Beoordeling röntgenfoto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Beoordeling röntgenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 00:09

Mijn paard liet vorig jaar af en toe een lichte onregelmatigheid zien. Eerst zowel fysio als ostheo er bij gehad, maar het werd niet beter. Dus opgeladen en naar kliniek 1 geweest. Deze hebben een algemeen kreupelheidsonderzoek gedaan en uiteindelijk foto's gemaakt. Adh van de foto's hun conclusie en behandelplan gemaakt. Maar omdat het niet beter werd zijn we voor een second opinion naar kliniek 2 gegaan. Foto's van kliniek 1 doorgestuurd naar kliniek 2. Deze hebben ook weer een kreupelheidsonderzoek gedaan en een echo gemaakt. Uiteindelijk kwam kliniek 2 tot een hele andere conclusie.

Dus 2 klinieken met 2 verschillende conclusies.
Ik dacht, dit is wel een mooie casus voor bokt :D
Wat vinden jullie adh van de foto's?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sitenote, inmiddels is er een 'behandelplan' die aanslaat en paard loopt inmiddels weer goed.

Brand los, maar houd het netjes

Earth

Berichten: 7936
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Beoordeling röntgenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 00:13

Ik zou zeggen een cyste in het hoefbeen, maar ik ben geen absolute kenner :P

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Beoordeling röntgenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 00:20

En hoefkatrol en lichte verbening van het hoefkraakbeen.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Beoordeling röntgenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 00:37

Zeg ook HKO, beide benen. Een wel duidelijk slechter als het andere been.

onpaard

Berichten: 2967
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 00:45

Voor mij is het totaal onduidelijk. Kunnen jullie aangeven waar je dat ziet en hoe het er bij een gezond paard uit ziet? Ik leer graag B-)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 01:09

onpaard schreef:
Voor mij is het totaal onduidelijk. Kunnen jullie aangeven waar je dat ziet en hoe het er bij een gezond paard uit ziet? Ik leer graag B-)

Dat kun je beter gewoon op Google opzoeken dan heb je de plaatjes met de uitleg erbij.

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beoordeling röntgenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:57

Ik zie kanaaltjes lopen in het straalbeen dus ik zou ook zeggen HKO of in ieder geval problemen daar in dat gebied.

Ben wel benieuwd naar de verschillende diagnoses en wat het nu uiteindelijk is.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Beoordeling röntgenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:14

Een straalbeen klasse 4 (1e foto). 4 duidelijke kanaaltjes. Zou kreupelheid kunnen veroorzaken (maar hoeft niet)
Een straalbeen klasse 2 (2e foto). Wel wat meer rafeltjes maar 2 die wat dieper gaan.
1e foto kroonbeen lijkt iets van een cyste te zitten. Gewrichtsbelijning lijkt wel glad te zijn.
Aan het kootbeen lijkt wat haakvorming te zitten.
Ik zie wel wat verbening van het hoefkraakbeen maar niet iets om je zorgen over te maken.

Wat was er eigenlijk op de echo te zien?
Behandeld met inspuiten ontstekingsremmer en hyarolonzuur?

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Beoordeling röntgenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:51

Ik vind dat er wat ontstekingsreactie te zien is. Of dat door het straalbeen komt weet ik niet, maar ik zie ook de voedingskanalen. Klasse 3 zou ik eerder denken en de andere 2-3.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Beoordeling röntgenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 22:56

Kliniek 1 zegt, je paard is te dik dus hij is hoefbevangen icm een dunne zool. Daarom hadden ze foto's gemaakt. Ze waren er eigenlijk van overtuigd dat het hoefbeen gekanteld zou zijn. Hij is toen op speciaal beslag gezet en ik moest hem flink aan het werk zetten om af te laten vallen. Maar hij bleef die onregelmatigheid hebben, daarom ben ik voor een second opinion gegaan.

Kliniek 2 zegt, hij heeft idd een dunne zool maar ook atrose. Dus wel op een ijzer, maar geen speciaal beslag. Hij is op deze kliniek idd ingespoten met hyaluronzuur en krijgt nu NaF superflex ter ondersteuning.

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Beoordeling röntgenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:58

En niks over de kwaliteit van de straalbenen?

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 00:22

Suzanne F. schreef:
En niks over de kwaliteit van de straalbenen?


Nee, dat waren 2tjes, miss een 3. Maar niks om me nog zorgen om te maken en geen reden voor de onregelmatigheid. Daar waren beide klinieken het dan wel over eens.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 01:41

Pally schreef:
Kliniek 1 zegt, je paard is te dik dus hij is hoefbevangen icm een dunne zool. Daarom hadden ze foto's gemaakt. Ze waren er eigenlijk van overtuigd dat het hoefbeen gekanteld zou zijn. Hij is toen op speciaal beslag gezet en ik moest hem flink aan het werk zetten om af te laten vallen. Maar hij bleef die onregelmatigheid hebben, daarom ben ik voor een second opinion gegaan.

Kliniek 2 zegt, hij heeft idd een dunne zool maar ook atrose. Dus wel op een ijzer, maar geen speciaal beslag. Hij is op deze kliniek idd ingespoten met hyaluronzuur en krijgt nu NaF superflex ter ondersteuning.

Dat hoefbeen is toch niet gekanteld.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Beoordeling röntgenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 08:13

Hoe oud is je paard en heb je ook gewone fotos van de hoeven?

Waar zit die artrose dan volgens de da?

Leerzaam dat je dit deelt op bokt :)

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Beoordeling röntgenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:12

Ik denk dat hier de artrose zit.

Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23489
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Beoordeling röntgenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:17

Grappig om te lezen dat foto's dus door dierenartsen anders geïnterpreteerd worden

TurboDi

Berichten: 1105
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:20

Polly schreef:
Grappig om te lezen dat foto's dus door dierenartsen anders geïnterpreteerd worden

Eigenlijk helemaal niet grappig -O- want wat moet je nu geloven? T zijn nog al heel verschillende adviezen en dit zal vast niet de enige foto/casus zijn waar verschillend over wordt gedacht met bijbehorend ander behandelplan

Sky_As

Berichten: 4764
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:21

Of nog grappiger om te lezen wat bokt er van vind....
En dat de conclusie van de dierenartsen eigenlijk wel mee valt.

Ik zou de foto's nog naar 1 of 2 klinieken doorsturen en vragen wat zij er van vinden. Maar ik denk dat in dit geval klinisch beeld ook wat zou moeten zeggen.... Want als dat echt slecht is, en de foto's vallen wel mee, komt het dan niet vanuit de bovenlijn of weke delen.

Ik ben overigens ook wel nieuwsgierig naar het soort kliniek waar je geweest bent.. Of dat een goed aangeschreven paarden kliniek is, of een veredelde kleindieren praktijk die af en toe eens een paard zien.
Want dat kan natuurlijk ook veel verschil maken.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:26

Een dunne zool kan ik het nu ook niet echt vinden. Hoefbeen ziet er normaal uit.
Alleen het straalbeentje op foto 1 ziet er slechter uit.

Welk been is ingespoten TS?

@Flavlip: Dat is niks. Een soort weerschijn. Zie ik vrijwel op alle foto's van de ondervoet.

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:44

Pally schreef:
Suzanne F. schreef:
En niks over de kwaliteit van de straalbenen?


Nee, dat waren 2tjes, miss een 3. Maar niks om me nog zorgen om te maken en geen reden voor de onregelmatigheid. Daar waren beide klinieken het dan wel over eens.


Maar goed dat ik geen dierenarts ben :+ :D .

Vind het wel leerzaam om te lezen en ook de verschillende diagnoses van de beide klinieken. Behandeling twee sloeg aan neem ik aan? Dus dan ga ik er vanuit dat dat het is.

Overigens heb ik ook eens een paard gehad die met HKO gediagnosticeerd werd en een paar jaar later in dezelfde kliniek met artrose daar ipv HKO.

SjonnieZ

Berichten: 2361
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:23

Babootje schreef:
Een dunne zool kan ik het nu ook niet echt vinden. Hoefbeen ziet er normaal uit.
Alleen het straalbeentje op foto 1 ziet er slechter uit.

Welk been is ingespoten TS?

@Flavlip: Dat is niks. Een soort weerschijn. Zie ik vrijwel op alle foto's van de ondervoet.



Interessant topic! Kun je aangeven waar je het straalbeen niet goed vind?

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:35

SjonnieZ schreef:
Babootje schreef:
Een dunne zool kan ik het nu ook niet echt vinden. Hoefbeen ziet er normaal uit.
Alleen het straalbeentje op foto 1 ziet er slechter uit.

Welk been is ingespoten TS?

@Flavlip: Dat is niks. Een soort weerschijn. Zie ik vrijwel op alle foto's van de ondervoet.



Interessant topic! Kun je aangeven waar je het straalbeen niet goed vind?


2e foto zie je wat rafeltjes maar geen duidelijke kanaaltjes. Vandaar klasse 2

Afbeelding


Op de eerste foto zie je 4 duidelijke kanaaltjes, waarvan er 3 wat breder eindigen (lollypop)
Ik zou wel denken dat dit een klasse 4 is of dan een 3/4.
Maar ik weet ook uit ervaring dat dierenartsen hier verschillend over kunnen denken.
Heb ooit een dierenarts meegemaakt die een straalbeen met 5 duidelijke lollypops gewoon oke vond.

Daarom ben ik wel benieuwd waar nu de artrose zit waarvoor het paard is ingespoten.
Een slecht straalbeen is in feite ook artrose

Afbeelding

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 13:41

janderegelaa schreef:
Dat hoefbeen is toch niet gekanteld.

Nee klopt, dat is hij ook niet. Dat dachten ze, vandaar ook de foto's.


Lienboon schreef:
Hoe oud is je paard en heb je ook gewone fotos van de hoeven?

Waar zit die artrose dan volgens de da?

Leerzaam dat je dit deelt op bokt :)

Het paard is 18 jaar. Ik heb momenteel geen gewone foto's van de hoeven
Sky_As schreef:
Of nog grappiger om te lezen wat bokt er van vind....
En dat de conclusie van de dierenartsen eigenlijk wel mee valt.

Ik zou de foto's nog naar 1 of 2 klinieken doorsturen en vragen wat zij er van vinden. Maar ik denk dat in dit geval klinisch beeld ook wat zou moeten zeggen.... Want als dat echt slecht is, en de foto's vallen wel mee, komt het dan niet vanuit de bovenlijn of weke delen.

Ik ben overigens ook wel nieuwsgierig naar het soort kliniek waar je geweest bent.. Of dat een goed aangeschreven paarden kliniek is, of een veredelde kleindieren praktijk die af en toe eens een paard zien.
Want dat kan natuurlijk ook veel verschil maken.

Paard is bij 2 'goede' klinieken geweest, te weten Klijndijk en Wolvega.
Babootje schreef:
Een dunne zool kan ik het nu ook niet echt vinden. Hoefbeen ziet er normaal uit.
Alleen het straalbeentje op foto 1 ziet er slechter uit.

Welk been is ingespoten TS?

@Flavlip: Dat is niks. Een soort weerschijn. Zie ik vrijwel op alle foto's van de ondervoet.

Zool is wel degelijk dun, zegt mijn hoefsmid ook. Beide benen zijn bij de kroonrand ingespoten

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Beoordeling röntgenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:53

Ik heb de laatste tijd heel veel RX foto's gezien van voorvoeten door de zoektocht van een vriendin naar het geschikte paard en ik heb er al zelf al eentje met HKO versleten.

Ik kan niks toevoegen aan je topic TS, maar ik schrik er van hoeveel mensen dit al bestempelen als een klasse 3-4 straalbeen. Dan moet je echt het gemiddelde paard van 7-8 jaar dat al wat gesprongen heeft maar niet meer op de RX zetten. Die zien er op de RX echt niet meer zo florissant uit als dit. Of toch niet de paarden die ik de laatste tijd op de RX heb gezien. Allemaal paarden die met 7-8 jaar 1,20m of 1,30m geklasseerd zijn. Kregen van onze eigen dierenarts gemiddeld allemaal een 3 op hun straalbeen en worden door andere artsen gewoon goedgekeurd en dan spreek je over een koop budget van € 30.000.

Schiet mij maar lek.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Beoordeling röntgenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:03

Bij dit soort foto's is toch vaak het klinische beeld het belangrijkste. En niet zozeer de klassering.
Een jong paard met een 3/4 op het straalbeen is kopen niet aan te raden.
Zeker voor een paard van 18 zijn dit nog prima foto's.