Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

kunnen paarden snel hypothermisch worden

 
Profiel   

ik zag ergens dat paarden niet zo snel hypothermisch kunnen worden, zelfs in -10, someone fill me in
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 17:54 



 
Profiel   

Venti schreef
ik zag ergens dat paarden niet zo snel hypothermisch kunnen worden, zelfs in -10, someone fill me in

Dankzij de prachtige vacht die paarden kunnen maken, raken ze inderdaad niet snel onderkoeld.
Wel is het dan zeer belangrijk om voldoende en goede kwaliteit ruwvoer te blijven geven, dat 'stookt de kachel' om het zo maar te zeggen.
Kijk maar eens naar de heerlijke teddybeer vachten die bijvoorbeeld Fjorden, Ijslanders en dergelijke kunnen maken. Die komen tenslotte van origine uit een klimaat waar het behoorlijk koud kan worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 18:21 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic van EV Hippische Evenementen naar MD Medisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 10:26 



 
Profiel   

Klopt, de thermo neutrale zone ligt als ik het me goed herinner van mijn opleiding ergens tussen de -8 en + 14 gr. C. In deze zone kost het paarden de minste energie om zich op temperatuur te houden. Dit betekent dat de kans op oververhitting van het paardenlijf veel groter is dan de kans op onderkoeling. Ze kunnen zich prima warm houden bij koude middels hun spijsvertering, voldoende ruwvoer, en als ze het echt koud hebben, een tijdje flink rillen om zich warm te maken. Oververhitting is veel schadelijker. Hoe vaak zie je niet dat in de winter als er gereden is, er meteen een zweetdeken op een dampend paard gaat, terwijl de paarden het toch echt nodig hebben om eerst de warmte kwijt te raken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 14:14 



 
Profiel   

Wij hebben onze ijslanders de hele winter buiten, in IJsland.
Afgelopen december significant onder die -10, met sneeuwstormen zo nu en dan.
Dus ja, gezonde, goed gevoerde paarden die een natuurlijke wintervacht hebben zijn zeer goed bestand tegen koude.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 14:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen