewoon bewogen steeds, stappen, paddock, weide. Richting einde van het seizoen was ze ook een keer in de wei gevallen toen het nat was en kwam toen amper meer omhoog. Toen hebben we alleen nog paddock en stappen gedaan.

Ik zal je even in een pb de contactgegevens sturen van de persoon die bij ons langs is geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 13:10 



 
Profiel   

Wij stappen nu al bijna 5 maanden 3x per dag aan de hand. Volgende maand begint het weideseizoen. Met kliniek afgesproken dat ze bij gelijkblijvend of vooruitgang sowieso de wei op gaat volgende maand. Beetje dubbel gevoel want we kunnen niet eeuwig blijven stappen, en ik gun haar ( en mezelf) echt wat vrijheid. Maar tegelijkertijd zie ik haar ook zo weer onderuit gaan,zoals jij nu zegt. En dan zijn al die maanden stappen voor niks geweest.

Dat het uiteindelijk bij jullie goed gekomen is echt heel fijn, is haar been nu helemaal niet dik meer?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 12:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen