Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

peesblessure en afvallen met graszaadhooi?

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Pony is half september ineens stokkreupel tijdens balkjesles.
Na 48uur kliniek, kreupelsheidsonderzoek en echo; tussenpeesblessure.
- Advies: Pony apart zetten, stapschema + speciaal beslag brede binnentak.

Dat gedaan en na 6 weken controle; enorm veel verbetering.
- Speciaal beslag gehouden (wel bekapt), nog steeds apart, stapschema en 1 min draf toevoegen.

Dat gedaan, pony werd steeds explosiever (lees, bommetje, eerst ging het nog goed met stapschema ohz, maar helaas ook een flinke val met gevolg; hersenschudding en 2 weken flink stijf/beurs).
Inmiddels 8 weken verder dus controle; helaas nauwelijks verbetering en de buitenkant begint nu ook te ontsteken. Advies: apart houden, ander beslag, stapschema en laseren.

Na overleg heb ik besloten dat dit zo niet langer kan, hij wordt onvoorspelbaar terwijl hij heel braaf was. Zolang hij apart staat durfde ik er niet meer op en zag ik hem met de dag mentaal verder aftakelen. Daarnaast het feit dat ondanks ik me keurig aan het schema heb gehouden er geen verbetering is zag ik het niet zitten dat door te zetten. Kliniek begreep dat ook. Dus besloten:
- ijzers eraf, weer in de gezet en 2x per week laseren. Verder doe ik niets, hij beweegt nu zichzelf. Mentaal is hij direct enorm opgeknapt. In totaal laat ik hem nu 2x per week laseren en is hij 16x gelaserd tot de volgende controle (eind feb).

Maar hij wordt helaas wel steeds dikker, nog niet extreem te dik, maar ik vind hem zeker te dik en dat was hij niet voor de blessure. Overdag heeft hij onbeperkt hooi, maar ze staan altijd in de ochtend samen te eten en de middag ook heel veel iets anders te doen, wilgentakken van de buren eten, niks doen, kroelen, verloren sprietjes onkruid die ergens opkomen te zoeken in de zandpaddock, daar kunnen ze uren mee bezig zijn. Het is dus niet er = hooi dus eten ook de héle dag. Buiten is geen slowfeeder en dat mag ook niet van de pensionstal dus dit is het. Ik maak me daar buiten ook niet zo druk om omdat ze het hooi ook weer links laten liggen.

's Nachts krijgt hij hooi op stal, altijd uit een slowfeeder maar nu een tijd uit een haybar en hij eet niks sneller dan met slowfeeder. Nu vraag ik me af, is het een optie om op stal graszaadhooi te gaan voeren?
En moet ik dat dan mengen (ivm koliek) of hoeft dat niet omdat het alleen voor 's nachts is?
Zou dat zode aan de dijk zetten om hem af te laten vallen of moet ik meer denken aan ''niet verder aankomen''? Meer beweging geven is natuurlijk geen optie met de blessure.

toevoeging; ons hooi is niet getest, het komt van natuurland, maar ook van 2 kleine weides, we hebben daar verder geen invloed op. Sommige paarden zijn op gewicht, maar zonder beweging worden de meeste paarden te dik dus het zal zeker niet heel arm hooi zijn. Testen heeft eigenlijk weinig zin, omdat dus al van 3 weides komt, het natuurland heel divers is dus tis maar net wel plukje je dan opstuurt en ook nog eens verschillende snedes.


Laatst bijgewerkt door Rosje8 op 12-01-23 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 12:40 



 
Profiel   

Ik voer al jarenlang graszaadhooi bij (!). Ik vind graszaadhooi zelf veel te eenzijdig om als enige voeding aan te bieden.

Mijn paarden krijgen 3x per dag weidehooi en er hangt altijd op minimaal 1 plaats een tot de nok gevuld net met graszaadhooi zodat ze wel kunnen eten als de behoefte er is.

Met dat winderige regenweer van bijvoorbeeld vandaag eten ze mijn graszaadhooi-net dus ook gerust nog tot de helft leeg.

Mijn eigen principe daarin is wel dat een paard altijd toegang moet hebben tot voedsel. En dat dit niet persé hooi hoeft te zijn, maar meer ''iets te knabbelen'' en daaronder schaar ik het graszaadhooi dus ook, maar ook wilgentakken, berkentakken etc.

Of het echt vlug zoden aan de dijk zet om af te vallen weet ik niet. Maar het gaat je waarschijnlijk zeker resultaat opleveren in niet meer aankomen.
Als jouw eigen dagelijkse witte boterham met chocopasta wordt vervangen door een wortel scheelt dat ook :-) ;-)

Let wel op dat je graszaadhooi afkomstig is van een onder certificaat geproduceerde partij graszaad. Dit betekent namelijk dat het gewas vrij is van endofyten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 12:46 



 
Profiel   

dat bijvoeren zal wel goed zitten als hij buiten het andere hooi kan eten. Ik loop er nu tegenaan dat ik op stal het liefst zo min mogelijk zou willen geven of niets, maar dat is natuurlijk helemaal geen optie. Ik wil inderdaad knabbelen maar geen 'groeirijk menu'. Zou jij graszaadhooi wel op stal in mijn geval ongemengd durven aanbieden? Wilgentakken heb ik ook geprobeerd, maar dan pakt ie de blaadjes en verder laat hij het dan links liggen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 12:51 



 
Profiel   

Klinkt als deels mijn verhaal.

Tussenpeesblessure en verkalking aan de aanhechting. Na 3 maanden ophokken was ik er klaar mee, pony werd eerst onbetrouwbaar met wandelen. Toen werd ze depressief en zat er niks meer in. Plus fysiek werd haar bewegingsgestel MEGA SLECHT. Stijf en knie op slot leek het. Volgens de dierenarts omdat ze moddervet was.

Nu: speciaal beslag met brede takken en ze gaat gewoon de wei op, over 4 maanden controle.

Ik heb geen ervaring met alleen graszaadhooi. De dierenarts zei hooi afwegen max 9 kilo perdag en geen brok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 12:54 



 
Profiel   

Rosje8 schreef
dat bijvoeren zal wel goed zitten als hij buiten het andere hooi kan eten. Ik loop er nu tegenaan dat ik op stal het liefst zo min mogelijk zou willen geven of niets, maar dat is natuurlijk helemaal geen optie. Ik wil inderdaad knabbelen maar geen 'groeirijk menu'. Zou jij graszaadhooi wel op stal in mijn geval ongemengd durven aanbieden? Wilgentakken heb ik ook geprobeerd, maar dan pakt ie de blaadjes en verder laat hij het dan links liggen..

Dat ligt eraan hoe lang ''op stal'' is en of hij daarmee in verhouding voldoende hooi weet te eten in de andere uren. Ik zou het zelf met die van mij gerust aandurven. Belangrijk is dat je paard het wel eet (al is het minder graag dan zijn weidehooi) dat zijn tanden in orde zijn zodat hij het ook weg krijgt.

Mijn fjord is 2 maanden uit logeren geweest naar een plaats waar ze alleen graszaadhooi aanboden. En hij stond daar binnen 3 weken op 2 volle voerscheppen subli seniores priores (afgemeten ongeweekt, dus geweekt meer volume) en viel nog steeds af.
Ik voer zelf thuis 2 a 3 plakjes weidehooi per paard per dag (van kleine pakjes van ca 20 kilo) en Fjordlief is nu weer stabiel in gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 13:02 



 
Profiel   

@ Akshay
thanks voor je reactie, super duidelijk! Dat zal een kwestie van aankijken zijn dan, als hij teveel afvalt kan ik het mengen natuurlijk en eerlijk is eerlijk het kost ook alleen maar extra voor mij..

kun jij een grove schatting maken wat een D-pony ongeveer aan kilo graszaadhooi zou eten in een nacht? ze gaan bij donker binnen dus nu rond 17u en smorgens rond 7.45 naar buiten, hoe langer het licht blijft hoe langer ze buiten in de paddock blijven. Weiland hebben we niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 13:12 



 
Profiel   

Kan je niet minder grote hoeveelheden voeren? Zo doen we het hier en daar gaat erg goed. Het is vaak ook de hoeveelheid waar ze dik van worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 13:16 



 
Profiel   

Horsepride schreef
Kan je niet minder grote hoeveelheden voeren? Zo doen we het hier en daar gaat erg goed. Het is vaak ook de hoeveelheid waar ze dik van worden.


Hoe zie je dat voor je in mijn situatie?
Buiten kan ik dat niet en op stal krijgt hij al heel weinig, even zonder hooi is prima maar niet van 19 tot 7u geen eten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 13:35 



 
Profiel   

I love graszaadhooi! Mijne doet het er echt super op en blijft voor het eerst netjes op gewicht. Ik dacht dat ze bij ruitje in de 24/7 buitenstal ook op graszaadhooi staan. Bij ons staat iedereen overdag in de paddock erop, en voor in de stal kun je als eigenaar kiezen of je graszaadhooi of voordroog wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 13:50 



 
Profiel   

Rosje8 schreef
Horsepride schreef
Kan je niet minder grote hoeveelheden voeren? Zo doen we het hier en daar gaat erg goed. Het is vaak ook de hoeveelheid waar ze dik van worden.


Hoe zie je dat voor je in mijn situatie?
Buiten kan ik dat niet en op stal krijgt hij al heel weinig, even zonder hooi is prima maar niet van 19 tot 7u geen eten..

Stukje wei afzetten en dat dagelijks stukje verzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 14:34 



 
Profiel   

Ze staan niet op de wei.....
Het is het hooi dat teveel is. Of te rijk. Hij krijgt nu meer caloriën binnen dan hij verbruikt, dus daar moet je wat mee. Wat is je stalbedekking? Als ze op stro staan hebben ze namelijk ook altijd wat te knabbelen. Dan hoef je op stal weinig hooi bij te voeren.
Je hebt eigenlijk 2 keuzes, minder voeren of minder rijk voeren :o.
Als minder niet gaat, dan kan minder rijk voeren een goede oplossing zijn. Graszaadhooi ken ik zelf niet, maar als dat een stuk armer is, dan zou ik dat zeker overwegen. Je kunt misschien ook je hooi met stro mengen, dan bevat je voerbeurt ook minder caloriën.
De vraag over mengen snap ik niet helemaal. Als het gaat om verandering in het dieet, zou ik zelf niet zo bang zijn. Ten slotte zal een partij hooi ook niet altijd hetzelfde zijn. En als ze op het gras gaan meng je ook niets. Je hebt wel paarden die heel gevoelig op elke verandering reageren, dus als de jouwe dat ook doet dan snap ik dat je wilt mengen. Maar ik heb dit zelf nooit gedaan of gezien. Bij een wisseling van stal, valt er ook weinig te mengen bijv. Maar jij kent je paard het beste, als hij om elk ding met koliek staat, dan maak je andere overwegingen dan bij een "gezond" paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 15:50 



 
Profiel   

Rosje8 schreef
@ Akshay
thanks voor je reactie, super duidelijk! Dat zal een kwestie van aankijken zijn dan, als hij teveel afvalt kan ik het mengen natuurlijk en eerlijk is eerlijk het kost ook alleen maar extra voor mij..

kun jij een grove schatting maken wat een D-pony ongeveer aan kilo graszaadhooi zou eten in een nacht? ze gaan bij donker binnen dus nu rond 17u en smorgens rond 7.45 naar buiten, hoe langer het licht blijft hoe langer ze buiten in de paddock blijven. Weiland hebben we niet.

Hoeveelheden is zo lastig. Ik heb hier namelijk dagen dat er alleen wat aan geprutst wordt en niet gegeten.
En vandaag eten ze op 8u vier plakken op (weer/wind/regen) maar dat verschilt alweer erg van beschut op stal.

Ik zou een groot hooinet pakken en er gewoon 4 plakken in proppen. Wat er overblijft kan je aanvullen met nieuw en dan kom je er gaandeweg achter wat jouw paard ervan kan gebruiken.
Teveel graszaadhooi gaat er toch niet in is mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 22:11 



 
Profiel   

Inderdaad minderen in hooi of armer. Wat ikzelf doe is het hooi een uurtje weken. Daar wordt het ook armer van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 13:01 



 
Profiel   

thanks voor jullie reacties :D
Gisteren meteen begonnen, ik ga het minimaal 6 weken testen en dan zien wat of het resultaat geeft.

Ik heb gisteren 5 kilo gegeven (in de haybar en 1 snacknetje).
Het was gisteren een héle natte dag, meestal willen ze op stal dan ook meer eten.

Hij vindt het erg lekker (helaas, het mocht best iets minder smakelijk zijn := ), maar er lag vanmorgen nog best wat in zijn haybar en het snacknetje was nog vol (die zijn anders altijd leeg).

Ik wil nog niet direct veel minder geven, even 2 weken dit aankijken. Ik heb een klein beetje de hoop dat als hij hier ook nog vol van zit hij dan buiten minder van het rijkere hooi zal eten...

Mocht hij er niet van afvallen of heel weinig dan is het me te duur, maar koop ik soms 1 baal (dat kan gelukkig) om als extra netje op te hangen en gaat hij in het gewone hooi op flink rantsoen, maar dan is er iets te knabbelen indien hij écht wilt. Ik sta op vlas dus er valt geen stro te knabbelen.

De haybar is een bewuste keuze, ik ben er na lang testen achter dat hij heel gefrustreerd gaat eten en lopen trekken aan een hooinet en dat verminderd zijn eetsnelheid niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 11:42 



 
Profiel   

Hopelijk ga je effect zien. Fijn dat het in elk geval gegeten wordt!

Ëven voor de zekerheid. Het graszaadhooi is hooi afkomstig uit graszaadteelt, waarbij dus het zaad geoogst is en daarna de stengels geperst?

Ik heb ook wel eens iemand hooi van een weide die in bloei stond "graszaadhooi" horen noemen. En dat is echt wat anders natuurlijk ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 12:16 



 
Profiel   

goed dat je me erop wijst!
Ik heb het via venhorst fourage, dus dat zou goed moeten zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 12:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen