Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Backsound Equisound / spat

 
Profiel   

Ik kon geen recent topic vinden over dit onderwerp.

Ik ben opzoek naar recente ervaringen met behandelingen bij Equisound Backsound in België, specifiek voor een paard met spat.

Mijn paard van 8 met spat is in de afgelopen 2 jaar al 2x behandeld met een Tildren infuus.
Eerste keer was in juni 2021. De tweede keer april 2022. Nu in januari 2023 loopt hij helaas weer onregelmatig.
Hij loopt niet stokkreupel, absoluut niet. Hij maakt met het LA been een korte pas dan RA.
Ook heb ik niet het idee dat hij echt pijn heeft. Maar dat is natuurlijk slechts een aanname.

Ik kan hem nog wel tien keer laten behandelen met tildren, maar gezien zijn leeftijd is dat natuurlijk geen levenslange oplossing. Het lijkt nu al een kortere werkingsduur te hebben dan de 1 keer.
Twee jaar geleden las ik al over backsound, voor mijn gevoel toen nog relatief nieuw. Ik hoop dat er inmiddels meer mensen met een succesverhaal (Of niet) zijn die hun verhaal willen delen!

Ook eventueel andere behandelmethoden mogen gedeeld worden, al denk ik dat er niet veel opties over zijn.
Ik heb bv gelezen over bloedzuigers? Ik sta best open voor alternatieve geneeswijzen maar kan niet helemaal rijmen hoe zo'n beestje een dergelijk probleem oplost.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 11:40 



 
Profiel   

Heel vervelend dat je paard spat heeft! Hoe lang ben je nu bezig? Is het bot ook gaan woekeren (is er kans dat het vastgroeit?) als het bot vastgroeit blijft paard stijf maar zijn ze vaak wel pijnvrij.

Ik heb met mijn paard ruim 3 jaar gesukkeld met spat. Helaas heb ik haar daar ook aan verloren.

Ik heb geen ervaring met equisound. Maar hopelijk werkt het, wat zegt de dierenarts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 11:50 



 
Profiel   

Veraaaaah schreef
Heel vervelend dat je paard spat heeft! Hoe lang ben je nu bezig? Is het bot ook gaan woekeren (is er kans dat het vastgroeit?) als het bot vastgroeit blijft paard stijf maar zijn ze vaak wel pijnvrij.

Ik heb met mijn paard ruim 3 jaar gesukkeld met spat. Helaas heb ik haar daar ook aan verloren.

Ik heb geen ervaring met equisound. Maar hopelijk werkt het, wat zegt de dierenarts?


Eind 2020 ontdekt. Toen eerst op rust gezet met metacam, gaf geen resultaat. Scintigrafie en CT laten doen, daaruit kwam dat het toch echt die spat was.
Aan de hand daarvan in juni 2021 behandeld met tildren.

Verder is hij helemaal in orde, rug hals en andere benen zijn vlekkeloos op de foto's.

Dierenarts zei de laatste keer met behandelen dat je het gerust ieder jaar kon laten behandelen met tildren (als je daar de portemonnee voor hebt :P ).
Dat heb ik zeker, maar als de werkingsduur steeds korter wordt dan schiet het natuurlijk niet op.

Gaat overigens om een recreatiepaard, maar die wel fanatiek 3/4x per week gereden wordt (werd)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 11:59 



 
Profiel   

Interessant topic dit. Kwam het tegen omdat ik aan het zoeken was naar recente berichten over spat. Kerst 2021 was mijn ruin niet goed en in januari 2022 diagnose spat rechtsachter.
Toen direct behandeld met zoledroninezuur, volgens mij veearts werkt dat 200x sterker dan tildren, als ik het me goed herinner. Met stappen en supplementen hebben we vanaf maart tot half december super fijne maanden gehad.
Maar nu vanaf 18 december weer vage kreupelheid, dacht eerst rechtsvoor, maar lijkt nu meer linksachter, vooral op het harde.
Vrijdag gaan we weer naar de dierenarts. Ik ben bang voor meer artrose, of spat in het andere achterbeen. De supplementen krijgt hij nog steeds.
Wat jij noemt ken ik niet, na even googlen kom ik op een Belgische site. Ga eens zoeken, misschien kan dat ook nog interessant zijn. Heb het idee heb dat mijn veearts altijd goed op de hoogte en vooruitstrevend is.

Wat een vreselijk lastige overwegingen hè, helemaal nu het lijkt alsof het steeds korter werkt, maar je weet wel dat de rest van je paard goed is. Aan de ene kant fijn, aan de andere kant maakt het de afwegingen niet makkelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 20:30 



 
Profiel   

Geen ervaring met Equisound, wel met spat. Zo uit mijn hoofd is bij die van ons in 2011 de diagnose gesteld. Inmiddels is hij bijna (april) 20 en hij "doet" het nog steeds. Tot voor kort nog altijd wedstrijdgericht (western) maar inmiddels hebben we daar zelf niet zoveel zin meer in dus zijn we (ikzelf, mijn man en paardlief) dus met wedstrijdpensioen.
Zijn spatbeen is nog altijd wat stijver dan het goede been, maar dat is vrij normaal, aangezien het kraakbeen weg is en er bot voor in de plaats is gekomen.

V.w.b. Tildren: ons is toen verteld dat dat maar in een bepaalde fase van de spat zin heeft. Ons paard heeft het daarom niet gekregen. Wel heeft hij gedurende het hele proces een paar keer (3x in totaal) cortisonen ingespoten gekregen. Verder was het vooral gericht (en onder begeleiding) trainen, aangepast beslag, tussentijdse checks door DA en osteopaat, en nu en dan op de foto om te kijken of het dichtgroeien goed verliep.

v.w.b. dat Equisound, ik heb het eens opgezocht en het lijkt me zo op de eerste indruk een (dopingvrije) ontstekingsremmer/pijnbestrijder, als vervanging voor de cortisonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 11:56 



 
Profiel   

Goed om te lezen Sandra dat het met die van jou zo goed gaat. Mijn dierenarts twijfelde vorig jaar of ze er nog wel met een naald tussen zou kunnen komen, om in te spuiten.

Ik begreep dat het equisound backsound alleen daar in België kan. Dat maakt het voor mij persoonlijk al een heel ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 22:34 



 
Profiel   

Mocht iemand het nog lezen of later eens zoeken op dit onderwerp.. Mijn ruin was nu niet kreupel door artrose of spat. We hebben voor de zekerheid ook nog eens buigproeven gedaan op het been waar hij spat heeft, en daar liep hij meteen goed op weg!
Behandeling met zoledroninezuur en arthro platinum werkt dus goed in ons geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 17:28 



 
Profiel   

Misschien heb je hier nog wat aan? Niet specifiek over spat, maar wel over de behandeling, en wordt nog af en toe gepost. Meningen zijn niet onverdeeld positief.

[MD] Backsound - Equisound - de toekomst?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 18:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen