Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Cornea perforatie, blijft het oog 'bespaart'?

 
Profiel   

Cornea perforatie:
Bij een cornea perforatie is er vaak uitvloei van het vocht uit de voorste oogkamer. Daardoor daalt de druk in het oog en wordt het oog kleiner. De verminderde druk kan bovendien lijden tot een loslating van het netvlies. Dat wil zeggen dat het netvlies niet meer mooi tegen de wand van het oog ligt, maar in plaats daarvan los hangt in het oog. Andere complicaties bij cornea perforatie zijn:

Lensluxatie
Infectie
Chronische uveïtis
Iris prolaps: de iris puilt door het defect in de cornea naar buiten
Bron: Bokt. Meer info te vinden op Google

Iris prolaps is wat mijn paard afgelopen zondag, 1 januari is overkomen. Waar anderen uitsliepen, naar familie gingen of wat dan ook, was het voor mij een zwarte dag.
Met dit topic wil ik proberen meer informatie te verkrijgen en te delen gezien er weinig bekend is hierover. Ik maak van dit topic dus een volg topic omdat ik nog geen idee heb waar het naartoe zal gaan met Ruby. Op dit moment maakt ze het naar omstandigheden goed en is het vooral afwachten.
Ik zal regelmatig updates posten.

Om te beginnen hierbij een situatieschets, Ruby is in het afgelopen half jaar van ver gekomen namelijk.
1 juli 2022 is Ruby in mijn bezit gekomen, een 16 jarige haflinger merrie, op dat moment best wel vermagerd, wellicht eczeem, slechte hoeven en meer dood dan levend. Maar ik had vertrouwen. Zo kwam ze bij mij aan:

[ img ]


[ img ]

Ze leerde dat er 24/7 hooi tot haar beschikking was en stond de eerste weken ook 24/7 te eten. Ik voerde haar goed bij daarlangs. Wormenkuren, hoefsmid, en vooral heeeeel veel liefde.
Ik heb haar de tijd gegeven om aan te sterken en ze was echt zo mak als een lammetje, je kon er een bom langs af laten gaan, want ze had de energie toch niet om weg te rennen.

Even grote sprong, anders wordt het een lang verhaal en kom ik niet toe aan het doel van dit topic :+
[ img ]
5 september, ze deed het goed, we begonnen met ritjes maken. In de bossen, rechtuit.

[ img ]
1 december. Dat zielige paard was niks meer van over. Ze had vuur in haar ogen en kreeg steeds meer conditie. We reden met bit, bitloos, met zadel of zonder zadel. Nam mijn jonge haflinger van 1,5 aan de hand mee, reden ritten van 2 tot 3 uur, verkende de bossen samen, niks was te gek. Ik kreeg zelfs moeite om haar te houden als we gingen galopperen!

We genoten volle teugen, ik had veel plannen gemaakt voor 2023;
Veel rijden met mijn jonge haflinger aan de hand, naar het strand, meedoen met haflinger event, een beginners TREC wedstrijd rijden, noem het maar op.
Helaas is dit allen nu onzeker...

1 januari 2023;
Mijn partner en ik gingen op tijd in de ochtend naar stal toe, ik was al de hele ochtend wat onrustig en wilde zo snel mogelijk naar de paarden toe.
Eenmaal bij de paarden was Ruby terughoudend, dat vond ik raar en vervolgens zag ik haar oog.
[ img ]
Er zat ook een flinke klodder geel siep maar die had ik er al uitgeveegd omdat ik eerst dacht dat ze een ontsteking had. Ik vertrouwde het niet dus belde direct de dierenarts, die was er niet veel later.
Ze is begonnen met een fluoresceïne test om te kijken of er geen beschadigingen waren. Er kleurde vooral heel veel siep groen, wat logisch is, en 1 plek. Even dachten we dat dat ook siep was.

Spoiler:
[ img ]

Even in een spoiler.
Ze bleef haar oog enorm dicht knijpen waardoor we niet goed konden kijken dus heeft ze wat pijnstillende oogdruppels gekregen. We konden toen beter kijken en zagen dus dat ze een Cornea perforatie heeft. Wat dus inhoudt dat er door een trauma een gaatje/snee in haar hoornvlies is gekomen waardoor vervolgens haar iris naar buiten is gekomen.
De dierenarts gaf me 2 opties:
- meteen naar een kliniek en het hele oog verwijderen;
- meteen starten met druppels en antibiotica en hopen dat ze er geen pijn aan houdt

Gunstigste prognose: geen pijn aan het oog en misschien een beetje zicht terug.
Lang traject waarbij Ruby volledig op mij moet gaan vertrouwen omdat ze zo goed als blind gaat zijn aan 1 kant.

Pfoe, dat was even een domper. Maar dat betekent niet dat onze leuke plannen niet meer kunnen. Misschien aangepast of op een andere manier.

Ik heb gekozen om te starten met druppelen, het oog kan er altijd nog uit. Ik heb er voor gekozen om haar naar de kliniek te brengen waar ze vaak per dag gedruppeld wordt en goed in de gaten gehouden kan worden. Minste risico op infecties etc.

Spoiler:
[ img ]


2 januari
1e nacht in de kliniek is goed verlopen, ze begon zich wat meer te ontspannen.
De dierenarts liet weten dat ze bloed van haar afgenomen hebben en daar een serum van maken en dat extra in haar oog druppelen als eigen ontstekingsremmers.
Ik ben haar uiteraard gaan opzoeken en lekker geknuffeld. Ze ziet echt niks aan die kant, als ik aan die kant stond, stootte ze vol tegen mij aan met haar hoofd omdat ze het niet in de gaten had.

Spoiler:
[ img ]


Sorry als het verhaal niet helemaal duidelijk is, de afgelopen dagen waren pittig. Dus vraag gerust! Iedere dag zal ik een update plaatsen, of in ieder geval als er nieuws is.

Als er iemand ervaringen hiermee heeft hoor ik het ook enorm graag!!

Ik vind het zo erg en voel me enorm schuldig ook al kan ik er niks aan doen, maar mijn paard heeft nu verminderd zicht...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 14:32 



 
Profiel   

Wat erg! Niet echt tof om je goede voornemens op deze manier te beginnen..
Enig idee hoe het ontstaan is?

Ik hoop dat ze het oog kan behouden en weer op knapt.
Wat fijn dat je haar voor de beste kansen op de kliniek zet.

Ik ga voor je duimen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 14:40 



 
Profiel   

Ik wil je veel sterkte wensen TS, niet niks dit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 15:22 



 
Profiel   

Veel sterkte!! En zo’n verslag kan zeker helpen in de toekomst. Wat fijn dat je dit bijhoudt en deelt.
Hoe is het ontstaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 15:31 



 
Profiel   

he bah, wat een naar begin van het nieuwe jaar zeg. veel sterkte ermee. Ik hoop dat je paardje er geen/weinig pijn aan heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 15:47 



 
Profiel   

Ik heb geen ervaring met een oogperforatie, maar ken wel wat paarden met maar 1 oog. Bij deze paarden was het vooral opvallend dat het ongemak heel snel weg was en dat zou voor mij denk ik de reden zijn dat ik toch voor de operatie zou kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 15:57 



 
Profiel   

Hoe het gebeurd is, geen idee. Stomme pech gehad...

De staleigenaar heeft in de nacht na 12e nog gekeken en toen was er niks. Dus ergens in de loop van de nacht gebeurd. Waarschijnlijk ergens tegenaan gestoten wat hoekig/scherp was. We zouden echt niet weten waaraan, maar goed, met al dat geknal van het vuurwerk kan ze natuurlijk geschrokken zijn en verkeerd gestoten hebben.

@ikkedus, ik ken ook paarden met 1 oog, die redelijk prima kunnen leven. Mits goed afgezet weiland, stabiele kudde etc. Maar voor nu geef ik het nog de hoop dat ze nog iets van zicht terug krijgt. Een operatie kan altijd nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 16:31 



 
Profiel   

3 januari

Vandaag heeft ze, met heel erg veel aanmoediging van de dierenarts in de paddock gestaan. Ze durfde de paddock gisteren echt niet in.
Ik ben ook langs gegaan natuurlijk om lekker te knuffelen en wat door de paddock te stappen.

[ img ]
Er komt nog onwijs veel siep uit haar oog.

Spoiler:
[ img ]

Close up weer in spoiler

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 19:26 



 
Profiel   

Wat een pech...arm paard.
Gelukkig zijn dieren ook vrij goed in het aanpassen als ze iets mankeren.

Ik heb wel veel goede verhalen gehoord, met foto's , wbt de serum behandeling. Dit betrof wel katten maar veel hebben (gedeelte) zicht terug of konden in iedergeval pijnloos het verloren oog houden.

Hopelijk slaat het aan en kan je paard zijn oog behouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 19:54 



 
Profiel   

Ook zoiets meegemaakt 2 jaar geleden bij mijn welsh merrie.
Was een lange intensieve rit maar het oog is bespaard gebleven.

Ik wil je wel wat foto's sturen van het herstel process.
Hier was er een perforatie maar de iris was niet naar buiten gekomen.
Wel een infectie in het oog gekomen
Het is een wonder dat het oog kon blijven zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 20:15 



 
Profiel   

Sterkte met Je paardje

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-23 20:25 



 
Profiel   

Ik hoop inderdaad dat de serum ook goed helpt!

Bedankt allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 08:09 



 
Profiel   

Oh wat jammer net nu ze zo goed opgeknapt was.

Ik volg zeker mee. Vind dit heel interessant.

De merrie van mijn zus is op papier slechtziend aan 1 oog omdat ze een tak in dat oog gekregen had, ook met beschadiging van het netvlies, behandeling weet ik niet, toen had ik een tijdje geen contact met mijn familie.
Maar haar merrie ziet wel heel goed, beter dan op papier beschreven staat :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 09:06 



 
Profiel   

Mijn ruin heeft ook 2 cornea perforaties gehad (elk oog eentje om de beurt ;( )
Hij heeft wel geen last gehad van de irisproblemen die je beschrijft.
Telkens wel een lange weg geweest, was al 23 en 24 j op het moment van de schade. Dus qua genezing ging dat niet supersnel.
Stond telkens enkele weken in de kliniek (keertje 6weken, keertje 3 of 4). Bij hem brachten ze de druppels in met een soort katheter (ging rechtstreeks in het oog) omdat zijn oogleden zo opgezwollen waren dat je ze amper open kon houden om te druppelen.
Beide keren hebben ze ook een tijdelijke beschermlens ingebracht zodat het oog eronder kon herstellen, deze lens haalden ze er dan nadien uit.
Beide ogen zijn volledig hersteld op het uitzicht, hij had lange tijd wel een verminderd zicht maar dit lijkt grotendeels hersteld te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 09:55 



 
Profiel   

4 januari

Spoiler:
[ img ]


Vandaag kneep ze meer met haar oog dan de afgelopen dagen. Ook traant haar oog vandaag wat meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 17:40 



 
Profiel   

Wat heftig zeg voor jullie! Ik had laatst ook een hoornvlies beschadiging bij mijn paard. Gelukkig maar een kleine dus die was ook snel weer genezen. Maar ik begrijp dus bij een grotere beschadiging de iris dus naar buien kan stulpen.
Ik snap je keuze goed hoor. Als dit geneest kan het oog blijven zitten en de hoop dat ze nog wat zicht terugkrijgt. Ik zou daar ook voor kiezen. Al is het lastig nu voor haar.
Beterschap dus en duimen voor het beste scenario!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 17:51 



 
Profiel   

6 januari

Spoiler:
[ img ]


Net langs geweest. De kuur Novacam was klaar, en helaas heeft ze daarna meteen verhoging gekregen. 39.1 vanochtend. Dus de dierenarts geeft nu een 3 daagse kuur antibiotica/koortsremmers direct in haar bil.
We hebben afgesproken dit weekend even af te kijken, maandag moet ze dus geen verhoging/koorts meer hebben.
Het oog zelf zit ook geen enkel vooruitgang of verschil in. Dus kijken we dit weekend ook af, na het weekend niet beter, gaan we misschien toch het oog eruit halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 10:48 



 
Profiel   

Wat superzielig! Het is vreselijk je paard te zien lijden. Sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 10:56 



 
Profiel   

He bah wat sneu voor haar..
Hopelijk snel verbetering!

Mijn Friese hengst was blind aan een oog. Dat ging prima met rijden ed.
Hopelijk hersteld jouw paard gewoon goed natuurlijk, maar een blind oog valt prima mee te leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 11:16 



 
Profiel   

Oef pijnlijk!

Heb begin december een laserbehandeling ondergaan waarbij ze je hoornvlies laseren en dat was echt een hel qua pijn.
Ik voel helemaal met haar mee.

Hopelijk knapt ze snel op <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 11:43 



 
Profiel   

Oef heel veel sterkte! Mijn paard heeft paar jaar geleden ook met een probleem aan het oog op de kliniek gestaan, dat serum uit bloed werkte goed, hopelijk bij jullie ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 21:51 



 
Profiel   

Ai ai... jammer dat het nog niet beter gaat in je laatste update... ik hoop dat het alsnog opknapt :( zeker met een Haflinger...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 09:09 



 
Profiel   

Jeetje wat heftig zeg!

Mijn vorige paard had ook maar 1 oog, deze heb ik laten verwijderen nadat hij 2 aanvallen maanblindheid heeft gehad en blind was geworden. Heb er eigenlijk weinig aan gemerkt dat hij het oog miste, hij was nog steeds leider van de kudde zag alle draden prima zitten en met rijden was er ook amper verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 14:38 



 
Profiel   

7 januari

Spoiler:
[ img ]


Ze was wat rustiger dan normaal, ze had ook wel een hele tijd lekker buiten gestaan.
Ik heb er een tijdje bij gezeten in de stal, het viel me op dat ze dit oog continu eigenlijk dicht hield. Alleen als ze iets hoorde, dus wat alert op keek, opende ze dit oog ook volledig.
Ik had zelf ook getemperatuurd, ze had toen 38.4.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 20:50 



 
Profiel   

nog steeds verhoging dus :(:) Het ziet er nog niet echt beter uit denk ik, of wel?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 12:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen