Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Geen verbetering peesblessure

 
Profiel   

Ik ben het met mijn voorgangers eens dat drie maanden niks is bij een peesblessure, zeker niet bij een ouder paard.

Ik zou van binnen wat meer gaan ondersteunen met MSM voor het bindweefsel, Ascal als bloedverdunner (betere doorbloeding zorgt voor betere genezing), en blijven stappen en daarna goed koelen.

Pensioen lijkt me lastig als hij niet de wei in kan, andere optie is inderdaad om hem een jaar in het land te zetten. Maar reken voor het herstel van een flinke peesblessure zeker een jaar tot 1.5 jaar voordat je er echt iets zinnings over kan zeggen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 10:01 



 
Profiel   

3 maanden is echt niks. En het wisselt ook nog per paard en per keer hoe snel genezing gaat. De 1e keer was er hier in 6 weken al enorme verbetering. De laatste keer werd het zelfs eerst slechter en de 1e keer dat het echt verbeterde was ook al ruim 3 maanden later. Die prp is ook pas later ingespoten en niet gehoord dat het alleen in acute fase kon. Blessure ontdekt in februari en pas in de zomer ging het echt verbeteren, daarvoor dus eerst zelfs slechter en daarna geen of hele minimale verbetering. Mijn kliniek kijkt juist eerst graag aan hoe paard uit zichzelf geneest en pas als dat niet werkt gaan ze behandelen met dingen als prp bijvoorbeeld.

Maar 3 maanden is echt veel te kort. Zelfs onze 1e peesblessure die extreem licht was duurde een half jaar tot we weer alle gangen deden ohz. Zelfs met alle behandelingen die je kan bedenken is tijd het allerbelangrijkste.

Wij zijn gaan laseren en of dat nu hetgene was dat zorgde voor de verbetering of het feit dat ze het opnieuw geïrriteerd had en daardoor juist weer gestimuleerd om te herstellen. Als het die afspraak niet verbeterd was had mijn da het ook juist expres weer kapot willen maken, zodat lijf weer aan herstel gaat werken. En veel stappen en icevibes gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 10:11 



 
Profiel   

loesjeislief schreef
Sky_As schreef
ik mis eigenlijk in de informatie wel hoe oud je paard is, hoe lang hij de blessure heeft, en waar het revalidatie traject uit bestaan heeft?


Hij is 14.5 jaar.

Blessure speelt al vanaf half september (dat hij meerdere malen onregelmatig liep) maar begin oktober bevestigd op de kliniek. 30 nov. Weer een echo gehad, maar toen ook geen verbetering.

Revalidatie bestond uit stappen en koelen. Nu hebben we de laatste weken 20 minuten gestapt en ben MSM bij gaan geven en gesmeerd met groene klei.

Ik vind dat erg kort om nu al zo te gaan denken. Komt bij, normaal word er elke 6 weken gescand om te kijken hoe het geneest en krijg je een schema voor beweging en dat gaat elke dag per minuut meer. Een revalidatie kan wel een jaar duren wil je het goed doen plus hij al eerder onregelmatig liep voor jullie uberhoupt hebben laten checken

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-23 10:27 



 
Profiel   

24/7 beweging in een kudde geeft de meeste kans op herstel. Dan zal hij rustiger en in zijn eigen tempo bewegen. En is mentaal ook veel beter. Jouw paard loopt nog steeds rondjes in zijn box begrijp ik? Dat is echt funest voor een peesblessure. Hoe groot is de paddock waar hij nu staat en hoeveel uur staat hij daar?
Er zijn ook (pp's en) rusthuizen waar ze niet 24/7 op de wei komen. Dan heeft hij toch de hele dag beweging zonder dat hij teveel gras eet. Een rusthuis heeft als extra voordeel dat de stalhouders vaak wat meer dan gemiddelde kennis hebben van blessures en behandelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 13:58 



 
Profiel   

Hier met een lichte peesblessure in combi met een oneffenheid op het buitenste sesambeentje haar op advies van de da gewoon 24/7 buiten laten lopen in de kudde.
Overigens wel een stabiele kudde. Overdag weide en nacht op de paddock (paddock is ca 3x formaat rijbak voor toen 4 paarden).
Daarnaast zei de da ook, stappen, stappen, stappen en nog eens stappen.
Kijk maar wat je doet, erop of ernaast en doe maar een rondje polder. Ik eerst nog verbaast want kleinste rondje bij is is 5 km. Helemaal prima zei hij, als dat goed gaat, ga je de grotere rondjes doen.
Niet in de berm, en niet draven.
Liefst als het lukt iedere dag.

Als dat goed bleef dan ook in de bak, maar wel zoveel mogelijk rechtuit, geen korte wendingen.
Bleef dat oke, dan lange zijde draf mee gaan pakken.

Terug op controle (waren toen zo'n 2 mnd onderweg na de diagnose, en 3 mnd nadat ze licht onregelmatig werd. Hadden dr eerst op rust op de wei gezet).
Alles zag er goed uit en mochten alles verder uitbreiden.
Later voor de zekerheid toen we alles weer hadden opgebouwd laten controleren op de kliniek.
Overal weer groen licht voor incl springen en cross

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 14:20 



 
Profiel   

Mijn paard had een enkele peesblessure aan het voorbeen en een dubbele peesblessure aan het andere voorbeen. Zij heeft een jaar lang op rust gestaan met dagelijks stappen/koelen wat we langzaam opbouwden. Daarna heeft ze nog een jaar op het land gestaan. Toen pas zijn we het werk gaan opbouwen en bleek ze hersteld. Een peesblessure kan helaas erg lang duren…

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 14:29 



 
Profiel   

Oei, wij komen uit een soortgelijk traject en dat duurde uiteindelijk twee jaar incl. keiharde ups en downs.
Ik reageer later even uitgebreider zodat je misschien wat bruikbare info hebt. O:) Voor nu even een stipje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 14:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen