Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Vocht bij pees en planningen.. wat is realistisch?

 
Profiel   

Ja wat dat betreft staan we niet fijn hoor.. het stuk verhard is aan de kleine kant en zit een helling in dus ook niet helemaal ideaal. Langs de weg is hier helaas ook niet mogelijk. Erg drukke weg en paard is wat te onvoorspelbaar daarvoor.

En verplaatsen is ook een dingetje, want stallen (waar ze ook nog wel eens daglicht zien dan) zijn mega schaars op het moment hier #)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 18:30 



 
Profiel   

Wat zei de dierenarts qua stappen.revalidatie?

Mijn paard heeft ooit eens op stal gemoeten bij een milde peesblessure (ontsteking + verrekking RV aan de ondiepe buiger), daarbij mocht/moest ik 2x per dag 20 minuten op het harde stappen en koelen. Vorige zomer heb ik haar zowat op drie benen van het land gehaald; conclusie was een uitgerafeld stuk van cz 10 cm lang aan de diepe buiger,RA. Hoe? Geen idee. Toen was het advies om haar op het land te zetten en dat heb ik gedaan. Koelen hoefde niet, dat had daarvoor volgens de DA geen nut. Beide blessures zijn volgens het boekje geheeld. Twee verschillende blessures en 2x ander advies van dezelfde dierenarts dus.
Ik zou hem dus even opbellen en hem uitleggen hoe de situatie bij jou op stal eruit ziet. Jij kan er ook niet aan doen dat de accommodatie is wat het is en als je paard er verder goed staat, zou ik niet meteen verhuizen om een tijdelijke blessure - dat levert ook stress en onrust op namelijk, en dat is bij een blessure ook weer niet ideaal. Misschien kan je dierenarts samen met jou een goed revalidatieplan uitwerken dat voor jou ook echt haalbaar is.

Als het op je stal lastig is om op het harde te stappen, door de accommodatie, zou ik de dieren

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 18:42 



 
Profiel   

goldyc schreef
Wat zei de dierenarts qua stappen.revalidatie?

Mijn paard heeft ooit eens op stal gemoeten bij een milde peesblessure (ontsteking + verrekking RV aan de ondiepe buiger), daarbij mocht/moest ik 2x per dag 20 minuten op het harde stappen en koelen. Vorige zomer heb ik haar zowat op drie benen van het land gehaald; conclusie was een uitgerafeld stuk van cz 10 cm lang aan de diepe buiger,RA. Hoe? Geen idee. Toen was het advies om haar op het land te zetten en dat heb ik gedaan. Koelen hoefde niet, dat had daarvoor volgens de DA geen nut. Beide blessures zijn volgens het boekje geheeld. Twee verschillende blessures en 2x ander advies van dezelfde dierenarts dus.
Ik zou hem dus even opbellen en hem uitleggen hoe de situatie bij jou op stal eruit ziet. Jij kan er ook niet aan doen dat de accommodatie is wat het is en als je paard er verder goed staat, zou ik niet meteen verhuizen om een tijdelijke blessure - dat levert ook stress en onrust op namelijk, en dat is bij een blessure ook weer niet ideaal. Misschien kan je dierenarts samen met jou een goed revalidatieplan uitwerken dat voor jou ook echt haalbaar is.

Als het op je stal lastig is om op het harde te stappen, door de accommodatie, zou ik de dieren


Hier ook het advies 2x 20min stappen en het liefst op het harde. Kon gewoon op het verharde stuk of in de molen in principe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 18:51 



 
Profiel   

Is een revalidatiestal niks? Als ze zich zo druk maken steeds kan je maar zomaar verder van huis zijn als die als een gek tekeer gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 18:56 



 
Profiel   

Ik zou de molen 1 kant op laten draaien, het liefste met het geblesseerde been aan de buitenkant, zodat ze niet niet hoeven omdraaien. Als aan de hand niet te doen is, is de stap molen je meest veilige optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 19:01 



 
Profiel   

Vanavond weer gewoon kunnen wandelen i.p.v. vliegeren dus misschien is er hoop :') [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 20:12 



 
Profiel   

Als het wandelen zo lastig is zou je kunnen kijken of je wellicht wat anders om/in kan doen dan alleen een halstertje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 20:31 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Als het wandelen zo lastig is zou je kunnen kijken of je wellicht wat anders om/in kan doen dan alleen een halstertje?


Zo lastig is ze niet hoor, misschien omschrijf ik het wat te dramatisch :') ze is alleen wat schrikkeriger door alle energie waardoor ze nog wel eens wat op de plek wil springen en dansen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 20:37 



 
Profiel   

Wat doe je aan de rest van het management? Is je paard van het krachtvoer gehaald bijvoorbeeld :) ? Dat scheelt ook al een hoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 20:53 



 
Profiel   

Spenk schreef
Wat doe je aan de rest van het management? Is je paard van het krachtvoer gehaald bijvoorbeeld :) ? Dat scheelt ook al een hoop.


Ze krijgt nog maar een klein beetje vitaminebrok en van de muesli die ik haar geef krijgt ze ook nog maar een handje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 21:07 



 
Profiel   

Dan zou ik het handje muesli helemaal weglaten en wel de volle dosering vitaminebrok doen :j want de vitamines en mineralen zijn ze juist wel nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 21:11 



 
Profiel   

Spenk schreef
Dan zou ik het handje muesli helemaal weglaten en wel de volle dosering vitaminebrok doen :j want de vitamines en mineralen zijn ze juist wel nodig.


De vitaminebrok wordt gedoseerd door de staleigenaar dus daar heb ik opzich wel vertrouwen in. De muesli zou ik wel evt helemaal weg kunnen laten ja. Zeker omdat het sportmuesli is :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 21:17 



 
Profiel   

JudithGigi schreef
Ja wat dat betreft staan we niet fijn hoor.. het stuk verhard is aan de kleine kant en zit een helling in dus ook niet helemaal ideaal. Langs de weg is hier helaas ook niet mogelijk. Erg drukke weg en paard is wat te onvoorspelbaar daarvoor.

En verplaatsen is ook een dingetje, want stallen (waar ze ook nog wel eens daglicht zien dan) zijn mega schaars op het moment hier #)


Beetje rollen en naar een ander plekje verhuizen, daar lopen ze niet zo snel een blessure mee op.

Als je het aandurft, zou ik naar je training kijken. Dat is waarschijnlijk de meest onnatuurlijke beweging die mogelijk teveel opgerekt is..

Wil je wellicht niet horen. Maar ik gooi toch even de knuppel in het hoenderhok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 21:37 



 
Profiel   

Nielojram schreef
JudithGigi schreef
Ja wat dat betreft staan we niet fijn hoor.. het stuk verhard is aan de kleine kant en zit een helling in dus ook niet helemaal ideaal. Langs de weg is hier helaas ook niet mogelijk. Erg drukke weg en paard is wat te onvoorspelbaar daarvoor.

En verplaatsen is ook een dingetje, want stallen (waar ze ook nog wel eens daglicht zien dan) zijn mega schaars op het moment hier #)


Beetje rollen en naar een ander plekje verhuizen, daar lopen ze niet zo snel een blessure mee op.

Als je het aandurft, zou ik naar je training kijken. Dat is waarschijnlijk de meest onnatuurlijke beweging die mogelijk teveel opgerekt is..

Wil je wellicht niet horen. Maar ik gooi toch even de knuppel in het hoenderhok.


Ik heb het in je quote over het moeten stappen nu, niet over hoe ze de blessure op heeft gelopen.

En aan mezelf de schuld geven geen tekort hoor, don't worry :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 21:41 



 
Profiel   

Nielojram schreef
Beetje rollen en naar een ander plekje verhuizen, daar lopen ze niet zo snel een blessure mee op.

Als je het aandurft, zou ik naar je training kijken. Dat is waarschijnlijk de meest onnatuurlijke beweging die mogelijk teveel opgerekt is..

Wil je wellicht niet horen. Maar ik gooi toch even de knuppel in het hoenderhok.


Wat een poedersuiker opmerking zeg. Sodeknetter haal jij er voldoening uit mensen altijd nog even extra de grond in te trappen? Je lijkt het vervelend vaak te doen.

Je hebt geen enkel flauw idee hoe dit paard aan zijn blessure is gekomen, dat gebeurd in de meeste gevallen op een totaal ander moment dan tijdens het rijden, dus het slaat werkelijk nergens op om nu met je vingertje naar TS te wijzen en te zeggen dat het aan haar training ligt? Waar haal je die onzin weg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 21:59 



 
Profiel   

Het hoeft inderdaad niet zo hard gezegd te worden, maar mijn dierenarts gaf toen ook wel aan dat veel peesblessures komen door overbelasting dus dat het wel raadzaam was om kritisch te kijken naar je eigen trainen maar niet perse alleen je manier van rijden maar ook de bodems waar je op traint enzo.

Dat de blessure zelf niet zozeer perse tijdens het rijden ontstaat maar dat door gevolg van overbelasting door een verkeerde manier van trainen, een te zware bak etc. Het wel kan zijn dat de pees dan al wat zwakker is en blesseert bij een gekke sprong in het weiland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 22:07 



 
Profiel   

Daar ben ik me inderdaad ook volledig bewust van hoor! Ik denk alleen dat het weinig zinvol is om er hier echt op in te gaan. Ik kan wel zeggen "ik rij 4 keer per week x minuten stap, x minuten draf en x minuten galop en x voltes en x zijdes zijgangen" maar dat schiet allemaal niet zo op denk ik :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 22:11 



 
Profiel   

Geloof me TS vanaf nu ben je,je helaas overal bewust van. Maar zwakt het op den duur ook weer af!

Bij mij was het ook overbelasting in dat opzicht. Al jaren gingen wij op vakantie met de paarden en dan lekker over de zandvlakte sprintje trekken. Dat bewuste jaar... merkte ik meteen al dat het anders was de zandvlakte was veel muller dan anders. Maarja 2 paarden die in rengalop vertrokken waren al... heb je niet zomaar afgeremd.

Volgende dag kreupel en dik been :o , daar kwam dus ook tussenpeesblessure uit. Ik rij nog steeds niet in mulle bakken of mulle zandpaden daar ben ik helemaal van genezen. Maar waar ik eerst bij alles dacht oei de pees. Is dat nu wel over. Mijn paard is volledig hersteld en weer op niveau gekomen (Z dressuur) ik rij nooit meer met beenschermers want daar worden de pezen ook niet beter van. Maar ik doe verder wel alles weer.

Maar een sprintje over een zandverstuiving doe ik alleen nog op de mountenbike :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 22:16 



 
Profiel   

Spenk schreef
Geloof me TS vanaf nu ben je,je helaas overal bewust van. Maar zwakt het op den duur ook weer af!

Bij mij was het ook overbelasting in dat opzicht. Al jaren gingen wij op vakantie met de paarden en dan lekker over de zandvlakte sprintje trekken. Dat bewuste jaar... merkte ik meteen al dat het anders was de zandvlakte was veel muller dan anders. Maarja 2 paarden die in rengalop vertrokken waren al... heb je niet zomaar afgeremd.

Volgende dag kreupel en dik been :o , daar kwam dus ook tussenpeesblessure uit. Ik rij nog steeds niet in mulle bakken of mulle zandpaden daar ben ik helemaal van genezen. Maar waar ik eerst bij alles dacht oei de pees. Is dat nu wel over. Mijn paard is volledig hersteld en weer op niveau gekomen (Z dressuur) ik rij nooit meer met beenschermers want daar worden de pezen ook niet beter van. Maar ik doe verder wel alles weer.

Maar een sprintje over een zandverstuiving doe ik alleen nog op de mountenbike :')



Neeeeee van die onzekerheids-ellende was ik net af voor ze in augustus weer iets kreeg voor het eerst in jaren |(

Ironisch genoeg hebben we juist de afgelopen 2 jaar zo rustig aan gedaan :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 22:22 



 
Profiel   

Het hoeft echt niet altijd aan training te liggen, kan ook door overbelasting omdat ze iets anders compenseren, veel steigeren op stal oid, een rare beweging in de paddock/ wei. Inderdaad veel door slechte bodems!

TS, misschien is stappen met een concord leader een optie..met het hoofd naar beneden ontspannen ze sneller en eerder. Minipaddockjes/ weitjes ter grootte van de stal willen ook nog weleens goed helpen voor wat afleiding en andere omgeving zodat ze andere dingen kunnen zien.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-23 09:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen