Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard blijft te dun

 
Profiel   

ruitje schreef
Ik zou verhuizen naar een andere stal( en het is er echt in de randstad, zijn meerdere stallen die ik ken die een veel beter ruwvoerbeleid bieden) . Dat verkleind je risico op maagzweren enorm.

Echter, ik ken ook dravers die bij ons op onbeperkt staan en nog steeds een bult krachtvoer nodig hebben om op gewicht te blijven. Het zijn wel andere verbranders he. Dus geen garantie dat je dan met minder krachtvoer toe kan, wel dat je een blijer en gezonder paard hebt :)

Eens, maar je kunt wel goed kijken naar het soort krachtvoer en gericht voeren.


geena_01 schreef
Daihyo schreef
Waarom is het niet haalbaar om hem onbeperkt op hooi te zetten? Dat lijkt me stap 1. Desnoods voor de nacht een hooinet met niet te kleine maas (4cm of groter) ophangen.
Verder van het krachtvoer met suikers af. Een goede balancer bij geven en gezien het hooi van dit jaar zou ik hem meer eiwitten bijgeven. Bijvoorbeeld in de vorm van een luzernebrokje. Ook fibrebeet is interessant. En een apart eiwitsupplement (sojaschroot bijvoorbeeld) is ook nog een optie.


Hij krijgt hier al extra hooi, stal gaat om 10 uur s’avonds dicht en vlak hiervoor kom ik elke avond terug om het extra hooi in zijn hooinet te doen. Ik heb hem 2 jaar geleden al een keer op een balancer gezet, dit is altijd nog iets om over na te denken natuurlijk! Welke balancer zou jij aanraden?

Er zijn er genoeg op de markt. Pavo Vital, Marstall Force, Vitalbix Daily Complete, Metazoa, Agrobs Naturmineral. In dit topic kun je alle info vinden: [VS] Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten
Fijn dat je zelf al hooi bijvoert. Dat zal al schelen. Ik heb zelf hooinetten hangen waar ik 10kg hooi in kan doen. Als je die al vol kunt proppen + het hooi van stal, kom je een heel eind denk ik :j
Gezien het type paard zul je ook krachtvoer bij moeten voeren. Zoals ruitje al zegt, dit soort paarden hebben een andere verbranding. Maar het is wel goed om gericht krachtvoer te zoeken. De balancer zorgt er voor dat je voldoet aan alle vitamines, mineralen en sporenelementen. Dan kun je daarnaast gericht een dikmaker voeren. En ik zou ook hoog in de eiwitten gaan zitten.
Wat betreft de slobber kun je bijvoorbeeld de Marstall Bergwiesen mash pakken, deze zit heel hoog in de eiwitten, is graan- en melassevrij. Coolstance copra is ook interessant. Maar ook een luzerne- of esparcettebrokje.

Verder is het bewegingsschema ook vrij heftig. Ik zou kiezen voor 4 dagen rijden, 1 dag longeren en 2 dagen vrij. De 2 dagen vrij zou wel fijn zijn als hij een aantal uur vrije beweging krijgt. Dat is goed voor het koppie.

Maagzweren onderzoeken is ook goed. Zo’n onderzoek is wel ingrijpend. Alternatief zou zijn om eens een tijdje maagmedicatie (omeprazol) te geven. Als het verbetert, dan weet je genoeg. Wel overleggen met de dierenarts of dit een optie is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 10:17 



 
Profiel   

Moest dit je helpen:
Mijn ouder paard heeft onbeperkt ruwvoer (staat miss enkele uren zonder, maar geen gigantische uren)
En dan krijgt hij nog slobber bij:
- aveve all in soup (2 droge scheppen)
- aveve recup mash (droog:halve schep)
- bietenpulp (droog: bijna een hele schep)
- pavo vital

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 10:18 



 
Profiel   

daihyo
die bergwiesen mash heb ik hier ook staan,maar daar zit 14,8% eiwit in.
dat vind ik niet erg hoog?
ik doe het wel eens door de slobber van mijn merrie, het ruikt wel erg lekker en paarden lusten het graag :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 10:24 



 
Profiel   

ellepel schreef
daihyo
die bergwiesen mash heb ik hier ook staan,maar daar zit 14,8% eiwit in.
dat vind ik niet erg hoog?
ik doe het wel eens door de slobber van mijn merrie, het ruikt wel erg lekker en paarden lusten het graag :j

Vergeleken met andere graanvrije slobbers is het hoog :j
Er is zeker voer met een hoger eiwitpercentage. Maar als ts slobber wil voeren is dit wel een fijn alternatief voor de slobber die ze nu heeft.
Maar een luzernebrokje zit hoger en is wel interessanter. Fibrebeet is ook een dikmaker, maar lager in eiwit dan de Marstall slobber.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 10:29 



 
Profiel   

Daihyo schreef
ellepel schreef
daihyo
die bergwiesen mash heb ik hier ook staan,maar daar zit 14,8% eiwit in.
dat vind ik niet erg hoog?
ik doe het wel eens door de slobber van mijn merrie, het ruikt wel erg lekker en paarden lusten het graag :j

Vergeleken met andere graanvrije slobbers is het hoog :j
Er is zeker voer met een hoger eiwitpercentage. Maar als ts slobber wil voeren is dit wel een fijn alternatief voor de slobber die ze nu heeft.
Maar een luzernebrokje zit hoger en is wel interessanter. Fibrebeet is ook een dikmaker, maar lager in eiwit dan de Marstall slobber.


Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik ga er zeker wat mee doen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 10:31 



 
Profiel   

Meeste is hier al wel gezegd. Ik zou ook beginnen met het ruwvoer ophogen. 7 kilo is voor een paard in die conditie echt te weinig. Desnoods met ruwvoervervangers zoals bietenpulp, grasmix, luzerne. Fibrebeet (Pavo) en Seniores priores (subli), Breed & Grow (vitalbix) heb ik zelf goede ervaringen mee. Hartog heeft mooie grasmixen.
Wat verder ook geholpen heeft was lijnzaadolie toevoegen. Krachtvoer zou ik niet mee overdrijven. Te veel kan namelijk averechts werken. Maagzweren uitsluiten is denk ik ook geen verkeerde.
Ik denk dat beweging ook goed is, alleen let dan wel dat het geen (overmatig) trainen wordt. Hij heeft waarschijnlijk een negatieve energiebalans en dan wil je juist dat er zoveel mogelijk van zijn energie bespaard kan blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 10:37 



 
Profiel   

Ik ga even uitzoeken wat ik Disco het beste kan gaan geven. De dierenarts wil ik ergens volgende week weer gaan bellen, ik zal jullie op de hoogte houden wat er is gezegd en hoe we dan veder gaan. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 10:50 



 
Profiel   

1) mijn KWPNer bleef ook altijd te mager voor zijn frame. Toen we zijn gewone rantsoen hooi en krachtvoer aanvulden met bietenpulp deed hem dat al veel goed. Nu geef ik totaal geen krachtvoer meer maar bietenpulp met de All-in-soup van Aveve bij (er is vast wel een alternatief in Delft, dit is nl een belgisch product en zal niet bij jou te krijgen zijn. Het gaat om een slobber die ruwvoervervanging is, dus geen krachtvoer). Hij is inmiddels volledig van het krachtvoer af krijgt ca 13 kilo hooi, bietenpulp en die slobber en vitaminebrokjes en doet het daar geweldig op. Uiteraard verminder ik rantsoenen in het weidezeizoen. Mijn (even grote en zware) koudbloed krijgt ook 13 kg hooi en balancer maar geen extra voeding omdat zijn spijsvertering veel efficienter is en hij anders veel te dik wordt.
2) als je zijn maag zonder heftige medicijnen wat tot rust wilt laten komen kun je masticHorse gebruiken. Ik ben zeer tevreden over dit product. Het is overigens niet voldoende als je een paard hebt met heftige maagzweren, dan is de dokter en medicijn echt nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 11:09 



 
Profiel   

Welke omgeving zit je? Omdat je geen auto hebt is dat extra van belang als je eventueel goede aanraders wil van stalling in de omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 11:09 



 
Profiel   

ruitje schreef
Ik zou verhuizen naar een andere stal( en het is er echt in de randstad, zijn meerdere stallen die ik ken die een veel beter ruwvoerbeleid bieden) . Dat verkleind je risico op maagzweren enorm.

Echter, ik ken ook dravers die bij ons op onbeperkt staan en nog steeds een bult krachtvoer nodig hebben om op gewicht te blijven. Het zijn wel andere verbranders he. Dus geen garantie dat je dan met minder krachtvoer toe kan, wel dat je een blijer en gezonder paard hebt :)


Niks geldt voor alle paarden. Ik heb tijdelijk twee dravers op mijn stal gehad die onder mijn hoede kwamen. Ik kreeg de instructie dat ze thuis 4 ruwvoermomenten kregen en 2 kg kwachtvoer. Aangezien die twee gespeend werden vind ik qua melk aanmaak het niet heel tof om krachtvoer te blijven geven. Ik heb ze van het krachtvoer afgehaald en dat vervangen door wat pulp met een balancer en Ipv van 4 ruwvoermomenten na drie dagen ze op onbeperkt hooi te zetten. 1 kwam behoorlijk dik aan en die was na 3 weken mooi op gewicht. De andere was graatmager toen ze kwam en ging weg terwijl ze een stuk was aangekomen (ze was zo mager dat binnen drie weken niet meer aan kon komen dan ze al gedaan had. Die “dikke” is bij ons gebleven. Die staat nu nog steeds op het voer wat ik eerder hier beschreef. De kleur is heel diep geworden, ziet er goed uit en heeft veel meer spier gekregen ondanks dat ze eigenlijk niet gebruikt wordt. De intense voernijd wordt gelukkig ook langzaam minder. Wel heel hardnekkig: ze vreet elke nacht de complete stal leeg. Niet omdat het moet (want onbeperkt hooi) maar omdat dat zo’n gedragsprobleem is geworden doordat ze altijd te weinig te eten heeft gehad. Onderschat het belang van goed ruwvoer niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 11:15 



 
Profiel   

Voor nu in Delft, maar ik ben samen met mijn vriend opzoek naar een woning in omgeving zuid-Holland. Dus zodra wij een woning hebben, heb ik zekerheid in welke omgeving ik precies kan zoeken. Mijn budget is ook rond de €300,-.

Dus voor nu is het echt naar oplossingen zoeken die wel mogelijk zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 11:15 



 
Profiel   

Wat kwam er uit het mestonderzoek toen, waar hij een wormenkuur voor heeft gehad? Misschien had dat toch meer impact op hem dan verwacht? En dat hij misschien zelfs een 2e kuur nodig heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 11:34 



 
Profiel   

Gitana schreef
Wat kwam er uit het mestonderzoek toen, waar hij een wormenkuur voor heeft gehad? Misschien had dat toch meer impact op hem dan verwacht? En dat hij misschien zelfs een 2e kuur nodig heeft?


Daar kwam uit dat hij geen wormen of iets had. Toevallig hadden we het mestonderzoek een week voordat de DA kwam gedaan, de DA zei dat er nooit een zekerheid is dat er dan geen wormen zijn ondanks dat je een mestonderzoek doet. Dus hij had zelf dan voorgesteld om toch Pramox te geven, zodat je dat wel met zekerheid kan uitsluiten. (Al hoewel ik toch mijn twijfels heb of hij echt geen wormen heeft)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 11:43 



 
Profiel   

Gitana schreef
Wat kwam er uit het mestonderzoek toen, waar hij een wormenkuur voor heeft gehad? Misschien had dat toch meer impact op hem dan verwacht? En dat hij misschien zelfs een 2e kuur nodig heeft?


En wanneer is het onderzoek gedaan? Aangezien dit van november al speelt en in die periode is bij mijn weten een mestonderzoek niet betrouwbaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 11:43 



 
Profiel   

Annemarievzr schreef
1) mijn KWPNer bleef ook altijd te mager voor zijn frame. Toen we zijn gewone rantsoen hooi en krachtvoer aanvulden met bietenpulp deed hem dat al veel goed. Nu geef ik totaal geen krachtvoer meer maar bietenpulp met de All-in-soup van Aveve bij (er is vast wel een alternatief in Delft, dit is nl een belgisch product en zal niet bij jou te krijgen zijn. Het gaat om een slobber die ruwvoervervanging is, dus geen krachtvoer). Hij is inmiddels volledig van het krachtvoer af krijgt ca 13 kilo hooi, bietenpulp en die slobber en vitaminebrokjes en doet het daar geweldig op. Uiteraard verminder ik rantsoenen in het weidezeizoen. Mijn (even grote en zware) koudbloed krijgt ook 13 kg hooi en balancer maar geen extra voeding omdat zijn spijsvertering veel efficienter is en hij anders veel te dik wordt.
2) als je zijn maag zonder heftige medicijnen wat tot rust wilt laten komen kun je masticHorse gebruiken. Ik ben zeer tevreden over dit product. Het is overigens niet voldoende als je een paard hebt met heftige maagzweren, dan is de dokter en medicijn echt nodig.


Om hier op in te pikken: hier hetzelfde. Krachtvoer ook weggelaten en dan juist dezelfde slobber met nog de extra recup mash (aveve) en doet echt wonderen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 11:52 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Gitana schreef
Wat kwam er uit het mestonderzoek toen, waar hij een wormenkuur voor heeft gehad? Misschien had dat toch meer impact op hem dan verwacht? En dat hij misschien zelfs een 2e kuur nodig heeft?


En wanneer is het onderzoek gedaan? Aangezien dit van november al speelt en in die periode is bij mijn weten een mestonderzoek niet betrouwbaar


In eind november, wel in de week dat het zeker boven/rond de 10 graden was. Dat was de laatste keer dat het mestonderzoek is gedaan, buiten dit mestonderzoek om, hebben we nog 3 mestonderzoeken gedaan. (In het voorjaar & in de zomer) En de wormenkuur heeft hij begin december gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 11:54 



 
Profiel   

Maar is er nu iets veranderd in November? Want daarvoor was hij goed op gewicht...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 12:46 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Maar is er nu iets veranderd in November? Want daarvoor was hij goed op gewicht...


Hij schommelt sinds oktober in gewicht, sinds dien ben ik hem toen slobber gaan bij geven. In beweging/huisvesting is niks veranderd. En sinds november is er niks veranderd, alleen dat hij wel wat is aangekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 12:51 



 
Profiel   

Hij stond daarvoor niet op de wei? is hij weleens getest op PPID?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 12:53 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hij stond daarvoor niet op de wei? is hij weleens getest op PPID?


Ze staan van eind april tot ongeveer september op het land. Daarna is er winterservice! Ja, daar is hij op getest en kwam niks uit..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 12:56 



 
Profiel   

Oke dat is in ieder geval positief, dan is hij dus af gaan vallen twee maanden nadat hij van het land kwam ongeveer. Dat bevestigd voor mij wel het vermoeden van maagzweren en eiwit tekort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 12:58 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Oke dat is in ieder geval positief, dan is hij dus af gaan vallen twee maanden nadat hij van het land kwam ongeveer. Dat bevestigd voor mij wel het vermoeden van maagzweren en eiwit tekort.


Klopt, sommige vermoeden inderdaad een maagzweer! Ik heb toch nog een berichtje naar worm&co gestuurd, om te vragen welke wormen test ze adviseren zodat ik die nog mooi kan doen voordat de DA weer langs komt. Ik wil eerst dit uitsluiten voordat ik aan de duurdere opties begin, maar als dat het niet is ga ik zeker een maagscopie laten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 13:02 



 
Profiel   

Hij heeft geen luizen? Van die beestjes vallen ze ook enorm af.
Verder vind ik 7kg ruwvoer heel weinig. Mijn mini's krijgen tussen de 3 en de 5kg hooi per dag (ik zit op ongeveer 2 - 3 ton hooi per maand voor 15 stuks) Krijgen smorgens krachtvoer bij.

Ik heb nu een heel magere ruin terug gehaald, die krijgt Havens Senior crumbs. Dat is een vrij nieuw product, maar ruikt heerlijk en dat slaat wel aan in gewicht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 13:15 



 
Profiel   

Luna2006 schreef
Hij heeft geen luizen? Van die beestjes vallen ze ook enorm af.
Verder vind ik 7kg ruwvoer heel weinig. Mijn mini's krijgen tussen de 3 en de 5kg hooi per dag (ik zit op ongeveer 2 - 3 ton hooi per maand voor 15 stuks) Krijgen smorgens krachtvoer bij.

Ik heb nu een heel magere ruin terug gehaald, die krijgt Havens Senior crumbs. Dat is een vrij nieuw product, maar ruikt heerlijk en dat slaat wel aan in gewicht?


Ik zie zelf geen luizen op zijn vacht lopen of van die kleine plekjes, hij heeft ook geen jeuk dus er is een kleine kans dat hij echt luis heeft. Zoals ik al eerder zei is het helaas niet mogelijk hem meer hooi te geven, want hij krijgt al extra bij. Dat is wel nog een idee om te proberen! Waar kan je die krijgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 13:18 



 
Profiel   

Ik zou beginnen bij de basis. Toch proberen om het ruwvoer op te hogen, zodat je zeker aan die 1,5% zit en niet op de ondergrens van 1%. Eigenlijk gewoon een paar weken een hooinet zo vol stoppen dat er altijd een klein beetje over is, dan weet je dat je paard in ieder geval genoeg binnen krijgt om ook echt aan te kunnen komen. Daarna is het waardevol om het spul te laten testen. Als er erg weinig in zit scheelt dat enorm veel met of ze wel of niet op gewicht gaan blijven. Zeker de eiwitten zijn afgelopen maanden vrij laag en die hebben paarden gewoon nodig. Toch kan er echt veel verschil zitten in het ruwvoer. Ieder paard is anders en de een zal het beter doen op arm hooi, de ander juist op rijk voordroog of alles wat er tussenin zit. Mijn paard heeft nu 2x op voordroog gestaan en tussendoor een jaar op heel arm grof stengelig hooi. Die periode was hij echt mager en voerde ik enorm veel bij. Hij werd steeds kribbiger en mocht niet eens meer naar zijn buik kijken. Na een paar dagen op voordroog zag ik hem zo bijtrekken en ik voer hem nu nauwelijks nog bij (vooral wat vitamines). Niet dat dat perse de beste optie voor jou is hoor, maar wil er meer mee laten zien dat ruwvoer echt veel impact kan hebben. En inderdaad, het kan zijn dat jouw paard naast optimaal ruwvoer nog steeds behoefte heeft aan krachtvoer, maar vanuit de basis zou ik eerst kijken naar het ruwvoer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 13:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen