Overbelaste pees ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Overbelaste pees ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 22:37

Hoi,

2 weken terug had ik heel gezellig de fysio voor mijn paard op bezoek om hem los te maken niks aan de hand tot we even moesten voorlopen voor de behandeling hoe die loopt nou stap niks te zien en draf zat er een beetje een slag in de wiel om zo te zeggen en een lichte opgevulde kogel rechts achter. Ze kon niks vinden in zijn lijf dus advies een weekje stappen. Mijn onderbuik gevoel na 2 dagen was toch de dierenarts bellen aangezien hij in het verleden een einschuss been had en het been langzaam iets dikker werd en warmer. Dierenarts kwam die donderdag en teleurstelde mij dat ie terug moest komen omdat het geen einschuss was maar hij vermoed een pees ook wegens zijn reactie dus nieuwe afspraak met echo. Vorige week maandag was hij dus langs gekomen en ontdekte dat ie aan de binnenzijde een lichte overbelaste pees had. En dan kennen we het verhaaltje van andere 6 weken stappen en koelen.. en speciale achterijzer zo dat ie de druk niet heeft. Zo gefixt zo gedaan allemaal en we vermaken ons tot nu toe wel met het stappen kleine stukje langs de weg mooi om ons heen kijken en rustig stappen. Hij stond dan met mijn andere paard maar toch besloten om hem apart te doen omdat ze toch hun ruige uurtje hebben met spelen.. ik voel mijn nu een schuldig baasje haha.
Maar ik merk met het koelen ik koel met een ice pack omdat het water soms bevroren is maar hij vind het niet echt leuk trappen ook bij de hoefsmid begon al met zijn voor voeten doet ie anders echt nooit hij bijt alleen de hoefsmid stijgeren en trappen.
Nog 5 weken te gaan zeg ik maar.
Maar wat is jullie ervaring is er bij jullie verbetering gekomen of is het verslechterd?

En iemand tips om om andere leuke mentale dingen te kunnen doen?

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 07:22

Tja, herstel van pezen duurt lang, ik weet er alles van :(
Ik geloof niet zo in koelen, dat is hoogstens nuttig in het begin en als het heel warm en dik is.
Dus gewoon geduld en stappen, stappen, stappen.
Als het beter gaat, nog meer geduld en heeeel langzaam opbouwen. Je bent zo weer terug bij af.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Overbelaste pees ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:31

Koelen helpt wel als er een ontstekingsreactie is inderdaad.

Maar de pees is licht overbelast, er zat dus geen gat in? Was het dik? gevoelig? Hoe komt de pees overbelast, compenseert het paard ergens anders?

Mijn ervaring is dat peesblessures meestal wel goed komen mits je heel veel geduld hebt. Het gaat vaak mis als mensen te snel, teveel willen en het genezingsproces forceren.

Andere mentale dingen..https://hersenwerkvoorpaarden.nl/
Misschien staat hier iets nuttigs bij.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Overbelaste pees ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:37

Ik heb een overstrekking + overbelaste pees gehad een poos terug. 18 november was na een week een dik been en koelen + stappen het klinische beeld op de kliniek goed alleen duidelijk nog vocht tussen de peesvezels.
Advies 4 weken koelen en stappen en daarna rijden weer opbouwen.
9 december is de dierenarts op stal geweest en hebben we klinische keuring gedaan en die was ook super dus ben het werk langzaam gaan oppakken. Hou nu ten alle tijden het been in de gaten en soms is die nog iets wat gevuld en dan ga ik langer stappen en na het werk is het dun. Ook doe ik haar nu standaard na het rijden extra laten uitstappen in de molen zodat ik zeker weet dat ze goed uitgestapt is.

Vooral de tijd nemen en ik mocht er na 4 weken weer op omdat ze zo goed reageerde op het koelen en stappen, maar wilde toch nog een extra keuring voor de zekerheid.
Ik koelde met de icevibes dat ging super. Ik ben gestopt met koelen toen het been niet meer dik en warm was.

Mijne vond het wandelen aan de hand vreselijk dus ben er 2x in de week opgestapt en buiten op het harde een rondje gemaakt van een halfuur, dan stapte ze wat meer door en werd het been nog sneller dun, maar dit was op advies van de dierenarts en had ik anders niet zelf bedacht om te doen.

Gewoon goed de tijd nemen en goed naar het been kijken wat die aan kan als je weer mag werken. Ik heb echt een opbouwschema gevraagd en gekregen van de kliniek en dat vond ik zelf ook erg prettig.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 17:05

Elisa2 schreef:
Koelen helpt wel als er een ontstekingsreactie is inderdaad.

Maar de pees is licht overbelast, er zat dus geen gat in? Was het dik? gevoelig? Hoe komt de pees overbelast, compenseert het paard ergens anders?

Mijn ervaring is dat peesblessures meestal wel goed komen mits je heel veel geduld hebt. Het gaat vaak mis als mensen te snel, teveel willen en het genezingsproces forceren.

Andere mentale dingen..https://hersenwerkvoorpaarden.nl/
Misschien staat hier iets nuttigs bij.




Pees is overbelast we zagen geen zwarte gaten wel dat ie iets dikker was dan de buitenkant dus waren optijd er bij.
Wat ik moest doen is eerst stappen doe ik 10 min daarna koelen dat moest ik dan dan na het “werken” met een ice-vibe

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 17:06

Keizerinnnn schreef:
Ik heb een overstrekking + overbelaste pees gehad een poos terug. 18 november was na een week een dik been en koelen + stappen het klinische beeld op de kliniek goed alleen duidelijk nog vocht tussen de peesvezels.
Advies 4 weken koelen en stappen en daarna rijden weer opbouwen.
9 december is de dierenarts op stal geweest en hebben we klinische keuring gedaan en die was ook super dus ben het werk langzaam gaan oppakken. Hou nu ten alle tijden het been in de gaten en soms is die nog iets wat gevuld en dan ga ik langer stappen en na het werk is het dun. Ook doe ik haar nu standaard na het rijden extra laten uitstappen in de molen zodat ik zeker weet dat ze goed uitgestapt is.

Vooral de tijd nemen en ik mocht er na 4 weken weer op omdat ze zo goed reageerde op het koelen en stappen, maar wilde toch nog een extra keuring voor de zekerheid.
Ik koelde met de icevibes dat ging super. Ik ben gestopt met koelen toen het been niet meer dik en warm was.

Mijne vond het wandelen aan de hand vreselijk dus ben er 2x in de week opgestapt en buiten op het harde een rondje gemaakt van een halfuur, dan stapte ze wat meer door en werd het been nog sneller dun, maar dit was op advies van de dierenarts en had ik anders niet zelf bedacht om te doen.

Gewoon goed de tijd nemen en goed naar het been kijken wat die aan kan als je weer mag werken. Ik heb echt een opbouwschema gevraagd en gekregen van de kliniek en dat vond ik zelf ook erg prettig.



Ja ik voel 2x per dag savonds is ie toch wel warmer dan sochtends