Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kleine korstjes, jeuk en kale plekken

 
Profiel   

Sinds kort heeft mijn 23 jarige paard over de bovenlijn allemaal soort van kleine korstjes die op sommige plekken bij verwijderen grotere kale plekken achterlaten. Hij heeft er erg veel jeuk aan. Hij staat onder deken en ik vermoed zelf dat het toch daarmee te maken heeft aangezien het alleen onder de deken zit.
Heeft iemand dit eerder gezien?

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 21:02 



 
Profiel   

Heb je er al een veearts bij gehad?

Ik zit te denken aan luizen trouwens

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 21:04 



 
Profiel   

Ja ik herken dit wel. Uiteindelijk na allergie testen, wassen op advies van de dierenarts en andere middeltjes het alternatief moeten zoeken. Mijn pony ging letterlijk en figuurlijk kapot door de jeuk.

Uiteindelijk holistisch opgelost. Flinke schimmels in maag en darmen.

[ img ]
[ img ]

Edit: het begon zo klein als jij aangeeft, dus ik zou er echt iemand naar laten kijken om dingen uit te sluiten. Zeker als vacht loslaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 21:08 



 
Profiel   

Waarschijnlijk Luis. Is nu ook wel de periode voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 21:16 



 
Profiel   

Ingrid_92 schreef
Waarschijnlijk Luis. Is nu ook wel de periode voor.


Luizen zouden op het oog te zien moeten zijn toch? Want de stipjes op de foto zijn echt kleine korstjes met plukje haar. Verder zijn er op de huid en de vacht geen witte puntjes oid te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 21:21 



 
Profiel   

Heb je al gedacht aan rainrot?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 21:24 



 
Profiel   

ja ik vind het wel op regenschurft / dermatophilose lijken hoor.
dat jeukt ook zo en de plekken..
onder een deken kan het toch ook wat vochtig broeien en dan kan een bacterie zijn gang gaan.
ik zou het als zodanig behandelen.( wassen met betadine of ander desinfecterende shampo
kijk ook even of je een andere deken op kunt doen,misschien wat dunner,meer ademend.
dat helpt vaak ook wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 21:35 



 
Profiel   

Het is warm geweest (tot nu toe dan) en vochtig; ik zou ook aan regenrot denken door broei onder de deken. Er zijn dekens die goed ventileren en toch waterdicht zijn.
Op wondjes een drupje betadine doen, ventileren en droog houden. Deken zou ik zekerheidshalve (laten) wassen om ook evt. schimmelsporen te verwijderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 21:41 



 
Profiel   

Ik denk ook aan rainrot.
Had ons paard ook vorige winter ook, ondanks de deken.
Eerst op advies van dierenarts met Betadinescrub aan de gang geweest en daar werd het eigenlijk alleen maar erger van.
Toen van kennis de tip gekregen om te wassen en smeren met producten van Botanica en was het na twee weken over (alleen haar moest natuurlijk weer teruggroeien).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 21:43 



 
Profiel   

aiko schreef
Ingrid_92 schreef
Waarschijnlijk Luis. Is nu ook wel de periode voor.


Luizen zouden op het oog te zien moeten zijn toch? Want de stipjes op de foto zijn echt kleine korstjes met plukje haar. Verder zijn er op de huid en de vacht geen witte puntjes oid te zien.


Twee jaar terug had ik er hier een staan die ook omkwam van de jeuk, die ook die schilfers had. Geen beestjes te zien. Veearts zag ze ook niet. Maar toch behandeld als zijnde luis en dat hielp wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 22:29 



 
Profiel   

Foto’s van mijn paard een aantal jaar geleden. Dit was regenschurft / rainrot.

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 22:33 



 
Profiel   

Het is soms echt flink zoeken naar luis en niet altijd zichtbaar is mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-23 23:18 



 
Profiel   

Ik vind het ook typisch rainrot. Zou je DA laten komen of foto’s e-mailen en om een behandeling vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 00:38 



 
Profiel   

Mijn paard had (/heeft) ook van die gekke plekjesz overigens geen merkbare jeuk of pijn. Ik heb iets gevonden dat na 1 behandeling heel goed aanslaat.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 06:07 



 
Profiel   

Neig dan zelf ook het meest naar rainrot, het is begonnen nadat hij een nieuwe deken heeft opgekregen. Vermoed dat die dan niet zo goed ademt als z'n oude of dat deze met onderdeken te warm voor hem is geweest waardoor dit is begonnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 07:33 



 
Profiel   

Het lijkt idd heel erg op rainrot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 08:58 



 
Profiel   

Ik denk door het het zweten.
Hier in het najaar, toen het plots weer zo warm was, kort daarna onze oude kleine bijna compleet onder die korstjes. Echt helemaal niets te vinden die het verklaren, dus enige wat overbleef was dat ze zich verhit had in haar dikke vacht door het onverwacht warme weer…
Was een beetje vervelend omdat ze plots veel kale plekken had putje winter, maar er is heel vlug nieuw haar gaan goeie en alles was vlug weer in orde.

Alleen visueel blijf je nu wel nog zien wat haar oude winterhaar was versus het nieuwe, maar het voorjaar is in zicht, dus komt goed.

Dus ik denk dat eigenlijk ook zoiets.

Ik kon de onze echt plukken, alles wat je in je hand had op zo’n korstje was echt een plukje die los zat en je zo mee had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 09:24 



 
Profiel   

Hier trouwens ook sterke verdenking rainrot ondanks dat het ontstaan is in september toen het droog was en mevrouw geen deken op had.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 18:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen