Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaring transfaunatie zelf doen, oftewel mest voeren?

 
Profiel   

Mijn paard heeft al langere tijd van mestwater. Alles is onderzocht, muv een colonscopie en foto van de darmen, maar daar is het eigenlijk niet erg genoeg voor (ook volgens de dierenarts).
En ook heel veel middelen geprobeerd met wisselend resultaat, maar nooit 100% goed over lange tijd.

Onlangs zag ik hem een paar hapjes nemen van de mest van mijn andere paard, die heeft van die ‘perfecte’ mest waar je ineens heel blij en dankbaar van wordt als je eenmaal ervaring hebt met mestwater :D
Maar ik heb het hem daarna niet meer zien doen en ik zie ook geen ‘aangevreten’ mesthopen.

Nu mijn vraag: heeft er iemand ervaring met het voeren van mest? En hoe doe jij dat?
Echte transfaunatie wordt door de dierenarts gedaan met een sonde door de neus, maar dat gaat mij in dit geval te ver. De stress die hem dat zal geven staat niet in verhouding tot de ernst van het mestwater op dit moment.
Toch wil ik het eens een paar dagen achter elkaar uitproberen om mest te voeren.

Ik zat te denken om verse mest van het gezonde paard op te lossen in lauw water en dat te zeven om de ‘stukjes’ eruit te halen. Als ik dat vervolgens door zijn bietenpulp meng dan verwacht ik dat hij het wel eet.

Maar wellicht heeft iemand hier een beter idee hoe je mest het beste kan ‘voeren’? En hoe vaak ‘voer’ je het?

Ps. Probiotica uit een pot heb ik van diverse merken geprobeerd, maar helpt niet voldoende.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 21:09 



 
Profiel   

Als je paard het zelf al doet en dus toegang heeft, zou ik daar niet verder mee gaan rommelen. Kan best dat hij het zelf weer gaat doen als bv het weer beter wordt, nu spoelt al het gewenste er zo af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 21:14 



 
Profiel   

Ik heb dit advies vorig jaar van de DA gekregen nadat mijn haf erg last had van mestwater. Ze noemde het ‘poepsoep’. Recept zoals jij het beschrijft. Mest van gezond paard (check wormen) met warm water zeven en door slobber mengen. Kuur van 10 dagen. Niet afgemaakt omdat ik in dezelfde periode wisselde van voordroog naar onverpakt hooi en het probleem daarmee direct opgelost was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 22:15 



 
Profiel   

Heb het ook wel eens gedaan maar idd zo versmogekijke poep van je paard dat je wil gebruiken en ik roerde het zo vers door de bieten pulp handje musli en door voor het knappertje en voeren maar bij mijn paard geen probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 22:48 



 
Profiel   

Marigo schreef
Ik heb dit advies vorig jaar van de DA gekregen nadat mijn haf erg last had van mestwater. Ze noemde het ‘poepsoep’. Recept zoals jij het beschrijft. Mest van gezond paard (check wormen) met warm water zeven en door slobber mengen. Kuur van 10 dagen. Niet afgemaakt omdat ik in dezelfde periode wisselde van voordroog naar onverpakt hooi en het probleem daarmee direct opgelost was.


Ik zat me net af te vragen of het paard voordroog krijgt?

Dat zou mijn eerste stap zijn, gewoon droog hooi voeren en kijken of het probleem dan over is. Veel paarden kunnen niet goed tegen voordroog.

Ik zou er ook niet zelf mee rommelen, als ze er behoefte aan hebben dan zoeken ze zelf wel mest van een ander paard op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 09:54 



 
Profiel   

Marigo schreef
Ik heb dit advies vorig jaar van de DA gekregen nadat mijn haf erg last had van mestwater. Ze noemde het ‘poepsoep’. Recept zoals jij het beschrijft. Mest van gezond paard (check wormen) met warm water zeven en door slobber mengen. Kuur van 10 dagen. Niet afgemaakt omdat ik in dezelfde periode wisselde van voordroog naar onverpakt hooi en het probleem daarmee direct opgelost was.


Top! Ik ga het proberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 15:17 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Marigo schreef
Ik heb dit advies vorig jaar van de DA gekregen nadat mijn haf erg last had van mestwater. Ze noemde het ‘poepsoep’. Recept zoals jij het beschrijft. Mest van gezond paard (check wormen) met warm water zeven en door slobber mengen. Kuur van 10 dagen. Niet afgemaakt omdat ik in dezelfde periode wisselde van voordroog naar onverpakt hooi en het probleem daarmee direct opgelost was.


Ik zat me net af te vragen of het paard voordroog krijgt?

Dat zou mijn eerste stap zijn, gewoon droog hooi voeren en kijken of het probleem dan over is. Veel paarden kunnen niet goed tegen voordroog.

Ik zou er ook niet zelf mee rommelen, als ze er behoefte aan hebben dan zoeken ze zelf wel mest van een ander paard op.


Nee, ze krijgen onverpakt hooi van goede kwaliteit. Ook al geprobeerd om van structuur te wisselen (fijner of grover hooi) maar dat gaf ook geen resultaat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 15:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen