Paard trapt bij aanraken buik en aansingelen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10928
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:14

Ik zie geen foto's, wel heb ik het gevoel dat je je heel snel aangevallen voelt, als iemand maar iets schrijft dat negatief opgevat zou kunnen worden.

Heeft jouw osteo de hals plus rug bekeken met Rx trouwens?

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 20:17

Rocamor schreef:
Ik zie geen foto's, wel heb ik het gevoel dat je je heel snel aangevallen voelt, als iemand maar iets schrijft dat negatief opgevat zou kunnen worden.

Heeft jouw osteo de hals plus rug bekeken met Rx trouwens?


Nee ik voel me totaal niet aangevallen in tegendeel zelfs denk dat ik gewoon verkeerd uit de hoek kom. Wel kan ik er inderdaad niet tegen als mensen zeggen dat ik geen respect heb voor mijn paard of mensen die bijdehand gaan doen en zeggen dat ik me gedraag als een 12 jarige omdat ik mijn paard een trutje noem. Maargoed kan aan mij liggen ik bedoel t allemaal niet verkeerd. Rug en hals heeft osteopaat nagekeken en knopen behandeld met needling

darkadia

Berichten: 5251
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:18

Skyeenmeike schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Als ze boos wordt met opzadelen dan is dat uit ongemak. Slecht passend zadel/maagzweer/slechte ervaring met rijden.
Maagzweer kan alleen uitgesloten door een gastroscopie. Maar is zeker niet raar door haar verhuizingen en de Spanje reis. Zelfs voor de hand liggend. Maar een slecht passend zadel kan ook zeker.
Heb je misschien een foto van haar? Ik ben wel nieuwsgierig!


Zadel ligt goed is gechecked en osteopaat heeft rug/hals problemen uitgesloten !
Bij deze een foto van Skye:




We hadden ook al even contact per PB: maar mijn draver had in het begin soortgelijke problemen: boos bij zijn buik, fel op het zadel, moeite met balans en vooral met de galop (bokken bij aanspringen en er snel uit vallen). De problemen van het zadel en zijn buik bleek door pijn in zijn maag te komen.

Hij is inmiddels door een terugval vorig jaar ook nog uitgebreid onderzocht (rontgen en echo van hele hals en rug) en blijkt dus op 7 plekken wel degelijk ontstekingen en slijtage te hebben. Hij heeft dit ws al sinds ik hem heb, maar door hem correct te trainen en het juiste voer is hij nu weer zijn happy blije zelf en doet alles weer. Zit ook weer goed in zijn spieren. Maar we houden er in het werk wel rekening mee en kijken per dag hoe hij zich voelt.

Een osteo kan helaas niet van binnen kijken en is geen garantie dat er niets is met de hals of rug of SI waar deze klachten ook vandaan kunnen komen (en regelmatig voorkomen bij fokmerries).
Laatst bijgewerkt door darkadia op 03-01-23 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16129
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:18

Even de definitie van respect, speciaal voor TS:

Je hebt gezocht op het woord: respect.

1res·pect (het; o)
1
eerbied, ontzag: respect hebben voor iem.; uit respect voor uit eerbied voor; met alle respect inleiding op een opmerking die onaangenaam is voor iem.
2res·pect (tussenwerpsel)
1
om uit te drukken dat je iem. respecteert

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 20:18

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:19

Skyeenmeike schreef:
Annet_Dottie schreef:
TS, heb je door dat je op letterlijk alles wat iedereen je adviseert een enorm (soms ook heel heftig) weerwoord geeft? Je wil hulp, maar op elk advies heb je een antwoord. Ondertussen heb je 3 topics geopend over één en het zelfde onderwerp en je hebt overal je praatje klaar. Kan blijkbaar niet tegen kritiek en het spijt me maar in je profiel staat dat je 21 bent, de hele manier waarop je typt en reageert komt op mij alles behalve volwassen over wat me het idee geeft dat je eerder een jaar of 12 bent.
Misschien moet je iets doen met de adviezen die mensen je geven, zeker mensen die al heel lang ervaring hebben met (Spaanse) paarden. En je toon iets dimmen zou je niet verkeerd staan.
Sorry ik heb geen verstand van Spaanse paarden maar ik lees meer dan genoeg bruikbare adviezen die je echt kunnen helpen als je er oprecht voor open zou staan om er iets mee te doen, maar volgens mij weet je het volgens jezelf allemaal hartstikke goed. Je paard geeft op allerlei manieren hartstikke duidelijk aan dat je iets niet goed doet maar blijkbaar moeten er echte ongelukken gebeuren voor jij dat inziet. Zo kom je op mij over tenminste. Veel succes!


Ik kan er niet tegen als mensen zeggen dat ik geen respect heb voor mijn paard dat is alles ! Ik ben 21 en weet prima waar ik over praat. Hoef geen mensen die zeggen dat ik geen respect heb voor mijn paard daar pas ik voor.


Daar heb ik het niet over. Precies deze reactie vat volledig samen wat ik omschrijf in mijn reactie. Je hebt overal een weerwoord op. Ik heb het over adviezen die je krijgt. Alles heb je zogenaamd al gedaan maar de exacte adviezen lees ik nergens terug dat dat is gedaan.
En over wel of geen respect hebben naar je paard, en je leeftijd. Als je zo volwassen bent en het allemaal zo goed weet, waarom heb je dan niet gewoon schi*t aan mensen die dat zeggen? Als jij beter weet en weet dat je wél respect voor je paard hebt. Welkom op bokt, hier krijg je meningen van mensen. En genoeg mensen hebben jou nu ook al uitgelegd dat je paard een enorme trut noemen weinig respectvol is, dat vinden zij, daar ben ik het mee eens. Jij bedoeld trut niet respectloos maar grappig of liefkozend of hoe je het noemen wil. Klaar. Dan heb je het toch uitgelegd, en als mensen daarop door gaan waarom laat je je dan zo op naaien? Je bent toch met een doel nu bezig om een oplossing te vinden voor het gedrag van je paard, lekker belangrijk wat mensen vinden van de "koosnaampjes" die jij voor je paard hebt. Laat dat los, en doe serieus iets met de adviezen. Meer topics openen heeft geen zin. Bel nog een keer die osteo, en gun je paard wat tijd. Ga wat grondwerk doen, NH. Bouw rustig een band op. Het arme dier word uit haar vertrouwde omgeving getrokken en word nu weer van alles van verwacht terwijl ze duidelijk is dat er dus iets is. Haal er iemand bij die ervaring heeft met dit soort paarden en ga daar mee verder.

Demix23
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:20

Avalanche schreef:
Even de definitie van respect, speciaal voor TS:

Je hebt gezocht op het woord: respect.

1res·pect (het; o)
1
eerbied, ontzag: respect hebben voor iem.; uit respect voor uit eerbied voor; met alle respect inleiding op een opmerking die onaangenaam is voor iem.
2res·pect (tussenwerpsel)
1
om uit te drukken dat je iem. respecteert



Sorry maar dit is echt heel erg neerbuigend gedrag.

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 20:20

Avalanche schreef:
Even de definitie van respect, speciaal voor TS:

Je hebt gezocht op het woord: respect.

1res·pect (het; o)
1
eerbied, ontzag: respect hebben voor iem.; uit respect voor uit eerbied voor; met alle respect inleiding op een opmerking die onaangenaam is voor iem.
2res·pect (tussenwerpsel)
1
om uit te drukken dat je iem. respecteert


Jou neem ik niet meer serieus sorry dat ik het zeg maar dit is zo kinderachtig….. oh en ik mag mijn paard geen trutje noemen maar u noemt u paard wel een probleemkind ? Daar gaat je geloofwaardigheid fijne avond !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:22

Skyeenmeike schreef:
Avalanche schreef:
Even de definitie van respect, speciaal voor TS:

Je hebt gezocht op het woord: respect.

1res·pect (het; o)
1
eerbied, ontzag: respect hebben voor iem.; uit respect voor uit eerbied voor; met alle respect inleiding op een opmerking die onaangenaam is voor iem.
2res·pect (tussenwerpsel)
1
om uit te drukken dat je iem. respecteert


Jou neem ik niet meer serieus sorry dat ik het zeg maar dit is zo kinderachtig….. oh en ik mag mijn paard geen trutje noemen maar u noemt u paard wel een probleemkind ? Daar gaat je geloofwaardigheid fijne avond !


Misschien kan je dan toelichten waar Avalanche je paard precies een probleem"kind" noemt?

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:23

Skyeenmeike schreef:
Rug en hals heeft osteopaat nagekeken en knopen behandeld met needling

Van buiten kun je meestal niet zien/voelen of er vanbinnen iets kapot is.

Rocamor

Berichten: 10928
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:23

Skyeenmeike schreef:
Rocamor schreef:
Ik zie geen foto's, wel heb ik het gevoel dat je je heel snel aangevallen voelt, als iemand maar iets schrijft dat negatief opgevat zou kunnen worden.

Heeft jouw osteo de hals plus rug bekeken met Rx trouwens?


Nee ik voel me totaal niet aangevallen in tegendeel zelfs denk dat ik gewoon verkeerd uit de hoek kom. Wel kan ik er inderdaad niet tegen als mensen zeggen dat ik geen respect heb voor mijn paard of mensen die bijdehand gaan doen en zeggen dat ik me gedraag als een 12 jarige omdat ik mijn paard een trutje noem. Maargoed kan aan mij liggen ik bedoel t allemaal niet verkeerd. Rug en hals heeft osteopaat nagekeken en knopen behandeld met needling


Dan weet je dus niet of er alsnog iets stuk is in de rug of de hals.

Leuke foto's van je paard. Staat ze vaker / vaak zo breed met haar voorbenen?

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:24

Brainless schreef:
Skyeenmeike schreef:
Rug en hals heeft osteopaat nagekeken en knopen behandeld met needling

Van buiten kun je meestal niet zien/voelen of er vanbinnen iets kapot is.

... de meeste mensen niet, maar dat is precies waar een osteopaath voor is opgeleid.

996981
Berichten: 9806
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:25

Is de merrie gekeurd bij aankoop? De foto waar ze op rust staat rechtsachter ontlast ze ook linksvoor. Dat is meestal geen goed teken.

Los daarvan zouden maagzweren me niet verbazen. Ze is niks te dik en ingetrokken bij de flanken.

Echt ts, zorg eerst dat je zeker weet dat het paard geen pijn heeft. Ze geeft heel duidelijk signalen dat ze bepaalde handelingen niet prettig vindt en dat is eigenlijk nooit zonder reden. Ook paarden die weinig kennen slaan en bijten over het algemeen niet zomaar. Dat gedrag komt ergens vandaan en meestal is pijn de oorzaak.

Het is geen “trutje” met “een eigen willetje” ze heeft waarschijnlijk pijn.

Avalanche

Berichten: 16129
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard trapt bij aanraken buik en aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:26

Buiten dat, mag een paard ook gewoon een mening hebben :) niets mis mee, het is geen machine.

Bielsje

Berichten: 1402
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:28

Skyeenmeike schreef:
Bielsje schreef:
Ik heb het idee dat de instructeur het geheel goedbedoeld heeft met de opmerking dat jullie te lief zijn geweest, maar dat het niet is overgekomen zoals ze bedoelde. Ik denk namelijk niet dat jullie "te lief" zijn geweest maar ook niet consequent. Ik heb de meest perfect opgevoede paarden zien veranderen in "draken" doordat nieuwe eigenaren niet consequent waren, en dat is zonde. En het heeft niets te maken met niet lief zijn, enkel dat je paard weet waar het aan toe is, altijd. Maakt zijn/haar leven een stuk duidelijker en makkelijker. Als je tegen een kind zegt dat 9 uur bedtijd is en vervolgens op woensdag, donderdag en vrijdag mag hij/zij opblijven tot 10 uur, kun je dan zomaar verwachten dat zaterdag dat kind zonder slag of stoot naar bed gaat om 9 uur? :Y)

Dus als je bijvoorbeeld zegt, geen hap hooi wanneer ik borstel en opzadel, dan mag dat dus nooit. Vandaag niet en morgen niet. Mag het de ene dag wel en de andere dag niet dan kun je je paard niet uitleggen waarom vandaag dan niet en ja, dat vinden ze dan heel stom en jou erbij waarschijnlijk :+


Heel erg bedankt ik denk indd dat op dat gebied een hoop verbetering zit en daar willen we ook echt mee aan de slag. Heb je toevallig goeie oefeningen?


Poe, nee niet echt... Het zijn echt regels of tenminste, hoe wil ik dat mijn paard zich gedraagt.

Mijn regels zijn bijvoorbeeld altijd, en daar wijk ik nooit vanaf;
- Ik ga als eerste de stal in en uit (iets van minimaal een halve meter afstand)
- "Dramt" een paard als we de stal uit willen gaan, dan moet hij een paar passen achteruit en eerst rustig wachten
- Als we lopen dan lopen we en mag er geen hap hooi of gras ergens gepakt worden
- Lopen gaat met een boog in het touw en de schouder komt nooit voorbij me en het hoofd nooit voor me dus ze mogen niet met het hoofd naar links zwieren zeg maar (mijn ruimte)
- Als ik mijn paard binnenhaal ligt er vrijwel altijd biks in zijn voerbak, weet hij maar mag hij bij wijze van spreken niet aan denken voor het halster af is en ik de stal uit ben

Zijn het stiekem allemaal oefeningen zo :Y)
En nee, mijn regels hoeven die van jou niet te zijn, echt niet. Maar bedenk wel dat een leider voorop loopt en bepaalt wanneer er wel of niet gegeten wordt en daarnaast is er nog zoveel ruimte voor knuffels (op de manier die jij wilt dan en wat past bij je paard) :j


Edit: voor de duidelijkheid, bij het 2de punt ben ik niet boos of iets, maar ik zeg enkel 'terug' (commando heb ik aangeleerd) en dan sta ik enkel stoïcijns te wachten. Kan heel goed ongeduldig worden hoor, maar bij paarden moet je dat niet doen :')
Laatst bijgewerkt door Bielsje op 03-01-23 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10928
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:28

Brainless schreef:
Skyeenmeike schreef:
Rug en hals heeft osteopaat nagekeken en knopen behandeld met needling

Van buiten kun je meestal niet zien/voelen of er vanbinnen iets kapot is.
Janneke2 schreef:
... de meeste mensen niet, maar dat is precies waar een osteopaath voor is opgeleid.


Da's grappig, want mijn osteo en chiro wilden beiden pas behandelen als er Rx beelden waren van rug+hals van mijn paarden. Omdat ze er niet in kunnen kijken namelijk en zeker wilden weten dat ze niet aan iets werkten wat stuk was (wat bij beide paarden gelukkig niet het geval bleek te zijn)

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 20:28

996981 schreef:
Is de merrie gekeurd bij aankoop? De foto waar ze op rust staat rechtsachter ontlast ze ook linksvoor. Dat is meestal geen goed teken.

Los daarvan zouden maagzweren me niet verbazen. Ze is niks te dik en ingetrokken bij de flanken.

Echt ts, zorg eerst dat je zeker weet dat het paard geen pijn heeft. Ze geeft heel duidelijk signalen dat ze bepaalde handelingen niet prettig vindt en dat is eigenlijk nooit zonder reden. Ook paarden die weinig kennen slaan en bijten over het algemeen niet zomaar. Dat gedrag komt ergens vandaan en meestal is pijn de oorzaak.

Het is geen “trutje” met “een eigen willetje” ze heeft waarschijnlijk pijn.


Deze foto’s zijn niet recent maar van een paar maanden geleden, ze is nu best vol en goed aangekomen (niet te dik). Ze is niet gekeurd bij aankoop maar denken erover om dit alsnog te laten doen evt ook voor verzekering ens

Avalanche

Berichten: 16129
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:30

Rocamor schreef:
Da's grappig, want mijn osteo en chiro wilden beiden pas behandelen als er Rx beelden waren van rug+hals van mijn paarden. Omdat ze er niet in kunnen kijken namelijk en zeker wilden weten dat ze niet aan iets werkten wat stuk was (wat bij beide paarden gelukkig niet het geval bleek te zijn)

Is ook heel verstandig, je wilt geen chiropractor of een osteopaat bij je paard als er sprake is van KS of problemen bij de SI.

Demix23
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:30

996981 schreef:
Is de merrie gekeurd bij aankoop? De foto waar ze op rust staat rechtsachter ontlast ze ook linksvoor. Dat is meestal geen goed teken.

Los daarvan zouden maagzweren me niet verbazen. Ze is niks te dik en ingetrokken bij de flanken.

Echt ts, zorg eerst dat je zeker weet dat het paard geen pijn heeft. Ze geeft heel duidelijk signalen dat ze bepaalde handelingen niet prettig vindt en dat is eigenlijk nooit zonder reden. Ook paarden die weinig kennen slaan en bijten over het algemeen niet zomaar. Dat gedrag komt ergens vandaan en meestal is pijn de oorzaak.

Het is geen “trutje” met “een eigen willetje” ze heeft waarschijnlijk pijn.



Dit zijn foto's van een paar maanden terug, ze staat toevallig zo en ook net toevallig op 2 foto's dat haar voorbenen zo uit elkaar staan, ze is nu bijgekomen sinds ze bij ons is.

Rocamor

Berichten: 10928
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard trapt bij aanraken buik en aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:31

Ah, vriendin komt versterking bieden?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:32

Janneke2 schreef:
... de meeste mensen niet, maar dat is precies waar een osteopaath voor is opgeleid.

Dan nog kan ook een osteopaat (zonder h) niet alles wat kapot is voelen. Mijn ruin heeft een aangeboren afwijking in de lendenen, daar waren toch echt röntgenfoto’s voor nodig. De zes peuten en paten (allen ook dierenarts) die hem behandeld hadden voorafgaand aan die foto’s hadden dat niet gevoeld. Hij was wat hypermobiel in z’n SI-gewricht en wat scheef in het bekken, maar verder onderzoek was eigenlijk niet nodig. Toch maar wel gedaan :)

Demix23 schreef:
Avalanche schreef:
Even de definitie van respect, speciaal voor TS:

Je hebt gezocht op het woord: respect.

1res·pect (het; o)
1
eerbied, ontzag: respect hebben voor iem.; uit respect voor uit eerbied voor; met alle respect inleiding op een opmerking die onaangenaam is voor iem.
2res·pect (tussenwerpsel)
1
om uit te drukken dat je iem. respecteert



Sorry maar dit is echt heel erg neerbuigend gedrag.

Ik snap Avalanche wel; de definitie van sommige woorden lijkt bij sommige mensen wat te vervormen door straattaal etc. “Geen haat”, staat er dan onderaan een post. Of “jullie lopen allemaal op me te haten”.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 03-01-23 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:32

Demix23 schreef:
996981 schreef:
Is de merrie gekeurd bij aankoop? De foto waar ze op rust staat rechtsachter ontlast ze ook linksvoor. Dat is meestal geen goed teken.

Los daarvan zouden maagzweren me niet verbazen. Ze is niks te dik en ingetrokken bij de flanken.

Echt ts, zorg eerst dat je zeker weet dat het paard geen pijn heeft. Ze geeft heel duidelijk signalen dat ze bepaalde handelingen niet prettig vindt en dat is eigenlijk nooit zonder reden. Ook paarden die weinig kennen slaan en bijten over het algemeen niet zomaar. Dat gedrag komt ergens vandaan en meestal is pijn de oorzaak.

Het is geen “trutje” met “een eigen willetje” ze heeft waarschijnlijk pijn.



Dit zijn foto's van een paar maanden terug, ze staat toevallig zo en ook net toevallig op 2 foto's dat haar voorbenen zo uit elkaar staan, ze is nu bijgekomen sinds ze bij ons is.


Misschien handig als je even uitlegt wie je bent, gezien je net een account hebt aangemaakt en in dit topic binnen komt en nu het hebt over sinds ze bij ons is.. Dan snappen mensen het ook wat beter :P

Emj_23
Berichten: 1202
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:33

TS, het komt nu in geschreven tekst over alsof je inderdaad niet op adviezen zit te wachten die niet aansluiten bij wat jij hoopt te horen. Je hebt in je verschillende topics van wat bokt paarden experts goedbedoelde adviezen en vragen gekregen. Lees de topics van Avalanche, maar ook de bergen adviezen van bij Elisa in allerlei topics eens door. Ze weten echt waar ze het over hebben en geven je nu gratis advies. Jij blijft hangen in het feit dat je erop aan wordt gesproken dat jij een scheldwoord gebruikt als koosnaam niet begrepen wordt. We horen niet hoe je het zegt tegen je paardje. Alleen een scheldwoord met een bijvoegelijk naamwoord om het scheldwoord te versterken. Haal even adem en lees even wat je schrijft als je zonder voorkennis jouw posts leest. En bedenk dan dat mensen tijd maken om met jou en je paardje mee te denken… onwijs veel succes met de problemen waar je tegenaan loopt.

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:33

Janneke2 schreef:
... de meeste mensen niet, maar dat is precies waar een osteopaath voor is opgeleid.

Niemand kan zien of de (diepere) halswervels artrose hebben en ook (=beginnend) KS en slijtage van het SI gewricht is NIET van buiten te zien.
Ook osteopaten hebben géén röntgen ogen.
Daarnaast valt het onder alternatieve geneeswijze en is het een niet beschermde naam/opleiding.
Iedereen mag zich zo noemen.

Demix23
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:33

Rocamor schreef:
Ah, vriendin komt versterking bieden?



Haha ja beetje zielig als iedereen op 1 persoon gaat toch?