Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard kan niet mesten en plassen

 
Profiel   

Hi allemaal,

Gezien ik nergens soort gelijke verhalen kan vinden plaats ik toch even een topic. Laat ik voorop stellen dat de dierenarts er al meermaals bij is geweest en ik daar ook nog steeds nauw contact mee heb.

Sinds ongeveer een maand zagen we dat mijn merrie niet zelf deed mesten, ze moest liggen om haar mest eraf te krijgen. Je ziet het ook zitten, maar het kwam er niet vanaf. Dierenarts is er toen meteen bij geweest en heeft haar leeg gehaald (zat voor 2/3 dagen mest in) en een shot prednison gegeven. Ze loopt ook goed (bekeken met de DA met oog op evt zenuwziekte), is hartstikke fit en nog steeds mega eigenwijs en eet en drinkt goed.

Toen zijn we gestart met het geven van paraffine en prednisonol.

Mesten ging toen weer beter maar opeens werd ze toen koliekerig, dierenarts er weer bijgeweest en leeg gehaald en doorgespoeld. Dierenarts ging toch weer denken aan de zenuwaandoening. Wel besloten om zelf 2 weken Prednison spuiten te gaan geven en paraffine op te hogen en zonnebloemolie bij te geven.

Sindsdien mest ze goed en veel, alleen soms moet ze wel liggen om het eraf te krijgen, je merkt aan haar dat het flink moeite kost wegens het gekreun waar het mee samen gaat, zeer onprettig voor haar. Plassen zien we dat ze daar soms moeite mee heeft, soms gaat ze in de plashouding staan maar komt er niks uit of maar een klein beetje. Maar dit is ook niet altijd het geval. Haar stal is ook altijd goed nat na een nacht op stal. Komt overigens verder de gehele dag buiten. Hierover sta ik ook in contact met de DA en wordt ik nog over terug gebeld.

Gezien ik nergens iets vergelijkbaars kan vinden wilde ik het toch ook even op Bokt plaatsen, wellicht zijn er toch soortgelijke verhalen met een mogelijke oplossing. Ik heb het idee als ik het nu op een zenuwaandoening afschuif ik niet alles heb geprobeerd om haar te helpen. Ze is nog zo mega fit (voor dr leeftijd) en blij, eet goed en drinkt goed, dus ik wil wel zeker er van zijn dat we alles hebben bekeken en geprobeerd. Vandaar dit bericht.

EDIT: Wat ook enorm opvalt is dat ze niet meer in staat is om zelf haar staart te liften.


Laatst bijgewerkt door xWouter op 31-01-23 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 17:07 



 
Profiel   

Heb je al foto’s van haar buik laten maken? Ondanks kuurtjes kan er echt kilo’s zand achterblijven in de darmen, waar ze flink last van kunnen hebben.
Of wellicht poliepen of iets anders wat tegen de zenuwen aan ligt/drukt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 17:12 



 
Profiel   

Als ze haar staart ook niet meer kan liften zit er een zenuw in de knel, of ze heeft heel erg last van de spieren. Heeft ze een deken? Warm houden kan helpen als het een spierenkwestie is. Bij honden noemen ze zoiets een cold-watertail. Dan werkt de staart niet meer.
Zenuw in de knel kan ook, als ze ook niet meer kan plassen en mesten is dat wellicht een aanwijzing dat er in de rug iets niet in orde is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 17:45 



 
Profiel   

Dit doet me denken aan een bepaalde aandoening bij paarden, maar nu ben ik even niet meer zeker of die paarden niet meer zelf konden mesten / plassen of dat alles er zomaar uit loopt.

ik ga even zoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 17:48 



 
Profiel   

Kan ze haar rug goed bollen? Als ze gelegen heeft, staat ze daarna weer vlot op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 17:49 



 
Profiel   

Als het mijn paard was, zou ik naar een kliniek rijden voor foto's en echo van achterhand, darmen etc om een goed inwendig beeld te krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 17:54 



 
Profiel   

Een vorm van ataxie, ook omdat ze haar staart niet meer kan liften.
Kun je zelf de staart erg makkelijk na links en rechts bewegen?
In principe moeten ze, als je dit probeert tegendruk geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 17:56 



 
Profiel   

Als het een mens was geweest dan had ik direct HERNIA gezegd.

Ik zou de rug op de foto laten zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 17:58 



 
Profiel   

Kan ze rhino gehad hebben?
Anders klinkt het inderdaad als iets als een zenuwschade. Daar zou ik niet thuis mee blijven tobben naar goed laten onderzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 18:37 



 
Profiel   

Heel eerlijk vind ik het klinken als Cauda Equina syndroom, Bij de laatste lendenwervels komen veel zenuwen bij het paard naar buiten en als daar iets mis is kan dat lijden tot verlamming van de staart, endeldarm, blaas en penis etc. Aan de ene kant krijg je dan paarden die alles laten lopen, aan de andere kant paarden die zowel ontlasting als urine niet kwijt kunnen. Het is erg lastig zoeken via google, omdat het ook bij mensen, honden en katten voorkomt en je daar veel meer over vindt. Het kan verschillende oorzaken hebben, waaronder trauma zoals achterovervallen, vastliggen in de box, maar soms is het ook aangeboren en dan merk je het al snel. Ik weet niet hoe oud jouw paard is, ik denk te lezen dat die al wat ouder is.
Ik denk dat Rocamor dit ook bedoelt.

Ik wil je heel veel sterkte wensen, want het is niet niets en ik vrees dat het niet te verbeteren is, dikke knuffel van me hoor :(:) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 23:00 



 
Profiel   

Ik heb helaas geen tips voor je, het is wel echt een dingetje zeg. Ik stip even want vind het wel een interessante al hoewel dat misschien wat naar klinkt. Heel veel sterkte, hopelijk komen jullie er snel achter wat het probleem is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 01:15 



 
Profiel   

Ik vind wel dat je behoorlijk afwachtend bent. Als je je paard al 2 weken hoort kreunen bij het mesten en ziet dat ze pijn heeft, dan heb je imo 1,5 week te lang gewacht met naar de kliniek gaan.
Je spuit nu prednison, maar niemand weet precies wat er aan de hand is. Dus je weet ook niet of het verstandig is om prednison te spuiten. Prednison is niet zaligmakend en ook niet voor alle aandoeningen het geschikte middel. Bovendien moet het gebruik/de bijwerkingen hiervan goed worden gemonitord.
Succes, hopelijk weet je snel wat je paard mankeert en kun je haar snel pijnvrij krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 01:45 



 
Profiel   

Jet schreef
Heel eerlijk vind ik het klinken als Cauda Equina syndroom, Bij de laatste lendenwervels komen veel zenuwen bij het paard naar buiten en als daar iets mis is kan dat lijden tot verlamming van de staart, endeldarm, blaas en penis etc. Aan de ene kant krijg je dan paarden die alles laten lopen, aan de andere kant paarden die zowel ontlasting als urine niet kwijt kunnen. Het is erg lastig zoeken via google, omdat het ook bij mensen, honden en katten voorkomt en je daar veel meer over vindt. Het kan verschillende oorzaken hebben, waaronder trauma zoals achterovervallen, vastliggen in de box, maar soms is het ook aangeboren en dan merk je het al snel. Ik weet niet hoe oud jouw paard is, ik denk te lezen dat die al wat ouder is.
Ik denk dat Rocamor dit ook bedoelt.

Ik wil je heel veel sterkte wensen, want het is niet niets en ik vrees dat het niet te verbeteren is, dikke knuffel van me hoor :(:) .


Jet, dank je wel. Dat bedoel ik inderdaad. Heb ooit eens een topic gevolgd over een paard dat dat had.

Ik hoop voor je, ts, dat je paard dit niet heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 05:49 



 
Profiel   

chevax schreef
Ik vind wel dat je behoorlijk afwachtend bent. Als je je paard al 2 weken hoort kreunen bij het mesten en ziet dat ze pijn heeft, dan heb je imo 1,5 week te lang gewacht met naar de kliniek gaan.
Je spuit nu prednison, maar niemand weet precies wat er aan de hand is. Dus je weet ook niet of het verstandig is om prednison te spuiten. Prednison is niet zaligmakend en ook niet voor alle aandoeningen het geschikte middel. Bovendien moet het gebruik/de bijwerkingen hiervan goed worden gemonitord.
Succes, hopelijk weet je snel wat je paard mankeert en kun je haar snel pijnvrij krijgen.


In de kliniek kunnen ze niet veel meer hoor. Ja foto’s maken of er zand in zit oké. Maar dit lijkt overduidelijk een neurologisch probleem.
Als er herstel is kost dat tijd. En kun je beste paard in fijne omgeving houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 06:03 



 
Profiel   

Bij paarden komt kruisverlamming voor. Ik zou info opvragen in utrecht, in hoeverre hertsel verwacht kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 06:09 



 
Profiel   

Ik denk dan inderdaad ook aan cauda equina syndroom of een vorm van rhino.
Is haar anus reflex nog wel aanwezig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 06:38 



 
Profiel   

Vervelend en ontzettend naar voor je paard. Zou niet te lang meer afwachten met je dierenarts nu en toch minstens de dierenkliniek eens bellen voor advies.

Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 08:00 



 
Profiel   

Oei dat klinkt voor mij ook als iets neurologisch, vooral ook omdat ze haar staart niet kan liften. Maar wat de oorzaak is...hopelijk kom je daar achter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 08:30 



 
Profiel   

Dit klinkt als een neurologisch probleem.
Ik zou met jouw DA bespreken of het het cauda syndroom kan zijn of rhino.
Hoe dan ook sterkte TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 08:48 



 
Profiel   

future_vet schreef
chevax schreef
Ik vind wel dat je behoorlijk afwachtend bent. Als je je paard al 2 weken hoort kreunen bij het mesten en ziet dat ze pijn heeft, dan heb je imo 1,5 week te lang gewacht met naar de kliniek gaan.
Je spuit nu prednison, maar niemand weet precies wat er aan de hand is. Dus je weet ook niet of het verstandig is om prednison te spuiten. Prednison is niet zaligmakend en ook niet voor alle aandoeningen het geschikte middel. Bovendien moet het gebruik/de bijwerkingen hiervan goed worden gemonitord.
Succes, hopelijk weet je snel wat je paard mankeert en kun je haar snel pijnvrij krijgen.


In de kliniek kunnen ze niet veel meer hoor. Ja foto’s maken of er zand in zit oké. Maar dit lijkt overduidelijk een neurologisch probleem.
Als er herstel is kost dat tijd. En kun je beste paard in fijne omgeving houden.


In de kliniek kan hopelijk een diagnose worden gesteld, waarna gericht wordt behandeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 08:55 



 
Profiel   

Aller eerst iedereen bedankt voor jullie reactie!! Fijn dat er mensen mee willen denken. Ik probeer even overal op te reageren. Sorry als ik iets mis, is niet bewust!

Padoertje schreef
Heb je al foto’s van haar buik laten maken? Ondanks kuurtjes kan er echt kilo’s zand achterblijven in de darmen, waar ze flink last van kunnen hebben.
Of wellicht poliepen of iets anders wat tegen de zenuwen aan ligt/drukt?


Nee daar heeft de DA het niet over gehad eigenlijk, ga ik morgen aankaarten!

Lindsey_99 schreef
Als ze haar staart ook niet meer kan liften zit er een zenuw in de knel, of ze heeft heel erg last van de spieren. Heeft ze een deken? Warm houden kan helpen als het een spierenkwestie is. Bij honden noemen ze zoiets een cold-watertail. Dan werkt de staart niet meer.
Zenuw in de knel kan ook, als ze ook niet meer kan plassen en mesten is dat wellicht een aanwijzing dat er in de rug iets niet in orde is.


Ze heeft een deken op inderdaad, dus gok niet op een spierenkwestie. Zenuw/rug combi ga ik ook aankaarten, wellicht kunnen we daar nog iets mee. Heb ook via PB nog iemand doorgestuurd gekregen die hier mogelijk raad mee weet.

noviceh schreef
Kan ze haar rug goed bollen? Als ze gelegen heeft, staat ze daarna weer vlot op?

Nee niet meer zoals het hoort, doel je daar ook mee ook een mogelijk geklemde zenuw bijvoorbeeld? Opstaan gaat niet mega vlot, maar dat is ook een stukje leeftijd volgens de dierenarts.

janouk schreef
Als het mijn paard was, zou ik naar een kliniek rijden voor foto's en echo van achterhand, darmen etc om een goed inwendig beeld te krijgen

Was ook mijn gedachte en heb ik toen ook voorgelegd aan de DA, maar die zei dat dat toch niks op zal leveren. Daarom heb ik dat toen niet gedaan.

huricane schreef
Een vorm van ataxie, ook omdat ze haar staart niet meer kan liften.
Kun je zelf de staart erg makkelijk na links en rechts bewegen?
In principe moeten ze, als je dit probeert tegendruk geven.

Kunt hem zelf gemakkelijk overal heen bewegen, krijgt inderdaad geen tegendruk. Ik begreep echter altijd dat ataxie voornamelijk aan de voorkant of in de benen zit. Maar ik begrijp dat dat dus niet altijd het geval hoeft te zijn?

har166 schreef
Als het een mens was geweest dan had ik direct HERNIA gezegd.

Ik zou de rug op de foto laten zetten.

Ga ik morgen ook zeker aan kaarten!

Sizzle schreef
Kan ze rhino gehad hebben?
Anders klinkt het inderdaad als iets als een zenuwschade. Daar zou ik niet thuis mee blijven tobben naar goed laten onderzoeken.

Daar kwam de DA ook mee inderdaad, maar we hebben geen symptomen gezien en ze staat samen met anderen paarden die ook nergens last van hebben. Dus rhino lijkt me onwaarschijnlijk..

Jet schreef
Heel eerlijk vind ik het klinken als Cauda Equina syndroom, Bij de laatste lendenwervels komen veel zenuwen bij het paard naar buiten en als daar iets mis is kan dat lijden tot verlamming van de staart, endeldarm, blaas en penis etc. Aan de ene kant krijg je dan paarden die alles laten lopen, aan de andere kant paarden die zowel ontlasting als urine niet kwijt kunnen. Het is erg lastig zoeken via google, omdat het ook bij mensen, honden en katten voorkomt en je daar veel meer over vindt. Het kan verschillende oorzaken hebben, waaronder trauma zoals achterovervallen, vastliggen in de box, maar soms is het ook aangeboren en dan merk je het al snel. Ik weet niet hoe oud jouw paard is, ik denk te lezen dat die al wat ouder is.
Ik denk dat Rocamor dit ook bedoelt.

Ik wil je heel veel sterkte wensen, want het is niet niets en ik vrees dat het niet te verbeteren is, dikke knuffel van me hoor :(:) .

Allereerst bedankt voor je lieve woorden! :) Is inderdaad lastig vinden op Google, maar de dingen die je benoemt passen er wel bij inderdaad. Ze is inmiddels 29 dus aangeboren zal het dan in dit geval niet zijn. Ik ga hier even verder in duiken!

Jolliej schreef
Ik heb helaas geen tips voor je, het is wel echt een dingetje zeg. Ik stip even want vind het wel een interessante al hoewel dat misschien wat naar klinkt. Heel veel sterkte, hopelijk komen jullie er snel achter wat het probleem is!

Bedankt!

chevax schreef
Ik vind wel dat je behoorlijk afwachtend bent. Als je je paard al 2 weken hoort kreunen bij het mesten en ziet dat ze pijn heeft, dan heb je imo 1,5 week te lang gewacht met naar de kliniek gaan.
Je spuit nu prednison, maar niemand weet precies wat er aan de hand is. Dus je weet ook niet of het verstandig is om prednison te spuiten. Prednison is niet zaligmakend en ook niet voor alle aandoeningen het geschikte middel. Bovendien moet het gebruik/de bijwerkingen hiervan goed worden gemonitord.
Succes, hopelijk weet je snel wat je paard mankeert en kun je haar snel pijnvrij krijgen.

Ik denk dat je misschien niet helemaal juist gelezen hebt, de twee keer dat we haar slecht aantroffen is direct de dierenarts gebeld en gekomen. De momenten dat ze nu nog kreunt bij het mesten zijn momenten van max 10 minuten op een dag waarbij ze voorafgaand en direct erna compleet vrolijk is en meteen weer alles wat los en vast zit op eet en drinkt. Voor deze momenten is geen directe oplossing te bieden volgens de DA en zouden dus hopelijk ook overgaan na de Prednison, dus dat was een proces wat voor verbetering moest gaan zorgen. Hopelijk snap je wat ik bedoel en leg ik het een beetje duidelijk uit haha. Als ze door heel de dag dit zou ervaren was het uiteraard een heel ander verhaal geweest, daar ben ik het absoluut mee eens. Maar daar is geen sprake van.

Prednison wilde de dierenarts spuiten omdat er nog eventueel sprake was van een ontsteking, vandaar deze behandeling. Lijkt mij wel dat een dierenarts weet of het in dit geval verstandig was te ja of te nee. Het is niet dat ik hier zelf om heb gevraagd, is een advies die wordt opgevolgd aan de hand van een onderzoek van +/- 2 uur. Daarnaast was mijn vriend er de gehele week aan het klussen, was ik er zelf 2x 2 uur per dag, een stalgenoot ook nog 3 uur per dag en de vriendin waarbij ze gestald staan woont erbij en er hangt een camera in haar stal. Dus genoeg toezicht om haar in de gaten te houden en te monitoren. Dus zie daar niks slechts in als ik eerlijk ben..

Rocamor schreef
Jet, dank je wel. Dat bedoel ik inderdaad. Heb ooit eens een topic gevolgd over een paard dat dat had.

Ik hoop voor je, ts, dat je paard dit niet heeft

Ah check! Ik hoop het inderdaad ook niet als ik dit zo lees :(

imaudy schreef
Bij paarden komt kruisverlamming voor. Ik zou info opvragen in utrecht, in hoeverre hertsel verwacht kan worden.

Bedankt voor de tip, ga morgen eens bellen!

gerlindie schreef
Ik denk dan inderdaad ook aan cauda equina syndroom of een vorm van rhino.
Is haar anus reflex nog wel aanwezig?

Anus reflex is flink verzwakt...

moretje schreef
Vervelend en ontzettend naar voor je paard. Zou niet te lang meer afwachten met je dierenarts nu en toch minstens de dierenkliniek eens bellen voor advies.

Sterkte!

Bedankt! Ga morgen eens bellen inderdaad. Had dat vooralsnog niet gedaan omdat de DA het niet nodig vond.

Elisa2 schreef
Oei dat klinkt voor mij ook als iets neurologisch, vooral ook omdat ze haar staart niet kan liften. Maar wat de oorzaak is...hopelijk kom je daar achter!

Ik hoop het ook inderdaad!

SjonnieZ schreef
Dit klinkt als een neurologisch probleem.
Ik zou met jouw DA bespreken of het het cauda syndroom kan zijn of rhino.
Hoe dan ook sterkte TS.

Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 21:38 



 
Profiel   

Ah als er geen staartspanning meer is dan klinkt het echt als iets neurologisch/ atactisch.

Paard is 29 begrijp ik? Zou hier niet te lang mee doormodderen..moeten liggen om te kunnen ontlasten is niet normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 09:10 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 16:41 



 
Profiel   

Jet schreef
Heel eerlijk vind ik het klinken als Cauda Equina syndroom, Bij de laatste lendenwervels komen veel zenuwen bij het paard naar buiten en als daar iets mis is kan dat lijden tot verlamming van de staart, endeldarm, blaas en penis etc. Aan de ene kant krijg je dan paarden die alles laten lopen, aan de andere kant paarden die zowel ontlasting als urine niet kwijt kunnen. Het is erg lastig zoeken via google, omdat het ook bij mensen, honden en katten voorkomt en je daar veel meer over vindt. Het kan verschillende oorzaken hebben, waaronder trauma zoals achterovervallen, vastliggen in de box, maar soms is het ook aangeboren en dan merk je het al snel. Ik weet niet hoe oud jouw paard is, ik denk te lezen dat die al wat ouder is.
Ik denk dat Rocamor dit ook bedoelt.

Ik wil je heel veel sterkte wensen, want het is niet niets en ik vrees dat het niet te verbeteren is, dikke knuffel van me hoor :(:) .


Dit is ook meteen wat ik dacht. Mijn merrie is hieraan overleden, die had het wel heel acuut.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 08:22 



 
Profiel   

Bij een ouder dier zou ik ook niet een tumor die op de zenuwen drukt uitsluiten.

Het klinkt inderdaad als cauda equina syndroom. Is meestal niet te genezen helaas.

In de kliniek kunnen ze dmv onderzoeken de diagnose eventueel bevestigen. Of ze er ook een (betere) behandeling voor hebben is maar de vraag.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 08:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen