Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vocht bij pees en planningen.. wat is realistisch?

 
Profiel   

Nee geen zorgen, dit is geen "ik moet en zal zo snel mogelijk mijn paard kunnen rijden" topic, en ik snap dat jullie niet door het scherm kunnen kijken, maar ik heb gewoon echt oprecht geen ervaring hiermee en vraag me af wat realistisch is.

Mijn paard heeft sinds vorige week LV zwelling bij haar tussenpees, zowel de binnen- als buitenkant. Werkelijk geen idee wat er gebeurt kan zijn, maar we hebben haar meteen op rust+koelen gezet. Het is minder geworden over de week heen, maar niet zoveel als ik had gehoopt.

Nu heb ik over 2 weken een clinic op de planning staan en weet ik even niet zo goed wat ik daarmee moet (omdat ik dus geen ervaring met problematiek met pezen heb). Is er een kans dat het allemaal wegtrekt de komende week of kan ik beter alvast afzeggen en iemand op de reservelijst een kans geven?

Ik hoor hier alleen "het is afwachten" en twijfel nu een beetje wat ik moet doen..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-22 15:32 



 
Profiel   

Ik zou een scan laten maken. Nu blijft het gissen. Bij pezen zie je er soms na een paar dagen al niks meer van, maar dan kan de pees nog steeds goed stuk zijn. Dat herstel duurt vaak maanden. Alleen de zwelling zegt dus niet zoveel. Met een scan weet je waar je aan toe bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-22 15:37 



 
Profiel   

Wat dacht je ervan om gewoon de arts te bellen voor een scan? Wij kunnen met geen enkele mogelijkheid de ernst van de (eventuele) blessure beoordelen vanaf ons scherm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-22 15:38 



 
Profiel   

Laura_ schreef
Ik zou een scan laten maken. Nu blijft het gissen. Bij pezen zie je er soms na een paar dagen al niks meer van, maar dan kan de pees nog steeds goed stuk zijn. Dat herstel duurt vaak maanden. Alleen de zwelling zegt dus niet zoveel. Met een scan weet je waar je aan toe bent.


Oei, dat wist ik niet. Dan zal ik zeker een scan laten maken, bedankt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-22 15:42 



 
Profiel   

Laten scannen is sowieso nodig om te weten hoe groot de schade is maar ga er maar van uit dat je die clinic af moet zeggen. Zelfs als de zwelling de komende weken wegtrekt, is de pees nog niet hersteld. Oók als het een hele milde blessure zou zijn.
Pezen duren eerder maanden dan weken.

Het zóu iets heel anders kunnen zijn, maar die kans is nou ook weer niet zo groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-22 15:42 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Laten scannen is sowieso nodig om te weten hoe groot de schade is maar ga er maar van uit dat je die clinic af moet zeggen. Zelfs als de zwelling de komende weken wegtrekt, is de pees nog niet hersteld. Oók als het een hele milde blessure zou zijn.
Pezen duren eerder maanden dan weken.

Het zóu iets heel anders kunnen zijn, maar die kans is nou ook weer niet zo groot.



Dan bevestigd dat samen met de andere comments toch genoeg mijn gevoel inderdaad en ga ik de clinic afzeggen. Bedankt :)

We zijn ervan overtuigd dat het wel echt de pees is, maar vraag me wel af wat er gebeurd is.. dat blijft gissen natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-22 15:47 



 
Profiel   

Laura_ schreef
Ik zou een scan laten maken. Nu blijft het gissen. Bij pezen zie je er soms na een paar dagen al niks meer van, maar dan kan de pees nog steeds goed stuk zijn. Dat herstel duurt vaak maanden. Alleen de zwelling zegt dus niet zoveel. Met een scan weet je waar je aan toe bent.


Precies. Bij de mijne was er 0 onregelmatigheid, alleen paar dagen lichte zwelling. Na 3 weken laten scannen en een lichte peesblessure. Maar ondanks dat die heel licht was en herstel veel sneller ging als wat ze normaal zagen waren we pas na een half jaar weer echt aan het rijden.

Het grootste gevaar volgens mijn DA is juist weer gaan rijden als de zwelling weg is, zonder een scan te maken (soms zelfs onregelmatig en dat na week ook weg en weer gaan rijden) dan rijd je de pees echt stuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-22 16:07 



 
Profiel   

Bij twijfel niet doen.

Inderdaad even laten scannen en dan weet je waar je aan toe bent. Ben het verder met MyWishMax eens wbt het grootste gevaar. Pezen doen weinig zeer dus kreupelheid laten ze vaak pas laat zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-22 16:16 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Laura_ schreef
Ik zou een scan laten maken. Nu blijft het gissen. Bij pezen zie je er soms na een paar dagen al niks meer van, maar dan kan de pees nog steeds goed stuk zijn. Dat herstel duurt vaak maanden. Alleen de zwelling zegt dus niet zoveel. Met een scan weet je waar je aan toe bent.


Precies. Bij de mijne was er 0 onregelmatigheid, alleen paar dagen lichte zwelling. Na 3 weken laten scannen en een lichte peesblessure. Maar ondanks dat die heel licht was en herstel veel sneller ging als wat ze normaal zagen waren we pas na een half jaar weer echt aan het rijden.

Het grootste gevaar volgens mijn DA is juist weer gaan rijden als de zwelling weg is, zonder een scan te maken (soms zelfs onregelmatig en dat na week ook weg en weer gaan rijden) dan rijd je de pees echt stuk.


Heftig! Wist niet dat een lichte blessure al zo'n gevolgen had :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-22 16:25 



 
Profiel   

Vandaag eindelijk de dierenarts langs geweest om te scannen en het zit helaas inderdaad goed mis... Scheurtje in de tussenpees welke ook nog opgerekt is. Voel me zo schuldig en blijf maar malen over wat ik verkeerd gedaan zou kunnen hebben :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 16:44 



 
Profiel   

Niet doen hoor, bij pezen is het heel vaak heel erg slecht zichtbaar. Wat is de prognose?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 16:50 



 
Profiel   

ruitje schreef
Niet doen hoor, bij pezen is het heel vaak heel erg slecht zichtbaar. Wat is de prognose?


Vond hij moeilijk te zeggen buiten dat ik er de komende 2 maanden in ieder geval nog niet op zal zitten. Over 6 weken scant hij nog een keer om te zien hoe het zich herstelt en dan weten we meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 16:59 



 
Profiel   

Niet jezelf gek maken TS. Kan ook zomaar zijn dat ze met rollen en opstaan iets doms gedaan hebben of een keer een gekke sprong buiten. Je weet het niet.
Kop op, schouders eronder, blik op herstel. Ga je nog iets aan extra therapie doen? Laser of..?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 17:02 



 
Profiel   

Sanet schreef
Niet jezelf gek maken TS. Kan ook zomaar zijn dat ze met rollen en opstaan iets doms gedaan hebben of een keer een gekke sprong buiten. Je weet het niet.
Kop op, schouders eronder, blik op herstel. Ga je nog iets aan extra therapie doen? Laser of..?


Heb je eigenlijk ook gelijk in, maar je krijgt jezelf zo makkelijk gek gemaakt!

Ik heb voor nu de optie gekregen om het in te laten spuiten, maar daar moet ik nog even over nadenken/overleggen thuis

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 17:07 



 
Profiel   

Inderdaad, soms weet je het gewoon niet..niet over malen. Gewoon voldoende de tijd nemen voor goed rust en herstel. De tussenpees is iig de meest gunstiste pees voor een peesblessure en deze komen erg vaak voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 17:07 



 
Profiel   

Oh wat vervelend TS! Supergoed dat je hebt laten scannen, nu weet je in ieder geval hoe en wat. Mocht je interesse hebben in extra ondersteuning of aanvullende opties mag je me altijd eens een pb doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 17:09 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Inderdaad, soms weet je het gewoon niet..niet over malen. Gewoon voldoende de tijd nemen voor goed rust en herstel. De tussenpees is iig de meest gunstiste pees voor een peesblessure en deze komen erg vaak voor.


Gelukkig wel! Hopen dat het lukt om veel rust te geven en te stappen. We hebben een stapmolen en één verhard stuk op stal maar aan de hand is ze al een vlieger en in de molen blijft ze ook maar bokken en stuiteren. Kon je ze maar vertellen dat het voor hun eigen bestwil is om even rustig te doen :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 17:11 



 
Profiel   

Pezen zijn vreselijk sluw. 1x werd ik door mijn dierenarts niet serieus genomen dat ik een peesscan wilde omdat ik het gevoel had op een peesblessure. Na aandringen uiteindelijk een buigproef gedaan (hij liep rad op zacht en hard namelijk) buigproef duidelijk slecht waar de DA toen wel van schrok omdat er verder niks te zien was. Uiteindelijk tijdens de scan heeft hij z'n excuses aangeboden omdat er toch echt weer duidelijk een peesblessure zat (het jaar daarvoor had hij een peesblessure aan het andere voorbeen)
Dus zeker met pezen gewoon altijd scannen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 17:12 



 
Profiel   

JudithGigi schreef
Sanet schreef
Niet jezelf gek maken TS. Kan ook zomaar zijn dat ze met rollen en opstaan iets doms gedaan hebben of een keer een gekke sprong buiten. Je weet het niet.
Kop op, schouders eronder, blik op herstel. Ga je nog iets aan extra therapie doen? Laser of..?


Heb je eigenlijk ook gelijk in, maar je krijgt jezelf zo makkelijk gek gemaakt!

Ik heb voor nu de optie gekregen om het in te laten spuiten, maar daar moet ik nog even over nadenken/overleggen thuis


Wij hebben altijd afgewacht hoeveel ze uit zichzelf herstelde na die 1e 6 weken. Als dat goed was hebben we geen extra therapien gedaan. Was bij ons het advies van de da.

En helaas kan dit gebeuren en niet alleen als jij wat fout doet :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 17:15 



 
Profiel   

Vervelens TS.

Over altijd scannen bij vocht:

Ik heb juist 2 jaar geleden de dierenarts laten komen vanwege een zwelling rondom een pees. Woe/don zag ik iets. Vrijdag gebeld voor de maandag erna. Gevraag de apparatuur mee te nemen. Met het idee dat ik het 'zeker wilde weten' ondanks dat het paard niet kreupel was. Maandag was de zwelling weg. Dierenarts heeft manueel de pezen bevoeld en besloten niet te scannen. Onnodig. Gef geen enkele reactie op die pees.

Nog een dag of 2 gewacht voor de zekerheid maar dier is daarna altijd rad gebleven.

Maar goed, die is dus wél door een DA gezien voor ik verder ben gegaan. En was maar heel kort een beetje dikker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 17:24 



 
Profiel   

Overleg ook met de smid. Die kan het beslag zo aanpassen dat de gekwetste pees ontlast wordt en het sneller hersteld. De andere pezen worden dan iets meer belast en je zal nog steeds goed het revalidatietraject moeten volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 17:47 



 
Profiel   

Sterkte , sluipmoordenaars die pezen.


Heb het ook eens gehad dat je niets merkte behalve dat ik iets voelde in de overgang van stap naar draf. Zelfs de dierenarts zag het niet en pas bij scannen vonden we het .
minieme blessure dus, en toch echt een paar maanden bezig geweest.

Maar beter de tijd nemen dan te snel beginnen, dan ben je pas echt ver van huis

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 17:48 



 
Profiel   

Anne_GTI schreef
Overleg ook met de smid. Die kan het beslag zo aanpassen dat de gekwetste pees ontlast wordt en het sneller hersteld. De andere pezen worden dan iets meer belast en je zal nog steeds goed het revalidatietraject moeten volgen.


Die komt gelukkig toch al vrijdag dus dat komt zeker goed! Ze staat niet op ijzers en de DA raadde ook aan daar nu niet mee te beginnen dus wordt even kijken wat de hoefsmid zelf aanraad qua standen enzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 17:54 



 
Profiel   

JudithGigi schreef
Elisa2 schreef
Inderdaad, soms weet je het gewoon niet..niet over malen. Gewoon voldoende de tijd nemen voor goed rust en herstel. De tussenpees is iig de meest gunstiste pees voor een peesblessure en deze komen erg vaak voor.


Gelukkig wel! Hopen dat het lukt om veel rust te geven en te stappen. We hebben een stapmolen en één verhard stuk op stal maar aan de hand is ze al een vlieger en in de molen blijft ze ook maar bokken en stuiteren. Kon je ze maar vertellen dat het voor hun eigen bestwil is om even rustig te doen :roll:

Ik zou zeker niet in de molen zetten hoor!

Dat mocht ik ook absoluut niet bij tussenpees blessure, alleen maar rechtuit.

Voor je idee bij mijn paard met een tussenpeesblessure mocht ik alleen maar stappen en koelen in de acute fase. Paard mocht niet in de grote groep alleen op een klein afgezet stukje. Inspuiten vond mijn da niet meteen nodig omdat het echt een kwestie van genoeg rust geven is. Als het niet voldoende zou verbeteren dan kon dat altijd nog.

Ik ben ook wel een hafl jaar zoet geweest voor ik weer normaal reed en dat ging om een hele lichte tussenpeesblessure dus zonder scheurtjes ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 18:02 



 
Profiel   

JudithGigi schreef
Vandaag eindelijk de dierenarts langs geweest om te scannen en het zit helaas inderdaad goed mis... Scheurtje in de tussenpees welke ook nog opgerekt is. Voel me zo schuldig en blijf maar malen over wat ik verkeerd gedaan zou kunnen hebben :(


Het is op zich wel goed om je stalmanagement, hoefstand van je paard, training etc onder de loep te nemen maar probeer jezelf echt niet te gek te maken :knuffel: vooral als het nu voor het eerst gebeurt kan het gewoon gevalletje sh*t happens zijn, paarden zijn net zo dom bezig soms als dat ze kwetsbaar zijn :')

Met schade aan tussenpees zou ik 8-12 weken stappen rekenen afhankelijk van hoe het gaat, daarna opbouwfase en dat is bij een lichte blessure meestal (afhankelijk van je DA en exacte ernst van de blessure uiteraard) ook +/- 2-3 maanden, als het goed gaat is het dan binnen 6-8 maanden klaar is mijn ervaring met tussenpezen. Het verschilt uiteraard ook nog per paard, een loopt binnen een jaar weer wedstrijden en een ander heeft heel wat meer tijd nodig.

Mbt kreupelheid, meeste paarden met peesproblemen zijn niet echt zichtbaar kreupel op de acute fase na. En wat molen betreft, rechtuit is inderdaad altijd beter, sommige paarden zijn ook met boxrust prima buiten langs de weg te rijden etc. maar eerlijk is eerlijk - als je paard door overtollige energie en frustratie je dan zo'n beetje probeert te vermoorden :+ dan is stappen in de molen nog steeds beter dan niks.

Heel veel sterkte TS, peesblessures zijn altijd zo rot :knuffel:
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 18:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen