Paard heeft een trap gehad op zijn ribben, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MuchoViento
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-11-20

Paard heeft een trap gehad op zijn ribben, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 10:42

Paardlief stond sinds dinsdag nieuw in een kudde. Dag 1 ging super, beter dan dat ik gedacht had. Gisteren haalde ik hem echter bezweet en hijgend uit de wei.. -O- Hij had een trap gehad op zijn ribben en heeft hierna uit paniek in zijn eentje rondjes blijven rennen.

Afbeelding

Ik heb hem afgekoeld en besloten niet te rijden. De dierenarts heb ik niet gebeld omdat het mij niet heel ernstig leek. Gister ochtend reageerde hij wel gevoellig op die plek, gisteravond was het alweer een stuk minder. Maar nu de vraag, kun je hier mee rijden? Of maak ik mij gewoon te druk? Ik kon op internet niet persé een soortgelijk geval vinden en het zit natuurlijk ook net op een vervelende plek ivm het zadel.

De plek van de trap was wel dik, maar niet overal even dik.


Aanvulling: Het gaat me niet om het rijden! En zeker niet vandaag of morgen. Ik heb alleen zelf in al die jaren (gelukkig) nog nooit meegemaakt dat mijn paard een trap op zijn ribben gehad heeft, vandaar de vraag! Op stal krijg ik wisselende antwoorden.
Laatst bijgewerkt door MuchoViento op 20-04-23 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Berichten: 12907
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Paard heeft een trap gehad op zijn ribben, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:44

Ik zou nog even wachten, je been ligt ongeveer op die plek denk ik?
Dan lijkt het me nog pijnlijk voor je paard.

DuoPenotti

Berichten: 29908
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:46

Jij denkt echt aan rijden?

Bij zulke flinke klap zou ik de dierenarts laten voelen.
En is er niets zeker een week of 3 niet aan rijden denken. En hij mag zeker op geen enkele manier meer gevoelig zijn.
Laat dat eerst maar eens rustig genezen.

Freyr
Berichten: 700
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:47

Dat is weer een pareltje :S

Heb je iets van Compagel/Traumeelgel/groene leem staan? Compagel is enkel via de dierenarts beschikbaar, maar dat schijnt het beste te helpen. Als dit mijn paard zou zijn, zou die 1-2 weken vrij krijgen of iig geen zadel op. Elke dag koelen en insmeren met iets, dan wordt het vanzelf beter. Gevoelig zal het wel even blijven denk ik, als je bij jezelf over ene goede blauwe plek wrijft/drukt is het ook gevoelig.

Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:47

Waarom zou je willen rijden?

Een trap met zo'n afdruk, warmte, dik. Ik kan me zo een voorstelling maken van spierpijn.
En dan vragen van een paard om zich te verzamelen, buigen, mens te dragen en dus het aangedane gebied extra te bewegen?

Mijn paard zou in een geval als dit hoogstens eens mee aan de hand stappen, rechtuit op het harde. Maar in geen geval zou ik hem bewegingen willen opleggen.

Bedenk het voor jezelf, als jij je ribben kneust, ga je dan daarna gewichtheffen? Met een corset over je blauwe plek?

Wat DuoPenotti ook aangeeft, inschatten of hiervoor een dierenarts moet worden ingelicht lijkt me meer prioriteit dan ''gaat hij wel lopen als ik er nu op wil''.

Cinnepin

Berichten: 8956
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard heeft een trap gehad op zijn ribben, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:53

Ik zou er zeker niet opstappen voorlopig. Ik heb in januari gekneusde ribben gehad, en de pijn ging door de pijnstillers heen. Kon me amper bewegen...Dat voel ik nu nog steeds af en toe. Dus geef hem zzeker de eerste 3 weken rust.

tengeltje11
Berichten: 7157
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard heeft een trap gehad op zijn ribben, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:54

Niet rijden idd, maar de dierenarts? Die laat ik daar ook echt niet voor komen hoor…
Gewoon tijd geven tot de zwelling en gevoeligheid weg is.

MuchoViento
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 10:55

Ik móét helemaal niet rijden, maar het was gister gedurende de dag al een heel stuk minder. Zelf heb ik het alleen nog nooit aan de hand gehad, dus wist helemaal niet hoe en wat, vandaar de vraag. Ik wilde het nog erbij zetten, maar dacht dat zal wel niet nodig zijn :')

Ik wordt zelf volgende week geopereerd en kan een aantal maanden niet meer rijden hierna, vandaar dat ik het wel even vraag. Maar ik zal mijn paard zijn welzijn nooit voor mijn eigen behoeftes zetten hoor! Jammer dat hier wel direct van uit gegaan wordt. :\

MuchoViento
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 11:03

tengeltje11 schreef:
Niet rijden idd, maar de dierenarts? Die laat ik daar ook echt niet voor komen hoor…
Gewoon tijd geven tot de zwelling en gevoeligheid weg is.


Dit was mijn gedachte ook, maar aangezien ik geen ervaring ermee heb wist ik het niet zeker. Ik ben ook niet iemand die direct belt..

DuoPenotti

Berichten: 29908
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:05

Ik ben ook niet iemand die snel belt.
Maar als de eerste vraag is kan ik rijden is mijn advies bel de dierenarts.
Want dan ligt mijn idee de prioriteit verkeerd. En is er geen kunde over letsel.

Was de vraag geweest.
Moet ik hiervoor de da bellen?
Ja uiteraard rij ik nu enkele weken niet en geef het de tijd om te genezen.
Had ik gezegd zou dit wel aan durven kijken.

MuchoViento
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-11-20

Re: Paard heeft een trap gehad op zijn ribben, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 11:08

Dankjewel voor de reacties, ik weet voor nu voldoende.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Paard heeft een trap gehad op zijn ribben, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:46

Op zich (afgezien van de verwonding), is het sowieso niet verkeerd om na het wisselen van stal, een tijdje niet te rijden.

Grondwerk lijkt me trouwens geen probleem, zolang je paard geen verhoogde hartslag, dus snellere ademhaling krijgt.

Lekker vrijheidsdressuur, stukken wandelen, troetelen enz.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 23:10

Rijden zou ik even laten. Die plek doet nog wel even zeer. Kan misschien wel een maand duren. Je weet natuurlijk niet hoe hard de trap is geweest. Als het over een maand nog niet minder pijnlijk is, dan zou ik er pas een dierenarts bij halen.

Anne_GTI

Berichten: 18207
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 23:26

Tijdens het poetsen merk je of hij gevoelig is op die plek. Is ie gevoelig, dan stap je niet op. Longeren, vrijspringen of wandelen zou gewoon kunnen.

snorkel1986

Berichten: 3037
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paard heeft een trap gehad op zijn ribben, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 23:55

Euh.. ik wijk af van de rest denk ik... zou gewoon kijken zadel er op hooggevoelig is hij en hoe reageerd hij zal idd niet zwaar aant werk maar effe lang laag aan het werk ( mits hij niet tot minimaal reageerd.. ) zou ook bij verhuizing gewoon je rij/ training schema vol houden maar wel bedenken dat hij moet wennen dus geen nieuwe dingen maar back to basic. Je gewone ritme pakken en dan merk je snel genoeg of ze last heeft van de verhuizing enz

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 00:00

snorkel1986 schreef:
Euh.. ik wijk af van de rest denk ik... zou gewoon kijken zadel er op hooggevoelig is hij en hoe reageerd hij zal idd niet zwaar aant werk maar effe lang laag aan het werk ( mits hij niet tot minimaal reageerd.. ) zou ook bij verhuizing gewoon je rij/ training schema vol houden maar wel bedenken dat hij moet wennen dus geen nieuwe dingen maar back to basic. Je gewone ritme pakken en dan merk je snel genoeg of ze last heeft van de verhuizing enz


Waarom zou je dat willen? Sommige paarden zijn echte doorbijters en laten veel te weinig ongemak merken.

Ga je nu rijden, dan heb je dikke kans dat het paard zich een houding gaat aanmeten, waarbij die zo min mogelijk ongemak heeft. Het gevolg, al snel heb je een super scheef paard en gigantisch veel werk om het dier weer recht te krijgen.

Daphne__
Berichten: 12483
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 00:04

Daphara schreef:
snorkel1986 schreef:
Euh.. ik wijk af van de rest denk ik... zou gewoon kijken zadel er op hooggevoelig is hij en hoe reageerd hij zal idd niet zwaar aant werk maar effe lang laag aan het werk ( mits hij niet tot minimaal reageerd.. ) zou ook bij verhuizing gewoon je rij/ training schema vol houden maar wel bedenken dat hij moet wennen dus geen nieuwe dingen maar back to basic. Je gewone ritme pakken en dan merk je snel genoeg of ze last heeft van de verhuizing enz


Waarom zou je dat willen? Sommige paarden zijn echte doorbijters en laten veel te weinig ongemak merken.

Ga je nu rijden, dan heb je dikke kans dat het paard zich een houding gaat aanmeten, waarbij die zo min mogelijk ongemak heeft. Het gevolg, al snel heb je een super scheef paard en gigantisch veel werk om het dier weer recht te krijgen.


Daarnaast nog het risico dat bijv aangaloperen ineens toch wel pijn doet en je paard aan de kletter gaat en jij je nek breekt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 00:11

snorkel1986 schreef:
Euh.. ik wijk af van de rest denk ik... zou gewoon kijken zadel er op hooggevoelig is hij en hoe reageerd hij zal idd niet zwaar aant werk maar effe lang laag aan het werk ( mits hij niet tot minimaal reageerd.. ) zou ook bij verhuizing gewoon je rij/ training schema vol houden maar wel bedenken dat hij moet wennen dus geen nieuwe dingen maar back to basic. Je gewone ritme pakken en dan merk je snel genoeg of ze last heeft van de verhuizing enz

Dit is een quote van de TS; "Ik wordt zelf volgende week geopereerd en kan een aantal maanden niet meer rijden hierna, vandaar dat ik het wel even vraag."
Als je het paard sowieso op een maandenlange rustperiode gaat zetten waarom moet je er dan die ene week zo nodig nog op gaan zitten.
Een absolute no-brainer in deze situatie.

janouk
Blogger

Berichten: 17901
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard heeft een trap gehad op zijn ribben, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 06:29

Ik zou voor mij paard wel de veearts laten komen en laten navoelen en eventueel een foto laten maken. Een breuk in de ribben is hier echt wel optie waar ik rekening mee zou houden. Er is in ieder geval een grote beurse blauwe plek, die tijd nodig heeft om te herstellen.
Beterschap voor je paard

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard heeft een trap gehad op zijn ribben, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 06:38

Goh, empathie met je paard is ook een ding :+
Je gaat zelf niet sporten met gekneusde ribben, wel? Vraag dat dan ook niet van je paard.

Whoopster
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Paard heeft een trap gehad op zijn ribben, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 06:58

Opleidingsgenootje had 2 weken geleden een soortgelijk iets, die heeft foto's laten maken omdat paard er ook onregelmatig van leek te bewegen. Niets gebroken maar wel zwaar gekneusd, advies van dierenarts was 6 weken niet rijden totdat gevoeligheid weg is.

LadyFiesta
Berichten: 690
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:12

MuchoViento schreef:
Maar ik zal mijn paard zijn welzijn nooit voor mijn eigen behoeftes zetten hoor! Jammer dat hier wel direct van uit gegaan wordt. :


Andersom bedoel je, neem ik aan.

FrNo
Berichten: 3675
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:57

Kuggur schreef:
snorkel1986 schreef:
Euh.. ik wijk af van de rest denk ik... zou gewoon kijken zadel er op hooggevoelig is hij en hoe reageerd hij zal idd niet zwaar aant werk maar effe lang laag aan het werk ( mits hij niet tot minimaal reageerd.. ) zou ook bij verhuizing gewoon je rij/ training schema vol houden maar wel bedenken dat hij moet wennen dus geen nieuwe dingen maar back to basic. Je gewone ritme pakken en dan merk je snel genoeg of ze last heeft van de verhuizing enz

Dit is een quote van de TS; "Ik wordt zelf volgende week geopereerd en kan een aantal maanden niet meer rijden hierna, vandaar dat ik het wel even vraag."
Als je het paard sowieso op een maandenlange rustperiode gaat zetten waarom moet je er dan die ene week zo nodig nog op gaan zitten.
Een absolute no-brainer in deze situatie.



Dit inderdaad. Ga nog even lekker je paard poetsen en evt wat wandelen aan de hand.

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard heeft een trap gehad op zijn ribben, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:12

Hier sluit ik me ook bij aan, geef het dier 6 weken rust..gekneusde ribben kunnen enorm pijnlijk zijn.