Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard blijft te dun

 
Profiel   

geena_01 schreef
DuoPenotti schreef
Nee dat advies heeft de da niet gegegeven.
Zo heb jij het er van gemaakt want randstad en....


Nee hoor, het eerste wat ik vroeg toen de DA er was, wat wat ik er aan kon doen. Hij heeft zelf gezegd meer rijden en longeren, zodat hij spieren kan opbouwen. En ja, in heb ook gevraagd ‘van wat kan hij dan nu zijn spieren opbouwen’.

En ik heb nooit het excuus randstad gebruikt. Ik heb alleen gezegd dat het hier lastiger is een stalling te vinden, en dat de stallingskosten hier nou eenmaal hoog zijn. Mijn budget is €300,- per maand, en wie weet wat er in de toekomst mogelijk is. Voor nu ben ik tevreden met waar ik nu sta, buiten dat hij nu te weinig ruwvoer krijgt natuurlijk.

Mijn paard krijgt onvoldoende te eten, maar ik ben wel tevreden.

Hoe dan? Eten is eerste levensbehoefte. Daar wordt niet aan de behoefte voldaan. Hoe kun je dan in godsnaam tevreden zijn?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:03 



 
Profiel   

Bereft voordroog... Dat is echt niet altijd hoger in voeding.
Heb hier zelf nu ook voordroog laag in suiker en zetmeel.
Ligt toch echt aan tijdstip van maaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:03 



 
Profiel   

Toch zijn er daar ook wel plekken te vinden waar paarden meer buiten komen en meer hooi krijgen. Je hebt er wel geen binnenbak bij dan. Een half uurtje paddock is echt niet voldoende meis.
De paarden gaan hier in de winter ook niet op het land, maar we zorgen er wel voor dat ze minimaal 6 uur buiten komen en meestal is dat meer.

Gras is iets waar ze altijd wel goed van aankomen, maar ook daar kun je je vragen bij stellen, want gras van onbemest land zit vooral vol met suikers maar verder niet zoveel voeding. Hetzelfde is natuurlijk met hooi aan de hand. Of je hooi of voordroog voert maakt niet zoveel uit als je weet wat erin zit. Jouw paard zal rond de 500 wegen, die heeft op gezond gewicht met een normale stofwisseling 8 tot 9 kg nodig, met snelle stofwisseling 10 tot 12 kg, en met ondergewicht onbeperkt.
Verder voer je op het oog. Gewoon kijken wat ze nodig hebben. Er zijn ook paarden waarbij ik minder geef, kunnen ze stro eten.

Ik ben helemaal niet zo anti zetmeel en suikers voor wat je beschrijft, en zou liever een brok dan een balancer voeren bij een paard met ondergewicht. Maar ik vind het nu erg veel krachtvoer en weinig ruwvoer.

Verder lijkt me veel werken bij een paard met ondergewicht niet slim, hij moet wel iets hebben waarvan hij op kan bouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:04 



 
Profiel   

ruitje schreef
Als je budget 300 is, maar je voert 50 euro krachtvoer bij en je moet steeds de dierenarts laten komen: misschien is je budget dan wel ineens 400 zeg maar :)


Helder opgemerkt, Ruitje :)*

Mooi hoe de ts hier geholpen wordt en geholpen wil worden.

Hopelijk met een goede uitkomst voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:10 



 
Profiel   

Zoals ik al zei ga ik hem bijvoeren met eigen hooi, dan zie ik het probleem veder niet? Tuurlijk is het handiger dat hij van uit stal al meer krijgt, maar dat is nu geen oplossing dus geef ik het hem dan zelf bij. Dan is dat gelukkig al opgelost!

Ik heb er zelf voor gekozen om op deze stal te staan. Maar er is geen afdakje bij de paddock en mijn paard wordt er niet gelukkig van om dan maar in de regen buiten te gaan staan. Hij komt ook heus vaker dan een half uur per dag in de paddock, maar niet dagelijks. Daarom ben ik ook blij dat hij een half uur in de stapmolen kan. Praat natuurlijk niet goed dat hij alsnog niet langer in de paddock staat, maar goed, hier op stal mag je ze maar 30 minuten erin zetten en dat zijn niet mijn regels maar de regels van uit stal. S’zomers komen ze gelukkig de halve dag buiten en dat maakt het voor mij weer goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:12 



 
Profiel   

Begrijp ik het nou goed dat je paard dan als je niet komt alleen op stal staat en een rondje stapmolen + 30 min paddock krijgt? Ik hoop echt dat ik het verkeerd lees, anders is stress ook een leuke om mee te nemen in "waarom komt mijn paard niet aan"

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:15 



 
Profiel   

Euridicey schreef
Begrijp ik het nou goed dat je paard dan als je niet komt alleen op stal staat en een rondje stapmolen + 30 min paddock krijgt? Ik hoop echt dat ik het verkeerd lees, anders is stress ook een leuke om mee te nemen in "waarom komt mijn paard niet aan"


Klopt, daarom kom ik ook zelf 2x per dag

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:16 



 
Profiel   

wauw zomers staat ze een halve dag buiten.
ja dat maakt het goed, dat begrijp ik meteen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:27 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
wauw zomers staat ze een halve dag buiten.
ja dat maakt het goed, dat begrijp ik meteen....


Daarom zeg ik ook dat het voor mij goed maakt. Iedereen houd zijn/haar paard anders en niet iedereen hoeft het daarmee eens te zijn. Tuurlijk had ik het op deze stal graag anders gezien, maar dan wandel ik gewoon graag wat meer met hem in het parkje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:31 



 
Profiel   

Celebi schreef
Ik zou beginnen bij de basis. Toch proberen om het ruwvoer op te hogen, zodat je zeker aan die 1,5% zit en niet op de ondergrens van 1%. Eigenlijk gewoon een paar weken een hooinet zo vol stoppen dat er altijd een klein beetje over is, dan weet je dat je paard in ieder geval genoeg binnen krijgt om ook echt aan te kunnen komen. Daarna is het waardevol om het spul te laten testen. Als er erg weinig in zit scheelt dat enorm veel met of ze wel of niet op gewicht gaan blijven. Zeker de eiwitten zijn afgelopen maanden vrij laag en die hebben paarden gewoon nodig. Toch kan er echt veel verschil zitten in het ruwvoer. Ieder paard is anders en de een zal het beter doen op arm hooi, de ander juist op rijk voordroog of alles wat er tussenin zit. Mijn paard heeft nu 2x op voordroog gestaan en tussendoor een jaar op heel arm grof stengelig hooi. Die periode was hij echt mager en voerde ik enorm veel bij. Hij werd steeds kribbiger en mocht niet eens meer naar zijn buik kijken. Na een paar dagen op voordroog zag ik hem zo bijtrekken en ik voer hem nu nauwelijks nog bij (vooral wat vitamines). Niet dat dat perse de beste optie voor jou is hoor, maar wil er meer mee laten zien dat ruwvoer echt veel impact kan hebben. En inderdaad, het kan zijn dat jouw paard naast optimaal ruwvoer nog steeds behoefte heeft aan krachtvoer, maar vanuit de basis zou ik eerst kijken naar het ruwvoer.

Ruwvoer ophogen helpt niet altijd helaas.
Ik doe over 1 normale rechthoekige baal 1 week. Dat is dan voor 2 paarden. En 1 van die 2 blijft te mager. Voorheen stond mijn draver er ook nog bij en kreeg hij en de oudste slobber en bietenpulp met olie. Niks hielp. Nu staat de draver op stalling en komt hij toch langzaam wat aan omdat ik ander voer geef, heel eiwitrijk oa Luzernebrok. En 2x daags een vol hooinet waar 10kg in kan (die duo netten).

Maar op de wei hebben ze dus onbeperkt hooi elke dag, 's anderdaags is het nog niet volledig op. En toch bleef de draver te mager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:31 



 
Profiel   

We kunnen TS wel gaan achternazitten over de stalling.

Zoals ik begreep heeft zij geen auto dus is een stalling verder weg geen optie. Ik begrijp dat want heb zelf in jaren in zo'n situatie gezeten.

Tevens is zij echt niet de enige hier op bokt wiens paard maar 1u of helemaal niet buiten komt in de wintermaanden. (en sommigen zelfs in de zomermaanden)+, ja echt die zijn er ook op bokt) Ga dan ook al die andere bokkers opzoeken en afkatten

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:35 



 
Profiel   

Er zijn echt wel paardvriendelijker stallen in Delft dan dit hoor :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:46 



 
Profiel   

Goed, ik sta altijd open voor discussies maar het ging er hier over wat ik eraan kan doen om mijn paard te laten aankomen, niet om hoe ik mijn paard moet houden :? Ik snap dat het fijner is als mijn paard meer naar buiten komt, maar dat los ik zelf op door meer buiten te gaan wandelen. Dus als er iemand nog goede tips heeft hoor ik het graag, en anders is het bij deze duidelijk voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:53 



 
Profiel   

geena_01 schreef
Goed, ik sta altijd open voor discussies maar het ging er hier over wat ik eraan kan doen om mijn paard te laten aankomen, niet om hoe ik mijn paard moet houden :? Ik snap dat het fijner is als mijn paard meer naar buiten komt, maar dat los ik zelf op door meer buiten te gaan wandelen. Dus als er iemand nog goede tips heeft hoor ik het graag, en anders is het bij deze duidelijk voor mij.

De kans is groot dat het gewicht van je paard en de manier waarop hij gehouden wordt verband houden. Logisch dat daarop wordt ingegaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 17:01 



 
Profiel   

Ik snap dat je niet vroeg hoe je je paard moet houden, maar dat draagt hier wel aan bij.
Buiten wandelen is namelijk geen vervanging voor socializen met andere paarden, groomen van elkaar, fourageren en meer van die zaken die paarden nodig hebben om goed in hun vel te zitten. Als ze die dingen niet krijgen, hebben ze stress. En dat kan zich onder andere uiten in maagzweren en daar vallen ze van af. Zeker dravers zijn erg gevoelig voor stress en maagzweren en hebben daar bovenop nog een vrij snelle stofwisseling, waardoor je niet perse veel meer hoeft te voeren maar wel moet zorgen dat hij altijd te eten heeft. Mag je gerust afwisselen met minder rijk voer, daar is niets mis mee.

Ik heb echt al heel erg lang paarden, en geloof mij dat het allemaal met elkaar samenhangt. Was het maar zo simpel als gewoon wat meer voer geven......

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 17:01 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Ik snap dat je niet vroeg hoe je je paard moet houden, maar dat draagt hier wel aan bij.
Buiten wandelen is namelijk geen vervanging voor socializen met andere paarden, groomen van elkaar, fourageren en meer van die zaken die paarden nodig hebben om goed in hun vel te zitten. Als ze die dingen niet krijgen, hebben ze stress. En dat kan zich onder andere uiten in maagzweren en daar vallen ze van af. Zeker dravers zijn erg gevoelig voor stress en maagzweren en hebben daar bovenop nog een vrij snelle stofwisseling, waardoor je niet perse veel meer hoeft te voeren maar wel moet zorgen dat hij altijd te eten heeft. Mag je gerust afwisselen met minder rijk voer, daar is niets mis mee.

Ik heb echt al heel erg lang paarden, en geloof mij dat het allemaal met elkaar samenhangt. Was het maar zo simpel als gewoon wat meer voer geven......


Ik snap ook dat dat samenhangt, maar het is voor mij niet mogelijk om naar een andere stal te gaan op dit moment. Dus er kan wel gezegd blijven worden dat ik moet verhuizen, maar dat zit er simpelweg nu niet in. Dus dan heb ik niet zo veel aan advies als ‘ga verhuizen’ of ‘hij moet meer in de paddock’ want dat gaat nu niet. Ik ben opzoek naar oplossingen en niet dingen die niet gaan.. Ik bedoel het alleen maar goed en het is niet dat ik geen oplossing wil, maar ik wil wel haalbare oplossingen.


Laatst bijgewerkt door geena_01 op 25-01-23 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 17:06 



 
Profiel   

Bij een boer langs. Daar voeren ze goed. Heb je wel minder faciliteiten, maar je paard heeft het echt goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 17:08 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Ik snap dat je niet vroeg hoe je je paard moet houden, maar dat draagt hier wel aan bij.
Buiten wandelen is namelijk geen vervanging voor socializen met andere paarden, groomen van elkaar, fourageren en meer van die zaken die paarden nodig hebben om goed in hun vel te zitten. Als ze die dingen niet krijgen, hebben ze stress. En dat kan zich onder andere uiten in maagzweren en daar vallen ze van af. Zeker dravers zijn erg gevoelig voor stress en maagzweren en hebben daar bovenop nog een vrij snelle stofwisseling, waardoor je niet perse veel meer hoeft te voeren maar wel moet zorgen dat hij altijd te eten heeft. Mag je gerust afwisselen met minder rijk voer, daar is niets mis mee.

Ik heb echt al heel erg lang paarden, en geloof mij dat het allemaal met elkaar samenhangt. Was het maar zo simpel als gewoon wat meer voer geven......

precies

maar ik ontstip... niet goed voor mijn bloeddruk... dit kan echt niet meer tegenwoordig.
Dit zijn de stallen waarom de dier en recht luitjes zo fijn hun gang kunnen gaan.
En te weinig eten en geen fatsoenlijk buiten met als gevolg klachten maar die worden niet opgelost maar in smoesjes verpakt. Honderden euro's behalve waar het zin heeft.

1990 zonder internet is calling, toen info vinden nog moeilijk was.

fijne voortzetting van het topic nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 17:11 



 
Profiel   

Ik vind het echt bizar dat zulke stallen nog bestaan. En het is idd echt jaren 90, en ook toen hadden wij de paarden thuis, kregen ze ruim voldoende hooi en een kg brok per dag.

Ik voer voor die zwarte nu brok met luzernemix, niet dat ie maagzweren heeft maar 't is lekker wat extra ruwvoer nog voor 'm. En die heeft onbeperkt hooi.

Ik heb wel geen binnenbak, of stapmolen, of longeerring. Ik heb een hele goede buitenbaan, en verder paddocks en land. Wij vinden belangrijk dat de paarden veel buiten komen, zodat ze lekker de benen kunnen strekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 17:30 



 
Profiel   

Mijn dldraver wlwas ook veel te mager en kreeg onbeperkt hooi
2x per dag een schep luzerne
2x per dag 3/4 schep kruidenmuesli(van de molen geloof ik)
22x 3/4 schep bios
En nog een emmer penen
1 x per dag slobber

Daar begin hij het heel goed op te doen

Later de luzerne afgebouwd ,wlwant hij kreeg eiwitbultjes
Verder stind hij merendeels buiten en wandelde ik alleen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 17:49 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
We kunnen TS wel gaan achternazitten over de stalling.

Zoals ik begreep heeft zij geen auto dus is een stalling verder weg geen optie. Ik begrijp dat want heb zelf in jaren in zo'n situatie gezeten.

Tevens is zij echt niet de enige hier op bokt wiens paard maar 1u of helemaal niet buiten komt in de wintermaanden. (en sommigen zelfs in de zomermaanden)+, ja echt die zijn er ook op bokt) Ga dan ook al die andere bokkers opzoeken en afkatten


Ik zit ook in die situatie, dat er wel stallen dichterbij zijn, maar geen geschikte stallen (en die zijn dan zelfs nog geschikter dan wat TS omschrijft, daar zou ik al helemaal niet mee akkoord gaan en is echt niet meer van deze tijd)
Ik heb geen auto, en mijn paard staat nu op ruim 30km afstand enkele reis zodat ze word voorzien in haar basis behoeftes, minimaal jaar rond voldoende uur naar buiten met bewegingsruimte, soortgenoten om te socializen, en onbeperkt hooi.
Het is voor mij nu 2 uur OV, of goed een uur enkele reis op de scooter, maar ze krijgt wel de zorg die ze nodig heeft en zij staat er 24/7, ik ben er maar een paar uur per week. Dit betekent voor mij helaas dat ik haar volpension heb moeten zetten, bijna niet meer zelf kan gaan + hele hoge kosten die ik eigenlijks niet kan betalen, maar daarvoor doe ik naast mijn vaste werk uitzendkracht klusjes en ben poetsvrouw geworden bij iemand een keer in de week. Zuur? Ja. Maar ik heb 10 jaar geleden voor een paard gekozen en dan zie ik 2 opties, of zorgen dat zij goed verzorgd word en de basis op orde is, ofwel paard verkopen, en dat zag ik niet zitten. Vind niet dat min paard de dupe mag worden van mijn keuze in woonomgeving of mijn inkomen of name it, goede basis zorg is een vereiste als je voor een dier kiest, en anders moet je er gewoon niet voor kiezen.
Ik heb ook een draver overigens :j

Ik begrijp dat niet alles kan wat je soms zou willen, maar er is wel een grens tussen gewoon niet voorzien in de basisbehoeftes, of er in ieder geval je best voor doen en zo veel mogelijk realiseren, ook al betekent dat soms dat dat voor jezelf misschien niet de aller beste of leukste keuze is of in moet leveren op faciliteiten.

Is er niet een manier waarop we voor je mee kunnen kijken in mogelijkheden voor andere stallingen TS, in plaats van voer, want dit hangt allemaal met elkaar samen.
Wat is bijvoorbeeld nu de reden dat je hem/haar niet kan verhuizen? Als afstand een euvel is zou je het op kunnen lossen zoals ik dat doe, kosten is op te lossen door extra werk te nemen.
En zag hier inderdaad al een goede tip voorbij komen, zoveel geld als je nu kwijt bent aan kilo's krachtvoer erin doen om je paard op gewicht te houden, dat geld kan je beter kwijt zijn aan hogere stallingskosten waarin ze beter in de basisbehoeftes van een paard voorzien. Eind van de rit ben je misschien nog wel voordeliger uit zelfs. Je hebt in ieder geval een gezonder en blijer paard.
Als korte termijn oplossing zou je ipv krachtvoer, meer ruwvoer kunnen kopen. Ik heb ooit helemaal zelf de zorg en inkoop gedaan, en er zijn prima baaltjes te koop via mp vaak, kijk wel even naar de kwaliteit, maar als je elke avond zo'n halve baal extra in een net hangt naast wat die al krijgt, is waarschijnlijk goedkoper en beter dan meer kg brok. Indien je dit niet op kan slaan kan je ook kijken voor bijvoorbeeld ruwvoer aanvullers zoals fibrebeet, fibrenuggets, luzerne oid. Hier mag je ook makkelijk wat meer van geven dan brok, maar is ook zeker geen goedkope optie er van uitgaande dat je er behoorlijk wat kilo's per dag van bij moet voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 17:51 



 
Profiel   

Je wil/kan niet verhuizen. Maar ik enk dat je paard ongelukkig is.Waarom houd je in deze situatie sowieso een paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 17:52 



 
Profiel   

Ik ga sowieso beginnen met eigen ruwvoer te geven, dat zou ik desnoods nog kunnen opslaan hier in de kelder, dus dat moet goed komen! Dan is dat probleem gelukkig opgelost!

De reden dat ik niet meer ga werken, is omdat ik al 38 a 42 uur in de horeca werk. En ik ga hiervan ook nog 1 dag in de week naar school, woensdag is mijn enigste dag dat ik vrij heb van werk maar ga dan wel overdag naar school toe. Dus als ik dan 2 uur lang zou moeten reizen met het ov, is daar helaas echt geen tijd voor.. Dan zal ik mijn paard echt amper zien. Ook met zicht op een eigen zaak en woning kan ik nu niet zeggen waar ik hem anders wil gaan stallen, omdat de locatie nog onbekend is. En ik sta hier al bijna 2 jaar zonder problemen gestald, het is alleen dat hij nu begint met afvallen. Dat is de reden dat ik een paard heb, omdat ik er plezier uit haal en hiervoor nooit problemen heb gehad met mijn paard. Het is niet zo dat ik er niks aan wil doen, maar ik ga niet een hele verhuizing in gang zetten als ik vervolgens over een halfjaar zelf ga verhuizen en hij vervolgens dan te ver staat. Daarom zei ik al: voor NU is het geen oplossing om hem te verhuizen, maar in de TOEKOMST zou dat altijd kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 18:10 



 
Profiel   

Ik herken de stal waar je staat, is het niet meer mogelijk om daar ter plekke extra hooi bij te kopen en dat vanuit een hooinet zelf te voeren? Ik weet dat het paar jaar terug een optie was.

De standaard voerbeurten van in totaal 7kg is gewoon erg weinig voor een warmbloed die 7 dagen per week moet werken, zulk paard weer in conditie krijgen doe je eerder met 14-15kg per dag. Of nog meer, eigenlijk is het het beste om onbeperkt hooi aan te bieden en kijken hoeveel die op krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 21:14 



 
Profiel   

geena_01 schreef
DuoPenotti schreef
Nee dat advies heeft de da niet gegegeven.
Zo heb jij het er van gemaakt want randstad en....


Nee hoor, het eerste wat ik vroeg toen de DA er was, wat wat ik er aan kon doen. Hij heeft zelf gezegd meer rijden en longeren, zodat hij spieren kan opbouwen. En ja, in heb ook gevraagd ‘van wat kan hij dan nu zijn spieren opbouwen’.

En ik heb nooit het excuus randstad gebruikt. Ik heb alleen gezegd dat het hier lastiger is een stalling te vinden, en dat de stallingskosten hier nou eenmaal hoog zijn. Mijn budget is €300,- per maand, en wie weet wat er in de toekomst mogelijk is. Voor nu ben ik tevreden met waar ik nu sta, buiten dat hij nu te weinig ruwvoer krijgt natuurlijk.


Op basis van dit advies ben ik benieuwd maar een foto van je paard. Is hij mager, of onbespierd? Want dit advies zou een DA kunnen geven bij een paard wat wel oke op gewicht is maar nu spieren moet opbouwen, spieren kun je er niet aanvoeren natuurlijk.

Overigens zou ik hem niet scheren als het niet nodig is, scheelt weer energie om zich warm te houden :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 21:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen