Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Iemand ervaring met letsel aan collateraalband van het spronggewricht

 
Profiel   

Mijn pony heeft een forse wond opgelopen op haar sprong en daarbij is een van de buitenste collateraalbanden zeer ernstig beschadigd, mogelijk zelfs helemaal door. De wond is gehecht en ze heeft een aantal dagen in de kliniek gestaan en is nu weer in haar eigen stal, waar ze voorlopig ook niet uitkomt.
De veearts in de kliniek was redelijk optimistisch en gaf aan dat de andere collateraalband de functie geleidelijk aan overneemt maar dat het een lange tijd vergt. Mijn eigen veeartsen zijn helemaal niet zo optimistisch en vragen zich af wat er straks nog mogelijk is.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Kan er niet veel vergelijkbaars over vinden op bokt.
Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-23 09:49 



 
Profiel   

Ik kan je helaas inhoudelijk niet helpen, maar wil je wel veel sterkte wensen! Wat een nare wond. Een succesvol herstel gewenst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 16:35 



 
Profiel   

Marigo schreef
Ik kan je helaas inhoudelijk niet helpen, maar wil je wel veel sterkte wensen! Wat een nare wond. Een succesvol herstel gewenst.

Dank je! De hechtingen gaan er zometeen uit en dan? Geen idee nog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 13:18 



 
Profiel   

Ik heb het helaas gehad met mijn paard, maar dan aan een collaterale gewrichtsband bij de voet. Het zag er heel uitzichtloos uit, na 7 maanden was er totaal geen verschil op de echo’s. Tot het in ene wel de goede kant op ging. Na 12 maanden was ze ‘hersteld’ voor zover dat mogelijk was. Het was namelijk met grote kracht grotendeels van het gewricht af gerukt met een stukje bot daarbij. Een dom ongelukje tijdens het losgooien waarschijnlijk, ze kwam er kreupel uit.
Na enkele maanden weer aan de gang werd ze onregelmatig. Grote vermoeden dat het daarvandaan kwam, maar gezien haar gedrag gingen we eigenlijk voor wat anders naar de kliniek waar ze dus onregelmatig bleek. Waarvoor we gingen bleek iets ernstigs te zijn waar niets aan gedaan kon worden.
Er werd toen tegen ons gezegd dat als ze weer kreupel werd en het daarvandaan zou komen het echt niet meer goed zou komen. En het dus ook niet echt een paardwaardig leven zou zijn. Gezien de collaterale banden het gewricht steun moeten geven. Als je dan het paard gewoon in de wei laat rennen dan kan zijn gewricht dubbel klappen en dat wil je niet. Toen het ontdekt werd zei de arts dat 65% van de paarden van zoiets hersteld.
Dit was mijn verhaal. Er zullen ook succesverhalen zijn, wat dat van mij in eerste instantie ook was. Al is ze dus niet per se daarom ingeslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 13:27 



 
Profiel   

Eretria schreef
Ik heb het helaas gehad met mijn paard, maar dan aan een collaterale gewrichtsband bij de voet. Het zag er heel uitzichtloos uit, na 7 maanden was er totaal geen verschil op de echo’s. Tot het in ene wel de goede kant op ging. Na 12 maanden was ze ‘hersteld’ voor zover dat mogelijk was. Het was namelijk met grote kracht grotendeels van het gewricht af gerukt met een stukje bot daarbij. Een dom ongelukje tijdens het losgooien waarschijnlijk, ze kwam er kreupel uit.
Na enkele maanden weer aan de gang werd ze onregelmatig. Grote vermoeden dat het daarvandaan kwam, maar gezien haar gedrag gingen we eigenlijk voor wat anders naar de kliniek waar ze dus onregelmatig bleek. Waarvoor we gingen bleek iets ernstigs te zijn waar niets aan gedaan kon worden.
Er werd toen tegen ons gezegd dat als ze weer kreupel werd en het daarvandaan zou komen het echt niet meer goed zou komen. En het dus ook niet echt een paardwaardig leven zou zijn. Gezien de collaterale banden het gewricht steun moeten geven. Als je dan het paard gewoon in de wei laat rennen dan kan zijn gewricht dubbel klappen en dat wil je niet. Toen het ontdekt werd zei de arts dat 65% van de paarden van zoiets hersteld.
Dit was mijn verhaal. Er zullen ook succesverhalen zijn, wat dat van mij in eerste instantie ook was. Al is ze dus niet per se daarom ingeslapen.


Wat vreselijk voor je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-23 23:07 



 
Profiel   

Maandag wordt er een echo bij haar gemaakt. Inmiddels zijn de hechtingen eruit en mag ze 5 minuten stappen. Ze is in ieder geval niet kreupel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-23 23:08 



 
Profiel   

Mijn oude merrie had gescheurde collateraalbanden aan het spronggewricht. Ze was toen 5 en is eraan geopereerd (gewricht opgekuisd en losse stukken weefsel verwijderd, waaronder enkele botfragmenten die mee losgescheurd waren) Op echo's die later gemaakt zijn, bleken de banden volledig vervangen door littekenweefsel. Het gewricht is altijd licht opgezwollen gebleven ook.
De prognose was inderdaad niet zo best. Toen ze een jaar of 9 was, bleek ze behoorlijke artrose te hebben in het gewricht. Uiteindelijk is ze er wel 23 mee geworden. Ze is vorig jaar overleden aan iets compleets ongerelateerd.
Ik heb ook nog veel plezier met haar gehad en haar periodes zeer intensief gereden na haar operatie en nadat ze artrose bleek te hebben. Alles met beleid uiteraard...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-23 23:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen