Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk supplement voor kuchje bij het aandraven?

 
Profiel   

Mijn paard hoest sommige dagen als ze rolt in de weide of piste, en bij het aandraven.
Het is telkens maar 1 droog kuchje, de dierenarts is al 2 keer geweest om haar te onderzoeken en haar longen klonken heel zuiver, ik mocht wel een suplementje geven tegen dat kuchje.
Ik hoorde veel goeds over naf kof-eze maar dit is maar in een kleine fles verkrijgbaar… iemand nog goede productjes?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 16:49 



 
Profiel   

horsegirlyin schreef
Mijn paard hoest sommige dagen als ze rolt in de weide of piste, en bij het aandraven.
Het is telkens maar 1 droog kuchje, de dierenarts is al 2 keer geweest om haar te onderzoeken en haar longen klonken heel zuiver, ik mocht wel een suplementje geven tegen dat kuchje.
Ik hoorde veel goeds over naf kof-eze maar dit is maar in een kleine fles verkrijgbaar… iemand nog goede productjes?

Van Balsamic Control hoor ik sommige goede en slechte dingen, is ook heel duur als je het moet blijven geven, iemand hier ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 17:17 



 
Profiel   

Ik heb goede ervaringen met luchtwegsupport vor vitalstyle bij mijn astmatische paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 17:28 



 
Profiel   

Laura_ schreef
Ik heb goede ervaringen met luchtwegsupport vor vitalstyle bij mijn astmatische paard

Daar hoeste ze minder mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 17:29 



 
Profiel   

Ik heb haar bijna volledig hoestvrij gekregen met de flexineb. Maar het kuchje bij aandraven bleef. Met luchtwegsupport ging die ik weg

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 17:35 



 
Profiel   

Dag in dag uit geef ik longvitaal van vitalstyle. En mochten er nog twijfeldagen zijn dan geef ik nog luchtwegsiroop van vitalstyle bij. Dit zijn vaak dagen dat hij wil proesten maar het komt niet los. Sputolysin met een droge hoest. Ik hoor het verschil tussen een droge kuch of een hoest die aan zijn astma is gekoppeld. Bij het laatste geef ik ontstekings remmer. Maar een paard hoort niet te hoesten dus waak er goed over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 18:48 



 
Profiel   

foenegriek

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 19:13 



 
Profiel   

Geen supplementen. Eerst naar de DA voor diagnose, dan pas behandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 19:28 



 
Profiel   

Naf respirator boost werkt hier top.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 19:29 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Geen supplementen. Eerst naar de DA voor diagnose, dan pas behandelen.

Dierenarts is al 2x geweest zoals ik zij

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 20:01 



 
Profiel   

Hebben zij dan geen medicatie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 20:06 



 
Profiel   

Een "opstart" kuchje is niet erg (al heb ik dat zelf ook liever niet). Ik geef vaak dan toch nog wel thijmsiroop. Voor de zekerheid (en omdat mn paard het zo lekker vindt). Zou me dus niet direct zorgen maken.
Het moet echt een opstart kuchje zijn; je paard mag onder het werk dan verder niet meer hoesten.

https://www.uu.nl/nieuws/dgk/wat-als-je-paard-hoest
Het minst erge hoestje is het ‘Ik ben buiten-hoestje’. Als je met je paard op een koude dag buitenkomt in de frisse lucht en aan het werk gaat, stroomt er ineens veel koude lucht langs de hoestreceptoren. Dit geeft de longen een prikkel om te hoesten. Het is eigenlijk hetzelfde als wanneer je zelf op een frisse dag opeens hard gaat rennen.”

Om zo’n hoestje hoef je je geen zorgen te maken. Ook als je paard iedere keer als je losrijdt een kort kuchje heeft, hoef je de dierenarts niet te bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 20:09 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Hebben zij dan geen medicatie?

Medicatie was niet nodig hiervoor een suplementje mocht ik wel aanschaffen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 20:42 



 
Profiel   

Mijn paard gaf altijd een kuchje als ze het koud kreeg. Dikkere deken op en het was weer weg, soms als ik dacht dat het warm genoeg was gaf ze alsnog een kuchje dus toch dikkere deken op. Naarmate ze ouder werd kwam het kuchje ook in de zomer en ben ik bronchivital van epplejeck huismerk gaan voeren, dat is een kruidencombinatie met foenegriek en brandnetel en dat heeft erg goed geholpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 20:45 



 
Profiel   

De mijne heeft al sinds ze zadelmak is af en toe even een 'opstartkuchje'. Ik ben toen op advies van de dierenarts in de wintermaanden fenegriek bij gaan geven en dat werkt prima :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 21:13 



 
Profiel   

horsegirlyin schreef
Avalanche schreef
Hebben zij dan geen medicatie?

Medicatie was niet nodig hiervoor een suplementje mocht ik wel aanschaffen

Ok. Dan idd foenegriek :) dat helpt vaak goed voor de luchtwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 21:19 



 
Profiel   

Tijm of zwarte komijnzaad olie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 21:22 



 
Profiel   

https://sportpaardenarts.nl/nl/winkel/m ... samic-air/

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 21:25 



 
Profiel   

Klinkt als astma.
Heb je al maatregelen genomen in het management, zoals stofarm ruwvoer en stofarm strooisel op stal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 21:59 



 
Profiel   

shampy schreef
foenegriek


Ik heb hier ook goede ervaringen mee. Uiteindelijk bleek het bij mij een reactie op het voer te zijn. Toen ik overstapte naar een andere muesli was het weg.

Overigens had ze daarna wel door dat ze terug mocht stappen en alle teugel kreeg bij het hoesten en is het nog even blijven doen zonder aanleiding :+ (dit weet ik vrij zeker omdat ze bij leuke dingen er geen last van had)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 22:05 



 
Profiel   

1 van mijn paarden had dat ook, inclusief kuchen na rollen of lopen door de wei.
Dierenarts hoorde ook niets op de longen maar ik kreeg toch een flesje equiresp dat ik moest geven.
Ik gaf daarna ook een fles (soort siroop) die bij aveve te verkrijgen was.

Het hoestje is echter pas volledig verdwenen nadat ik van wei verhuisde

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 22:19 



 
Profiel   

Op mijn vorige stal had mijn pony ook elke dag zo'n kuchje. Ik wist dat hij gevoelig op de longen is qua binnen staan, maar daar stond hij 24/7 buiten. Heb uiteindelijk jaar rond feneknof gevoerd (omdat de knoflook ook extra ondersteuning zou kunnen bieden) in combinatie met extra vitamine e. Zo bleef het beheersbaar. Wat ik niet had verwacht is dat het nu op zijn nieuwe stal helemaal weg is. Het was toch een reactie op het droge (stoffige) hooi. Nu op voordroog nergens meer last van. Zelfs niet als hij nu 's nachts op stal staat op stro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 17:56 



 
Profiel   

Dees schreef
Klinkt als astma.
Heb je al maatregelen genomen in het management, zoals stofarm ruwvoer en stofarm strooisel op stal?


Dat was bij mijn paard ook de reden van een opstartkuchje. Sinds ik hooi week, hoor ik haar bij het aandraven eigenlijk nooit meer. TS voer je hooi? Staat het paard binnen? Wat is de bodembedekking?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 22:27 



 
Profiel   

Foenegriek!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 23:07 



 
Profiel   

Mijn stalgenoot geeft ook iets van een siroop, ik weet alleen niet welke. Ze spuit het met een spuitje in de mond. En ze weekt zijn hooi :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 00:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen