Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Onverklaarbare bulten

 
Profiel   

Beste Bokkers,

Inmiddels zitten wij met onze handen in het haar.. Onze 23-jarige ruin heeft sinds oktober 2022 onverklaarbare bulten over zijn hele lijf. Het begon op zijn hoofd/hals en verspreidde zich zo over de buik/rug richting de achterhand.
Al meerdere keren de DA erbij gehad, maar verder dan anti-histamine spuiten en wassen met betadine kon ze ons niet helpen. De spuit werkte 2 á 3 dagen, maar daarna kwamen de bulten net zo hard weer terug. Ze vermoedde een allergische reactie, dus we hebben over de afgelopen maanden echt álles in zijn management stap voor stap aangepast om te zien wanneer de reactie afnam. Van stalbedekking, tot dekens, tot hooi/krachtvoer/weidegang, niets maakte een verschil. Hij krijgt nu alleen onverpakt geweekt hooi, klein beetje Speedibeet met zeoliet (om afvalstoffen te binden) en staat 3 uurtjes op de weide.

Inmiddels hebben we ook al enige tijd Den Hoek en een homeopaat ingeschakeld, maar ook die kunnen het niet verklaren. Paard heeft ook verschillende MLD-sessies gehad.

Het leek even de goede kant op de gaan, de bulten werden veel kleiner en korstjes, de korstjes vielen eraf en zo was ie echt weer bijna opgeknapt. Echter, sinds een week krijgt hij tóch weer bulten. Het lijkt te beginnen op zijn hoofd/kaak, waar hij echt plekken krijgt waar het gele vocht uit loopt (zie foto's). Daarna krijgt ie bulten op z'n hals, dan flanken en dan z'n achterhand. Hij heeft geen koorts en heeft, naast dat het hem wel wat jeukt, geen hele zichtbare gedragsverandering.

Iemand enige vergelijkbare ervaring en tips om dit op te lossen? We vinden het erg vervelend voor hem en na van alles geprobeerd te hebben weten we het echt niet meer. Alvast bedankt!


[ img ]


[ img ]


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 22:36 



 
Profiel   

Hoe is zijn gebit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 22:44 



 
Profiel   

Mijn volbloed hadden dat als ze ouder werden soms ook. Wel in mindere mate gelukkig. Extreme vorm van rain-rot lijkt mij. Lage weerstand in de wintermaanden. Vitamine spuit erin en goede deken (schoon) op. Misschien helpt dat. Volgend najaar op tijd vitamines bijgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 22:46 



 
Profiel   

roosa schreef
Hoe is zijn gebit?


Was ook onze gedachte inderdaad. Hij heeft EOTRH en we stonden op het punt zijn snijtanden te trekken, maar de tandarts durft het in deze staat niet aan. Ze is bang dat de verdoving te zwaar is. Ze is 2 weken terug nog langs geweest, omdat er 1 snijtand heel los zat. Die is er wel uit gehaald. Zijn kiezen zijn nog heel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 22:46 



 
Profiel   

WesterGinger schreef
Mijn volbloed hadden dat als ze ouder werden soms ook. Wel in mindere mate gelukkig. Extreme vorm van rain-rot lijkt mij. Lage weerstand in de wintermaanden. Vitamine spuit erin en goede deken (schoon) op. Misschien helpt dat. Volgend najaar op tijd vitamines bijgeven.


Dank voor je reactie. Vitaminespuit heeft hij ook gehad en hij stond op een balancer (Vimi Plus sinds september, daarvoor Pavo Vital). We hebben inderdaad 2 nieuwe dekens gekocht en zijn dekens opnieuw laten wassen, maar dat heeft helaas ook niks gedaan. Met rainrot krijgen paarden ook echt wonden toch? Dat heeft hij helemaal niet. Als de bult eenmaal een korstje wordt valt het korstje eraf en zit daaronder gewoon gave huid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 22:50 



 
Profiel   

Dit doet me denken aan het dressuurpaard van zo'n Nederlandse dressuuramazone die ook vlogt. Haar paard is inmiddels ingeslapen.

Gut hoe heet ze nou ook weer?

Edit: Macho van Jill Huijbregts


Laatst bijgewerkt door Rocamor op 07-01-23 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 22:50 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Dit doet me denken aan het dressuurpaard van zo'n Nederlandse dressuuramazone die ook vlogt. Haar paard is inmiddels ingeslapen.

Gut hoe heet ze nou ook weer?


Jill Huijbregts bedoel je? Haar paard Macho had allemaal tumoren, dat zijn dit in ieder geval niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 22:53 



 
Profiel   

Fanesme schreef
Rocamor schreef
Dit doet me denken aan het dressuurpaard van zo'n Nederlandse dressuuramazone die ook vlogt. Haar paard is inmiddels ingeslapen.

Gut hoe heet ze nou ook weer?


Jill Huijbregts bedoel je? Haar paard Macho had allemaal tumoren, dat zijn dit in ieder geval niet.


Jij was sneller. Ja die bedoelde ik. Gelukkig bij jouw paard dus geen tumoren

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 22:54 



 
Profiel   

Fanesme schreef
roosa schreef
Hoe is zijn gebit?


Was ook onze gedachte inderdaad. Hij heeft EOTRH en we stonden op het punt zijn snijtanden te trekken, maar de tandarts durft het in deze staat niet aan. Ze is bang dat de verdoving te zwaar is. Ze is 2 weken terug nog langs geweest, omdat er 1 snijtand heel los zat. Die is er wel uit gehaald. Zijn kiezen zijn nog heel goed.


Rotte tanden en pijn.
Kan een aanslag op het lichaam zijn.
Probeer hem fit te krijgen en dan snel die tanden er uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 22:54 



 
Profiel   

Arabier van kennis heeft dit gehad in de winter. Dezelfde opbouw en verloop, met dat verschil dat als de korsten eraf waren gevallen, de bulten niet terug kwamen. Iedere winter zelfde verhaal, oorzaak nooit achterhaalt. Paard had baat bij mld, maar is nooit weg gebleven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 22:56 



 
Profiel   

Is je paard al eens getest op de leverbot?

Dat is een wormsoort die zich via waterslakjes verspreid.
Komt vaker voor bij schapen als ik me niet vergis.
Daar krijgt de weerstand een knauw van en bultjes kunnen daar ook bij horen.

Mijn vroegere merrie heeft dat gehad.
Zij kreeg een melkachtige wormen kur en daarna knapte ze gelukkig weer helemaal op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 22:57 



 
Profiel   

Allergie test laten doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 22:58 



 
Profiel   

Interessant dat ik nu in 2 reacties al lees 'volbloed' en 'Arabier' die dit ook hadden. Onze ruin is ook 50% Arabier (gedrag 100% :P ). Zal het iets van de meer bloederige types zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 22:58 



 
Profiel   

quartel schreef
Is je paard al eens getest op de leverbot?

Dat is een wormsoort die zich via waterslakjes verspreid.
Komt vaker voor bij schapen als ik me niet vergis.
Daar krijgt de weerstand een knauw van en bultjes kunnen daar ook bij horen.

Mijn vroegere merrie heeft dat gehad.
Zij kreeg een melkachtige wormen kur en daarna knapte ze gelukkig weer helemaal op.

Edit: mestonderzoek van begin december was trouwens helemaal schoon.


Had jouw merrie ook van dit soort bulten? Wij hebben wel ook 8 schaapjes lopen. De DA vermoedt zelf PPID, maar ze wil op dit moment eigenlijk niks testen omdat alles nu vertekend zegt ze.


Laatst bijgewerkt door Fanesme op 07-01-23 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 23:00 



 
Profiel   

Ik heb ook een paard gehad die dit meerdere keren heeft gehad. Beide keren kreeg ze een injectie ertegen en toen trok het weg. Maar oorzaak ben ik nooit achtergekomen.
Was een jong paard trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 23:00 



 
Profiel   

Fanesme schreef
quartel schreef
Is je paard al eens getest op de leverbot?

Dat is een wormsoort die zich via waterslakjes verspreid.
Komt vaker voor bij schapen als ik me niet vergis.
Daar krijgt de weerstand een knauw van en bultjes kunnen daar ook bij horen.

Mijn vroegere merrie heeft dat gehad.
Zij kreeg een melkachtige wormen kur en daarna knapte ze gelukkig weer helemaal op.


Had jouw merrie ook van dit soort bulten? Wij hebben wel ook 8 schaapjes lopen. De DA vermoedt zelf PPID, maar ze wil op dit moment eigenlijk niks testen omdat alles nu vertekend zegt ze.

Ook de leverbot????
Ik zou het gewoon toch even uit laten sluiten.
Een mestonderzoek is best betaalbaar en niet erg ingrijpend.
Zeker omdat je schapen dichtbij hebt......wie weet.....

Ps. Mijn merrie kreeg ook bulten en ik vond haar steeds erg moe

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 23:06 



 
Profiel   

[/quote]
Ook de leverbot????
Ik zou het gewoon toch even uit laten sluiten.
Een mestonderzoek is best betaalbaar en niet erg ingrijpend.
Zeker omdat je schapen dichtbij hebt......wie weet.....[/quote]

Net mijn bericht ge-edit inderdaad, we hebben begin december nog mestonderzoek gedaan, die was helemaal schoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 23:07 



 
Profiel   

Fanesme schreef


Ook de leverbot????
Ik zou het gewoon toch even uit laten sluiten.
Een mestonderzoek is best betaalbaar en niet erg ingrijpend.
Zeker omdat je schapen dichtbij hebt......wie weet.....[/quote]

Net mijn bericht ge-edit inderdaad, we hebben begin december nog mestonderzoek gedaan, die was helemaal schoon.[/quote]
De leverbot vraagt om een ander mestonderzoek dan de standaard mestonderzoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 23:08 



 
Profiel   

Ik zou in ieder geval even een kuur Prednison geven, niet alleen de spuit. Het nadeel van alleen de spuit is, dat als de allergische reactie nog niet helemaal weg is, deze gelijk terug komt. Je moet Prednison echt enkele dagen geven en afbouwen. En verder zou ik hem even van het gras afhouden, alleen droog hooi als dit kan en anders een brokje erbij. Als dit goed gaat langzaam opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 23:09 



 
Profiel   

quartel schreef
Fanesme schreef

Ook de leverbot????
Ik zou het gewoon toch even uit laten sluiten.
Een mestonderzoek is best betaalbaar en niet erg ingrijpend.
Zeker omdat je schapen dichtbij hebt......wie weet.....


Net mijn bericht ge-edit inderdaad, we hebben begin december nog mestonderzoek gedaan, die was helemaal schoon.[/quote]
De leverbot vraagt om een ander mestonderzoek dan de standaard mestonderzoeken[/quote]

Hmm, dat wisten we niet. Dat gaan we even bij onze DA navragen, bedankt! Qua energielevel is hij altijd nog zijn hele wakkere zelf gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 23:10 



 
Profiel   

Je kunt via google best veel info vinden over dit onderwerp.

Ik ben benieuwd dus ik volg nog even.

Veel beterschap gewenst!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 23:17 



 
Profiel   

Het eerste waar ik aan denk is Eiwit bulten.
Wij hebben ooit een pony gehad die ook onder de bulten zat.
Kwamen ook korstjes op en een soort gele pus.
Er is toen iemand geweest die in de stal op een natte plek
het eiwit kon meten in de urine.
Pony is toen over gegaan op muesli met een heel laag eiwit gehalte.
Het is al heel lang geleden, maar de pony is daarna helemaal opgeknapt en
liep ook weer volop in de sport. Misschien kun je iets met onze ervaring.
Heel veel succes !

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 23:24 



 
Profiel   

Ik vind het eruit zien als urticaria. Dat zou dan inderdaad veroorzaakt worden door een allergie, maar de specifieke oorzaak is dan niet altijd bekend of te achterhalen. Het paard kan echt op allerlei allergenen zo reageren, zoals bepaalde voedingsstoffen, insectenbeten, medicamenten, inhalatie-allergenen of planten.

Volgensmij trekt het meestal vanzelf weg, maar het zou natuurlijk fijn zijn als je het allergeen zou kunnen vinden en verwijderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 23:53 



 
Profiel   

Ergens moet er in oktober iets zijn veranderd waar hij allergisch op reageert.

https://paardenkliniekderaaphorst.nl/aa ... problemen/
https://paardenkliniekdemolenweg.nl/huidaandoeningen/
Citaat
Urticaria
Urticaria zijn prominerende huidverdikkingen die ontstaan door oedeem in de onderhuid. Urticaria kunnen snel (soms binnen enkele minuten) ontstaan en ook weer snel (binnen enkele uren) verdwijnen. In het algemeen berust de aandoening op een allergische reactie. Het kan bijvoorbeeld een reactie zijn op brandnetels, bepaalde chemicaliën, geneesmiddelen of bepaalde voedermiddelen. Urticaria ontstaan meestal op vele plaatsen tegelijk. Ze gaan meestal niet gepaard met jeuk. Er moet geprobeerd worden de oorzaak van de urticaria op te sporen. Soms kan het toedienen van medicijnen het herstel versnellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 00:03 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft hetzelfde gehad. Pussige wondjes op het hoofd en bulten over het hele lijf, zelfs even een opgezwollen hoofd. Ze is drachtig, dus we waren betreft behandeling wat beperkt. Wat wij hebben gedaan is de merrie volledig van de brok af en op heel arm hooi gezet (snede van vorig jaar). Toen werden de wondjes rustig en nam de zwelling af. Onze DA vermoedde dat ze ergens op gereageerd heeft of iets met het voer had binnen gekregen, dat dit een allergische reactie getriggerd heeft en het immuunsysteem een optater heeft gehad. Toen ik weer voorzichtig met brok begonnen ben, heb ik het supplement Lifeforce bijgevoerd. Dat doe ik altijd bij paarden die een verminderde weerstand hebben. Ze was binnen 2 weken weer de oude.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 00:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen