Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Help! Zeer ernstige allergische reactie/paniekaanval na sedatie

 
Profiel   

Arabesk schreef
Weet je toevallig hoeveel hij toegediend heeft? Een brave shet kan echt met heel heel weinig toe.
Een wisselwerking met prascend is vrijwel uit te sluiten, ik heb meerdere paarden behandeld voor gebitsverzorging met domosedan-gel die ook prascend krijgen. Waaronder ook twee van mn eigen paarden.


Ze heeft 0.1 domidine en 0.1 butomidor IV gehad. Eerder is ze ook al eens gesedeerd voor de tandarts toen ze ook al prascend kreeg (wel veel lagere dosering dan ze inmiddels op zit) dus dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 23:11 



 
Profiel   

Hier in de buurt is een jonge shet de pijp uit gegaan na sedatie voor een castratie het is een reƫel gevaar.

0.1 en 0.1 is inderdaad heel weinig.

Mijn eigen arabier gaat weleens hyperventileren, op de trailer maar ook gebitsverzorging vindt ie heel eng, ondanks dat zn eigen mama het doet. Geen enkel ander paard van klanten ofzo is zo bang als hij (daarom ben ik de opleiding gaan doen). En meer sedatie gaat ie meer van panieken. Maar niet zo erg als jouw verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 23:12 



 
Profiel   

Wat eng!

Hier heb ik ook een oudje (30 jaar) en ook op Prascend. Ze moet normaal altijd twee keer verdoofd worden voordat de dierenarts ook maar iets mag doen aan haar gebit. Daarom ipv jaarlijks maar overgestapt op 1x in de twee jaar.
Maar onlangs een keer een tandarts laten komen (Marnix Brandes) ipv een dierenarts en tot mijn grote verbazing kon hij haar zonder verdoving behandelen :wow:. Ik dacht echt dat het niet mogelijk zou zijn. Al ruim 10 jaar wordt ze altijd zwaar verdoofd...Maar Marnix nam echt uitgebreid de tijd voor mijn pony om haar te laten ontspannen. Hij komt door heel NL geloof ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 23:37 



 
Profiel   

Waarop werden er 2 producten gebruikt bij uw shet?

Misschien kan je volgende keer een lage dosering domosedan gel proberen? Dat geef je zoals een ontworming in de mond maar onder de tong van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 23:40 



 
Profiel   

Mijn jonge A pony met een hartruisje heeft een soortgelijke reactie gehad na sedatie. Hij is uiteindelijk overleden aan een ongeval dus ik heb het geen andere keer meer kunnen proberen. Dierenarts wist idd ook niet wat er gebeurde. Hij mankeerde niks op die hartruis na voor zover ik wist. Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 23:58 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Waarop werden er 2 producten gebruikt bij uw shet?

Misschien kan je volgende keer een lage dosering domosedan gel proberen? Dat geef je zoals een ontworming in de mond maar onder de tong van het paard.


Die twee samen is eigenlijk de standaard combinatie voor sedatie bij de dierenarts :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-23 08:15 



 
Profiel   

Ik herken het een beetje, al is het dan niet van bij mijn pony maar van bij mijn hond. Hij had een uitgebreid medisch dossier, veel pech gehad in zijn leven. Ik ben altijd voorzichtig met sedatie omdat dit vaak wel een 'klap' is om te verwerken voor een dier, zeker op oudere leeftijd houdt het risico's in.
Ik herken in het verhaal van je shet voornamelijk het benauwde, hyperventilerende gedrag van je pony en het blauw worden (of ja, bij hem was het eerder het zicht van opgeblazen zijn, net als bij iemand die bv veel cortisone heeft gekregen) en de paniek. Dit was niet het gevolg van sedatie overigens. Hij had hartruis al langere tijd en een tumor die opengesprongen is, verwijderd werd en waarschijnlijk uitgezaaid was. Hij is jammer genoeg overleden na een aantal dagen heel benauwd te zijn geweest (dierenarts had bij lichamelijk onderzoek niet echt iets nieuws kunnen ontdekken en volgde goed op; ik was onderweg naar de dierenarts voor foto's van zijn borstkas toen hij gestorven is). Ik heb geen autopsie laten uitvoeren, maar er waren bij hem 2 mogelijkheden; ofwel is hij overleden door hartfalen ofwel was de tumor uitgezaaid naar zijn longen en kon hij dus letterlijk niet meer ademen.
Hart of longen was dus ook het eerste waar ik aan dacht bij het lezen van je verhaal. Zeker bij oudere paarden of paarden die al hartkwalen hebben, kan sedatie volgens mij de hartfunctie of longfunctie bemoeilijken denk ik. De reactie van je pony vind ik ook niet zo vreemd. Een paard is een vluchtdier. Als zijn benen op slot gaan, kan dit zeker paniek veroorzaken omdat ze niet weg kan. Het benauwde gevoel is bovendien ook een factor die tot paniek kan leiden. Je pony begrijpt immers niet wat er gebeurt en heeft er geen controle over.
De eerste keren dat mijn hond gesedeerd werd (hij was toen nog jong), vocht hij heel erg tegen de sedatie. Hij wilde kost wat kost wakker blijven. Ze hebben hem daardoor meermaals meer sedatiemiddel moeten inspuiten. Hij kon niet weg door de sedatie maar vocht er zo tegen dat hij nog wel probeerde overeind te blijven en weg te gaan. Voor hem is dat heel traumatisch geweest. Als hij daarna bij de dierenarts kwam, probeerde hij ofwel weg te lopen ofwel verstijfde hij helemaal, allebei uit angst.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-23 10:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen