Paard trapt bij aanraken buik en aansingelen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 20:33

Rocamor schreef:
Ah, vriendin komt versterking bieden?



Hahahaha nee geen versterking hahahaa maar wel een leuke opmerking dat is nou humor. Ze wilde ook graag wat zeggen tegen iedereen die denkt dat ik mijn paard niet met respect behandeld en niet naar haar luister. En aangezien het ook haar paard is wilde ze graag lezen wat de bokt wereld van ons verhaal vond hihi

996981
Berichten: 9811
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:34

Skyeenmeike schreef:
996981 schreef:
Is de merrie gekeurd bij aankoop? De foto waar ze op rust staat rechtsachter ontlast ze ook linksvoor. Dat is meestal geen goed teken.

Los daarvan zouden maagzweren me niet verbazen. Ze is niks te dik en ingetrokken bij de flanken.

Echt ts, zorg eerst dat je zeker weet dat het paard geen pijn heeft. Ze geeft heel duidelijk signalen dat ze bepaalde handelingen niet prettig vindt en dat is eigenlijk nooit zonder reden. Ook paarden die weinig kennen slaan en bijten over het algemeen niet zomaar. Dat gedrag komt ergens vandaan en meestal is pijn de oorzaak.

Het is geen “trutje” met “een eigen willetje” ze heeft waarschijnlijk pijn.


Deze foto’s zijn niet recent maar van een paar maanden geleden, ze is nu best vol en goed aangekomen (niet te dik). Ze is niet gekeurd bij aankoop maar denken erover om dit alsnog te laten doen evt ook voor verzekering ens

Dat ze nu beter op gewicht is, betekent niet dat ze geen maagzweren over gehouden kan hebben aan de periode dat ze minder op gewicht was. Zeker een (voor een paard dat nagenoeg niets kent) stressvolle gebeurtenis als import naar NL vanuit Spanje kan voor maagzweren zorgen.

Maargoed. Veel succes zou ik zeggen. Ik hoop voor het paard dat je/jullie in de nabije toekomst iets minder koppig wordt en écht durft te gaan analyseren wat er met je paard aan de hand kan zijn waardoor, ze haar ongenoegen moet uiten.

Demix23
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:35

Skye is van ons samen dus ik lees ook mee, sorry had ik even moeten benoemen

miereneter

Berichten: 2574
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:37

Goed dat jullie aan de slag gaan met instructie. Ook ik pleit ervoor om dit paard nog eens te laten nakijken door een dierenarts. Osteopaat kan heel heilzaam zijn (mijn paard krijgt ook af en toe een behandeling), maar kan niet in het paard kijken. Gezien waar het paard vandaan komt, zou ik minstens een (preventieve) maagzweerbehandeling zeker geen overbodige luxe vinden.

Probeer de tips ter harte te nemen TS, in plaats van alles te willen weerleggen. Je paard geeft aan dat er iets niet goed zit, luister daarnaar. Het is niet altijd makkelijk om de oorzaak te vinden, maar met alle tips in dit topic kun je een lijstje maken en dingen gaan uitsluiten, samen met deskundige hulp. Een eigen paard is een steile leercurve, maar ook superleuk!
Laatst bijgewerkt door miereneter op 03-01-23 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

har166

Berichten: 2042
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:38

Demix23 schreef:
Rocamor schreef:
Ah, vriendin komt versterking bieden?



Haha ja beetje zielig als iedereen op 1 persoon gaat toch?


Dan moet ts geen topic beginnen...

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:38

Anyway, goed om te horen dat jullie alles al gedaan hebben en er niets mis is met het paard :) het lijkt me dat je onze hulp dan niet meer nodig hebt. Veel succes verder! :D

Demix23
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:38

miereneter schreef:
Goed dat jullie aan de slag gaan met instructie. Ook ik pleit ervoor om dit paard nog eens te laten nakijken door een dierenarts. Osteopaat kan heel heilzaam zijn (mijn paard krijgt ook af en toe een behandeling), maar kan geen maagzweren zien of voelen, en ook geen zaken als kissing spines. Gezien waar het paard vandaan komt, zou ik een (preventieve) maagzweerbehandeling zeker geen overbodige luxe vinden.

Probeer de tips ter harte te nemen TS, in plaats van alles te willen weerleggen. Je paard geeft aan dat er iets niet goed zit, luister daarnaar. Het is niet altijd makkelijk om de oorzaak te vinden, maar met alle tips in dit topic kun je een lijstje maken en dingen gaan uitsluiten, samen met deskundige hulp. Een eigen paard is een steile leercurve, maar ook superleuk!


Wat voor soort preventieve behandeling? of moeten we dat via de DA regelen? qua voorschrijven van medicatie

Anoniem

Re: Paard trapt bij aanraken buik en aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:42

Beste dames, ik denk dat jullie precies het tegenovergestelde gaan bereiken van wat jullie graag willen met dit topic door de mede eigenaresse er nu ook maar bij te halen onder het mom van beetje oneerlijk met z'n allen tegen 1. Met z'n allen proberen ze/we hier de ts al de beste adviezen te geven. Daar wil ze blijkbaar niks van weten dus moet het nu maar met z'n 2en. 2 maal dus alle adviezen tegen spreken. Ik trek mij maar snel terug ook uit dit topic en wens jullie heel veel succes.

Rocamor

Berichten: 10936
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:43

Demix23 schreef:
Rocamor schreef:
Ah, vriendin komt versterking bieden?



Haha ja beetje zielig als iedereen op 1 persoon gaat toch?


Maar niet iedereen gaat op 1 persoon. Er zijn echter een aantal bokkers met dezelfde mening.

Om terug te komen op die "trut".
Bij de eerste die zegt dat trut niet zo netjes is richting het paard (wat je zegt draag je uit), kun je nog denken dat die ander anders in het leven staat.
Als er meerderen het zeggen, kun je ook bij jezelf denken: " hmmmm, heb er nooit over nagedacht hoe dit over kan komen naar anderen, maar als meerderen dit zo zeggen, ga ik dat eens overdenken".

Je vriendin stelt een vraag, krijgt feedback en het enige dat gebeurt is dat alles van tafel wordt geveegd, kan niet, is niet, blijkt niet.

Ik hoop dat de vragen zijn gesteld om de merrie te helpen, waardoor het voor jullie ook leuker wordt. Dus zet je eigen bril af en kijk eens open minded naar de antwoorden. Durf dat eens, ipv enkel terug te hakken.

Er reageert een heel aantal bokkers, die echt weten waar ze het over hebben. Hun advies kun je echt wat mee

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:44

De echte medicatie bij een maagzweer gaat inderdaad via de dierenarts. Die kan een behandelplan opstellen, zowel qua dosering als qua afbouwschema. Het afbouwen moet namelijk heel langzaam, omdat je anders een soort overreactie krijgt wat het probleem verergert.

Je zal een afweging moeten maken of je gelijk wil gaan behandelen (het is geen goedkope medicatie) of dat je eerst een onderzoek wilt laten doen om vast te stellen of er überhaupt maagzweren zijn (gastroscopie).
Voor een gastroscopie moet het paard een flink aantal uur nuchter blijven (dus niet eten) en dit kan juist de klachten verergeren.

Demix23
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:45

Annet_Dottie schreef:
Beste dames, ik denk dat jullie precies het tegenovergestelde gaan bereiken van wat jullie graag willen met dit topic door de mede eigenaresse er nu ook maar bij te halen onder het mom van beetje oneerlijk met z'n allen tegen 1. Met z'n allen proberen ze/we hier de ts al de beste adviezen te geven. Daar wil ze blijkbaar niks van weten dus moet het nu maar met z'n 2en. 2 maal dus alle adviezen tegen spreken. Ik trek mij maar snel terug ook uit dit topic en wens jullie heel veel succes.


Maar waar spreek ik adviezen tegen dan?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:45

Hoe dan ook; een goede instructie kan je hierbij echt helpen. Die kan ook snel genoeg zien of er ongemakken zijn of dat het simpelweg miscommunicatie is.
Neem het gegeven advies ter harte, mensen nemen de moeite om adviezen te typen.
Mocht je nog in jou buurt iemand zoeken dan zou ik je per pb een instructrice door kunnen sturen. Die heeft ervaring met Pre merries.

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 20:45

Okayy dus ik ga dit topic nu afsluiten, bedankt voor alle tips denk dat we een heel end kunnen komen nu ! Maar we gingen van een paard dat trapt naar onze hand als we dr buik aanraken. Naar gewrichtproblemen artrose etc etc ! We laten dr checken ! Fijne avond iedereen

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard trapt bij aanraken buik en aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:50

Met alle respect, maar dat is niet hoe Bokt werkt :)

Bielsje

Berichten: 1402
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Paard trapt bij aanraken buik en aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:08

Wacht, heb ik nou voor niets een hele lap tekst getypt die volledig is ondergesneeuwd? Ik ben geen 21 meer hè, zoiets kost best moeite :Y)

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 21:13

Bielsje schreef:
Wacht, heb ik nou voor niets een hele lap tekst getypt die volledig is ondergesneeuwd? Ik ben geen 21 meer hè, zoiets kost best moeite :Y)



Ik heb het gelezen gaan ermee aan de slag staat op ons lijstje !

Demix23
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:15

Bielsje schreef:
Wacht, heb ik nou voor niets een hele lap tekst getypt die volledig is ondergesneeuwd? Ik ben geen 21 meer hè, zoiets kost best moeite :Y)

Hahaha nee hoor, was heel fijn advies, we gaan ermee aan de slag, bedankt!

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:42

Citaat:
Rug en hals heeft osteopaat nagekeken en knopen behandeld met needling

Citaat:
Van buiten kun je meestal niet zien/voelen of er vanbinnen iets kapot is.
Citaat:
... de meeste mensen niet, maar dat is precies waar een osteopaath voor is opgeleid.

Citaat:
Da's grappig, want mijn osteo en chiro wilden beiden pas behandelen als er Rx beelden waren van rug+hals van mijn paarden. Omdat ze er niet in kunnen kijken namelijk en zeker wilden weten dat ze niet aan iets werkten wat stuk was (wat bij beide paarden gelukkig niet het geval bleek te zijn)


Ja, hihi.

(Iets met kleine verschuivingen.)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:42

Topicstarter en vriendin...

Trappen naar je hand als je de buik aanraakt kan komen door wantrouwen naar jullie toe. Maar met de bijkomen de informatie denk ik ook eerder aan pijn en ongemak.

Zoals zovele voor mij al geopperd hebben, maagzweren lijken mij zeker niet uitgesloten.

En een osteopaat kan NIET van buitenaf zien of voelen of er iets mis is vanbinnen. Ik heb een "probleempony" gehad. Uiteindelijk bleek deze artrose in de rug te hebben wat zijn gedrag tijdens het rijden ook wel kon verklaren. Dit had de osteopaat nooit gevoeld. En die was er toen al 5x bij geweest (!!).

Avalange is persoonlijk bij mij geweest. En zij weet écht wat ze doet en verteld. Dus ik zou haar adviezen niet in de wind slaan.

Verder vind ik je defensief reageren. Is niet erg, ik was ook zo in het begin. Maar je krijgt hier wel een zeer slechte naam door, waardoor niemand je nog echt gaat geloven als je nu bv volgende week een topic post dat het rijden super gaat.

Neem de tijd om de adviezen te lezen. Haal eruit wat je denkt te kunnen gebruiken. Maar ga niet in de verdediging, daarmee doe je niemand een plezier en wordt je paard ook niet mee geholpen.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:07

Art_Ificious schreef:
En een osteopaat kan NIET van buitenaf zien of voelen of er iets mis is vanbinnen. Ik heb een "probleempony" gehad. Uiteindelijk bleek deze artrose in de rug te hebben wat zijn gedrag tijdens het rijden ook wel kon verklaren. Dit had de osteopaat nooit gevoeld. En die was er toen al 5x bij geweest (!!).


Oejjj...
Het vak gaat over voelen.
En ik vind dat een beetje osteopaath moet kunnen voelen 'dat' de maagstreek gespannen is
en 'dat' de wervels niet prettig ten opzichte van elkaar bewegen.

In dat kader snap ik ook volkomen wat Racamor zei over een osteopaath die eerst foto's wilde, als je handen je vertellen 'dat het niet pluis is', ga je niet verder.

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:14

Janneke2 schreef:
En ik vind dat een beetje osteopaath moet kunnen voelen 'dat' de maagstreek gespannen is
en 'dat' de wervels niet prettig ten opzichte van elkaar bewegen.

Je weet waar de maag zich bevindt en dat er meerdere wervels NIET te voelen/beoordelen zijn via de buitenzijde?
Dat die al moeilijk op een foto te zetten zijn.. laat staan "te voelen".

En stel: degene voelt dat enkele wervels niet lekker zijn.. dan kun je niet zomaar blind gaan behandelen zolang je niet weet wat er binnenin mis is

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:27

Tja de facetgewrichten kan een osteopaat niet voelen, die liggen te diep, ook op röntgen (in kliniek) waren deze lastig te zien

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:36

Brainless schreef:
Janneke2 schreef:
En ik vind dat een beetje osteopaath moet kunnen voelen 'dat' de maagstreek gespannen is
en 'dat' de wervels niet prettig ten opzichte van elkaar bewegen.

Je weet waar de maag zich bevindt en dat er meerdere wervels NIET te voelen/beoordelen zijn via de buitenzijde?
Dat die al moeilijk op een foto te zetten zijn.. laat staan "te voelen".

En stel: degene voelt dat enkele wervels niet lekker zijn.. dan kun je niet zomaar blind gaan behandelen zolang je niet weet wat er binnenin mis is


Ja hoor, ik weet waar de maag zich bevindt.
En ik weet prima waar borstwervel nummer één zit bij een paard.

Om daar iets over te kunnen zeggen heb je vakmensen nodig.
Ik weet ook dat (en in grote lijnen hoe) collega biologen van de lijntjes op de botten van een dinosauriër het hele dier reconstrueren.

En dat (en in grote lijnen hoe) een osteopaath uit de bewegingen van het hyoid conclusies kan trekken.

Maar ik ben niet getraind in het vak zelf.
En ik schreef dat een goede osteopaath 'voorbij een bepaald punt ('niet pluis') idd röntgenfoto's wil zien.

(Maar omdat ik het zelf niet kan, ga ik niet denken dat het dus onmogelijk is.)

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:09

Misschien interessant om deze video te bekijken en te zien of je iets herkent



Het gaat over gevoeligheid door maagzweren (ulcer)

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 00:29

janouk schreef:
Misschien interessant om deze video te bekijken en te zien of je iets herkent

[ Video ]

Het gaat over gevoeligheid door maagzweren (ulcer)


Super interessant! En ik herken mijn paard heel erg in het 2de paard. Misschien ook maar een kuurtje omeprazol (zo heet dat toch?) geven. Maar nu de vraag kan ik dat krijgen zonder dat maagzweren officieel zijn vastgesteld ?