Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard blijft te dun

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik heb een Draver van 9 jaar oud. Hij is altijd zonder problemen goed op gewicht geweest, maar is helaas sinds eind november erg aan het afvallen.. Gelukkig is hij sinds december wel weer wat aangekomen, maar ik heb zelf het idee dat we nu op hetzelfde gewicht blijven. Hij is heel erg ingevallen op zijn rug en flanken. Zijn ribben zijn te zien, maar wel al een stuk minder als eerst. Zijn vacht ziet er dof uit, maar heeft geen doffe/vieze ogen of neus.

Even wat meer info:
De dierenarts, tandarts, zadelmaker, fysio en hoefsmid zijn allemaal al geweest. Ook heb ik een mestonderzoek laten doen en heeft hij een wormenkuur gehad. De dierenarts heeft een uitgebreid bloedonderzoek gedaan, maar hier kwam niks uit. Hij vond dat Disco meer moest bewegen en meer eiwitten moest krijgen.

Ik rij ongeveer 4x per week, longeer hem 2x in de week en wandel 1x in de week. Van maandag t/m vrijdag staat hij 30 min in de stapmolen en elke dag staat hij een halfuur in de paddock. Disco staat in een uitloopstal en ik heb stro als bodembedekking.

Wat Disco nu te eten krijgt (per dag) is 2 kilo senior+ muesli van Mijten, 450 gram bodybuilder van Mijten, 4x per dag ruwvoer (aantal kilo weet ik niet) en 750 gram slobber van Pavo. Ik wil zelf nog de senior slobber van Subli gaan voeren in plaats van Pavo, maar ik heb nog een 2/3 zak die ik graag eerst op wil maken. Al het eten eet hij gewoon op.

Als er eind januari nog geen verandering in zit laat ik uiteraard de dierenarts weer komen. Alleen was ik zelf wel benieuwd naar jullie tips en ervaringen hierin!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 23:57 



 
Profiel   

Begin eens met hem met rust te laten.. 7 dagen per week….

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 03:41 



 
Profiel   

Heeft hij een deken op?

Wat bedoel je met hij staat in een uitloopstal?

Je zal je kilo's ruwvoer moeten weten, als hij 4 x per dag een plukje krijgt en jij duwt er zoveel krachtvoer in creëer je maagzweren.

En; is hij echt te dun? Veel mensen vinden dravers snel dun naar dat komt omdat we in Nederland gewend zijn geraakt aan obesitas. Het is nou eenmaal een ras wat anders in elkaar zit dan de gemiddelde kwpner of koudbloed :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 05:00 



 
Profiel   

Gooiske schreef
Begin eens met hem met rust te laten.. 7 dagen per week….


Nou inderdaad. En dan in een uitloopstal en een half uur per dag in de paddock. Dier is gewoon doodongelukkig. Ik zou zeggen: kijk eens naar de natuurlijke behoeften van je paard en zet je eigen behoeften eens aan de kant. Een paard is niet gemaakt om op een postzegel te houden en als een hamster rondjes te lopen in een rad. Ze moeten kunnen bewegen en continu een beetje kunnen eten, dat houdt ze niet alleen gezond tussen hun oren maar ook fysiek gezond. Misschien is dit leven leuk voor jou, maar is het ook leuk voor je paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 06:10 



 
Profiel   

Hoe groot is je uitloopstal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 06:55 



 
Profiel   

Jeetje wat een bult krachtvoer krijgt hij. Boordevol granen en suiker. Dat is vooral erg slecht voor de vertering. Alle paarden die bij mij komen doe ik terug naar de basis. Onbeperkt hooi, balancer en een handje grasbrok en brok omdat de balancer alleen zwaar op de maag ligt. Voer zo goed als graan vrij. Als nodig geef ik extra eiwit bij in de vorm van soja of vet in de vorm van lijnzaadolie. De paarden die te dik komen vallen hierop af, de paarden die te dun komen komen aan. Heb alles altijd netjes op gewicht.

Al die kilo’s junkfood heb je niet nodig. Het schaadt eerder dan dat het helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 07:45 



 
Profiel   

geena_01 schreef
Hoi allemaal,

Ik heb een Draver van 9 jaar oud. Hij is altijd zonder problemen goed op gewicht geweest, maar is helaas sinds eind november erg aan het afvallen.. Gelukkig is hij sinds december wel weer wat aangekomen, maar ik heb zelf het idee dat we nu op hetzelfde gewicht blijven. Hij is heel erg ingevallen op zijn rug en flanken. Zijn ribben zijn te zien, maar wel al een stuk minder als eerst. Zijn vacht ziet er dof uit, maar heeft geen doffe/vieze ogen of neus.

Even wat meer info:
De dierenarts, tandarts, zadelmaker, fysio en hoefsmid zijn allemaal al geweest. Ook heb ik een mestonderzoek laten doen en heeft hij een wormenkuur gehad. De dierenarts heeft een uitgebreid bloedonderzoek gedaan, maar hier kwam niks uit. Hij vond dat Disco meer moest bewegen en meer eiwitten moest krijgen.

Ik rij ongeveer 4x per week, longeer hem 2x in de week en wandel 1x in de week. Van maandag t/m vrijdag staat hij 30 min in de stapmolen en elke dag staat hij een halfuur in de paddock. Disco staat in een uitloopstal en ik heb stro als bodembedekking.

Wat Disco nu te eten krijgt (per dag) is 2 kilo senior+ muesli van Mijten, 450 gram bodybuilder van Mijten, 4x per dag ruwvoer (aantal kilo weet ik niet) en 750 gram slobber van Pavo. Ik wil zelf nog de senior slobber van Subli gaan voeren in plaats van Pavo, maar ik heb nog een 2/3 zak die ik graag eerst op wil maken. Al het eten eet hij gewoon op.

Als er eind januari nog geen verandering in zit laat ik uiteraard de dierenarts weer komen. Alleen was ik zelf wel benieuwd naar jullie tips en ervaringen hierin!


Is er iets veranderd sinds eind November? aan het voer/ stalling? weidegang?

Hoe is zijn mest?

Kan hij meer naar buiten? een half uur in de paddock alleen is erg kort..ik zou hem meer naar buiten doen en niet meer in de stapmolen.

Hoeveel ruwvoer krijgt hij en wat voor een ruwvoer is dat? droog hooi of kuil?

Ik zou geweekte bietenpulp gaan voeren met olie als ouderwetse dikmaker, en ook minderen met krachtvoer. Daarnaast toch echt de oorzaak zien te achterhalen waarom hij "ineens" zo afgevallen is..zijn vacht glanst niet dus hij is niet gezond. Ik moest ook aan maagzweren denken..of een reactie op kuilvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:11 



 
Profiel   

Ik zit ook aan maagzweren te denken.

Je paard werkt dus 7 dagen per week met jou en daarnaast nog 5 dagen per week in de stapmolen? En hooguit een half uurtje in een paddock. HOe groot is die paddock?

Met welk middel is hij ontwormd? En wanneer is de mesttest verricht?

Staat hij op hooi , voordroog of kuilgras?

Heeft hij een deken op?

Heb je een foto van Disco?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:16 



 
Profiel   

Spoiler:
_Reneee schreef
Gooiske schreef
Begin eens met hem met rust te laten.. 7 dagen per week….


Nou inderdaad. En dan in een uitloopstal en een half uur per dag in de paddock. Dier is gewoon doodongelukkig. Ik zou zeggen: kijk eens naar de natuurlijke behoeften van je paard en zet je eigen behoeften eens aan de kant. Een paard is niet gemaakt om op een postzegel te houden en als een hamster rondjes te lopen in een rad. Ze moeten kunnen bewegen en continu een beetje kunnen eten, dat houdt ze niet alleen gezond tussen hun oren maar ook fysiek gezond. Misschien is dit leven leuk voor jou, maar is het ook leuk voor je paard?



Het heeft niks te maken met eigen behoefte, ik doe er alles aan om hem op deze stal zo goed mogelijk te verzorgen. Ik krijg het advies van de dierenarts om meer te bewegen, dus daar heb ik mij voor nu aan gehouden. Hier op stal is het niet haalbaar om hem langer in de paddock te zetten en in de randstad is het lastig om een stal te vinden waar hij meer naar buiten kan. Dus mijn paard anders houden zit er nu simpelweg niet in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:21 



 
Profiel   

Holistische DA/diergeneeskundige erbij halen. You might yet be surprised.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:24 



 
Profiel   

Eerst maar beginnen met onbeperkt rijk ruwvoer

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:25 



 
Profiel   

ja ik mag het niet zeggen,maar ik ken ook een draver die de hele dag in een kleine paddock staat en die tonnetje rond is.en dat is ook nog een oud dier.
dus daar hoeft het niet van te komen.

het hooi van afgelopen jaar is wat arm en de eiwitten tekort zou dan best kunnen.
probeer echt uit te zoeken hoeveel er in gaat aan gewicht in hooi.
eet hij ook van het stro?
ik zou kijken of je bijvoorbeeld de slobber van pavo kunt vervangen door een ruwvoermix.
een luzerne is bijvoorbeeld erg mooi,zit mooi eiwit in.
eventueel kijk je naar de mixen van florian, of de luzernemix of andere mix van Hartog?
die doffe vacht is wel apart, ik geef ook de bodybuilder van mijten,maar merk juist dat ze enorm van gaan glimmen.
Mijten verkoopt ook sojaschroot, je zou kunnen kijken of je die kunt geven voor het tekort in eiwit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:26 



 
Profiel   

Maagzweren is het eerste wat bij mij opkomt, zou mij ook niet verbazen gezien de enorme hoeveelheid krachtvoer die hij krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:29 



 
Profiel   

ruitje schreef
Heeft hij een deken op?

Wat bedoel je met hij staat in een uitloopstal?

Je zal je kilo's ruwvoer moeten weten, als hij 4 x per dag een plukje krijgt en jij duwt er zoveel krachtvoer in creëer je maagzweren.

En; is hij echt te dun? Veel mensen vinden dravers snel dun naar dat komt omdat we in Nederland gewend zijn geraakt aan obesitas. Het is nou eenmaal een ras wat anders in elkaar zit dan de gemiddelde kwpner of koudbloed :)


Ja, hij heeft een deken op. Hij is rond oktober geschoren, hij staat op dit moment met een 300 grams op omdat hij in een buiten stal staat. Kilo’s heb ik na gevraagd, hij krijgt 7 kilo per dag. Ik zal morgen wel foto’s maken en die hier toevoegen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:32 



 
Profiel   

ellepel schreef
ja ik mag het niet zeggen,maar ik ken ook een draver die de hele dag in een kleine paddock staat en die tonnetje rond is.en dat is ook nog een oud dier.
dus daar hoeft het niet van te komen.

het hooi van afgelopen jaar is wat arm en de eiwitten tekort zou dan best kunnen.
probeer echt uit te zoeken hoeveel er in gaat aan gewicht in hooi.
eet hij ook van het stro?
ik zou kijken of je bijvoorbeeld de slobber van pavo kunt vervangen door een ruwvoermix.
een luzerne is bijvoorbeeld erg mooi,zit mooi eiwit in.
eventueel kijk je naar de mixen van florian, of de luzernemix of andere mix van Hartog?
die doffe vacht is wel apart, ik geef ook de bodybuilder van mijten,maar merk juist dat ze enorm van gaan glimmen.
Mijten verkoopt ook sojaschroot, je zou kunnen kijken of je die kunt geven voor het tekort in eiwit?


Dankjewel, hier heb ik zeker wat aan! Ik heb de grasmix van Vitalbix hiervoor gegeven, maar ik merkte dat hij het hier alleen maar slechter op ging doen.. de andere grasmix wil ik zeker ook een keer gaan proberen! Vooral van die van Florian hoor ik veel positieve verhalen over. Hij eet zijn stro niet in vele maten, hij knabbelt er meer van dan dat hij alles op eet om het eten.


Veder is het helaas niet haalbaar hier om hem op onbeperkt hooi te zetten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:36 



 
Profiel   

7 kilo hooi is veel te weinig

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:38 



 
Profiel   

jammer is dat he , probeer toch om wat meer hooi te vragen.
geen 7 kilo,maar maak er 10 van.
als je paard wat bij moet komen liever eerst meer ruwvoer er in en als dat allemaal niet lukt pas kijken naar extra’s aan voer.
eventueel zelf wat hooi halen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:38 



 
Profiel   

Waarom is het niet haalbaar om hem onbeperkt op hooi te zetten? Dat lijkt me stap 1. Desnoods voor de nacht een hooinet met niet te kleine maas (4cm of groter) ophangen.
Verder van het krachtvoer met suikers af. Een goede balancer bij geven en gezien het hooi van dit jaar zou ik hem meer eiwitten bijgeven. Bijvoorbeeld in de vorm van een luzernebrokje. Ook fibrebeet is interessant. En een apart eiwitsupplement (sojaschroot bijvoorbeeld) is ook nog een optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:44 



 
Profiel   

Als hij echt geen rug bespiering heeft en dat helemaal is opgegeten, dan zou ik er niet meer opstappen totdat die spieren weer terug zijn. Ik heb met mijn pony van alles geprobeerd qua voeding. Nu voer ik heel natuurlijk, equifyt pre active. En sinds afgelopen najaar de gold erbij. Dit naast 2 maanden rust heeft ervoor gezorgd dat mijn pony die normaal geen rug bespiering heeft dat nu wel heeft. Ik denk omdat er meer eiwit in de gold zit. Verder ben ik begonnen met erwteneiwit, maar dat is pas sinds kort dus daar kan ik nog niet zoveel over zeggen. Ik gebruikte voorheen altijd sp als dikmaker, maar nu verhoog ik gewoon de gold na arbeid en dat gaat tot nu toe perfect. En inderdaad onbeperkt goed hooi is een must voor een paard. Als ze te lang zonder staan, dan krijgen ze oa maagzweren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:48 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Waarom is het niet haalbaar om hem onbeperkt op hooi te zetten? Dat lijkt me stap 1. Desnoods voor de nacht een hooinet met niet te kleine maas (4cm of groter) ophangen.
Verder van het krachtvoer met suikers af. Een goede balancer bij geven en gezien het hooi van dit jaar zou ik hem meer eiwitten bijgeven. Bijvoorbeeld in de vorm van een luzernebrokje. Ook fibrebeet is interessant. En een apart eiwitsupplement (sojaschroot bijvoorbeeld) is ook nog een optie.


Hij krijgt hier al extra hooi, stal gaat om 10 uur s’avonds dicht en vlak hiervoor kom ik elke avond terug om het extra hooi in zijn hooinet te doen. Ik heb hem 2 jaar geleden al een keer op een balancer gezet, dit is altijd nog iets om over na te denken natuurlijk! Welke balancer zou jij aanraden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:51 



 
Profiel   

Wacht, je paard krijgt 7 kg hooi en dat is al meer dan de rest krijgt?

hoe ziet de rest van de paarden er daar uit dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:55 



 
Profiel   

SharonIndezz schreef
Maagzweren is het eerste wat bij mij opkomt, zou mij ook niet verbazen gezien de enorme hoeveelheid krachtvoer die hij krijgt.


Uiteraard sluit ik maagzweren helemaal niet uit en wil ik hier met de dierenarts over praten wat het zou kunnen zijn, maar de DA zei toen dat hij eerder aan een wormenbesmetting dacht dan aan een maagzweer. Maar aangezien ik nu niet veder kom wil ik zeker een onderzoek naar maagzweren doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:59 



 
Profiel   

Ik zou verhuizen naar een andere stal( en het is er echt in de randstad, zijn meerdere stallen die ik ken die een veel beter ruwvoerbeleid bieden) . Dat verkleind je risico op maagzweren enorm.

Echter, ik ken ook dravers die bij ons op onbeperkt staan en nog steeds een bult krachtvoer nodig hebben om op gewicht te blijven. Het zijn wel andere verbranders he. Dus geen garantie dat je dan met minder krachtvoer toe kan, wel dat je een blijer en gezonder paard hebt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 10:02 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Wacht, je paard krijgt 7 kg hooi en dat is al meer dan de rest krijgt?

hoe ziet de rest van de paarden er daar uit dan?


‘Een normaal paard heeft voor zijn onderhoud dagelijks zo'n 1 - 1,5% van zijn lichaamsgewicht nodig aan ruwvoer (droge stof). Een paard van 600 kg heeft dus 6 tot 9 kg ruwvoer (droge stof) per dag nodig. Dat is 30 - 45 kg vers gras (ervan uitgaand dat dit uit 80% water bestaat) of 7,5 - 12 kg hooi (20% water).’

Dit haal ik van de KNHS website af.

De paarden die hier staan zien er gewoon gezond uit. Er staan ook allemaal verschillende rassen, een haflinger, KWPN, Andalusiër etc. Er staan ook veulens/jaarlingen. Ze krijgen allemaal hetzelfde hooi gevoerd als wat mijn paard krijgt. En dan heb ik nog extra hooi wat sommige niet hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 10:03 



 
Profiel   

ruitje schreef
Ik zou verhuizen naar een andere stal( en het is er echt in de randstad, zijn meerdere stallen die ik ken die een veel beter ruwvoerbeleid bieden) . Dat verkleind je risico op maagzweren enorm.

Echter, ik ken ook dravers die bij ons op onbeperkt staan en nog steeds een bult krachtvoer nodig hebben om op gewicht te blijven. Het zijn wel andere verbranders he. Dus geen garantie dat je dan met minder krachtvoer toe kan, wel dat je een blijer en gezonder paard hebt :)


Welke stallen zou je dan eventueel aanraden? De kans is klein dat ik ga verplaatsen omdat ik geen autorijbewijs heb en alleen een scooter heb. Maar ik sta er wel voor open om bij andere stallen te gaan kijken!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 10:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen