Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Geen verbetering peesblessure

 
Profiel   

Helaas zit er geen verbetering in zijn blessure. Rechtsachter peesschede + oppervlakkige buigpees.

Met de buigproef heeft hij duidelijk nog pijn en hij is onregelmatig in draf.

In stap is er een licht verminderde kootvering. In draf op de rechte lijn 1(-2)/5 onregelmatig. Harde volte
beide kanten op 1-2/5 onregelmatig.

Ze vermoed dan ook dat dit niet verbeterd op lange termijn ivm verklevingen. Wel gaf ze aan dat ik als laatste PRP kan proberen maar daar de kans klein is dat dit aanslaat omdat het niet acuut meer is. Ik twijfel dus wel of dit nog zin heeft. Want op lange termijn kan het terug komen mocht de prik aanslaan.

Hij is nog wel goed voor stapeltjes onder het zadel en op pensioen.

Ik rij zelf al heel lang niet meer maar mijn bijrijdster wel, alleen ik denk er goed over na om hem toch met pensioen te zetten.

Maar waar??
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 13:49 



 
Profiel   

ik mis eigenlijk in de informatie wel hoe oud je paard is, hoe lang hij de blessure heeft, en waar het revalidatie traject uit bestaan heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 13:54 



 
Profiel   

Sky_As schreef
ik mis eigenlijk in de informatie wel hoe oud je paard is, hoe lang hij de blessure heeft, en waar het revalidatie traject uit bestaan heeft?


Hij is 14.5 jaar.

Blessure speelt al vanaf half september (dat hij meerdere malen onregelmatig liep) maar begin oktober bevestigd op de kliniek. 30 nov. Weer een echo gehad, maar toen ook geen verbetering.

Revalidatie bestond uit stappen en koelen. Nu hebben we de laatste weken 20 minuten gestapt en ben MSM bij gaan geven en gesmeerd met groene klei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 14:02 



 
Profiel   

Vanaf afgelopen september is nog vrij kort om er echt iets zinvols van te zeggen.
Geef het nog wat langer de tijd en denk dan goed na hoe ver jij wilt gaan met behandeling of op pensioen gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 14:07 



 
Profiel   

boxrust en stappen en koelen?
en was er helemaal geen verbetering?

Je zou dan kunnen kijken naar iets van een Paddock Paradise als je hem in pensioen wil gaan zetten. Want ik kan me voorstellen dat je er geen giga kosten meer aan wil gaan maken.
Is hij verder wel een heel eind pijnvrij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 14:13 



 
Profiel   

Bij mijn oudere pony (20) werd begin oktober een ernstige peesblessure geconstateerd. En ik moest er rekening mee houden dat het ivm haar leeftijd een moeilijk genezings proces zou worden. Ik heb haar eerst een maand op de wei laten lopen. En ben begonnen met Tendiprotec en Prele te voeren (https://www.paardensupplementen.nl/ ) Na een maand kwam ze op de paddock, toen ben ik begonnen met wandelen op het harde dit heb ik tot 20 min per dag opgebouwd. Dit gemiddeld 6x per week. Een week geleden ben ik terug geweest voor een controle echo, en de dierenarts was enorm verbaasd hoe goed de pees hersteld was. Ik mag verder opbouwen ook draf en ook ohz!
Of dit goede resultaat door de supplementen is gekomen of door het wandelen zal ik nooit weten...


Laatst bijgewerkt door JeaDH op 18-01-23 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 14:15 



 
Profiel   

Sky_As schreef
boxrust en stappen en koelen?
en was er helemaal geen verbetering?

Je zou dan kunnen kijken naar iets van een Paddock Paradise als je hem in pensioen wil gaan zetten. Want ik kan me voorstellen dat je er geen giga kosten meer aan wil gaan maken.
Is hij verder wel een heel eind pijnvrij?


In stap is hij comfortabel genoeg om nog te kunnen genieten. Alleen ik woon in een omgeving waar bijna geen paddock paradise zijn en ik wil hem eigenlijk niet op stal laten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 14:16 



 
Profiel   

3 maanden is niets, qua revalidatie.

Ben je bij een (goede) kliniek geweest?

Zijn er scans gemaakt en is er op die scans ook totaal geen herstel te zien? Op basis van een buigproef kan je niet concluderen of de pees aan het herstellen is.

Het effect van PRP *is* dat de pees weer acuut wordt waardoor herstel (opnieuw) opgestart wordt. Ik zou PRP dus niet direct afschrijven. Na de PRP zou je nog high power laser kunnen overwegen als nabehandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 14:16 



 
Profiel   

JeaDH schreef
Bij mijn oudere pony (20) werd begin oktober een ernstige peesblessure geconstateerd. En ik moest er rekening mee houden dat het ivm haar leeftijd een moeilijk genezings proces zou worden. Ik heb haar eerst een maand op de wei laten lopen. En ben begonnen met Tendiprotec en Prele te voeren (https://www.paardensupplementen.nl/ ) Na een maand kwam ze op de paddock, toen ben ik begonnen met wandelen op het harde dit heb ik tot 20 min per dag opgebouwd. Dit gemiddeld 6x per week. Een week geleden ben ik terug geweest voor een controle echo, en de dierenarts was enorm verbaasd hoe goed de pees hersteld was. Ik mag verder opbouwen ook draf en ook ohz!


Ik heb hem altijd op de paddock gehouden. In zijn box kan hij nog weleens rondjes gaan lopen.

Ze zei ook dat er na 3 mnd toch iets van verbetering te zien moet zijn. Of meer pijn vrij en dat is hij niet. Niet in draf of met de buigproef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 14:18 



 
Profiel   

Ibbel schreef
3 maanden is niets, qua revalidatie.

Ben je bij een (goede) kliniek geweest?

Zijn er scans gemaakt en is er op die scans ook totaal geen herstel te zien? Op basis van een buigproef kan je niet concluderen of de pees aan het herstellen is.

Het effect van PRP *is* dat de pees weer acuut wordt waardoor herstel (opnieuw) opgestart wordt. Ik zou PRP dus niet direct afschrijven. Na de PRP zou je nog high power laser kunnen overwegen als nabehandeling.


Ja dit dus.
Drie maanden is niks bij een peesblessure.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 14:21 



 
Profiel   

loesjeislief schreef
Ik heb hem altijd op de paddock gehouden. In zijn box kan hij nog weleens rondjes gaan lopen.

Ze zei ook dat er na 3 mnd toch iets van verbetering te zien moet zijn. Of meer pijn vrij en dat is hij niet. Niet in draf of met de buigproef.


Die van mij staat op de paddock zowat de hele dag te vreten bij de slowfeeder, daarom ben ik voor beweging gaan wandelen met haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 14:24 



 
Profiel   

Ibbel schreef
3 maanden is niets, qua revalidatie.

Ben je bij een (goede) kliniek geweest?

Zijn er scans gemaakt en is er op die scans ook totaal geen herstel te zien? Op basis van een buigproef kan je niet concluderen of de pees aan het herstellen is.

Het effect van PRP *is* dat de pees weer acuut wordt waardoor herstel (opnieuw) opgestart wordt. Ik zou PRP dus niet direct afschrijven. Na de PRP zou je nog high power laser kunnen overwegen als nabehandeling.


Bodegraven. En ze kon niet aangeven hoe groot de kans is dat PRP zou aanslaan omdat het niet meer accuut was. Dit maakt de kans aanzienlijk kleiner en dat er verklevingen zijn.

Op de laatste scan was er geen verbetering te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 14:24 



 
Profiel   

3 maanden is voldoende om significante verbetering te zien, maar dan moet je wel wat gaan doen. Op de paddock staan is mentaal prima maar veel paarden staan voornamelijk aan de hooiruif en dan doet het voor herstel vrij weinig. Verschillende bodems, gecontroleerd bewegen, ondersteunen met supplementen en (in overleg met de DA) door ondersteunende therapieën zorgen dat de doorbloeding en het herstel wordt geactiveerd. Dan kan er heel veel in 3 maanden weet ik inmiddels uit ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 14:25 



 
Profiel   

0000 schreef
3 maanden is voldoende om significante verbetering te zien, maar dan moet je wel wat gaan doen. Op de paddock staan is mentaal prima maar veel paarden staan voornamelijk aan de hooiruif en dan doet het voor herstel vrij weinig. Verschillende bodems, gecontroleerd bewegen, ondersteunen met supplementen en (in overleg met de DA) door ondersteunende therapieën zorgen dat de doorbloeding en het herstel wordt geactiveerd. Dan kan er heel veel in 3 maanden weet ik inmiddels uit ervaring.


Dat snap ik maar advies was stappen stappen en nog eens stappen. En oja koelen. Dat hebben we dus ook zo gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 14:32 



 
Profiel   

Mijn ruin was al even onregelmatig en we waren al even bezig met de zoektocht waar het vandaan kwam. Hij had ups and downs.
Na een verhuizing zag een arts/fysio wel gelijk het probleem en bleek hij aan beide achterbenen een peesblessure en artrose te hebben. We kregen wel opties, maar niet met veel gunstig vooruitzicht.

Daarop 24/7 buiten gezet. Omdat het op zand was, zijn we evengoed gaan stappen op het harde.

Hij knapte na een aantal weken wel op en we zijn het weer gaan opbouwen. Puur gekeken naar het klinisch beeld.

Hij was toen 15. Na ik denk ongeveer 3jr werden de problemen toch weer erger en heeft hij met gek doen ene blessure aan een voorbeen erbij gekregen. Hij heeft toen kort een soort kussentjes van de veearts gekregen om onder zijn voeten te plakken. Dat werkte echt goed en hij knapte best snel op.
Daarna nog een terugval en nog eens op dezelfde manier aangepakt.

We zijn verhuisd en hebben thuis een pp gemaakt. Vanaf dag 1 heeft hij hier altijd goed gelopen. Hij is op zijn 23e aan iets anders onverwacht overleden.

Hij heeft nooit dikke of warme benen gehad en zijn kreupelheid was vaak minimaal. Aan het begin van onze zoektocht was het vooral iets dat ik voelde met rijden en je vanaf de grond amper zag.
Een grote kliniek zei zelfs; we zien wat je bedoelt, maar dat ze hem klinisch goed zouden keuren

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 14:39 



 
Profiel   

loesjeislief schreef
0000 schreef
3 maanden is voldoende om significante verbetering te zien, maar dan moet je wel wat gaan doen. Op de paddock staan is mentaal prima maar veel paarden staan voornamelijk aan de hooiruif en dan doet het voor herstel vrij weinig. Verschillende bodems, gecontroleerd bewegen, ondersteunen met supplementen en (in overleg met de DA) door ondersteunende therapieën zorgen dat de doorbloeding en het herstel wordt geactiveerd. Dan kan er heel veel in 3 maanden weet ik inmiddels uit ervaring.


Dat snap ik maar advies was stappen stappen en nog eens stappen. En oja koelen. Dat hebben we dus ook zo gedaan.


Je hebt sowieso je uiterste best gedaan! Probleem met stappen is vaak dat je vrij vaak en echt goed actief (en liefst op het harde) moet stappen voor een goed effect. Dat is niet altijd realistisch immers wie heeft nou tijd om 3x per dag een halfuur met zijn paard te lopen...

Je schreef hierboven iets over 20 minuten stappen, is dat per dag of meerdere keren per dag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 14:44 



 
Profiel   

Een paar jaar terug hen ik in dezelfde situatie gezeten, ook bij Bodegraven. Er zat toen ook geen verbetering en klinisch bleef hij slecht. De blessure was al een paar maanden oud en we hebben er toen voor gekozen wel de PRP behandeling te doen.

Hij is daarna nog een paar maanden 24/7 op het land gegaan. Toen hij daaraf kwam was hij zo verbeterd dat we weer konden opbouwen. Alles bij elkaar zijn we wel bijna 1,5 jaar zoet geweest.

Sterkte in elk geval, het blijft rot peesblessures -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 14:44 



 
Profiel   

Jaartje op de wei zetten en dan weer opnieuw kijken. Is er dan nog geen verbetering dan is het kansloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 16:49 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Jaartje op de wei zetten en dan weer opnieuw kijken. Is er dan nog geen verbetering dan is het kansloos.


Hij mag niet 24/7 op het land. Vorig jaar hoefbevangen geweest. Ik zit nu te kijken voor een rusthuis eventueel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 16:57 



 
Profiel   

Mijn oudje van toen 26 had ook een peesblessure op de oppervlakkige buigpees en deze was zelfs Bijna helemaal doormidden. April of mei was het gebeurd. In november mocht hij onder het zadel voorzichtig weer in galop. Alles daartussen was stappen aan de hand pp het harde en uiteindelijk per order dierenarts weer onder het zadel. Hij herstelde vlot zonder boxrust. Klein afgezet stukje land en Meerdere keren per dag stappen. Geen supplementen. Wel in de begin fase groene leem maar dat gebruik je nu ook al las ik. Koelen heeft nu geen zin meer denk ik, alleen inde acute fase. Ik liet elke zes weken een echo maken.
Drie maanden is voor een peesblessure niet zolang maar je zou inderdaad wel al wat verbetering verwachten op de echo.
En soms is de keuze boor een pijnvrij pensioen ook gewoon prima toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 17:06 



 
Profiel   

Ah, bevangen geweest én een peesblessure. Is er op PPID getest? Want als dat de onderliggende oorzaak is kan de PPID behandelen ook nog wel eens verschil uit gaan maken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 17:14 



 
Profiel   

3 maanden is erg kort. Ik zou hem 24/7 in een groep zetten, goed in de gaten houden of het beeld klinisch niet verslechterd en over een jaar weer kijken. Er zijn genoeg paddock paradises waar ze beperkt op het gras komen maar wel alle ruimte hebben.

Als hij verslechterd of na een half jaar niks verbeterd zou ik hem laten gaan. Een paard wat alleen goed genoeg is om te kunnen stappen hoor je echt niet meer op te gaan zitten en heeft naar mijn mening geen kwaliteit van leven. Een paard moet kunnen rennen en bewegen, niet alleen maar wat kunnen stappen omdat de rest te veel pijn doet. Mocht je niks kunnen vinden mag je altijd PB’en, ik weet door het land heen wel een aantal plekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 17:16 



 
Profiel   

Neville Stables geprobeerd?
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 89155&z=11

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 17:59 



 
Profiel   

Mijn (wat oudere) ervaring met Bodegraven is dat ze wat terughoudend zijn met PRP (en varianten) aan te bieden.
... op zich iets voor te zeggen, maar het staat wel haaks op 'nu is het niet acuut meer'.

En ja, in principe hoort er na drie maanden iets van vooruitgang te zijn.

Naast brave essentiële oliën (jeneverbes, geranium en rozemarijn)
heb ik een ice vibe gekocht.
(Reactie DA vuel in de categorie 'je kunt het proberen', zelf zag men er niet zo veel in.)

Na plm negen maanden toonde de scan zelfs geen littekenweefsel meer.

Ik lees goede berichten mbt de high power laser, en de fysio met ultra kort geluid kan ook nog een optie zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-23 18:09 



 
Profiel   

loesjeislief schreef
Suzanne F. schreef
Jaartje op de wei zetten en dan weer opnieuw kijken. Is er dan nog geen verbetering dan is het kansloos.


Hij mag niet 24/7 op het land. Vorig jaar hoefbevangen geweest. Ik zit nu te kijken voor een rusthuis eventueel.


Er zijn nog andere opties.

Mijn ruin was ook hb geweest, maar is wel 24/7 naar buiten gegaan.

We hadden op het stenen plein een hooi huisje en water en via steen naar schuilstal. Op zand ook 2 bakken met hooi uit elkaar, dus bewegen werd wel gestimuleerd. Toen geen heuvels of veel bochten werk verder.

Hier thuis laatste jaren wel lange rechte paden, 2 heuvels en poeltjes en wat meer tussendoor paden met bochten. Maar bleef toen wel stabiel.

Ik heb verder nooit iets gedaan of gegeven, maar had eerst wel de ice vibe willen kopen. Helaas waren die toen niet in maatje d-pony te koop.
Heb overwogen te verhuizen naar een stal met de vitafloor, maar daar kwamen ze dan weer te weinig buiten naar mijn zin en alleen op een relatief kleine zandpaddock. Maar wel goede verhalen over gehoord.
Sommige revalidatie en of trainingsstallen hebben hem staan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 01:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen