Chemisch castreren. Opnieuw vruchtbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Chemisch castreren. Opnieuw vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 21:21

Ik heb al wat telefoonnummers afgebeld, maar niemand kan me erop antwoorden.
Hoe groot is de kans dat de hengst terug vruchtbaar wordt na chemische castratie?
Betreft een zeldzame sorraia en mocht hij binnen 2 jaar weer vruchtbaar zijn Zou leuk zijn.
Iemand die hierover meer kan vertellen aub?
Alvast bedankt

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Chemisch castreren. Opnieuw vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:27

Na stoppen van de behandeling is er een grote kans dat de vruchtbaarheid weer terugkomt. Welk medicijn is er gebruikt en wanneer?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:41

Er is volgens mij een aardige rel geweest over dekhengsten in competitie op regumate die onvruchtbaar bleken door (te lang?) gebruik.
Maar nu zullen zulke hengsten ook niet tussen de merries gelopen hebben daarna. En omdat elk dier anders is, zou ik de gok nemen en hem met gewenste merrie(s) samen zetten en kijken of er wat uit rolt. In principe zou alles in tact moeten zijn en sperma wordt vers aangemaakt.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:52

Hier ervaring met een hengst die 2x de injectie heeft gehad en ongeveer 8 maanden later 2 merries zwanger heeft gemaakt. Hengst liep al die tijd bij de merries, dus we weten dat de injecties na ongeveer 8 maanden zijn uitgewerkt, omdat de merries beiden rond die tijd drachtig werden (zonder andere hengst erbij, uiteraard)

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Chemisch castreren. Opnieuw vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:04

De KWPN hengst Bon Bravour was lang chemisch gecastreerd geweest, maar is nu weer beschikbaar voor de dekdienst.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Chemisch castreren. Opnieuw vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 18:46

Super bedankt voor de antwoorden!!!
Alle veeartsen informeerden me dat er grote kans is op blijvende on vruchtbaarheid. Blij te lezen dat er wel degelijk kans is.
Super merci voor de info!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:08

tamary schreef:
Er is volgens mij een aardige rel geweest over dekhengsten in competitie op regumate die onvruchtbaar bleken door (te lang?) gebruik.
Maar nu zullen zulke hengsten ook niet tussen de merries gelopen hebben daarna. En omdat elk dier anders is, zou ik de gok nemen en hem met gewenste merrie(s) samen zetten en kijken of er wat uit rolt. In principe zou alles in tact moeten zijn en sperma wordt vers aangemaakt.

Maar, Regumate is toch een middel voor merries om hengstigheid te onderdrukken?

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Chemisch castreren. Opnieuw vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:10

Ik heb jaren geleden een hengst gebruikt die jaren chemisch gecastreerd was geweest eerste keer meteen drachtig.