Paard trapt bij aanraken buik en aansingelen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 18:08

Wat krijgt ze voor krachtvoer? Ik vind voor een merrie die nog basis in het werk staat 1,5 kg wel veel. Zeker met ook nog wortels erbij. Klinkt gek, maar mijn draver voerde ik toen ik hem net had ook wortels bij, dacht wat zit daar nou in… nou hij werd er toch mega druk van. Wortels gestopt en weer relaxt paard. Dus denk zeker goed om even kritisch te kijken naar wat ze nu binnen krijgt :)

Verder geef je aan dat het gedrag is begonnen bij het echt aan het werk zetten, wat vragen jullie op dit moment van haar? Kan ze netjes in stap en draf in balans rondlopen? Zijn het bepaalde oefeningen waarin ze het gedrag toont? (Denk aan overgang vooruit of juist terug, achterwaarts etc). Klinkt voor mij iig wel alsof ze echt ergens last van heeft, wat buiten (wat vooral rechtuit is en ze dus minder last hebben van natuurlijke scheefheid) niet tot uiting is gekomen.

Wel goed dat jullie al durven kijken naar een andere instructeur! Hoop dat hij/zij ook naar het hele plaatje kijkt en jullie verder kan helpen.[/quote]
Laatst bijgewerkt door Skyeenmeike op 03-01-23 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 18:12

PowerOfZoef schreef:
Mag ik vragen waarom je je paard een trutje vind?


Omdat ze gewoon een eigen willetje heeft

mika11

Berichten: 11117
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Paard trapt bij aanraken buik en aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:30

Waarom heb je juist voor deze merrie gekozen?
Het lijkt mij een hele uitdaging, een 13 jarige Spaanse merrie die enkel als fokmerrie heeft gediend.
Hop zo uit Spanje naar Nederland vervoerd.
Wat zagen jullie in deze merrie om haar te kopen?
Wat wil je met haar gaan doen in de toekomst, ook een veulentje fokken of meer rijpaard?

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 18:36

Barbet schreef:
Waarom heb je juist voor deze merrie gekozen?
Het lijkt mij een hele uitdaging, een 13 jarige Spaanse merrie die enkel als fokmerrie heeft gediend.
Hop zo uit Spanje naar Nederland vervoerd.
Wat zagen jullie in deze merrie om haar te kopen?
Wat wil je met haar gaan doen in de toekomst, ook een veulentje fokken of meer rijpaard?


Jaa we wilde een ruin onder de 10 jaar, maarja dan kom je iets tegen en wordt je verliefd op dat snuitje je zal t vast wel kennen. Toen we haar kochten denken we dat ze echt nog in shock was nu ze zich steeds beter begint te voelen krijgt ze dus steeds meer een eigen willetje. Ze blijft voor altijd bij ons en mag lekker paard zijn waarin we afentoe één wedstrijdje willen rijden maar vooral lekker reacreatief en sprongetjes maken (vind ze onwijs leuk)

Lindsey_99
Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard trapt bij aanraken buik en aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:05

Heeft niet zo heel veel met een eigen willetje te maken, maar meer met jullie communicatie die nog niet op elkaar is afgestemd. Het is de kunst om de vraag zó te stellen dat ze weet hoe ze die goed moet beantwoorden. En dat gaat op alle vlakken op. Met grondwerken (les nemen) kun je heel ver komen met elkaar begrijpen. Het rijden is maar 1 factor in het omgaan en hebben van een paard.

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:18

farmer1993 schreef:
ik heb ook een spanjaard. In spanje gaan ze niet altijd lief met de dieren om.. Mijn spanjaard heb ik EMDR therapie gegeven. wellicht is dit ook iets voor die van jou. Heb ook een voedingsdeskundige laten komen en aantal aanpassingen gedaan met zijn voeding en het is een blij ei geworden. Je mag altijd pb doen.
EMDR? Voor een paard?

Weet je wat EMDR inhoudt?

Bielsje

Berichten: 1402
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:21

Ik heb het idee dat de instructeur het geheel goedbedoeld heeft met de opmerking dat jullie te lief zijn geweest, maar dat het niet is overgekomen zoals ze bedoelde. Ik denk namelijk niet dat jullie "te lief" zijn geweest maar ook niet consequent. Ik heb de meest perfect opgevoede paarden zien veranderen in "draken" doordat nieuwe eigenaren niet consequent waren, en dat is zonde. En het heeft niets te maken met niet lief zijn, enkel dat je paard weet waar het aan toe is, altijd. Maakt zijn/haar leven een stuk duidelijker en makkelijker. Als je tegen een kind zegt dat 9 uur bedtijd is en vervolgens op woensdag, donderdag en vrijdag mag hij/zij opblijven tot 10 uur, kun je dan zomaar verwachten dat zaterdag dat kind zonder slag of stoot naar bed gaat om 9 uur? :Y)

Dus als je bijvoorbeeld zegt, geen hap hooi wanneer ik borstel en opzadel, dan mag dat dus nooit. Vandaag niet en morgen niet. Mag het de ene dag wel en de andere dag niet dan kun je je paard niet uitleggen waarom vandaag dan niet en ja, dat vinden ze dan heel stom en jou erbij waarschijnlijk :+

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 19:32

Bielsje schreef:
Ik heb het idee dat de instructeur het geheel goedbedoeld heeft met de opmerking dat jullie te lief zijn geweest, maar dat het niet is overgekomen zoals ze bedoelde. Ik denk namelijk niet dat jullie "te lief" zijn geweest maar ook niet consequent. Ik heb de meest perfect opgevoede paarden zien veranderen in "draken" doordat nieuwe eigenaren niet consequent waren, en dat is zonde. En het heeft niets te maken met niet lief zijn, enkel dat je paard weet waar het aan toe is, altijd. Maakt zijn/haar leven een stuk duidelijker en makkelijker. Als je tegen een kind zegt dat 9 uur bedtijd is en vervolgens op woensdag, donderdag en vrijdag mag hij/zij opblijven tot 10 uur, kun je dan zomaar verwachten dat zaterdag dat kind zonder slag of stoot naar bed gaat om 9 uur? :Y)

Dus als je bijvoorbeeld zegt, geen hap hooi wanneer ik borstel en opzadel, dan mag dat dus nooit. Vandaag niet en morgen niet. Mag het de ene dag wel en de andere dag niet dan kun je je paard niet uitleggen waarom vandaag dan niet en ja, dat vinden ze dan heel stom en jou erbij waarschijnlijk :+


Heel erg bedankt ik denk indd dat op dat gebied een hoop verbetering zit en daar willen we ook echt mee aan de slag. Heb je toevallig goeie oefeningen?

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:40

Skyeenmeike schreef:
Waar haal jij vandaan dat ik geen respect heb voor mijn paard ?



Skyeenmeike schreef:
Ze is echt een ontwijze trut

Dit is natuurlijk niet echt heel respectvol naar je paard toe :)

Skyeenmeike schreef:
Heyy instructeur zegt dat het gewoon een dame is die weet wat ze wilt en dat we in het begin te lief voor haar zijn geweest waardoor ze nu een loopje met ons neemt en elke keer nieuwe trucjes bedenkt om maar niet aan het werk te hoeve

Dit is menselijk gedrag projecteren op een paard. Paarden denken helemaal niet zo. Ten eerste missen ze de frontale kwab in de hersenen waardoor ze helemaal niet in staat zijn tot dingen plannen.

Ten tweede zijn paarden helemaal geen dieren die onder het werk uit willen komen, paarden zijn over het algemeen keiharde werkers. Zelfs paarden die wat flegmatiek zijn van nature, werken voor de juiste persoon echt keihard.

Hoe dan ook vind ik dit allemaal niet getuigen van respect en inzicht.


Bielsje schreef:
Ik denk namelijk niet dat jullie "te lief" zijn geweest maar ook niet consequent. Ik heb de meest perfect opgevoede paarden zien veranderen in "draken" doordat nieuwe eigenaren niet consequent waren, en dat is zonde. En het heeft niets te maken met niet lief zijn, enkel dat je paard weet waar het aan toe is, altijd. Maakt zijn/haar leven een stuk duidelijker en makkelijker. Als je tegen een kind zegt dat 9 uur bedtijd is en vervolgens op woensdag, donderdag en vrijdag mag hij/zij opblijven tot 10 uur, kun je dan zomaar verwachten dat zaterdag dat kind zonder slag of stoot naar bed gaat om 9 uur?

Dit idd. Paarden hebben duidelijkheid nodig van je.

Chicken01
Berichten: 236
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:44

Skyeenmeike schreef:
LaPluche schreef:
Een onopgevoed paard en jullie die gelijk eisen stellen en zij waarschijnlijk zwaar overrompeld is.
Geef haar de tijd om te wennen, laat de dierenarts eens kijken, neem iets voor maagzweren (just in case)
En geduld!! Heel erg veel geduld, de paarden in Spanje hebben het vaak niet zo goed als hier in Nederland.


Waar zouden we dat kunnen vinden iets voor maagzweren ? Heb je de naam van iets wat we dr kunnen geven ? ☺️


Ekygard van Audevard is een hele goede.
Ook hoor ik goede ervaringen over Mastic horse.
Verder is een brok als gastro van Havens een goede bij maagpijn.
En goede kwaliteit ruwvoer (zonder luzerne)
Mijn Spaanse merrie heeft ook maagpijn gehad.
Laatst bijgewerkt door Chicken01 op 03-01-23 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:45

Skyeenmeike schreef:
Heyy instructeur zegt dat het gewoon een dame is die weet wat ze wilt en dat we in het begin te lief voor haar zijn geweest waardoor ze nu een loopje met ons neemt en elke keer nieuwe trucjes bedenkt om maar niet aan het werk te hoeven.


... als we het gaan hebben over respect, dan mag deze botte instructie niet onvermeld blijven.

Merries zijn in sommige opzichten moeilijker dan knullen: ze voeden de veulens op. En als iets niet goed is, krijg je dat herhaaldelijk onder de neus gewreven.
(Dus ja, dat de dame weet wat ze wil kan best kloppen.)

Verder las ik over 'dier heeft vijf keer een zadel opgehad en werd twee keer verkocht'.
Dan geloof ik niet zo in 'je bent te lief geweest'.
(Eerder in: er zijn stappen overgeslagen.)
(En ja, misschien ook niet consequent geweest.)
Blijft staan: een instructie van niets.
Want behalve een suggestie "dat je minder lief moet zijn" hoor je niets.
(Bedoelt ze dat je de zweep moet pakken...????)

Of het dier "trucjes verzint om onder het werk uit te komen" - ik weet niet precies wat er gebeurt.
Ja, verzet tegen het zadel - nu, dat kan 'honderd' dingen betekenen.

En 'ze loopt door je heen' - dat kan idd zo zijn en dat moet niet.
Maar ik wil liever niet de mensen de kost geven die qua lichaamstaal slordig zijn met Spanjaarden...
Een piepklein pasje opzij van jou 'kan' de door jou geopende deur zijn waar het dier op reageert.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-01-23 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 19:46

Avalanche schreef:
Skyeenmeike schreef:
Waar haal jij vandaan dat ik geen respect heb voor mijn paard ?



Skyeenmeike schreef:
Ze is echt een ontwijze trut

Dit is natuurlijk niet echt heel respectvol naar je paard toe :)

Skyeenmeike schreef:
Heyy instructeur zegt dat het gewoon een dame is die weet wat ze wilt en dat we in het begin te lief voor haar zijn geweest waardoor ze nu een loopje met ons neemt en elke keer nieuwe trucjes bedenkt om maar niet aan het werk te hoeve

Dit is menselijk gedrag projecteren op een paard. Paarden denken helemaal niet zo. Ten eerste missen ze de frontale kwab in de hersenen waardoor ze helemaal niet in staat zijn tot dingen plannen.

Ten tweede zijn paarden helemaal geen dieren die onder het werk uit willen komen, paarden zijn over het algemeen keiharde werkers. Zelfs paarden die wat flegmatiek zijn van nature, werken voor de juiste persoon echt keihard.

Hoe dan ook vind ik dit allemaal niet getuigen van respect en inzicht.


Bielsje schreef:
Ik denk namelijk niet dat jullie "te lief" zijn geweest maar ook niet consequent. Ik heb de meest perfect opgevoede paarden zien veranderen in "draken" doordat nieuwe eigenaren niet consequent waren, en dat is zonde. En het heeft niets te maken met niet lief zijn, enkel dat je paard weet waar het aan toe is, altijd. Maakt zijn/haar leven een stuk duidelijker en makkelijker. Als je tegen een kind zegt dat 9 uur bedtijd is en vervolgens op woensdag, donderdag en vrijdag mag hij/zij opblijven tot 10 uur, kun je dan zomaar verwachten dat zaterdag dat kind zonder slag of stoot naar bed gaat om 9 uur?

Dit idd. Paarden hebben duidelijkheid nodig van je.


Denk dat wij allebei een andere betekenis van respect hebben dan. Ze wordt zo onwijs goed verzorgd en we luisteren zo goed naar haar en jij trekt je conclusies uit een bericht op bokt. Hoe durf je trouwens over respect te praten als je tegen iemand anders gaat zeggen dat ze geen respect heeft voor dr paard ? Waar is jou respect dan? Ik vroeg gewoon om hulp

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 19:50

Janneke2 schreef:
Skyeenmeike schreef:
Heyy instructeur zegt dat het gewoon een dame is die weet wat ze wilt en dat we in het begin te lief voor haar zijn geweest waardoor ze nu een loopje met ons neemt en elke keer nieuwe trucjes bedenkt om maar niet aan het werk te hoeven.


... als we het gaan hebben over respect, dan mag deze botte instructie niet onvermeld blijven.

Merries zijn in sommige opzichten moeilijker dan knullen: ze voeden de veulens op. En als iets niet goed is, krijg je dat herhaaldelijk onder de neus gewreven.
(Dus ja, dat de dame weet wat ze wil kan best kloppen.)

Verder las ik over 'dier heeft vijf keer een zadel opgehad en werd twee keer verkocht'.
Dan geloof ik niet zo in 'je bent te lief geweest'.
(Eerder in: er zijn stappen overgeslagen.)
(En ja, misschien ook niet consequent geweest.)
Blijft staan: een instructie van niets.
Want behalve een suggestie "dat je minder lief moet zijn" hoor je niets.
(Bedoelt ze dat je de zweep moet pakken...????)

Of het dier "trucjes verzint om onder het werk uit te komen" - ik weet niet precies wat er gebeurt.
Ja, verzet tegen het zadel - nu, dat kan 'honderd' dingen betekenen.


Amen. Dankjewel ! Een andere instructeur lijkt voor nu de beste oplossing deze krijgen we vanaf 11Januari. Ze gaat ons helpen met de gehele routine dus ook het stukje poetsen en opzadelen wordt gisting meegenomen. De zweep pak ik sws niet want daar is ze bang voor maar is wel vaker als suggestie naar boven gebracht (niet door mijn instructeur van nu hoor maar door andere mensen)

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:50

Heb je je paard laten keuren toen je dr kocht?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:53

Dit zijn de verhalen die Spanjaarden in een kwaad daglicht zetten.
Je paard is geen onwijze trut. Jij snapt haar gewoon niet.
Waarschijnlijk heeft ze haar hele leven in een kudde gelopen want dat doen Spanjaarden met merries. Niet op stal, niet in de hand en dus niet van jongs af aan opgevoed door de hand van een mens. Ze heeft haar hele leven vrijheid gehad met een veulen aan de voet. Na 13 jaar waarschijnlijk stel op sprong op een vrachtwagen gegooid naar een handelaar. Daar 6 weken opgejaagd en weer doorverkocht. En bij jou moet ze weer aan de gang en moet ze ineens in een stal met paddockje. De reden waarom ze rustiger is als ze in de buurt van andere paarden is omdat ze een kuddedier is die dat ook echt 13 jaar heeft morgen ervaren. Ze nu ineens isoleren maakt ze heel lastig/angstig.
Ik heb al mijn (fok)merries uit Spanje en ze zijn allemaal zoals jij omschrijft. Dit vergt heel veel rust & geduld om ze te trainen. Sowieso is het al lastig om na hun 13e nog ineens aan het werk te moeten.
Waarschijnlijk staan na veel veulens haar bekken wat naar voren gekanteld waardoor werk ook lastig is voor haar en daardoor ongemak zal gaan krijgen in haar lijf.
Bel een goede fysio/osteo. Die haar heupen/bekken kan bekijken. En zoek vooral naar een hele goede instructrice met ervaring in Spanjaarden! Vooral niet hard & streng aan gaan pakken. Dan werk je ze de afgrond in. Ik weet nog wel een goede instructie omg Nijmegen die ook met Spanjaarden werkt als je wil.
Vooral geduld en consequent zijn! Geef haar de tijd en ondersteun haar lichaam goed.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:55

Dit is geen Facebook, en als je persoonlijk gaat worden ga ik temmen, TS.

En ja, dat durf ik gerust te zeggen, ik heb mijn leven lang paarden gehad, en heel wat probleempaarden weer op de goede weg geholpen. En 99% van de problemen ligt aan de eigenaar. Als jij begint met: ze is een onwijze trut, zegt dat iets over hoe jij haar ziet, en dús je gedraagt naar haar toe.

Wat is zie is een paard wat geen grenzen krijgt, geen duidelijkheid, en daardoor stress. Want zodra ze bij andere paarden is, zijn die stresssignalen weg.
Wat ik ook denk te lezen is pijn (reactie op het zadel) en last van de buik (reactie op buik aanraken).
Een paard wat zulke heftige signalen geeft voelt zich niet gehoord. Paarden zijn meestal super subtiel, zeker wat betreft pijn, tot ze geen andere keus hebben dan naar je schreeuwen. Dus je kunt wel zeggen dat je goed naar je paard luistert, dat is duidelijk niet hoe je paard het beleeft.

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 19:59

_Zsazsa_ schreef:
Dit zijn de verhalen die Spanjaarden in een kwaad daglicht zetten.
Je paard is geen onwijze trut. Jij snapt haar gewoon niet.
Waarschijnlijk heeft ze haar hele leven in een kudde gelopen want dat doen Spanjaarden met merries. Niet op stal, niet in de hand en dus niet van jongs af aan opgevoed door de hand van een mens. Ze heeft haar hele leven vrijheid gehad met een veulen aan de voet. Na 13 jaar waarschijnlijk stel op sprong op een vrachtwagen gegooid naar een handelaar. Daar 6 weken opgejaagd en weer doorverkocht. En bij jou moet ze weer aan de gang en moet ze ineens in een stal met paddockje. De reden waarom ze rustiger is als ze in de buurt van andere paarden is omdat ze een kuddedier is die dat ook echt 13 jaar heeft morgen ervaren. Ze nu ineens isoleren maakt ze heel lastig/angstig.
Ik heb al mijn (fok)merries uit Spanje en ze zijn allemaal zoals jij omschrijft. Dit vergt heel veel rust & geduld om ze te trainen. Sowieso is het al lastig om na hun 13e nog ineens aan het werk te moeten.
Waarschijnlijk staan na veel veulens haar bekken wat naar voren gekanteld waardoor werk ook lastig is voor haar en daardoor ongemak zal gaan krijgen in haar lijf.
Bel een goede fysio/osteo. Die haar heupen/bekken kan bekijken. En zoek vooral naar een hele goede instructrice met ervaring in Spanjaarden! Vooral niet hard & streng aan gaan pakken. Dan werk je ze de afgrond in. Ik weet nog wel een goede instructie omg Nijmegen die ook met Spanjaarden werkt als je wil.
Vooral geduld en consequent zijn! Geef haar de tijd en ondersteun haar lichaam goed.


Osteopaat in de eerste weken bij ons al laten komen die gaf aan dat ze buiten wat onbalans in haar lichaam eigelijk niks geks kon vinden en dat alles zo goed als mooi en goed was

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 20:02

Avalanche schreef:
Dit is geen Facebook, en als je persoonlijk gaat worden ga ik temmen, TS.

En ja, dat durf ik gerust te zeggen, ik heb mijn leven lang paarden gehad, en heel wat probleempaarden weer op de goede weg geholpen. En 99% van de problemen ligt aan de eigenaar. Als jij begint met: ze is een onwijze trut, zegt dat iets over hoe jij haar ziet, en dús je gedraagt naar haar toe.

Wat is zie is een paard wat geen grenzen krijgt, geen duidelijkheid, en daardoor stress. Want zodra ze bij andere paarden is, zijn die stresssignalen weg.
Wat ik ook denk te lezen is pijn (reactie op het zadel) en last van de buik (reactie op buik aanraken).
Een paard wat zulke heftige signalen geeft voelt zich niet gehoord. Paarden zijn meestal super subtiel, zeker wat betreft pijn, tot ze geen andere keus hebben dan naar je schreeuwen. Dus je kunt wel zeggen dat je goed naar je paard luistert, dat is duidelijk niet hoe je paard het beleeft.


We hebben haar helemaal na laten kijken, het zadel ligt goed en met haar buik, rug etc etc is niks mis kan ik je vertellen ! Dat ik zeg dat ze een onwijze trut is is een fiets grapje en mensen moeten dat niet zo serieus nemen dat ik zeg dat ze een trutje is is gewoon omdat ze een eigen willetje heeft. We zijn bezig met consequent naar haar zijn! Bedankt voor je reactie

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:04

Als ze boos wordt met opzadelen dan is dat uit ongemak. Slecht passend zadel/maagzweer/slechte ervaring met rijden.
Maagzweer kan alleen uitgesloten door een gastroscopie. Maar is zeker niet raar door haar verhuizingen en de Spanje reis. Zelfs voor de hand liggend. Maar een slecht passend zadel kan ook zeker.
Heb je misschien een foto van haar? Ik ben wel nieuwsgierig!

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 20:07

_Zsazsa_ schreef:
Als ze boos wordt met opzadelen dan is dat uit ongemak. Slecht passend zadel/maagzweer/slechte ervaring met rijden.
Maagzweer kan alleen uitgesloten door een gastroscopie. Maar is zeker niet raar door haar verhuizingen en de Spanje reis. Zelfs voor de hand liggend. Maar een slecht passend zadel kan ook zeker.
Heb je misschien een foto van haar? Ik ben wel nieuwsgierig!


Zadel ligt goed is gechecked en osteopaat heeft rug/hals problemen uitgesloten !
Bij deze een foto van Skye:

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 20:08

_Zsazsa_ schreef:
Als ze boos wordt met opzadelen dan is dat uit ongemak. Slecht passend zadel/maagzweer/slechte ervaring met rijden.
Maagzweer kan alleen uitgesloten door een gastroscopie. Maar is zeker niet raar door haar verhuizingen en de Spanje reis. Zelfs voor de hand liggend. Maar een slecht passend zadel kan ook zeker.
Heb je misschien een foto van haar? Ik ben wel nieuwsgierig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:08

TS, heb je door dat je op letterlijk alles wat iedereen je adviseert een enorm (soms ook heel heftig) weerwoord geeft? Je wil hulp, maar op elk advies heb je een antwoord. Ondertussen heb je 3 topics geopend over één en het zelfde onderwerp en je hebt overal je praatje klaar. Kan blijkbaar niet tegen kritiek en het spijt me maar in je profiel staat dat je 21 bent, de hele manier waarop je typt en reageert komt op mij alles behalve volwassen over wat me het idee geeft dat je eerder een jaar of 12 bent.
Misschien moet je iets doen met de adviezen die mensen je geven, zeker mensen die al heel lang ervaring hebben met (Spaanse) paarden. En je toon iets dimmen zou je niet verkeerd staan.
Sorry ik heb geen verstand van Spaanse paarden maar ik lees meer dan genoeg bruikbare adviezen die je echt kunnen helpen als je er oprecht voor open zou staan om er iets mee te doen, maar volgens mij weet je het volgens jezelf allemaal hartstikke goed. Je paard geeft op allerlei manieren hartstikke duidelijk aan dat je iets niet goed doet maar blijkbaar moeten er echte ongelukken gebeuren voor jij dat inziet. Zo kom je op mij over tenminste. Veel succes!

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 20:11

Annet_Dottie schreef:
TS, heb je door dat je op letterlijk alles wat iedereen je adviseert een enorm (soms ook heel heftig) weerwoord geeft? Je wil hulp, maar op elk advies heb je een antwoord. Ondertussen heb je 3 topics geopend over één en het zelfde onderwerp en je hebt overal je praatje klaar. Kan blijkbaar niet tegen kritiek en het spijt me maar in je profiel staat dat je 21 bent, de hele manier waarop je typt en reageert komt op mij alles behalve volwassen over wat me het idee geeft dat je eerder een jaar of 12 bent.
Misschien moet je iets doen met de adviezen die mensen je geven, zeker mensen die al heel lang ervaring hebben met (Spaanse) paarden. En je toon iets dimmen zou je niet verkeerd staan.
Sorry ik heb geen verstand van Spaanse paarden maar ik lees meer dan genoeg bruikbare adviezen die je echt kunnen helpen als je er oprecht voor open zou staan om er iets mee te doen, maar volgens mij weet je het volgens jezelf allemaal hartstikke goed. Je paard geeft op allerlei manieren hartstikke duidelijk aan dat je iets niet goed doet maar blijkbaar moeten er echte ongelukken gebeuren voor jij dat inziet. Zo kom je op mij over tenminste. Veel succes!


Ik kan er niet tegen als mensen zeggen dat ik geen respect heb voor mijn paard dat is alles ! Ik ben 21 en weet prima waar ik over praat. Hoef geen mensen die zeggen dat ik geen respect heb voor mijn paard daar pas ik voor.

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 20:11

_Zsazsa_ schreef:
Als ze boos wordt met opzadelen dan is dat uit ongemak. Slecht passend zadel/maagzweer/slechte ervaring met rijden.
Maagzweer kan alleen uitgesloten door een gastroscopie. Maar is zeker niet raar door haar verhuizingen en de Spanje reis. Zelfs voor de hand liggend. Maar een slecht passend zadel kan ook zeker.
Heb je misschien een foto van haar? Ik ben wel nieuwsgierig!


Kun je de foto’s zien ? Weet niet of het gelukt is

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:12

Skyeenmeike schreef:
Avalanche schreef:
Dit is geen Facebook, en als je persoonlijk gaat worden ga ik temmen, TS.

En ja, dat durf ik gerust te zeggen, ik heb mijn leven lang paarden gehad, en heel wat probleempaarden weer op de goede weg geholpen. En 99% van de problemen ligt aan de eigenaar. Als jij begint met: ze is een onwijze trut, zegt dat iets over hoe jij haar ziet, en dús je gedraagt naar haar toe.

Wat is zie is een paard wat geen grenzen krijgt, geen duidelijkheid, en daardoor stress. Want zodra ze bij andere paarden is, zijn die stresssignalen weg.
Wat ik ook denk te lezen is pijn (reactie op het zadel) en last van de buik (reactie op buik aanraken).
Een paard wat zulke heftige signalen geeft voelt zich niet gehoord. Paarden zijn meestal super subtiel, zeker wat betreft pijn, tot ze geen andere keus hebben dan naar je schreeuwen. Dus je kunt wel zeggen dat je goed naar je paard luistert, dat is duidelijk niet hoe je paard het beleeft.


We hebben haar helemaal na laten kijken, het zadel ligt goed en met haar buik, rug etc etc is niks mis kan ik je vertellen ! Dat ik zeg dat ze een onwijze trut is is een fiets grapje en mensen moeten dat niet zo serieus nemen dat ik zeg dat ze een trutje is is gewoon omdat ze een eigen willetje heeft. We zijn bezig met consequent naar haar zijn! Bedankt voor je reactie

Ik bepaal zelf wel wat ik serieus neem :) een paard reageert niet zo als een paard comfortabel is. Trappen naar je hand, oren in de nek, singelnijd wijst op pijn. En een paard heeft geen pijn als er niets mis is.


Annet_Dottie schreef:
TS, heb je door dat je op letterlijk alles wat iedereen je adviseert een enorm (soms ook heel heftig) weerwoord geeft? Je wil hulp, maar op elk advies heb je een antwoord. Ondertussen heb je 3 topics geopend over één en het zelfde onderwerp en je hebt overal je praatje klaar. Kan blijkbaar niet tegen kritiek en het spijt me maar in je profiel staat dat je 21 bent, de hele manier waarop je typt en reageert komt op mij alles behalve volwassen over wat me het idee geeft dat je eerder een jaar of 12 bent.

Eens. Ik heb redelijk wat ervaring en ook ik heb het soms mis. Daar kun je idd boos om worden, je kunt het ook aangrijpen om bij te leren.
Skyeenmeike schreef:
Ik kan er niet tegen als mensen zeggen dat ik geen respect heb voor mijn paard dat is alles ! Ik ben 21 en weet prima waar ik over praat. Hoef geen mensen die zeggen dat ik geen respect heb voor mijn paard daar pas ik voor.

Tja, dat doe je toch echt zelf hoor.