Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Castreren met 10 maand, gevolgen?

 
Profiel   

Hoi,

Ik hoor hier veel wisselende berichten over. Wat is jullie kennis hiervan?

Ik wil misschien een 1,5 jarige kopen die met 10 maand is geruind, kan dit vroege ruinen ook nog invloed hebben op zijn gezondheid? En qua bouw denk ik vooral de halsbespiering, nog meer?

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 01:44 



 
Profiel   

Mijne is ook zo vroeg geruind en is verder heel mooi "compleet" incl mooie hals.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 01:55 



 
Profiel   

Als ik het goed heb onthouden worden paarden die vroeg geruind worden vaak groter dan hengsten. Verder heb ik eigenlijk nooit gehoord over gezondheidsproblemen met vroeg ruinen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 02:12 



 
Profiel   

PowerOfZoef schreef
Als ik het goed heb onthouden worden paarden die vroeg geruind worden vaak groter dan hengsten. Verder heb ik eigenlijk nooit gehoord over gezondheidsproblemen met vroeg ruinen.


Dit klopt inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 03:52 



 
Profiel   

Hier 1 gehad die met 10 maanden geruind is en had meer hengstenuitstraling dan onze hengst die als 3 jarige geruind werd. Hij was ook groter dan de moeder. Moeder was maar 1m58, hij werd uiteindelijk 1m66

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 06:11 



 
Profiel   

Zodra het zeker is, dat het geen dekhengst wordt, heeft vroeg ruinen alleen maar voordelen.

Hengst laten voor de dikke nek??? }:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 08:06 



 
Profiel   

Deze jongen (nee, niet de menner :)) ) is ook met tien maanden gebruind.. Ik kan niet zeggen dat je 't aan 'm ziet..

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 08:21 



 
Profiel   

Zowel de eind stokmaat en breedte van de nek zijn hoofdzakelijk genetisch bepaald. De halsbespiering zal je er straks zelf op moeten rijden, ongeacht of je paard in z’n eerste levensjaar of z’n 3e is gecastreerd. Zonder invloed van de hormonen of training verdwijnt die hals gewoon weer bij een 3 jarig niet uitgegroeid paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 08:33 



 
Profiel   

Met vroeg castreren beïnvloed je de eindstokmaat wel degelijk. De groeischijven van de pijpbeenderen (die normaal met ongeveer 12-14 maanden sluiten) sluiten dan later. En juist die pijpbeenderen geven hoogte. Daarom zijn jaarlingen ook meestal al 90-95% van hun eindhoogte.

En dat later sluiten van de pijpbeenderen kan er echt aardig wat centimeters hoogtegroei bij geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 08:37 



 
Profiel   

Ik heb altijd geleerd dat vroeg castreren ervoor zorgt dat er meer energie gaat naar het groeien ipv naar het hengst zijn en dat ze daarom over het algemeen meer doorgroeien dan hengsten.

Een ruin zal geen hengstennek krijgen maar ik denk dat je dat ook niet moet willen, zoals hierboven al aangegeven wordt is een mooie hals prima te bereiken met goede training.

Daarnaast heeft het vroeg castreren ook voordelen, ze ontwikkelen geen hengstengedrag, stoeien waarschijnlijk wat minder fanatiek met wat minder kans op verwondingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 08:56 



 
Profiel   

PowerOfZoef schreef
Als ik het goed heb onthouden worden paarden die vroeg geruind worden vaak groter dan hengsten. Verder heb ik eigenlijk nooit gehoord over gezondheidsproblemen met vroeg ruinen.



Het is niet 100% bewezen maar als ze jonger dan 1 jaar geruind worden bestaat de kans dat ze een paar cm groter worden dan als ze langer hengst blijven. Dat zou te maken hebben met het feit dat een hengst zijn energie meer gebruikt om breder te worden i.p.v. groter...........zo heb ik het ooit gelezen.

En, on topic, nee het maakt niet uit. Mijn 1e eigen gefokte paard is geruind net onder de 12 maanden en was een beer van een paard. Het ligt dus meer aan het type paard en aan de hoeveelheid voer........;-).

En die zware hengsten hals............is echt geen voordeel bij het rijden.

Gezondheidsproblemen is meer kans op als het op latere leeftijd gebeurt dan bij jonge dieren waar de ingreep een fluitje van een cent is ( pun intended ;-) ).

Mijn jonge gecastreerde ruin, hier ca. 18 jaar oud ( in 2017 overleden op 37-jarige leeftijd).

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 09:56 



 
Profiel   

HET voordeel van jong castreren: ze kunnen vlot in een gemengde groep en opgevoed worden door al die Taarten van merries }>

Er zit daar wel een keerzijde aan. Met een beetje pech willen ze ook datgene wat alle andere paarden in de groep doen: aandacht krijgen en gereden worden.
Voordeel als je daar met 10 mnd in gaat op die wens: je hoeft ze niet in te rijden :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:02 



 
Profiel   

ikke schreef
HET voordeel van jong castreren: ze kunnen vlot in een gemengde groep en opgevoed worden door al die Taarten van merries }>

Er zit daar wel een keerzijde aan. Met een beetje pech willen ze ook datgene wat alle andere paarden in de groep doen: aandacht krijgen en gereden worden.
Voordeel als je daar met 10 mnd in gaat op die wens: je hoeft ze niet in te rijden :)*


Dat is echt zo waar :j :') vriendin van mij heeft een kwpn waarmee ze rijdt. toen kocht ze er een Shetlander bij en daarna een jong minipaard. Dat minipaard was toen 3 en die ging ze beleren voor het mennen. Nu een jaar verder zijn zowel de shet (2) als de mini geruind (4). De mini loopt voor de wagen en de shet loopt te rellen omdat hij ook wil :D die “werkt” inmiddels ook twee keer per week omdat hij niet vergeten wil worden. Dekje, longeersingel, alles is helemaal prima want hij ziet de andere twee dat doen dus hij wil ook. En trots dat hij is als hij 5 minuutjes aan de longeerlijn (wandelen aan de hand is niet meer cool genoeg) op een rechte lijn mag stappen met een longeersingeltje om! En boos dat hij is als hij niet mag die dag. Op het moment dat het beest oud genoeg is zou het me niet verbazen dat ze er zo een sulky achter kunnen knopen. Heerlijk! Doe mij zo’n paard :D


Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 29-01-23 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:24 



 
Profiel   

Ik heb een veulen gehad en die was van juli.
In het voorjaar toen er nog weinig insecten zaten heb ik hem laten castreren.
Prachtig mooi paard geworden.

Bij een stal waar ik vroeger reed deden ze dat bij allemaal. (tussen de 5-10 per jaar)
Want dan kon alles gemengd de wei op.
Veel paarden heb ik daar nog zadelmak van gemaakt en dat waren fijne mooie paarden.

Dierenarts hier was overigens voorstander van rond het jaar castreren.
Makkelijkere genezing en geen paarden die weer eens over de draad zaten met wonden richting de merries.
Of baasjes in de kreukels want een hengst hanteren konden ze niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:32 



 
Profiel   

Mijn eerste pony ( D pony) is vroeg gecastreerd, want hij sprong over de sloot naar de merries O:)
Fantastische pony in de omgang en onder het zadel. Nooit kreupel geweest of ander soort ziek geweest. Is uiteindelijk net geen 20 jaar geworden, hij werd met een gebroken been op de wei gevonden… Echt een zwaar verlies..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen