Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Onverklaarbare bulten

 
Profiel   

Hier aard ook met dergelijke vlekken gehad. Weg na inspuiten maar dag 2 weer terug. Toen bewust pak hooi van andere plek vd oogst gepakt en gelukkig weggebleven. Toch iets in het hooi.
Heb je ver genoeg gekeken qua ander hooi/ strooisel dan alleen een nieuw pak? Zelfde land kan nog steeds zelfde van in het hooi terecht zijn gekomen waar hij slecht op reageert.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 23:10 



 
Profiel   

Dank voor alle reacties allemaal!
Om op de urticaria ervaringen te reageren: daar is de DA ook van overtuigd. Leek in het begin ook echt zo, maar nu het al zo lang duurt, we alles hebben aangepast weten we het niet meer. In het stukje over urticaria herken ik dat bulten heel snel ontstaan/verdwijnen, dat heeft onze ruin ook. 'S ochtends kunnen er bulten op een bepaalde plek zitten, die kunnen 's avonds weg zijn, maar ergens anders dan weer zitten. In het stuk staat dat het niet vaak gepaard gaat met jeuk, dat heeft onze ruin dan wel. Hij schuurt niet, maar als z'n deken af gaat is het eerste wat ie doet krabben met z'n tanden (of ons de plek aanwijzen waar wij even goed moeten krabben :+ ).

Wat betreft suiker/eiwit, daar zit ik ook nog wel mee.. In oktober zijn we gestopt met de Glucobalance, die heeft hij dit jaar in de zomer voor het eerst gehad (met stopweken) i.c.m. Allergic Pro vam Den Hoek vanwege zijn extreme schuur-gevoeligheid in de zomer. Het schuren hadden we van de zomer super onder controle, maar ja nu dit.. Zou het stoppen met de Glucobalance en Allergic Pro iets geweest kunnen zijn? Daarnaast is hij voor zijn doen sinds 1,5/2 jaar wat aan de zware kant. Hij is nogal een bloederig type en was eigenlijk altijd wat te schraal, wat we er ook in stopten. Nu voor het eerst denken we, hmm, er mag misschien wel wat af. Terwijl we qua voer-hoeveelheden niet veel veranderd hebben.
Hij kreeg sinds half september wel hooi geoogst van eigen land, vanuit plastic balen. Normaal krijgt hij eigenlijk altijd onverpakt hooi, maar helaas kon ons hooi niet lang genoeg drogen daarvoor. Zodra we de bulten opmerkten zijn we inderdaad gestopt met verpakt hooi voeren. Hij krijgt onverpakt van kleine baaltjes, nu 3 verschillende leveringen gehad (dus andere grond/sneden ook nog). Verder alleen een handje Speedibeet om de zeoliet mee weg te eten, dus qua dieet zou ik zeggen dat als het eiwit/suikers was geweest we misschien al verbetering hadden moeten merken?

Bienotje: we hebben dus inderdaad verschillende leveringen hooi gehad en hij heeft een hele tijd alleen op rubberen matten gestaan. Hij stond op vlas. Ook nog zaagsel geprobeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-23 23:33 



 
Profiel   

Lees mijn topic eens door TS..

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1959866

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 00:09 



 
Profiel   

Heb je de mogelijkheid om 24/7 buiten staan te proberen? Wellicht toch een stofje op stal waar hij op reageerd?

En ik weet niet wat je allemaal al precies hebt geprobeerd, maar je zou nog kunnen proberen om hem tijdelijk niet meer op gras te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 08:19 



 
Profiel   

Heb je ook weleens meer vitaminen en mineralen bijgegeven? Bijvoorbeeld die van victorious secret, met best mooie hoge waardes?
En dan door wat geweekte grasbrok?
Hoe is de mest? Heb je kippen lopen of andere vogels?
Bepaalde bomen rondom de huisvesting?
Of bepaalde plantjes in het ruwvoer?
Hoe is je paard qua gedrag/ persoonlijkheid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 10:07 



 
Profiel   

@Ladyson, dank voor het delen van je topic. Deels herkenbaar, die van ons krijgt alleen niet van die kringen zoals die van jou. Hoe gaat het inmiddels met jouw paard? Is de reactie in de jaren daarna nog teruggekomen?

@idylle, optie tot 24/7 buiten hebben we helaas niet. De stal is wel recent helemaal leeggehaald, uitgespoten en ontsmet. Tijdelijke stop van weidegang hebben we ook geprobeerd, maar haalde helaas ook niks uit. Behalve dat ie uit elkaar klapte van de stress, omdat ie niet bij z'n maatjes kon :+

@Muze, hij kreeg eigenlijk altijd een balancer, of is dat niet wat je bedoeld? Ik ken victorious secret niet, ga ik eens opzoeken!
De mest is heel mooi, niet te nat, niet te droog, goede ballen. We hebben geen kippen lopen, verder zitten er soms alleen wat reigers of kraaien in de wei. De weides liggen langs een bosrand met allerlei bomen/struikem, ik herken in ieder geval wilg, eik, els, berk, meidoorn, sleedoorn. In het hooi zit af en toe alleen een verdwaalde brandnetel of zuring, dat eet ie ook niet op. Qua gedrag is ie zoals altijd: aanwezig, knuffelig, alert, maar vooral grote bek, klein hartje. Hij is gruwelijk mishandeld geweest voordat hij bij ons kwam, en heeft geleerd dat aanval de beste verdediging is. Daardoor is het nogal een pittig type, maar hij vertrouwd ons volledig en is dan een echte knuffelpony, die rete-intelligent is. 1 lesje grondwerk en hij snapt alles binnen no time :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 10:56 



 
Profiel   

Dankjewel. Je schrijft ook dat het even minder leek te worden en toch weer terug kwam.
Kan je daar iets aan “ linken”?
Maand, een gebeurtenis, toch ergens iets anders gevoerd/ ander merk, ….
Heeft iemand van den hoek ook weleens op meer psychisch niveau meegedacht? Ik snap dat sommige mensen dat zweverig vinden maar ik geloof wel dat met regelmaat vage klachten kunnen samen hangen met een psychisch “ iets”.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 13:07 



 
Profiel   

Ik ben er nooit achtergekomen. Was een jong paard en de tijd van het jaar weet ik niet zeker meer maar was geen winter in ieder geval. Ik dacht voorjaar, ze liep veel op de wei toen. Ik dacht eerst insectensteken maar daar waren het er teveel voor. Het was een allergische reactie maar waarop ben ik nooit achtergekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 13:18 



 
Profiel   

Muze schreef
Dankjewel. Je schrijft ook dat het even minder leek te worden en toch weer terug kwam.
Kan je daar iets aan “ linken”?
Maand, een gebeurtenis, toch ergens iets anders gevoerd/ ander merk, ….
Heeft iemand van den hoek ook weleens op meer psychisch niveau meegedacht? Ik snap dat sommige mensen dat zweverig vinden maar ik geloof wel dat met regelmaat vage klachten kunnen samen hangen met een psychisch “ iets”.


We hebben net na de Kerstdagen nieuw voer geprobeerd (Vitalbix Fibremix), maar toen had ie binnen 2 dagen weer vochtplekken op z'n hoofd, toen zijn we er direct mee gestopt. Dat leek op tijd gestopt, want de plekken op z'n hoofd zijn heel erg verbeterd, maar nu breiden de bulten juist uit over z'n lichaam.. We zijn sinds afgelopen donderdag gestopt met de zeoliet 'dwang voeren', omdat ie z'n eten écht niet meer opat. We bieden het nu optioneel in water aan, en daar drinkt hij wel van. Hij zal niet de dosering zoals onder 'dwang' binnen krijgen, maar in water weigert hij het dus niet.

Ik denk ergens ook wel dat zijn lichaam nu pas alle mentale stress van zijn jarenlang mishandeld te zijn geweest nu naar buiten brengt. Hij is natuurlijk ook al 23, maar heeft er altijd uitgezien en zich gedragen als een 4-jarige puppy. Pas sinds 1 á 2 jaar vind ik hem zichtbaar ouder worden in z'n gezicht, maar ook veel meer ontspannen in z'n doen en laten (eindelijk plat liggen slapen wat ie nooit deed bijv.). De verborgen gebreken die door alle opgeslagen stress niet aan het oppervlak kwamen komen nu denk ik naar boven nu ie alles letterlijk en figuurlijk meer los aan het laten is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-23 16:30 



 
Profiel   

Fanesme schreef
@Ladyson, dank voor het delen van je topic. Deels herkenbaar, die van ons krijgt alleen niet van die kringen zoals die van jou. Hoe gaat het inmiddels met jouw paard? Is de reactie in de jaren daarna nog teruggekomen?

@idylle, optie tot 24/7 buiten hebben we helaas niet. De stal is wel recent helemaal leeggehaald, uitgespoten en ontsmet. Tijdelijke stop van weidegang hebben we ook geprobeerd, maar haalde helaas ook niks uit. Behalve dat ie uit elkaar klapte van de stress, omdat ie niet bij z'n maatjes kon :+

@Muze, hij kreeg eigenlijk altijd een balancer, of is dat niet wat je bedoeld? Ik ken victorious secret niet, ga ik eens opzoeken!
De mest is heel mooi, niet te nat, niet te droog, goede ballen. We hebben geen kippen lopen, verder zitten er soms alleen wat reigers of kraaien in de wei. De weides liggen langs een bosrand met allerlei bomen/struikem, ik herken in ieder geval wilg, eik, els, berk, meidoorn, sleedoorn. In het hooi zit af en toe alleen een verdwaalde brandnetel of zuring, dat eet ie ook niet op. Qua gedrag is ie zoals altijd: aanwezig, knuffelig, alert, maar vooral grote bek, klein hartje. Hij is gruwelijk mishandeld geweest voordat hij bij ons kwam, en heeft geleerd dat aanval de beste verdediging is. Daardoor is het nogal een pittig type, maar hij vertrouwd ons volledig en is dan een echte knuffelpony, die rete-intelligent is. 1 lesje grondwerk en hij snapt alles binnen no time :j


Gaat prima. Nadat we van stal zijn gewisseld jaren geen bulten meer gehad. Afgelopen jaar weer van stal gewisseld en in september toen opeens bulten.. Schrok me rot! Na een week waren ze weg en niet meer gezien daarna. Succes TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 22:44 



 
Profiel   

Een update na het dierenartsbezoek vandaag:

Deze DA vermoed een bacteriële huidinfectie in plaats van een allergie. Er is bloed afgenomen (PPID, lever/nieren, ontstekingswaardes en de hele rambam), swaps genomen van de korstjes en biopten van de bulten. Daarnaast moeten we 'm eenmalig wassen met betadine.

Het voelde in ieder geval fijn om serieus genomen te worden en weer verder te kijken. Wat ik me alleen afvraag is of er bij een bacteriële infectie ook eerst een bult ontstaat? De korstjes komen echt duidelijk pas nadat er eerst een bult onder de huid ontstaat.

We hebben ook een stukje van z'n flank geschoren om te zien wat eronder zit, was in eerste instantie anders dan wat we hadden verwacht. Zie foto.

[ img ]

Vrijdag verwacht de DA de uitslagen, we zijn heel benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 18:04 



 
Profiel   

Gos arm dier.
Hoop dat ze wat vinden en kunnen behandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 18:15 



 
Profiel   

Update:

Vandaag de uitslagen van de dierenarts binnen gekregen. Het bloed gaf een ontstekingsbeeld met verlaagde alpha- en gamma-globulines, maar verhoogde beta-globulines. Naast deze disbalans waren er geen andere bloedwaarden die abnormaal waren. PPID was wel verdacht, maar niet positief: waarde ACTH was 29. De DA vertelde dat een paard <15 negatief is en >40 positief. Voor nu besloten daar geen actie op te zettem, behalve als blijkt dat we z'n huid niet onder controle krijgen.

De bacteriekweek liet een extreme overgroei van de Staphylococcus bacterie zien. Het vermoeden is dat het dus toch een bacteriële huidinfectie is. Hij krijgt nu voor 5 dagen antibiotica en we moeten 'm om de dag wassen. Vooral dat wassen, echt top met dit weer >.<
Wij hebben de paarden aan huis en alleen koud water..

Halverwege volgende week dan weer contact met de DA om te zien hoe het gaat. Ik vraag me af of we er zo 'makkelijk' vanaf komen, want een aantal dingen vind ik niet matchen met een bacteriële infectie.. Het feit dat ie soms alleen bulten krijgt en geen korstjes; het graduele ontstaan (enkele bulten in oktober tot escalatie over hele lijf in december); en een bacterie lijkt me besmettelijk, maar mijn andere paard heeft nergens last van (ze delen soms dezelfde dekens/dekjes).

Tot zover, het raadsel blijft (:


Laatst bijgewerkt door Fanesme op 13-01-23 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 19:46 



 
Profiel   

Weer een stap verder tichting de oplossing dus. Hopelijk helpt de kuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 19:50 



 
Profiel   

roosa schreef
Hoe is zijn gebit?

Nou ben ik heel benieuwd wat het gebit met zoiets te maken heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 20:17 



 
Profiel   

pillow schreef
roosa schreef
Hoe is zijn gebit?

Nou ben ik heel benieuwd wat het gebit met zoiets te maken heeft.

Heb je wel een kiespijn gehad?
Bacteriën groei wat een aanslag kan zijn op je lichaam.
Paard heeft eotrh
Het hoeft niet maar het zou kunnen.
Paard van mijn zus uite ook in vreemde uitslagen op zijn huid.
Rare bulten,dan weer schimmel,dan weer smerige smet plekken op zijn huid.
Tandjes er uit nooit geen last meer gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 20:56 



 
Profiel   

Ondanks dat ik niet weet wat het is ga ik toch reageren omdat ik het wil volgen. Eotrh lijkt me ook niet, heb al wat paarden Daar mee gezien maar geen bulten. Mijn paard had ook bultjes toen ik hem kocht maar anders. Die zijn zo goed als weg. Het eerste wat ik wel dacht, je bent al goed bezig met de zeoliet. Wat ik zelf wel weg zou laten is de pulp. Mijn paard geef ik alleen hooi en alles wat daar op lijkt dus bv grasbrok met een vitamine brokje en kruiden om de darmen te herstellen/ondersteunen. Zoiets zou je ook nog kunnen proberen omdat het voor mij lijkt of het iets is dat van binnenuit komt. En in heel zijn voedingsadvies zat dus ook de zeoliet alleen had ik wel vanaĺles wat daar nog aan vooraf ging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 18:14 



 
Profiel   

Mijn paard heeft destijds hetzelfde gehad , dezelfde plekken .
Dit was een allergische reactie op monnikspeper .
Daarmee gestopt en binnen een week waren de bulten weg .

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 18:41 



 
Profiel   

Fijn dat jullie blijven meedenken allemaal! Hij krijgt nu dus antibiotica over het voer. Aangezien hij z'n bietenpulp echt niet meer at zijn we overgestapt op Vitalbix Nutrimash, samen met de VimiPlus Balancer. Dit gaat erin als zoete koek! Heel blij dat ie het zo goed eet! Daarnaast krijgt ie in aparte emmers nog brandnetel en zeoliet aangeboden, naast z'n automatische drinkbak met gewoon drinkwater. De brandnetel drinkt hij heel graag.

Het wassen was met het weer dit weekend even een uitdaging, maar met wat creatieve oplossingen toch gelukt. Vandaag een foto gemaakt, en naast die van 2 dagen geleden gezet. Zie onderstaande foto (boven is vandaag, onder is 2 dagen geleden), we durven het bijna niet te geloven..

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 19:17 



 
Profiel   

Mijn paard heeft iets soortgelijks gehad, waarschijnlijk iets wat door het hooi heeft gezeten icm slechte weerstand.
Zij heeft toen 2 kuren prednisolon gehad en toen was het over..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 19:30 



 
Profiel   

Wat een verschil. Fijn dat de behandeling aanslaat!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 19:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen