Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Shetlander met astma, welke bodembedekking?

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Na van alles geprobeerd te hebben, ben ik op zoek naar ervaringen en advies.
Mijn shetland pony heeft een ernstige vorm van astma en ik krijg hem deze winter niet hoest vrij, ondanks zijn medicatie (ventipulmin en flixotide).

Wat we nu al doen:
- medicatie
- het hooi wordt gestoomd
- goed geventileerde stal met vrije uitloop 24 uur per dag
- met vernevelen van een zoutoplossing en/of medicatie wordt binnenkort gestart
- bij mesten/vegen staat de pony buiten

Echter moeten we nu nog op zoek naar een andere bodembedekking voor in de stal. Ze staan momenteel nog op stro, dat moet natuurlijk anders. Helaas loop ik hierbij tegen een aantal problemen aan:
- vlas en hennepvezel wordt met grote happen gegeten (ook na besproeien met azijn) waardoor ik bang ben als ik bijv. strokorrels, gehakseld stro oid probeer dit ook weer gegeten wordt
- zaagsel lijkt me niet stofvrij genoeg, hiervan komt toch nog een aardige hoeveelheid stof af vind ik
- alleen rubberen matten lijkt me ook niet de oplossing, we hebben helaas geen afvoer in de stallen dus de urine kan niet weg
We denken er nu aan paddockmatten met grof zand in de stallen te leggen, maar ook dan moet er nog een deel bodembedekking in, omdat zand natuurlijk ook geen urine opneemt.

Lang verhaal kort, wie heeft hier ervaring mee of wie heeft DE tip voor ons?
Alvast bedankt!


Laatst bijgewerkt door Jennifer9131 op 22-01-23 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 13:57 



 
Profiel   

1 van mijn paarden heeft ook de diagnose 'ernstige astma' gekregen in april/mei '22 dus stalmanagement compleet om moeten gooien daardoor. Bij haar week ik het hooi en staat ze dus wel op zaagsel (snachts waarbij de achterdeur open is van haar stal en ze genoeg frisse lucht krijgt). Mijn ervaring is niet dat zaagsel stoffig is en ze heeft ook geen benauwdheidsaanval /hoest meer gehad sinds haar diagnose en ze zo ziek was geweest. Dus als het echt stoffig/niet goed was geweest, het zaagsel, dan zou haar hoest toch minstens terug zijn gekomen (zou je verwachten althans :j )

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 14:20 



 
Profiel   

Wij hebben de strokorrels onder de rubbermatten gelegd en waar de randen van de matten zijn, besproeien we met het vervangen van de strokorrels met water met azijn in, dat eten ze niet.

Je hebt zo in verhouding minder strokorrels nodig, het loopt erg zacht (wat goed is voor mijn artrosemerrie) en geen stof, wat goed is voor mijn merrie met stofallergie.

Groot nadeel: veel werk: bij het vervangen van de strokorrels moeten de matten er (gedeeltelijk) uit, we maken dan ineens de matten mee schoon. En je moet dagelijks mesten en vegen (Ze staan aan huis dus in de praktijk is dat 3x per dag even poep scheppen maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen haalbaar is).

Werkt prima maar wel arbeids en tijdsintensief bij het vervangen en proper houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 14:29 



 
Profiel   

Maris_ schreef
1 van mijn paarden heeft ook de diagnose 'ernstige astma' gekregen in april/mei '22 dus stalmanagement compleet om moeten gooien daardoor. Bij haar week ik het hooi en staat ze dus wel op zaagsel (snachts waarbij de achterdeur open is van haar stal en ze genoeg frisse lucht krijgt). Mijn ervaring is niet dat zaagsel stoffig is en ze heeft ook geen benauwdheidsaanval /hoest meer gehad sinds haar diagnose en ze zo ziek was geweest. Dus als het echt stoffig/niet goed was geweest, het zaagsel, dan zou haar hoest toch minstens terug zijn gekomen (zou je verwachten althans :j )


Dat klinkt dan toch wel goed, dan zou zaagsel misschien toch een optie kunnen zijn mits het juiste merk. Mag ik vragen welk merk je gebruikt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 14:33 



 
Profiel   

Cilianne schreef
Wij hebben de strokorrels onder de rubbermatten gelegd en waar de randen van de matten zijn, besproeien we met het vervangen van de strokorrels met water met azijn in, dat eten ze niet.

Je hebt zo in verhouding minder strokorrels nodig, het loopt erg zacht (wat goed is voor mijn artrosemerrie) en geen stof, wat goed is voor mijn merrie met stofallergie.

Groot nadeel: veel werk: bij het vervangen van de strokorrels moeten de matten er (gedeeltelijk) uit, we maken dan ineens de matten mee schoon. En je moet dagelijks mesten en vegen (Ze staan aan huis dus in de praktijk is dat 3x per dag even poep scheppen maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen haalbaar is).

Werkt prima maar wel arbeids en tijdsintensief bij het vervangen en proper houden.


Dat is ook zeker het overwegen waard. Daar hadden we nog niet aan gedacht heb ze ook aan huis, dus ik ben er vaker bezig dan wanneer ze in pension zouden staan bijv.
Dank je wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 14:35 



 
Profiel   

Plospan XL gaan gebruiken. Grove houtkrullen, geen stof :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 14:40 



 
Profiel   

Ik heb zand in de schuilstallen. Kunnen ze droog liggen en de urine stroomt goed weg mochten ze er plassen. Verder geweekt hooi en 24/7 buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 15:32 



 
Profiel   

Mijn hoester is overgegaan destijds op gehakseld koolzaadstro, dat gaf een enorme verbetering :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 16:46 



 
Profiel   

Jennifer9131 schreef
Maris_ schreef
1 van mijn paarden heeft ook de diagnose 'ernstige astma' gekregen in april/mei '22 dus stalmanagement compleet om moeten gooien daardoor. Bij haar week ik het hooi en staat ze dus wel op zaagsel (snachts waarbij de achterdeur open is van haar stal en ze genoeg frisse lucht krijgt). Mijn ervaring is niet dat zaagsel stoffig is en ze heeft ook geen benauwdheidsaanval /hoest meer gehad sinds haar diagnose en ze zo ziek was geweest. Dus als het echt stoffig/niet goed was geweest, het zaagsel, dan zou haar hoest toch minstens terug zijn gekomen (zou je verwachten althans :j )


Dat klinkt dan toch wel goed, dan zou zaagsel misschien toch een optie kunnen zijn mits het juiste merk. Mag ik vragen welk merk je gebruikt?


Plospan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 10:07 



 
Profiel   

Ik zou eens proberen om er niets in te doen. Op onze vorige plek hadden we een betegelde inloopstal en zodra daar een bodembedekker in lag gebruikten onze paarden de stal als wc. Als er niets op de bodem lag dan mesten ze er af en toe alleen in. Liggen deden ze buiten in de paddock.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 11:38 



 
Profiel   

Het enige wat echt helpt bij zware astma/allergie bij een paard is 24/7 buiten.
Een stal krijg je niet stofvrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 12:02 



 
Profiel   

Equibedding, mijn paard at vlas ook, dit heeft hij maar een paar hapjes van geprobeerd en blijft hij sindsdien af. Is stof en schimmel vrij. Ik vind het ideaal want het neemt een stuk minder plek in om op te slaan
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 19:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen